• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad välja för husbil för vintercamping?

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Vintercampa kan man ju göra på många andra ställen än i Norrland. I Skåne t ex, och söderut i Europa, är det knappast absolut nödvändigt med fyrhjulsdrift mm, där går det alldeles utmärkt att bo i vinteranpassade "vanliga" husbilar. Skulle det bli snödrivor någon gång tar det som regel inte lång tid innan det ändå är framkomligt.

Ja, men då råder knappast heller trådskaparens förutsättningar om att hålla 40 grader varmare än utomhustemperaturen?
Själv förväntar jag mig, som jag skrivit, att husbilen skall ta sig fram bättre än våra fyrhjulsdrivna personbilar för att vi inte skall behöva sitta insnöade i terrängen i väntan på att drivorna smälter, vilket lär dröja ett par månader ännu.

aake

Redigerat: Den bild jag bifogade i inlägg 117 var tagen en bit in i april och som synes så var snödrivorna fortfarande intakta. Vårvintern är den finaste tiden här hemma och det är många fler än jag som drar till fjälls under sportlovstiden.
 
Senast ändrad:

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Ett stort tack till er alla som bidragit till att göra vårt val av nästa husbil lättare. Det blev till slut en Pilote Galaxy G741j. En 7 1/2 meters hel-integrerad bil byggd på AL-KO chassi, med låga enkelsängar och toa/dusch bak, och extrautrustad med ALDE-värme bland annat. Men vi får vänta ända tills oktober. Årets produktion är slutsåld. I gengäld får vi 2017 års model då :)
 

Hasses Dethleffs

FD HBK Medlem
Inlägg
388
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
20410
Medlemskap
2022
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Ja, men då råder knappast heller trådskaparens förutsättningar om att hålla 40 grader varmare än utomhustemperaturen?
Själv förväntar jag mig, som jag skrivit, att husbilen skall ta sig fram bättre än våra fyrhjulsdrivna personbilar för att vi inte skall behöva sitta insnöade i terrängen i väntan på att drivorna smälter, vilket lär dröja ett par månader ännu.

aake

Redigerat: Den bild jag bifogade i inlägg 117 var tagen en bit in i april och som synes så var snödrivorna fortfarande intakta. Vårvintern är den finaste tiden här hemma och det är många fler än jag som drar till fjälls under sportlovstiden.

Är det någon skillnad i vinterföre med boggie bak och framhjulsdrift ?
 

Hasses Dethleffs

FD HBK Medlem
Inlägg
388
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
20410
Medlemskap
2022
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Jag menar om man jämför mellan en och två axlade bakaxlar ?
Borde bli mer framkomligt med två axlar då vikten på bilen blir mer jämt fördelat , eller tänker jag galet ?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Inte för att jag har någon erfarenhet av framhjulsdrivna husbilar med boggie baktill, men greppet för de drivande hjulen påverkas rimligen främst av viktfördelningen och detta i sin tur av hur långt akterut bakhjulen sitter. Inget eller kort överhäng torde ge bäst grepp i halka.

aake
 
Toppen