• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växelriktare

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Funderar på att eftermontera en växelriktare till 220 V. systemet i husbilen. Tanken är att matar alla 220 V uttag när vi står utan extern elförsörjning.
1) räcker 1500 W? kontinuerlig
2) De flesta konvertrar levererar mod. sinusvåg , ok eller?
3) var i elsystemet är det lämpligast att koppla ?
Det finns säkert mycket mera att tänka på. Kom med kommentarer!!
Bilen är en Carthago chic 51 e-line 2012
Mvh
Klaus
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Jag skrev:
"Om man vet hur man gör, och kan alla regler/föreskrifter, då kan man göra det själv. Vill man ha ut från försäkring efter ev brand låter man en med behörighet göra jobbet ;)."

Obs att jag inte skrev att det krävs behörighet, men det blir nog en lättare diskussion med försäkringsbolaget om man har kvitto på att jobbet gjorts av en fackman.

/Ingvar
 
J

Jonas Mellberg

Guest
OJOJ, nej så ska du absolut INTE göra, det är livsfarligt och kanske tom förbjudet!!!!

Sätt hellre en släpvagnskontakt där eller gå till en båtaffär dom har don som passar utomhus.
Varför skulle det vara förbjudet?. Det är anpassat för 230 volt och 16 ampere och utomhus. Anslutningen till 230 volts nätet sitter inte ens i närheten. Dessutom är det modifierat så att 230 handsken inte passar.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Varför skulle det vara förbjudet?. Det är anpassat för 230 volt och 16 ampere och utomhus. Anslutningen till 230 volts nätet sitter inte ens i närheten. Dessutom är det modifierat så att 230 handsken inte passar.
Det handlar inte om vart man placerar uttaget eller vad det klarar av det handlar om att man ska undvika katastrofer och att använda ett 220 uttag till lågspänning kan bli just det en katastrof.

Vad tror du händer om någon som inte kan något ser uttaget?

Jag kan nämna att på den första elmoppen jag köpte(importerad) satt det ett 220 uttag samma sort som vi ser på dataskärmar/datorer od och det uttaget skulle matas med 48V via en laddare, tänk om jag bett barnen ladda upp den! :(

Så igen, ett absolut no no.
 
J

Jonas Mellberg

Guest
Det är iallafall klart godkänt att använda det så och dessutom passar inte 230 volts handsken i uttaget hur mycket man än försöker. Så där är risken att nån kopplar fel borta. Du nämner din elmoppe där antar jag att det var märkt med 48 volt och att man kunde just få in en likadan anslutning som till 230 nätet. Men här som jag skrivit går det inte att ansluta detta till 230 uttaget hur mycket man än vill då det är modifierat så just för att nån novis inte ska kunna göra fel.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Det är iallafall klart godkänt att använda det så och dessutom passar inte 230 volts handsken i uttaget hur mycket man än försöker. Så där är risken att nån kopplar fel borta. Du nämner din elmoppe där antar jag att det var märkt med 48 volt och att man kunde just få in en likadan anslutning som till 230 nätet. Men här som jag skrivit går det inte att ansluta detta till 230 uttaget hur mycket man än vill då det är modifierat så just för att nån novis inte ska kunna göra fel.
Jag måste ha missuppfattat dig, fattade det som att du tänkte använda en 220 volts kontakt för 12 volt vilket såklart är helt vansinnigt.

Beträffande min moppe, nox inga märkningar men det spelr ingen roll så får man inte göra,
 
F

F.d. 55209

Guest
Jahapp, jag letar efter en lämlig inverter till min nya husbil. Vill kunna driva laptop, en extern extraskärm samt en kaffemaskin (kapsel) lite då och då.
Så jag anar atten 1500W räcker bra till det? Har ett 105 Ah batteri (och en 160w solpanel) att koppla in den mot.

Eftersom tråden börjat bli lite gammal så tänkte jag kolla om denna fortfarande är ett bra köp?


Eller har det kommit något annat som ger bättre bang-for-the-buck?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jahapp, jag letar efter en lämlig inverter till min nya husbil. Vill kunna driva laptop, en extern extraskärm samt en kaffemaskin (kapsel) lite då och då.
Så jag anar atten 1500W räcker bra till det? Har ett 105 Ah batteri (och en 160w solpanel) att koppla in den mot.

Eftersom tråden börjat bli lite gammal så tänkte jag kolla om denna fortfarande är ett bra köp?


Eller har det kommit något annat som ger bättre bang-for-the-buck?
Priset är bra, men sedan är frågan om det är en ren sinus även om texten säger det,jag är skeptisk till det som säljs till för bra pris för att vara sant,men jag kan ha fel!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jahapp, jag letar efter en lämlig inverter till min nya husbil. Vill kunna driva laptop, en extern extraskärm samt en kaffemaskin (kapsel) lite då och då.
Så jag anar atten 1500W räcker bra till det? Har ett 105 Ah batteri (och en 160w solpanel) att koppla in den mot.

Eftersom tråden börjat bli lite gammal så tänkte jag kolla om denna fortfarande är ett bra köp?


Eller har det kommit något annat som ger bättre bang-for-the-buck?

Jag har en Edecoa 2000/4000W
Men inte ren sinus.... Det jag har nu upplevt med min är att den fungerar mycket bra.... Detta är min 5:the inverter på ca 10 år med hb och min första Edecoa . Nu har den fungerat problemfritt i två år :spinny:
Sen kan du sätta en längre sladd till fjärrpanelen (jag har 5 meter) Rj45 kabel
Så denna kan jag varmt rekommendera :yes:
 
F

F.d. 55209

Guest
Jag har en Edecoa 2000/4000W
Men inte ren sinus.... Det jag har nu upplevt med min är att den fungerar mycket bra.... Detta är min 5:the inverter på ca 10 år med hb och min första Edecoa . Nu har den fungerat problemfritt i två år :spinny:
Sen kan du sätta en längre sladd till fjärrpanelen (jag har 5 meter) Rj45 kabel
Så denna kan jag varmt rekommendera :yes:

Låter bra, förutom att den inte ger en ren sinus. Hur har du kollat det förresten?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Låter bra, förutom att den inte ger en ren sinus. Hur har du kollat det förresten?
Det står på min att det är modifierad sinus .... Jag kör lapptop, en Zotac dator, digital symaskin, varmvatten, vattenkokaren och tvättmaskinen på invertern :swoon: och har inga problem trotts att det inte är ren sinus....
Står det att den du köper är ren sinus så kan man lita på detta, Edecoa är stor på inverter och har bra teknik :yes:
Litar man inte på att den ger ren sinuskurva så får man kolla kurvan i ett ocilliskop :bye:
 

gorols60

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Båstad
HBK-Nr
5156
Medlemskap
2024
Ett tips som vi tycker väldigt bra! Vi använder ofta vår Inverter till Induktionsplatta köpt på Claes Ohlsson för ca 500 kr. Snabbt värma upp mat. Koka Kaffefaten mm.
 
Toppen