• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växelriktare

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Funderar på att eftermontera en växelriktare till 220 V. systemet i husbilen. Tanken är att matar alla 220 V uttag när vi står utan extern elförsörjning.
1) räcker 1500 W? kontinuerlig
2) De flesta konvertrar levererar mod. sinusvåg , ok eller?
3) var i elsystemet är det lämpligast att koppla ?
Det finns säkert mycket mera att tänka på. Kom med kommentarer!!
Bilen är en Carthago chic 51 e-line 2012
Mvh
Klaus
 
W

Weckman

Guest
En säkring är i första hand till för att skydda batterierna mot kortslutning vid t.ex. att kablarna skavs så att strömmen tar en annan väg än in i växelriktaren. För att ta reda på vilken storlek på säkring du skall ha tar du inverterns toppeffekt och lägger dig strax över den. Lägger du dig under toppeffekten så kommer säkringen slå av för tidigt. Ta da! Ett räkneexempel till: Du har köpt en Elektron 1000W 12V av oss. Den har en toppeffekt på 2000W. 2000W/12V= 166,6A. Det innebär att en rimlig storlek på säkring kan vara 200A.

Det är inte storleken på växelriktaren utan storleken på lasten (det du vill driva) som påverkar hur länge du kan köra det. Det växelriktarens storlek påverkar är vilken last du kan driva, men det är lasten som drar själva strömmen. Du kan alltså driva en mobilladdare i stort sett lika länge på en 300W växelriktare som en 6000W växelriktare – självklart bortsett från att själva växelriktaren drar olika mycket i egen-förbrukning – men 6000W ger dig möjlighet att även köra tyngre laster.

För att reda ut hur länge dina batterier räcker vid en viss last tar man lastens effekt (P) genom batterispänning (V) och då får man fram hur mycket ström som dras från batterierna. Multiplicerar man denna ström med hur många timmar som man tänkt köra lasten, fås det antal amperetimmar (Ah) som dras från batteriet.

Exempel:

Du har ett batteri på 12V och 100Ah, och en last på 1500W (t.ex. en microvågsugn) kopplas på växelriktaren. P=1500 V=12V

I=P/V = 1500/12=125A

Strömmen som dras från batterierna är alltså 125A. Säg att du kör lasten i 0,5 timmar (30 minuter), då kommer 125*0,5h= 62,5Ah dras från batteriet. Efter du stängt av lasten kommer alltså 100-62,5=37,5Ah finnas kvar i batteriet. Viktigt är att aldrig ladda ur batteriet helt och hållet då vissa batterier kan förstöras om de laddas ur för mycket. För att vara säker bör man ha 20-30% av batteriets kapacitet kvar. Det står ofta specificerat på batterierna hur mycket de tål att laddas ur.
 
J

Jonas Mellberg

Guest
Läs inlägg 25, 40A säkring går omedelbart om du försöker ta ut 2000w, 8A är på 230V sidan,men matningen är 12V vilket ger betydligt högre ström.
Läste det nu på en sida för invertrar att dom drar nått i hästlängd. Då är frågan varför man säkrar dom med nu exmpel 40 A om dom drar uppåt 125 - 200 A?
 
J

Jonas Mellberg

Guest
2000 watt / 12 volt = 166,67 Amp. 40 Amp * 12 volt = 480 watt * 0,85 (effektivitet) = 408 watt sen kan tillverkaren skriva vad han vill, naturlagar kan man inte ändra på. Det är lika trovärdigt som den lilla lådan man fyller lite vatten i och sen blåser en fläkt igenom och det ersätter en AC enligt reklamen, tror inte det :)
Om det är denna Inverter 2000W 12V • DEFA du sett så är det 6 stycken 40 Amp säkringar parallellt, dvs 240 Amp totalt!


Nu har jag grottat ner mig och förstår hur i hela helvetet mycket dessa drar egentligen. Helt otroligt det blir ingen inverter i min husbil. Det blir 12 volt som gäller om man nu vill fricampa :) Tack för all info.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Säkringen är inte till för att skydda invertern (invertern har sina egna skydd inbyggda). Den skall sitta där för att skydda 12V-kabeln till invertern för överbelastning/överhettning. Den skyddar också för fallet att kabeln råkar ligga mot någon del av chassiet och ev. så småningom får isoleringen genomskavd.

Detta gäller alla säkringar. De dimensioneras för att skydda den efterföljande kabeln. Det betyder också att säkringen skall sitta så nära matningsänden (batteriänden) av kabeln som möjligt.

MVH
Hans
Helt korrekt jämför en elcentral i Sverige och en i England, och man ska lägga kabeln på ett sådant sätt att inget ska kunna hända.
Självklart ska invertern säkras av.

Vi ska väl inte tipsa varandra att bygga husbilar med inbyggda riskfaktorer!

Ger man sej i akt med egna installationer, och struntar i riskfaktorer lär inget försäkringsbolag ersätta vid ev. brand, troligen kommer man undan med en oaktsamhetsstämpel,
i värsta fall mordbrand.

Tror inte man kommer undan ansvar genom att "mlaajanen sa att de va ok" ;-)
Man kommer alltid undan om man gjort en korrekt installation, blir det kortslutning pga av bristfällig installation av kabeln så går man inte fri i någons ögon oavsett säkring eller ej.

Jag är inte emot säkringar såklart men beroende på strömstyrka så är det kanske inte så stor vinst utan mera ett problem med säkring.

Betänk vad som händer om batterier inte orkar ge de ström som säkringen är på och den blir kortsluten, säg en säkring på 400A och batteriet ger 300A, det ryker bra då också så man ska se till att inget kan hända map avskavd kabel.

Om invertern får ett katastrofalt fel så brinner den upp, ingen säkring räddar den.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
2000W / 12V = 167A
2000W / 230V = 8,7A
Det går alltså in cirka 170 Ampere vid 12 volt och ut cirka 8 Ampere med 230 Volt. Det är därför batterikablar är tjocka som tummar och säkringarna är STORA. Vid 230 Volt räcker "tunna" kablar och 6/10/16 Amperes säkringar. Exemplet med invertern från DEFA ska vara avsäkrad med sex (6) parallellkopplade säkringar på 40 Ampere (eller verkar ha dessa internt). Om du kopplar in den direkt till batteriet med vanlig 1,5mm2 kabel kan kabeln börja brinna.
Vilken underbar konstruktion, sätta säkringarna parallellt :)
Så om man ligger på kanten i ström så sticker troligvis en av dessa 5, men det går bra tills man skall ta ut mycket ström igen då sticker säkring nummer 2 osv osv

Hur tänkte konstruktören egentligen, det skulle jag vilja veta eller har dom övervakning på att alla 6 är hela annars är det en idiotkonstruktion.
 
J

Jonas Mellberg

Guest
Du har just nu förlängt dina batteriers liv med 500% samt dina förutsättningar för att njuta av vänner och naturen ökat iom mindre måste ladda ladda ladda :)


Investerade faktiskt i en vikbar solpanel som passar på cykelhållaren och fungerar kanon. satte ett CEEdon 230 volt under bilen så att man lätt ansluter den till två 110 Ah batterier.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Investerade faktiskt i en vikbar solpanel som passar på cykelhållaren och fungerar kanon. satte ett CEEdon 230 volt under bilen så att man lätt ansluter den till två 110 Ah batterier.
OJOJ, nej så ska du absolut INTE göra, det är livsfarligt och kanske tom förbjudet!!!!

Sätt hellre en släpvagnskontakt där eller gå till en båtaffär dom har don som passar utomhus.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Varför inte använda MC4? Klarar ganska grova kablar och är väderskyddade, om de nu sitter utsatt. Att använda CEE-don är i vilket fall inte speciellt lyckat.

MVH
Hans
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Hmm, dom är väl inte nycklade eller?

Nej, men det fixar man lätt med litet krympslang (eller tejp) i olika färger (rött + svart t.ex.). Har själv alltid använt svart neoprenisolerad mångtrådig kabel för allt över 10 kvmm och sedan "nycklat" dom med krympslang.

Man kan också montera en stift och en hylskontakt på ena anslutningen och samma på den andra, då finns aldrig någon risk att man kopplar fel.

MVH
hans
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Nej, men det fixar man lätt med litet krympslang (eller tejp) i olika färger (rött + svart t.ex.). Har själv alltid använt svart neoprenisolerad mångtrådig kabel för allt över 10 kvmm och sedan "nycklat" dom med krympslang.

Man kan också montera en stift och en hylskontakt på ena anslutningen och samma på den andra, då finns aldrig någon risk att man kopplar fel.

MVH
hans
Dom har väl hona hane tillskilland från Anderson handske så då kan man även sätta en hona på solcellens + och en hane på minus, samt omvänt på batterisidan, enda risken då är ifall någon vill kortsluta det hela :)
 
Toppen