Växelriktare

ingbe

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Jag skrev:
"Om man vet hur man gör, och kan alla regler/föreskrifter, då kan man göra det själv. Vill man ha ut från försäkring efter ev brand låter man en med behörighet göra jobbet ;)."

Obs att jag inte skrev att det krävs behörighet, men det blir nog en lättare diskussion med försäkringsbolaget om man har kvitto på att jobbet gjorts av en fackman.

/Ingvar

Benny56

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
18929
Är man bara lite händig så kan man öppna invertern och sätta på två smala kablar tvärs över on/off brytaren och sedan dra denna kabeln till lämplig plats.
Givetvis fungerar detta. Många inverter har även "smartare" lösningar via extern kontakt där man även kan få ut statussignal, typ on/off

Jonas Mellberg

HBK Medlem
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
26965
OJOJ, nej så ska du absolut INTE göra, det är livsfarligt och kanske tom förbjudet!!!!

Sätt hellre en släpvagnskontakt där eller gå till en båtaffär dom har don som passar utomhus.
Varför skulle det vara förbjudet?. Det är anpassat för 230 volt och 16 ampere och utomhus. Anslutningen till 230 volts nätet sitter inte ens i närheten. Dessutom är det modifierat så att 230 handsken inte passar.

GTV6

HBK Medlem
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Varför skulle det vara förbjudet?. Det är anpassat för 230 volt och 16 ampere och utomhus. Anslutningen till 230 volts nätet sitter inte ens i närheten. Dessutom är det modifierat så att 230 handsken inte passar.
Det handlar inte om vart man placerar uttaget eller vad det klarar av det handlar om att man ska undvika katastrofer och att använda ett 220 uttag till lågspänning kan bli just det en katastrof.

Vad tror du händer om någon som inte kan något ser uttaget?

Jag kan nämna att på den första elmoppen jag köpte(importerad) satt det ett 220 uttag samma sort som vi ser på dataskärmar/datorer od och det uttaget skulle matas med 48V via en laddare, tänk om jag bett barnen ladda upp den! :(

Så igen, ett absolut no no.

Jonas Mellberg

HBK Medlem
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
26965
Det är iallafall klart godkänt att använda det så och dessutom passar inte 230 volts handsken i uttaget hur mycket man än försöker. Så där är risken att nån kopplar fel borta. Du nämner din elmoppe där antar jag att det var märkt med 48 volt och att man kunde just få in en likadan anslutning som till 230 nätet. Men här som jag skrivit går det inte att ansluta detta till 230 uttaget hur mycket man än vill då det är modifierat så just för att nån novis inte ska kunna göra fel.

GTV6

HBK Medlem
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Det är iallafall klart godkänt att använda det så och dessutom passar inte 230 volts handsken i uttaget hur mycket man än försöker. Så där är risken att nån kopplar fel borta. Du nämner din elmoppe där antar jag att det var märkt med 48 volt och att man kunde just få in en likadan anslutning som till 230 nätet. Men här som jag skrivit går det inte att ansluta detta till 230 uttaget hur mycket man än vill då det är modifierat så just för att nån novis inte ska kunna göra fel.
Jag måste ha missuppfattat dig, fattade det som att du tänkte använda en 220 volts kontakt för 12 volt vilket såklart är helt vansinnigt.

Beträffande min moppe, nox inga märkningar men det spelr ingen roll så får man inte göra,

Toppen