• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägguttag

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
På Lergöksrallyt fick jag möjlighet att mäta kontinuiteten på några bilar, hade varit kul att få mäta fler bilar. Om jag inte hittade någon medlem så kan det bero på att ni har ett gammalt registreringsnummer i er profil. Alla mätningar inklusive anslutningskablar var bra. Och jag blev glad av att se så många 2,5mm anslutningskablar. Dessvärre så hittade jag en brist i vissa bilar och det har ingenting med åldern eller vad man betalat för husbilen. Tillverkaren har monterat vägguttag utan någon form av petskydd och det är inte alls bra. I synnerhet då uttagen är placerade lågt vid dörren och på inredningen under sittgruppen, det är riktigt kass. Så titta på era uttag så dom är petskyddade innan en olycka händer, även om husbilen nyligen är hämtad från återförsäljaren.
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Vägguttag

Mja, vet inte om jag är olaglig men så här skulle jag testa en husbils skyddjord:

Koppla ena sidan av en Ohm-meter (läge piiip) till jordpolen i ett av bodelens jordade uttag.
koppla in mätarens andra pol till de andra utagens jordpol, i tur-å-ordning.
Är jordningen OK i husbilen så ska det pipa vid varje prov.

Behåll Ohm-mätarens 1:a koppling och koppla in ALLA elkablar, i serie, och mät jordpolen i yttersta elkontakten.
ÄR kablarnas skyddsjord OK så ska det pipa.

Hurra för universalinstrument och kunskap att mäta!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vägguttag

Med et megaohm område kan du og sjekke at isolasjonen mellom jord og fase/neutral er i orden. Selv i høgste Mohm område skal det ikke være utslag. Har du for lange kabler kan det være litt kapasitanse i kablene som gir et hopp før den faller tilbake til uendelig motstand.
 

Nizze

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
138
Medlemskap
2025
Sv: Vägguttag

Vi skulle gärna som flera andra vilja veta vad kontinuitetsmätning innebär. Du får gärna svara ingengörsmässigt för en del av oss har arbetat med dessa frågor men aldrig kommit i kontakt med detta uttryck.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Vägguttag

Mja, vet inte om jag är olaglig men så här skulle jag testa en husbils skyddjord:

Koppla ena sidan av en Ohm-meter (läge piiip) till jordpolen i ett av bodelens jordade uttag.
koppla in mätarens andra pol till de andra utagens jordpol, i tur-å-ordning.
Är jordningen OK i husbilen så ska det pipa vid varje prov.

Behåll Ohm-mätarens 1:a koppling och koppla in ALLA elkablar, i serie, och mät jordpolen i yttersta elkontakten.
ÄR kablarnas skyddsjord OK så ska det pipa.

Hurra för universalinstrument och kunskap att mäta!


Olaglig är du ju inte men dina kunskaper i mätning är inget att skryta med eller hurra för. Som du beskriver mäter du inte resistansen (kontinuiteten) i skyddsledaren enligt EN61557-4 &612.2 i alla fall. I standarden beskriver man hur mätningen skall utföras. Mätinstrumentet drar 200mA genom mätobjektet och mäter två gånger, varje gång med olika polaritet och presenterar värdena och medelvärdet. Om skyddsledaren inte är tillräckligt instoppad i sin anslutning eller att skruven inte är spänd, alltså att ledaren endast ligger dåligt emot metallen. Mäter du då med ett universalinstrument kan man mycket väl få ett bra värde, men om man mäter som man skall göra med någon Eurotester 61557 så ser man att det är någon fel och man får felsöka och fixa sina anslutningar så man har en säker elanläggning. Och detta har vi gjort sedan blå boken Starkströmsföreskrifterna kom ut 1994 (ELSÄK-FS 1994:7), så något nytt är det ju inte.
Beskrivning från tillverkaren:
Kontinuitetstest / resistansmätning på skydds- potentialutjämningsledare med ±200 mA:
Testar med vändande polaritet för att klara galvaniska övergångar. Nollkompensering av mätsladdar t.o.m. 5 Ω. Rekommenderat tillbehör A1002.
Även en vanlig kontinuitetstest / summerfunktion med 7 mA testström 0,1-2000 Ω.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Vägguttag

Detta kallas för att "megga" på elektrikerspråk så vitt jag vet =)

Den Megger jag använt prövar både isolation och kontinuitet.

Fast med "megga" kanske man bara menar isolationsprovningen då den är av gammal hävd. ?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Vägguttag

Av språkbruk och ordval kan man sluta sig till att "Dethleffskvalitet" är starkströms-
installatör. De brukar ju ha sin egen vokabulär. Lika "smaltänkt" som min hustru som
brukar vara expert på att ge "halv info" till en fråga.
Men nu ger han ytterligare vilkor för mätningen.

"Kontinuitet" skulle väl på svenska översättas med < övergångsmotstånd >,
med 200 mA mätström så visar sig genast minsta övergångsmotstånd.

Vad gäller felsökningsvana så tror jag att min erfarenhet räcker. Med över 40 års erfarenhet så känner jag mig helt hemma bakom fronten på en radio eller Tv dit
Detleffskvalitet aldrig skulla våga kasta ens en skrämd titt.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Vägguttag

Har svårt att begripa hur tillverkarna tänker, mer än att dom jagar kronor och ören. Monterar ej petskyddade uttag och sparar in på några kronor på att inte ens montera en jordfelsbrytare i husbilen. Med tanke på att de första petskyddade uttagen kom på mitten av 50talet så är det dåligt av tillverkarna. Tänk på att petskyddet måste inte vara i hålen, det räcker t.ex. med ett återfjädrande lock.

Tack Jimbo för din rättelse, jag svarade för snabbt. Tänkte inte då på undantaget. Har varit i kontakt med elsäkerhetsverket och på frågan så hänvisar man till Transportstyrelsen! Ber att få återkomma med svar därifrån, om nu ingen här i klubben vet vad som gäller.
Hur som helst så har jag lyft upp frågan angående petskydden i vägguttagen. Så tills vidare om man vill höja nivån på elsäkerheten i sin nyköpta husbil så köper man rätt uttag och betalar själv. Har tittat på Kama fritid och uttag med lock kostar 129 kronor, väl investerade pengar och dessa får man ju lov att byta själv.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Vägguttag

Jag håller med dig gällande säkerheten..... men som vanligt kan man inte bara ta de delar man tycker bäst om ur en föreskrift.... Man måste hålla sig till fakta så inte den opåläste går till försäljaren och "gör bort sig"

ELSÄK-FS 2008:1
1 kap. Allmänna bestämmelser
1 § Dessa föreskrifter gäller för utförande av starkströmsanläggningar.
Som utförande anses även ombyggnad eller utvidgning av en
starkströmsanläggning.
2 § Föreskrifterna gäller inte för starkströmsanläggningar
- på luftfartyg,
- på fordon för elektrisk järnvägs-, spårvägs-, tunnelbane- och
trådbussdrift,
- på övriga fordon, inklusive släpfordon,
- på fartyg, inklusive fritidsbåtar,
- på övriga anordningar.
Allmänna råd
Med övriga fordon, inklusive släpfordon, avses t.ex. husbilar
och husvagnar.

Med övriga anordningar avses t.ex. maskiner, hissar och kranar.

En föreskrift är endast giltig som helhet och inte i utvalda delar! /J
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Vägguttag

Ledsen att det tagit lite tid, men det har inte varit så lätt då det blev mycket som var helt nytt för mig. Men som jag lovat så kommer här ett bättre svar.
Det började med att jag hittade några icke petsäkra uttag i nya husbilar vilket störde mig, då det inte borde förekomma överhuvudtaget 2011 kan man tycka. Efter lite efterforskning och kontakt med Elsäkerhetsverket som hänvisade till Transportstyrelsen kan jag komma med följande information.
Så många felaktiga svar här är på forumet, det är inte alltid att det förhåller sig som man vill tro att det är.


Elsäkerhetsverkets ansvar slutar där anslutningskabeln inte når längre, alltså efter 25m +/-2m. Vet att Frankia har anslutningskablarna (fast monterade kabelvindor) i fordonet och då tillhör dessa fordonet. Då slutar Elsäkerhetsverkets ansvar vid uttaget. Hmm, i detta fall så skulle anslutningskabeln kunna vara mycket längre.
Då kommer vi till en vanlig fråga här på forumet som många svarat på, vem får lov att utföra elinstallation på husbilen. Såsom extra vägguttag eller att man beställer t.ex. en AC till bodelen. Behörig elinstallatör är definitivt fel svar. Rätt svar är vem som helst, men det går inte heller då minsta ingrepp i fordonet så faller CE märkningen. Svaret är att det är endast tillverkaren, möjligtvis importören eller återförsäljaren om man följer tillverkarens anvisningar. Men det går säker inte det heller för då skall fordonet CE märkas på nytt. Den som förändrar installationen tar på sig ett tillverkaransvar då han bryter CE märkningen. Så att kräva petsäkra vägguttag kan man endast begära före kontraktskrivning. Finns inget som reglerar detta sedan. Tillverkaren har endast detta att följa: ”Ett fordon ska vara konstruerat så, att risk för brand, explosion eller skada av annan orsak i möjligaste mån undanröjs” Fordonsförordningen SFS (2009:211) 2 kap. 7§. I och med att varken Elsäkerhetsverket eller Transportstyrelsen i dag reglerar denna typ av installationer, blir det upp till var och en tillverkare att själv ansvara för att elinstallationerna är säkra.



Fordonsförordning (2009:211)

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20090211.htm


Fordonsdirektivet heter 2007/46/EG. Se länk nedan:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32007L0046:SV:HTML
 
Senast redigerad av en moderator:

Rosberg

HBK Medlem
Inlägg
121
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
8005
Medlemskap
2024
Sv: Vägguttag

Ledsen att det tagit lite tid, men det har inte varit så lätt då det blev mycket som var helt nytt för mig. Men som jag lovat så kommer här ett bättre svar.
Det började med att jag hittade några icke petsäkra uttag i nya husbilar vilket störde mig, då det inte borde förekomma överhuvudtaget 2011 kan man tycka. Efter lite efterforskning och kontakt med Elsäkerhetsverket som hänvisade till Transportstyrelsen kan jag komma med följande information.
Så många felaktiga svar här är på forumet, det är inte alltid att det förhåller sig som man vill tro att det är.

Elsäkerhetsverkets ansvar slutar där anslutningskabeln inte når längre, alltså efter 25m +/-2m. Vet att Frankia har anslutningskablarna (fast monterade kabelvindor) i fordonet och då tillhör dessa fordonet. Då slutar Elsäkerhetsverkets ansvar vid uttaget. Hmm, i detta fall så skulle anslutningskabeln kunna vara mycket längre.
Då kommer vi till en vanlig fråga här på forumet som många svarat på, vem får lov att utföra elinstallation på husbilen. Såsom extra vägguttag eller att man beställer t.ex. en AC till bodelen. Behörig elinstallatör är definitivt fel svar. Rätt svar är vem som helst, men det går inte heller då minsta ingrepp i fordonet så faller CE märkningen. Svaret är att det är endast tillverkaren, möjligtvis importören eller återförsäljaren om man följer tillverkarens anvisningar. Men det går säker inte det heller för då skall fordonet CE märkas på nytt. Den som förändrar installationen tar på sig ett tillverkaransvar då han bryter CE märkningen. Så att kräva petsäkra vägguttag kan man endast begära före kontraktskrivning. Finns inget som reglerar detta sedan. Tillverkaren har endast detta att följa: ”Ett fordon ska vara konstruerat så, att risk för brand, explosion eller skada av annan orsak i möjligaste mån undanröjs” Fordonsförordningen SFS (2009:211) 2 kap. 7§. I och med att varken Elsäkerhetsverket eller Transportstyrelsen i dag reglerar denna typ av installationer, blir det upp till var och en tillverkare att själv ansvara för att elinstallationerna är säkra.



Fordonsförordning (2009:211)

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20090211.htm


Fordonsdirektivet heter 2007/46/EG. Se länk nedan:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32007L0046:SV:HTML
Mycket bra sammanfattning om vad som gäller ansvar och elinstallationer
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Googla lite på..... ' Johanna Davidsson '

Eller.. ' svenska snabbast till sydpolen på skidor ' det är så jag tänker mig fricamping... undrar om hon hade hårfön o kaffe kapselmaskin med sig? Så ja.. 12 volt o gas .. lyx.
 
Toppen