• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spanien/Portugal Övervintra 2020/2021

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Lasseboy skrev; ”Om man har intyg att man har antikroppar, alltså har haft Covid är det grönt ljus då?”

Är dina papper iordning så är du välkommen.

Här kan du läsa vidare i ämnet, på den svenska sajt som jag personligen har mest förtroende för, Sydkusten.

Edit: Det har nu kommit in ett förtydligande till artikel.
”>B>Tillägg: Kravet på PCR-test kommer ej gälla vid landgränserna, utan endast vid ankomst via flygplats och hamn.”
D.v.s. kommer du till gränsen med husbilen avkrävs du inte hälsointyg och ett färskt PCR-test, max 72 timmar gammalt,
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Lasseboy skrev; ”Om man har intyg att man har antikroppar, alltså har haft Covid är det grönt ljus då?”

Är dina papper iordning så är du välkommen.

Här kan du läsa vidare i ämnet, på den svenska sajt som jag personligen har mest förtroende för, Sydkusten.

Observera att testet skall vara mindre än 72 timmar gammalt! Blir ju lite problem om man åker husbil och gör testet i Sverige, eller så får man gasa ordentligt..?! :)
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.392
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Vi kan ju hoppas att alla verkligen gäller alla om det ska ha någon effekt. Själv längtar jag ju till boendet i Spanien och vill dit så fort det känns tryggt. Har inga problem med att flyga, det verkar säkrare än att t ex passera Frankrike.

”När det gäller ventilationssystemet, blir all luft i kabinen på ett Airbus-flyg, i genomsnitt ersatt var tredje minut. Detta gäller också om man räknar med filtrerad och recirkulerad luft. Därtill används HEPA Filtre (High Efficiency Particulate Arrestorts) i flygmaskinerna. Filter som dessa kan uppfånga bakterier, virus och har en effektivitet på 99,9% - alltså är ventilationssystemet i stånd till att säkra ren luft för dig som passagerare.”
Att vissa HEPA filter är CE märkta utifrån Medical Device Directive dvs uppfyller regelverketskrav ställda på medicintekniska produkter betyder inte att flygplans ventilationssystem kan "uppfånga bakterier, virus och har en effektivitet på 99,9%...". Om man marknadsför sådant system med dessa påståenden och beskrivning (som definitionsmässigt = medicinteknisk produkt) så skulle jag begära CER (klinisk utvärdering rapport) för att se om det finns underlag för den här ovan citerade marknadsföringen.
Så vitt jag vet finns inga CE märkta ventilationssystem på flygplan.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Då är flyg enda alternativet (just nu) vilket inte är i linje med husbilsåkandet. Vi märker här att flera av våra bekanta har köpt lägenhet eller stationerat sig i husvagnar året runt på ***** campingar. Visst, det är inget fel i det, vi kommer säkert att hamna i liknande situation själva med åren, men just nu så tycker vi att det fortfarande finns mycket att utforska både hemma och i Europa. Det känns som att vi inte är riktigt färdiga med Frankrike ännu, suget dit finns fortfarande kvar... Spanien är ett väldigt bra övervintringsförslag (utöver Portugal och kanske Grekland)... Vi har även varit på andra sidan (f.d. Trump domäner), men inget speciellt lockar oss längre att flyga dit. Spanien eller Portugallien gäller, precis som tråden handlar om!
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.405
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Att vissa HEPA filter är CE märkta utifrån Medical Device Directive dvs uppfyller regelverketskrav ställda på medicintekniska produkter betyder inte att flygplans ventilationssystem kan "uppfånga bakterier, virus och har en effektivitet på 99,9%...". Om man marknadsför sådant system med dessa påståenden och beskrivning (som definitionsmässigt = medicinteknisk produkt) så skulle jag begära CER (klinisk utvärdering rapport) för att se om det finns underlag för den här ovan citerade marknadsföringen.
Så vitt jag vet finns inga CE märkta ventilationssystem på flygplan.
Jag håller med dig. Ett sånt ventilationssystem finns nog mest på pappret.
Ett ventilationssystem är inte självgående. Det ska skötas och underhållas.
Allt hänger ju på hur systemet sköts om. Hur det görs i ett flygplan vet jag inte.
Luft går dessutom oftast inte raka vägen från A till B. Det kan vara en massa parametrar som stör riktningen av luften.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.093
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag håller med dig. Ett sånt ventilationssystem finns nog mest på pappret.
Ett ventilationssystem är inte självgående. Det ska skötas och underhållas.
Allt hänger ju på hur systemet sköts om. Hur det görs i ett flygplan vet jag inte.
Luft går dessutom oftast inte raka vägen från A till B. Det kan vara en massa parametrar som stör riktningen av luften.
När ACsystemet är i full drift dvs. när flygplanet är i luften är luftomsättningen god och reningen bra,men när flygplanet står vid gate väntar på avgång är luftomsättningen noll ,och det kan bli länge ibland,luftkonditionering körs så lite som möjlig för att spara bränsle på marken.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
”PCR-kravet gäller alla inresande, både bofasta i Spanien och turister. Den som saknar test vid ankomst kommer sannolikt att bötfällas samt tvingas bekosta ett omedelbart snabbtest.”
Nu gäller det även Spaniens egna medborgare , som vanligt med de nya Spanska besluten så kommer det motsträviga uppgifter. Vi får väl se hur det blir.
FHM länkade till mottagningar som kunde skriva intyg , kollade på ett ställe och intyget skrevs ut till det facila priset av 2000 kr.
Som ni sett i tråden , så gäller det inte vid landsgräns. Det svänger snabbt.
I Andalusien så spekulerar de om ytterligare åtgärder om smittspridningen inte planar ut om ca 14 dagar.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.392
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Kontakta bara någon av flygplanstillverkarna så får du den information du behöver!

Det behöver jag inte, ett av mina arbetsuppdrag är just kliniska utvärderingar av medicintekniska produkter. Det finns inga ventilationssytem för flygplan som kan marknadsföras med påståenden som syftar på medicinteknisk produkt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja man tycker det är väldigt oroligt med alla regler verkar vara en blandning av politik och de som "kanske " kan
Här hemma kan vi ju vara "trygga" vi har ju ofrivillige kändisen Tegnell.
Kommer ihåg debatten mellan tegnell och en professor och jag vet ju vem jag tyckte hade mest på fötterna och vem som verkade vara en räknenisse.
Tror att att sånt förekommer över hela europa och beslutsfattarna vet inte riktigt hur och vad de kan man vill ju inte ha ett eftermäle att man dödat en massa människor.
Sen har jag svårt med själviska människor där det handlar om jag först och som struntar i andra. Jag hoppas att det finns tillräckligt många som sätter ner foten och bojkottar den sorten.
Det känns som att det är försent att åka nu och man får bara gratulera dom som åkte i tid, verkar som de har ett bra liv.
 

redtop2

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
25674
Medlemskap
2024
Det finns inga ventilationssytem för flygplan som kan marknadsföras med påståenden som syftar på medicinteknisk produkt.
Du har säkert rätt i ditt påstående, men jag kan inte låta bli att travestera sista strofen i en bekant vals av en bekant svensk trubadur "men medge ändå att det samtidigt ger flygpassagerarna en chans". ;)
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.378
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Det känns som att det är försent att åka nu och man får bara gratulera dom som åkte i tid, verkar som de har ett bra liv.
Det finns väl inget facit på det ännu, så det är alldeles för tidigt o gratulera någon. Som jag skrivit innan så valde vi att hasta hem i våras, dels då vi är vårdutbildade o dels har vi våra föräldrar kvar +85.
Vi båda går till jobbet på sjukhuset idag med Coviden som granne. Allt bygger på att några gör det jobbet
Helst hade vi så klart nu varit nere i Portugal o spelat golf som är vår passion.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
När ACsystemet är i full drift dvs. när flygplanet är i luften är luftomsättningen god och reningen bra,men när flygplanet står vid gate väntar på avgång är luftomsättningen noll ,och det kan bli länge ibland,luftkonditionering körs så lite som möjlig för att spara bränsle på marken.
All elektrisk utrustning drivs av APU'n (Auxillary Power Unit) som är en enstegs gasturbin. Denna är igång hela tiden före start när planet står på marken. Denna kan inte höras om man inte står bakom stjärtfenan. Det är ju inget folk tänker på men så har det alltid varit. APU'n drar ett minimum av bränsle som är försumbart.
En fråga som kan vara aktuell är hur det fungerar med vaccinering mot Covid-19 för utlänningar som inte är skrivna i landet? Jag antar att varje land prioriterar sina egna medborgare i första hand. Något överflöd på vaccin lär det inte bli. Inom Eu har man ju kommit överens om att varje land ska få en tilldelning som räcker för landets innevånare.
 
F

F.d. 22252

Guest
Blir ju betydligt mindre effekt av bara APU men så står man ju på marken också.
Så jag har ingen förhoppning att bli en av de första att vaccinera mej.
Jag hade ju tänkt att sluta åka husbil och flyga ner istället men med de oerhörda priser som finns nu kan man inte göra det. Bara att ligga lågt och avvakta som läget är nu, hoppas på en mild vinter och lite solsken och att läget ska bli bättre.
 
Senast redigerad av en moderator:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.093
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
All elektrisk utrustning drivs av APU'n (Auxillary Power Unit) som är en enstegs gasturbin. Denna är igång hela tiden före start när planet står på marken. Denna kan inte höras om man inte står bakom stjärtfenan. Det är ju inget folk tänker på men så har det alltid varit. APU'n drar ett minimum av bränsle som är försumbart.
En fråga som kan vara aktuell är hur det fungerar med vaccinering mot Covid-19 för utlänningar som inte är skrivna i landet? Jag antar att varje land prioriterar sina egna medborgare i första hand. Något överflöd på vaccin lär det inte bli. Inom Eu har man ju kommit överens om att varje land ska få en tilldelning som räcker för landets innevånare.
Detta stämmer inte APU, startas så sent som möjligt strax innan motorstart, allt för att spara bränsle den drar 100-150L/tim,detta innebär att ventilationen i kabinen är mycket begränsad innan dess.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.288
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Detta stämmer inte APU, startas så sent som möjligt strax innan motorstart, allt för att spara bränsle den drar 100-150L/tim,detta innebär att ventilationen i kabinen är mycket begränsad innan dess.
Flög lite med reguljärflyg i början av året. Det blev ett par tillfällen med mkt lång tid från boarding till att rulla iväg till startbanan, så jag fick säga till kabinpersonalen att vi behöve frisk luft. Efter lite knorr kom luftcirkulationen igång, nu förstår jag varför de var så ovilliga :)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Detta stämmer inte APU, startas så sent som möjligt strax innan motorstart, allt för att spara bränsle den drar 100-150L/tim,detta innebär att ventilationen i kabinen är mycket begränsad innan dess.
Var & en är ju salig i sin tro. Men din åsikt skiljer sig mycket från min erfarenhet efter 40 inom den kommerciella flygbranschen
 
Toppen