• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spanien/Portugal Övervintra 2020/2021

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
OK, då lägger jag in några ord om vad vi håller på med under tiden. Läget för oss har börjat normalisera sig efter 12 dagar på plats. Nu börjar jag förstå varför många har tygmasker istället för ”blå” CE märkta. Efter ett tag börjar blå-munskydd släppa små trådar vilka kan kittla en till vansinne i näsborrar! Nu har vi gått över till tygmasker med utbloss-ventil och testar detta ett tag.

Och vad händer då i övrigt när det är 23˚-24˚C om dagarna samt 16˚-17˚C om nätterna? Takluckor är öppna och det ena sidofönstret, annars kan det bli svårt att sova. Idag fick vi lite moln så det är riktigt skönt. Imorgon ska jag tävla i bågskyttet i en Spansk klubb där bara ordföranden kan Engelska där jag riktigt skäms att inte kunna mer än några få standard fraser. Så handikappad man känner sig...

Den verkliga utmaningen som vi håller på med just nu är att skaffa något som heter N.I.E. nummer i Spanien. Det är ett id nummer (likt vårt personnr) för icke Spanjorer som gör att man kommer in i deras banksystem, skatter m.m.. Om det finns intresse så kan jag beskriva hela förloppet från ansökan tills man förhoppningsvis får ett nummer efter 4-6 veckor. Vägen är lång och tidsödande så det gäller att vara noggrann annars är det bara att börja om från början 4-6 nya veckor...
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Den verkliga utmaningen som vi håller på med just nu är att skaffa något som heter N.I.E. nummer i Spanien. Det är ett id nummer (likt vårt personnr) för icke Spanjorer som gör att man kommer in i deras banksystem, skatter m.m.. Om det finns intresse så kan jag beskriva hela förloppet från ansökan tills man förhoppningsvis får ett nummer efter 4-6 veckor. Vägen är lång och tidsödande så det gäller att vara noggrann annars är det bara att börja om från början 4-6 nya veckor...

Bra Vi har motsvarigheten i Portugal NIF samt ett portugisiskt bankonto med medföljande kort. Gott o slippa alla växlingar mellan Euro o SEK.
 
F

F.d. 58689

Guest
Lite bra-ha-info om man stannar mer än 183 dagar.
 

Klaus Möhrpahl

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
20083
Medlemskap
2026
OK, då lägger jag in några ord om vad vi håller på med under tiden. Läget för oss har börjat normalisera sig efter 12 dagar på plats. Nu börjar jag förstå varför många har tygmasker istället för ”blå” CE märkta. Efter ett tag börjar blå-munskydd släppa små trådar vilka kan kittla en till vansinne i näsborrar! Nu har vi gått över till tygmasker med utbloss-ventil och testar detta ett tag.

Och vad händer då i övrigt när det är 23˚-24˚C om dagarna samt 16˚-17˚C om nätterna? Takluckor är öppna och det ena sidofönstret, annars kan det bli svårt att sova. Idag fick vi lite moln så det är riktigt skönt. Imorgon ska jag tävla i bågskyttet i en Spansk klubb där bara ordföranden kan Engelska där jag riktigt skäms att inte kunna mer än några få standard fraser. Så handikappad man känner sig...

Den verkliga utmaningen som vi håller på med just nu är att skaffa något som heter N.I.E. nummer i Spanien. Det är ett id nummer (likt vårt personnr) för icke Spanjorer som gör att man kommer in i deras banksystem, skatter m.m.. Om det finns intresse så kan jag beskriva hela förloppet från ansökan tills man förhoppningsvis får ett nummer efter 4-6 veckor. Vägen är lång och tidsödande så det gäller att vara noggrann annars är det bara att börja om från början 4-6 nya veckor...

Får man ha utblåsventiler då släpper du ut smittan om du har den. Då skyddar du bara dig själv och inte andra konstigt i mina ögon.
 
Senast ändrad:

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
”När det gäller ventilationssystemet, blir all luft i kabinen på ett Airbus-flyg, i genomsnitt ersatt var tredje minut. Detta gäller också om man räknar med filtrerad och recirkulerad luft. Därtill används HEPA Filtre (High Efficiency Particulate Arrestorts) i flygmaskinerna. Filter som dessa kan uppfånga bakterier, virus och har en effektivitet på 99,9% - alltså är ventilationssystemet i stånd till att säkra ren luft för dig som passagerare.”

Man skall nog akta sig för att dra för stora växlar av detta. En flygkabin har är ju väldigt liten volym jämfört med de flesta byggnader med samma antal personer i... Blåser man in en samma antal liter friskluft per person och sekund i ett flygplan som i en butikslokal och sedan jämför de två genom att ange luftväxlingstalet, det mått man använt i citatet ovan, så ser det ut som en en stor skillnad även om det är samma luftmängd per person......
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Jag skulle gärna vilja be alla att vi håller nu oss igen till det som är trådens ämne:
Information, erfarenheter och upplevelser gällande övervintring i Spanien/Portugal från personer som är där eller på resan dit.
Alla som vill debattera om annat var snälla och starta egna trådar.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Får man ha utblåsventiler då släpper du ut smittan om du har den. Då skyddar du bara dig själv och inte andra konstigt i mina ögon.
Jag håller med fig Klaus, svaret är dock att jag vet ej. Har testat munskyddet idag och det blir väldigt varmt och fuktigt med munskydd på så jag undrar om den där ventilen verkligen fungerar!?!? Vi har ytterligare en modell med oss eller rent av kan köpa nya sådana i alla butiker från ca 2,5€ och uppåt, bara att välja ”färg & tryck motiv”...lol... Jag tror att bästa munskyddet är den med små hål i ovankanten som gör att det inte immar i glasögonen. En kille i receptionen har en sådan... Måste testas!
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Jag håller med fig Klaus, svaret är dock att jag vet ej. Har testat munskyddet idag och det blir väldigt varmt och fuktigt med munskydd på så jag undrar om den där ventilen verkligen fungerar!?!? Vi har ytterligare en modell med oss eller rent av kan köpa nya sådana i alla butiker från ca 2,5€ och uppåt, bara att välja ”färg & tryck motiv”...lol... Jag tror att bästa munskyddet är den med små hål i ovankanten som gör att det inte immar i glasögonen. En kille i receptionen har en sådan... Måste testas!

Marianne & Ranko, är det så att man erbjuder/säljer munskydd på campingens reception?
Det finns säkert många olika sorters munskydd. Inom EU ska betraktas munskydd som medicinteknisk produkt och då ska munskydd uppfylla regelverketskrav ska vara CE märkt. Utförlig information om munskydd finns på Läkemedelsverket hemsida.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag skulle gärna vilja be alla att vi håller nu oss igen till det som är trådens ämne:
Information, erfarenheter och upplevelser gällande övervintring i Spanien/Portugal från personer som är där eller på resan dit.
Alla som vill debattera om annat var snälla och starta egna trådar.
Nu är det ju faktiskt så att ett antal av oss övervintrar i husvagnar på helårsplats på camping. Vi använder oss då av flyg för att ta oss dit och hem igen. Ganska många av de som kör ner med husbilen lämnar kvar husbilen och flyger hem några veckor vid jul. På så sätt får man 90 dagars nytt reseskydd via CC. Inte helt ointressant med diskussion kring flyg.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Siv, jag håller med Dig
Nu är det ju faktiskt så att ett antal av oss övervintrar i husvagnar på helårsplats på camping. Vi använder oss då av flyg för att ta oss dit och hem igen. Ganska många av de som kör ner med husbilen lämnar kvar husbilen och flyger hem några veckor vid jul. På så sätt får man 90 dagars nytt reseskydd via CC. Inte helt ointressant med diskussion kring flyg.
Siv, jag håller med Dig om det att även aspekter gällande flygresor är också relevanta. Jag har själv skickat också några svar kring flygplans ventilationssystem när denna aspekt dök upp. Dock vi får inte gå för långt, för djupt i diskussioner just om tekniska detaljer om flygresandets i COVID tider.
Det skulle ju vara lika mycket motiverat att fördjupa diskussion om själva COVID 19, med angivande av epidemiologiska, virologiska, pathofysiologiska, etc. kunskapsdetaljer. Men det gör vi inte...
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
OK, då lägger jag in några ord om vad vi håller på med under tiden. Läget för oss har börjat normalisera sig efter 12 dagar på plats. Nu börjar jag förstå varför många har tygmasker istället för ”blå” CE märkta. Efter ett tag börjar blå-munskydd släppa små trådar vilka kan kittla en till vansinne i näsborrar! Nu har vi gått över till tygmasker med utbloss-ventil och testar detta ett tag.

Och vad händer då i övrigt när det är 23˚-24˚C om dagarna samt 16˚-17˚C om nätterna? Takluckor är öppna och det ena sidofönstret, annars kan det bli svårt att sova. Idag fick vi lite moln så det är riktigt skönt. Imorgon ska jag tävla i bågskyttet i en Spansk klubb där bara ordföranden kan Engelska där jag riktigt skäms att inte kunna mer än några få standard fraser. Så handikappad man känner sig...

Den verkliga utmaningen som vi håller på med just nu är att skaffa något som heter N.I.E. nummer i Spanien. Det är ett id nummer (likt vårt personnr) för icke Spanjorer som gör att man kommer in i deras banksystem, skatter m.m.. Om det finns intresse så kan jag beskriva hela förloppet från ansökan tills man förhoppningsvis får ett nummer efter 4-6 veckor. Vägen är lång och tidsödande så det gäller att vara noggrann annars är det bara att börja om från början 4-6 nya veckor...
Marianne & Ranko,
Tack för uppdateringen. Det är regnigt i Uppland, men inte så kallt här. Dock långt från 23 C grader...
Varför behövs N.I.E. ? Är det något man måste ha om man vill stanna högst 180 dagar i Spanien ? Eller är det bra att ha av praktiska skäl?
Var försiktiga och ha det så skönt.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Marianne & Ranko, är det så att man erbjuder/säljer munskydd på campingens reception?
Nej, här på campingen säljs inga skydd alls men i butiker där vi handlar och troligen apoteket, bensinmackar osv... Tveksamt att de är CE märkta då flesta ser ut som ”reklam” jippo för Mercedes (på bilfirman vi var), med Spanska flaggan på vissa andra ställen, Halloween spöken o.s.v. med andra konstiga logotyper...

Det vi uppskattar mest är att alla håller avstånd vilket innebär i mina ögon att munskydd är lite ”overkill” i det hela, men regler är regler och ska följas. Killen i receptionen har mycket troligt en CE variant med små hål framför glasögon och en inbyggd skena som man trycker runt näsan så han slipper imma. Har sett fler liknande på andra ställen också.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Varför behövs N.I.E. ?
Utan N.I.E. kan du inte betala en räkning på banken, köpa telefonkort, köpa bil i Spanien och mycket annat vardagligt som kan kräva personidentifikation. Numret är kopplat till ditt passnummer och kan identifiera dig var du bor i fall det skulle behövas... Fortfarande nytt flr oss men ganska användbart om man vistas i landet längre tid. Kan kompletteras ytterligare om man vill köpa t.ex. lägenhet eller hus i Spanien. Vi har inga sådana planer i alla fall...
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Siv, jag håller med Dig

Siv, jag håller med Dig om det att även aspekter gällande flygresor är också relevanta. Jag har själv skickat också några svar kring flygplans ventilationssystem när denna aspekt dök upp. Dock vi får inte gå för långt, för djupt i diskussioner just om tekniska detaljer om flygresandets i COVID tider.
Det skulle ju vara lika mycket motiverat att fördjupa diskussion om själva COVID 19, med angivande av epidemiologiska, virologiska, pathofysiologiska, etc. kunskapsdetaljer. Men det gör vi inte...

Jag får be om ursäkt om mitt inlägg #228 blev så utformat att det kom att framstå som en vilja att fördjupa diskussionen i tekniska detaljer. Det var verkligen inte det som var syftet utan snarare om att reda ut några grundläggande begrepp. Jag hade heller ingen ambition att få tråden att hamna utanför ämnet. Den innehöll redan ett antal inlägg som återgav en beskrivning där man, genom det valda sättet att räkna ger en väldigt gynnsam bild av ventilationen i en flygkabin, en bild som jag kände behövde balanseras lite. I ivern blev nog det lite otydligt. Jag avstår ytterligare försök i frågan i den här tråden.

Sköt om er, alla!
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Hmm! Vet inte om Kanarieöarna passar in i tråden, men det ligger ju i Spanien?

Här på Gran Canaria har det blivit bättre att åka med husbil och restriktionerna är inte lika hårda som i resten av Spanien. Masktvånget har vi, men i övrigt märker man inte av restriktionerna så mycket. Alla håller naturligtvis distans och de flesta tvättar nog händerna minst 5, 6 gånger om dan med alkohol. Smittan här är lägst i Spanien och så låg att vi slipper jobbiga restriktioner. För tre veckor sedan åkte vi på semester till Teneriffa och El Hierro med vänner. (På El Hierro simmade en jättestor havssköldpadda alldeles framför mig) Men man får räkna med feberkontroller lite här och där.

Vi har fortfarande 23, 24 grader i vattnet här och vädret är underbart. Husbilar är det gott om överallt. Mest husbilar från Las Palmas (Spaniens 9 största stad), men såg en finsk husbil och både tyska och franska husbilar har hittat hit. Såg några i Playa del Ingles igår. Här är i stort allt öppet, utom i några turistområden som går på knäna i brist på turister. Men övervintrarna kommer ner med varje plan som flyttfåglar över vintern. Vi gjorde det med husbilen i två år före vi flyttade hit.

Här finns flera campingar och ställplatser, men många står kostenlos. Det stora just nu är att i Puerto de Mogan har kommunen just nu skapat en ställplats som rymmer hundra bilar och två till är på gång i Puerto Rico och Arguineguin. Just nu GRATIS:D.

Men det är ju inte så billigt att ta sig hit. Det finns 3 färjebolag som har totalt 5 förbindelser i veckan. De utgår från Huelva och Cadiz. Kostar normalt 650-850 € beroende på storlek på husbil och tillfälliga erbjudanden. Man måste dock ha tagit ett giltigt negativt PCR test inte tidigare än 3 dagar före inresa på Kanarieöarna. Men det är ju inga problem. I Spanien kan man gå till ett privatsjukhus och testa sig. Här på GC kostar det 25€. (Sjukvården här på GC har testat både mig och frugan negativt)

Kommer just hem efter en skotertur med GC Riders uppe i bergen. Birglas (Birgitta och Lars-Åke) hämtade jag på flyget igår. Kul med husbilsvänner. Majzzan kom ju hit med sin husbil för en månad sedan efter att ha varit i Algarve. Skickar med lite kort hur det är just nu.

20201024_142911 (1).jpg20201024_143011 (1).jpg20201101_133443.jpg20201115_120341.jpg20201011_125530.jpg20201114_163523.jpg20201114_154120.jpg20201017_125218_2.jpgSkärmklipp 2020-11-15 15.11.07.png
 
Senast ändrad:

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Hej Ralph, tittade på den finska bilen om det skulle vara någon känd, det var det inte. Såg då att bilen var avställd sen 15.10-20 så den ägaren vet inte att polisen i Spanien kan se att bilen är avställd i Finland. ( Du har ju erfarenhet så länge du hade svenska skyltar)
Ha de bra där kommer inte denna vinter dit.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Hej Ralph, tittade på den finska bilen om det skulle vara någon känd, det var det inte. Såg då att bilen var avställd sen 15.10-20 så den ägaren vet inte att polisen i Spanien kan se att bilen är avställd i Finland. ( Du har ju erfarenhet så länge du hade svenska skyltar)
Ha de bra där kommer inte denna vinter dit.
Tackar! Jag meddelar honom nästa gång jag jag kör förbi Avenida de Granada att poliserna kan slå upp finska regnummer och se status. Kostar 500 € och bogsering till polisupplaget för avställd bil på offentlig plats..
 
Senast ändrad:

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Hmm! Vet inte om Kanarieöarna passar in i tråden, men det ligger ju i Spanien?

Här på Gran Canaria har det blivit bättre att åka med husbil och restriktionerna är inte lika hårda som i resten av Spanien. Masktvånget har vi, men i övrigt märker man inte av restriktionerna så mycket. Alla håller naturligtvis distans och de flesta tvättar nog händerna minst 5, 6 gånger om dan med alkohol. Smittan här är lägst i Spanien och så låg att vi slipper jobbiga restriktioner. För tre veckor sedan åkte vi på semester till Teneriffa och El Hierro med vänner. (På El Hierro simmade en jättestor havssköldpadda alldeles framför mig) Men man får räkna med feberkontroller lite här och där.

Vi har fortfarande 23, 24 grader i vattnet här och vädret är underbart. Husbilar är det gott om överallt. Mest husbilar från Las Palmas (Spaniens 9 största stad), men såg en finsk husbil och både tyska och franska husbilar har hittat hit. Såg några i Playa del Ingles igår. Här är i stort allt öppet, utom i några turistområden som går på knäna i brist på turister. Men övervintrarna kommer ner med varje plan som flyttfåglar över vintern. Vi gjorde det med husbilen i två år före vi flyttade hit.

Här finns flera campingar och ställplatser, men många står kostenlos. Det stora just nu är att i Puerto de Mogan har kommunen just nu skapat en ställplats som rymmer hundra bilar och två till är på gång i Puerto Rico och Arguineguin. Just nu GRATIS:D.

Men det är ju inte så billigt att ta sig hit. Det finns 3 färjebolag som har totalt 5 förbindelser i veckan. De utgår från Huelva och Cadiz. Kostar normalt 650-850 € beroende på storlek på husbil och tillfälliga erbjudanden. Man måste dock ha tagit ett giltigt negativt PCR test inte senare än 3 dagar före inresa på Kanarieöarna. Men det är ju inga problem. I Spanien kan man gå till ett privatsjukhus och testa sig. Här på GC kostar det 25€. (Sjukvården här på GC har testat både mig och frugan negativt)

Kommer just hem efter en skotertur med GC Riders uppe i bergen. Birglas (Birgitta och Lars-Åke) hämtade jag på flyget igår. Kul med husbilsvänner. Majzzan kom ju hit med sin husbil för en månad sedan efter att ha varit i Algarve. Skickar med lite kort hur det är just nu.

Visa bilaga 202404Visa bilaga 202405Visa bilaga 202406Visa bilaga 202407Visa bilaga 202402Visa bilaga 202409Visa bilaga 202408Visa bilaga 202403Visa bilaga 202410
Hej Ralph, Du är välkommen, som Du skriver, Gran Canaria är en del av Spanien. Tack för intressant information om aktuellt läge på Kanarieöarna. Vad roligt att höra att man bygger ut infrastruktur för husbilar där.
I Januari 2019 var vi på Teneriffa och då såg vi också rätt så många husbilar, inte bara spanska.
 
Toppen