• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spanien/Portugal Övervintra 2020/2021

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Så här är det i Peniche i Portugal.

Epidemiologisk situation i Peniches kommun kl 20 den 08 november 2020
Positiva aktiva fall Casos 31
Karantän / under bevakning = 155
Återfås 146
Dödsfall = 4
Översättning ifrån deras hemsida.

Vi följer så klart dom restriktioner som finns här. Mask på när man är i affärer och även utomhus när det inte går att hålla avstånd. Men man håller verkligen avstånd här i alla fall när jag är ute och går med Zacko, vår hund.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Så här är det i Peniche i Portugal.

Epidemiologisk situation i Peniches kommun kl 20 den 08 november 2020
Positiva aktiva fall Casos 31
Karantän / under bevakning = 155
Återfås 146
Dödsfall = 4
Översättning ifrån deras hemsida.

Vi följer så klart dom restriktioner som finns här. Mask på när man är i affärer och även utomhus när det inte går att hålla avstånd. Men man håller verkligen avstånd här i alla fall när jag är ute och går med Zacko, vår hund.
Hej på er! Vi inväntar vaccin men ser även hur man får röra sig in i landet och runt i Portugal. Stämmer det här även hos er? Då får ni inte ha en kissnödig hund! Håller restaurangerna stängt? Lokala nattliga utegångsförbud i Portugal
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Hej på er! Vi inväntar vaccin men ser även hur man får röra sig in i landet och runt i Portugal. Stämmer det här även hos er? Då får ni inte ha en kissnödig hund! Håller restaurangerna stängt? Lokala nattliga utegångsförbud i Portugal

Här i Peniche gäller inte utegångsförbudet varken helger eller nätter. Inget är stängt. Dom flesta kommuner i Algarve berörs inte heller. Vad som händer i morgon vet ingen.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Andalusien inför i natt ” kommunarrest ” , dvs du får inte korsa kommungräns utan giltigt skäl. Och utegångsförbudet på natten tidigareläggs. Icke nödvändiga affärer och alla restauranger stänger kl 18.00 Och några område har ännu hårdare regler.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja man har ju lite panik och kanske det inte altid är säkrat hos dom som kan utan politiker som har flera olika agendor som står mitt emot varandra. Som sagt man vänder inte på kort tid den etablerade puss och kramhälsningen och storfamiljer där allehanda släktingar ingår. Det måste ju finnas många födelsedagar där alltid någon fyller jämt hur ska man få stopp på det?.
Vi har ju inte den kulturen här från början men vi har ju importerat den och den sprider sej in i det svenska samhället på gott och ont.
Skulle vara intressant om det fanns någon relevant forskning men allt som påvisar skillnader i kultur verkar just nu väldigt känsligt av någon konstig anledning.
Just nu känns det minst lika farligt hemma som någon annanstans och när man dag från dag ser olika slags brister i sjukvården trots att det funnits en framförhållning på minst ett halvår undrar jag vem som styr detta landet om det är sämre än de länder som en generation tidigare såg ner på.
När det hela lugnat ner sig känner jag att det inte är så farligt att åka söderut, än har vi inte fått några larmrapporter och det måste väl finnas ett par hundra bilar som med eller utan tillåtelse från vissa kört söderut.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.392
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Ja man har ju lite panik och kanske det inte altid är säkrat hos dom som kan utan politiker som har flera olika agendor som står mitt emot varandra. Som sagt man vänder inte på kort tid den etablerade puss och kramhälsningen och storfamiljer där allehanda släktingar ingår. Det måste ju finnas många födelsedagar där alltid någon fyller jämt hur ska man få stopp på det?.
Vi har ju inte den kulturen här från början men vi har ju importerat den och den sprider sej in i det svenska samhället på gott och ont.
Skulle vara intressant om det fanns någon relevant forskning men allt som påvisar skillnader i kultur verkar just nu väldigt känsligt av någon konstig anledning.
Just nu känns det minst lika farligt hemma som någon annanstans och när man dag från dag ser olika slags brister i sjukvården trots att det funnits en framförhållning på minst ett halvår undrar jag vem som styr detta landet om det är sämre än de länder som en generation tidigare såg ner på.
När det hela lugnat ner sig känner jag att det inte är så farligt att åka söderut, än har vi inte fått några larmrapporter och det måste väl finnas ett par hundra bilar som med eller utan tillåtelse från vissa kört söderut.
Bengtic tack för Ditt inlägg. Jag håller med Dig om olika agendor som ofta kan vara i raka opposition mot varandra.

Du har också tagit upp en väldigt intressant aspekt av medicinsk forskning dvs forskning om påverkan av kultur på olika aspekter av hälsan. Generellt sagt, så finns det mycket som görs och har gjorts vad gäller ren medicinsk forskning kring hälsan/sjukdom (t.ex. cancer, demens, etc.) och så kallade livsstilsfaktorer där även ingår vissa parametrar från det som definieras kultur.

Om det finns redan nu relevant forskning om corona viruset spridnig och kulturella parametrar vet jag inte, men jag är övertygad om att det kommer att publiceras mycket med resultat utifrån allt underlag som samlats under första vågen och som samlas nu undra andra vågen av coronasmittan.
När mer och mer data kommer att sammanställas och analyseras och då kan effektiva preventionsmedel väljas och då jag verkligen hoppas att återigen blir det lätt att välja att ÖVERVINTRA I SPANIEN/PORTUGAL.
 

Andy48

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
30573
Medlemskap
2024
Jag åkte från Faro igår och in till Spanien. Inte en polis eller annan myndighetspersoner vid gränsen. Jag vet om de nu hårdare restriktioner som gäller i Andalusien. Därför tog jag in på en motorhome park i Isla Christina. Där får jag ett intyg att jag bor där och kan röra mej inom den kommunen. Det här gäller t o m den 22/11. Vet inte hur det blir senare men man får ta en dag i taget.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.392
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Jag åkte från Faro igår och in till Spanien. Inte en polis eller annan myndighetspersoner vid gränsen. Jag vet om de nu hårdare restriktioner som gäller i Andalusien. Därför tog jag in på en motorhome park i Isla Christina. Där får jag ett intyg att jag bor där och kan röra mej inom den kommunen. Det här gäller t o m den 22/11. Vet inte hur det blir senare men man får ta en dag i taget.
Tack Andy48, vi uppskattar Din färska observation från resan mellan Portugal och Spanien. Vilket är det här intyget som Du ska få på Isla Christina Ställplats? Är det intyget att Du bor permanent eller temporärt i Spanien? Sådana detaljuppgifter kan vara av stor betydelse för trådens läsare. Tackar i förväg för uppdateringar.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.392
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Idag fick jag telefon samtal från en vän som är på resa i Spanien. Hans berättelse var inte på något sätt avvikande från det som andra delade med sid i denna tråd.
Han rekommenderade som mest pålitliga info-källan, om resandet till Spanien och inom Spanien, spanska regeringens hemsida för turister Spain information for tourists
Jag har besökt hemsidan. Den är idag uppdaterad, mycket handlar just om turism under COVID 19 situationen. Enligt hemsidan "Spanien är säkert turist mål, utifrån alla de åtgärder som man har vidtagit och vidtar för att säkerställa minimalisering av smittorisker". Sedan finns en hel del information om vad som gäller, olika rekommendationer, förklaringar till restriktioner som gäller, etc. Vad jag tyckte om är att den är uppdaterad, den är omfattande och rätt så sansad...
Härmed skulle jag också rekommendera den här officiella hemsidan.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Spanien nya regler på gång.
Nu har det kommit nya restriktioner. Från 23/11 för inresa till Spanien måste man visa upp ett negativt test som är inte äldre än 72 timmar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Idag fick jag telefon samtal från en vän som är på resa i Spanien. Hans berättelse var inte på något sätt avvikande från det som andra delade med sid i denna tråd.
Han rekommenderade som mest pålitliga info-källan, om resandet till Spanien och inom Spanien, spanska regeringens hemsida för turister Spain information for tourists
Jag har besökt hemsidan. Den är idag uppdaterad, mycket handlar just om turism under COVID 19 situationen. Enligt hemsidan "Spanien är säkert turist mål, utifrån alla de åtgärder som man har vidtagit och vidtar för att säkerställa minimalisering av smittorisker". Sedan finns en hel del information om vad som gäller, olika rekommendationer, förklaringar till restriktioner som gäller, etc. Vad jag tyckte om är att den är uppdaterad, den är omfattande och rätt så sansad...
Härmed skulle jag också rekommendera den här officiella hemsidan.

Så skulle jag nog också skriva om jag kom ifrån ett land som är beroende av turism? ;)
 
Senast ändrad:

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.608
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Spanien nya regler på gång.
Nu har det kommit nya restriktioner. Från 23/11 för inresa till Spanien måste man visa upp ett negativt test som är inte äldre än 72 timmar.
Vad jag kunde utläsa gäller det liksom den tidigare friskhetsdeklarationen bara om man kommer med flyg. Märkligt att man kan räknas som mindre smittsam om man kört genom hela Europa än åkt några timmar i ett flygplan.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.392
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Vad jag kunde utläsa gäller det liksom den tidigare friskhetsdeklarationen bara om man kommer med flyg. Märkligt att man kan räknas som mindre smittsam om man kört genom hela Europa än åkt några timmar i ett flygplan.
Siv, javisst att det verkar konstigt. Det kan bero på att risken att få smittsamma sjukdomar oavsett om det är av bakteriell- eller virusursprung, beror på virulens av patogen, mängd av patogen som man exponeras för, samt exponeringstid. Flygplan kan betraktas som en isolerat miljö och om i den (oturligt) introduceras patogen kan potentieringseffekt lättare uppkomma och risker ökar jämfört om man färdas i privat fordon och håller sig under resan till rekommendationer/restriktioner som myndigheter utfärdar samt behåller det sunda förnuftet. När det gäller det sistnämnda ... det är mycket subjektivt faktor...:msn_quest:
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Vad jag kunde utläsa gäller det liksom den tidigare friskhetsdeklarationen bara om man kommer med flyg. Märkligt att man kan räknas som mindre smittsam om man kört genom hela Europa än åkt några timmar i ett flygplan.
”PCR-kravet gäller alla inresande, både bofasta i Spanien och turister. Den som saknar test vid ankomst kommer sannolikt att bötfällas samt tvingas bekosta ett omedelbart snabbtest.”
Nu gäller det även Spaniens egna medborgare , som vanligt med de nya Spanska besluten så kommer det motsträviga uppgifter. Vi får väl se hur det blir.
FHM länkade till mottagningar som kunde skriva intyg , kollade på ett ställe och intyget skrevs ut till det facila priset av 2000 kr.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.608
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
”PCR-kravet gäller alla inresande, både bofasta i Spanien och turister. Den som saknar test vid ankomst kommer sannolikt att bötfällas samt tvingas bekosta ett omedelbart snabbtest.”
Nu gäller det även Spaniens egna medborgare , som vanligt med de nya Spanska besluten så kommer det motsträviga uppgifter. Vi får väl se hur det blir.
FHM länkade till mottagningar som kunde skriva intyg , kollade på ett ställe och intyget skrevs ut till det facila priset av 2000 kr.
Vi kan ju hoppas att alla verkligen gäller alla om det ska ha någon effekt. Själv längtar jag ju till boendet i Spanien och vill dit så fort det känns tryggt. Har inga problem med att flyga, det verkar säkrare än att t ex passera Frankrike.

”När det gäller ventilationssystemet, blir all luft i kabinen på ett Airbus-flyg, i genomsnitt ersatt var tredje minut. Detta gäller också om man räknar med filtrerad och recirkulerad luft. Därtill används HEPA Filtre (High Efficiency Particulate Arrestorts) i flygmaskinerna. Filter som dessa kan uppfånga bakterier, virus och har en effektivitet på 99,9% - alltså är ventilationssystemet i stånd till att säkra ren luft för dig som passagerare.”
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Du glömmer en sak. Innan du är på flyget så åker många buss till flygplatsen , incheckning och trånga flygbryggor. Många situationer man är nära andra. Hur vet man på planet att man får filtrerad luft och inte andas in grannens gamla luft??
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.440
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
När man tittar ut och ser bara grått då längtar man ju söderut. Vi kan ju tyvärr inte åka pga Åsas sjukdom, hon är ju helt beroende av att jag kan hjälpa henne. Har funderat på vad som gäller med försäkringar om jag blir sjuk och läggs in på ett sjukhus kan Åsa få hjälp med hemresan då?
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.608
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Vad jag kunde utläsa gäller det liksom den tidigare friskhetsdeklarationen bara om man kommer med flyg. Märkligt att man kan räknas som mindre smittsam om man kört genom hela Europa än åkt några timmar i ett flygplan.
Hittade denna nu som visar att det nu även gäller de som kommer landvägen.
 
Toppen