• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spanien/Portugal Övervintra 2020/2021

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Här på Algarve fortskrider livet i lugn takt. Vi har visserligen inte besökt några större städer, på nätet har vi läst om restriktioner i Vila Real och Tavira men vet inte hur tufft det är. Och vi kan fortfarande åka mellan kommuner vilket är tur eftersom vårt mobila hem befinner sig på Fiat verkstaden i Faro. Robotlådan la plötsligt av när vi skulle på utflykt. Så vad annat kan vi göra än njuta?
Britt & Gunnar
20201115_124532ab.jpgP1020477a.jpg
 

Stenen

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
30764
Medlemskap
2024
Hmm! Vet inte om Kanarieöarna passar in i tråden, men det ligger ju i Spanien?

Här på Gran Canaria har det blivit bättre att åka med husbil och restriktionerna är inte lika hårda som i resten av Spanien. Masktvånget har vi, men i övrigt märker man inte av restriktionerna så mycket. Alla håller naturligtvis distans och de flesta tvättar nog händerna minst 5, 6 gånger om dan med alkohol. Smittan här är lägst i Spanien och så låg att vi slipper jobbiga restriktioner. För tre veckor sedan åkte vi på semester till Teneriffa och El Hierro med vänner. (På El Hierro simmade en jättestor havssköldpadda alldeles framför mig) Men man får räkna med feberkontroller lite här och där.

Vi har fortfarande 23, 24 grader i vattnet här och vädret är underbart. Husbilar är det gott om överallt. Mest husbilar från Las Palmas (Spaniens 9 största stad), men såg en finsk husbil och både tyska och franska husbilar har hittat hit. Såg några i Playa del Ingles igår. Här är i stort allt öppet, utom i några turistområden som går på knäna i brist på turister. Men övervintrarna kommer ner med varje plan som flyttfåglar över vintern. Vi gjorde det med husbilen i två år före vi flyttade hit.

Här finns flera campingar och ställplatser, men många står kostenlos. Det stora just nu är att i Puerto de Mogan har kommunen just nu skapat en ställplats som rymmer hundra bilar och två till är på gång i Puerto Rico och Arguineguin. Just nu GRATIS:D.

Men det är ju inte så billigt att ta sig hit. Det finns 3 färjebolag som har totalt 5 förbindelser i veckan. De utgår från Huelva och Cadiz. Kostar normalt 650-850 € beroende på storlek på husbil och tillfälliga erbjudanden. Man måste dock ha tagit ett giltigt negativt PCR test inte tidigare än 3 dagar före inresa på Kanarieöarna. Men det är ju inga problem. I Spanien kan man gå till ett privatsjukhus och testa sig. Här på GC kostar det 25€. (Sjukvården här på GC har testat både mig och frugan negativt)

Kommer just hem efter en skotertur med GC Riders uppe i bergen. Birglas (Birgitta och Lars-Åke) hämtade jag på flyget igår. Kul med husbilsvänner. Majzzan kom ju hit med sin husbil för en månad sedan efter att ha varit i Algarve. Skickar med lite kort hur det är just nu.

Visa bilaga 202404Visa bilaga 202405Visa bilaga 202406Visa bilaga 202407Visa bilaga 202402Visa bilaga 202409Visa bilaga 202408Visa bilaga 202403Visa bilaga 202410
Hej
Hur bor man på färjan? Får man bo i bilen ?
sten
 
F

F.d. 22252

Guest
Nu är det ju faktiskt så att ett antal av oss övervintrar i husvagnar på helårsplats på camping. Vi använder oss då av flyg för att ta oss dit och hem igen. Ganska många av de som kör ner med husbilen lämnar kvar husbilen och flyger hem några veckor vid jul. På så sätt får man 90 dagars nytt reseskydd via CC. Inte helt ointressant med diskussion kring flyg.
Jag skulle gärna ha ett sånt boende i åtanke och kanske skulle vara lättare nu att skaffa ett sånt men som jag förstått är du hemma för tillfället?
Tycker det är både dyrt och jobbigt att köra husbil ner och även men mindre husvagn har ju större utymme. Här du någon som vill sälja så är jag intresserad! Vet inte vad bahia tar för helårskostnad för husvagn men du har säkert räknat på det hela?
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag skulle gärna ha ett sånt boende i åtanke och kanske skulle vara lättare nu att skaffa ett sånt men som jag förstått är du hemma för tillfället?
Tycker det är både dyrt och jobbigt att köra husbil ner och även men mindre husvagn har ju större utymme. Här du någon som vill sälja så är jag intresserad! Vet inte vad bahia tar för helårskostnad för husvagn men du har säkert räknat på det hela?
Jag återkommer med svar ikväll när jag har bättre tid. Hoppas under dagen få svar från några jag tror är på G att sälja. Jag har ju valt att avstå från Spanien denna vinter och ska strax iväg till jobbet.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Här på Algarve fortskrider livet i lugn takt. Vi har visserligen inte besökt några större städer, på nätet har vi läst om restriktioner i Vila Real och Tavira men vet inte hur tufft det är. Och vi kan fortfarande åka mellan kommuner vilket är tur eftersom vårt mobila hem befinner sig på Fiat verkstaden i Faro. Robotlådan la plötsligt av när vi skulle på utflykt. Så vad annat kan vi göra än njuta?
Britt & Gunnar
Visa bilaga 202441Visa bilaga 202442
Hej Britt och Gunnar,
Tack för informationen. Det är mycket tråkigt när sådant problem med husbilen händer när man är långtborta. Jag är övertygat om att problemet blir löst snart och Ni slutar bekymmra Er.
I början av månaden har jag hittat en lista över stängda kommuner i Portugal Lista över stängda kommuner - kanske denna lista kan vara av värde för Er som är där eller andra som är på väg till Portugal.

Ni skriver att Ni kan fortfarande åka mellan kommuner. Har läget ändrats på sistone?
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag skulle gärna ha ett sånt boende i åtanke och kanske skulle vara lättare nu att skaffa ett sånt men som jag förstått är du hemma för tillfället?
Tycker det är både dyrt och jobbigt att köra husbil ner och även men mindre husvagn har ju större utymme. Här du någon som vill sälja så är jag intresserad! Vet inte vad bahia tar för helårskostnad för husvagn men du har säkert räknat på det hela?
Givetvis har vi räknat på kostnaden för husbil resp husvagn och försökt ta med alla kostnader. Det landade på ungefär samma kostnad för oss med husbil 6 mån och husvagn 12 mån. Årsplats på Bahia kostar €300/månad. För oss vägde då större boyta, allt färdigt vid ankomst och möjligheten att utnyttja den mer flexibelt under året över.
 
F

F.d. 22252

Guest
Har läst allt det du skivit är svårt att räkna ihop ett husvagnsboende annat än komforten och möjligheten att pendla till sverige.
Man får avvakta men jag är sugen på att dra söderut i vilket fall men blir ju helt ensam, man dör ju ensam också .
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Här på Algarve fortskrider livet i lugn takt. Vi har visserligen inte besökt några större städer, på nätet har vi läst om restriktioner i Vila Real och Tavira men vet inte hur tufft det är. Och vi kan fortfarande åka mellan kommuner vilket är tur eftersom vårt mobila hem befinner sig på Fiat verkstaden i Faro. Robotlådan la plötsligt av när vi skulle på utflykt. Så vad annat kan vi göra än njuta?
Britt & Gunnar
Visa bilaga 202441Visa bilaga 202442
Vi har fått tillbaka bilen! Dom konfigurerade om robotlådan, felkod P 2919-64. Det äventyret kostade 112€ :cool: . Skönt att sova i vår plåtis igen.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Med andra ord ungefär lika mycket som en svensk verkstad tar för att öppna porten så att du kan köra in bilen för felsökning...

Pålle
Mitt motorproblem har verkstan lagt ner ett 2-siffrigt timantal på felsökning, bokfört på utbildningskontot. Sedan ett fåtal timmar på att byta en spridare, blev nästan bra. Så jag kan inte klaga på överdebitering (än ;)), men det verkar som om det kan vara ytterligare en spridare som krånglar. Men inte alls så frekvent, suck....
 

GlennAnita

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
28683
Medlemskap
2025
Hejsan!
Liten update från Algarvekusten. Vi kom till vår lägenhet i Alvor, som ligger lite väst för Portimao, för fem veckor sedan efter en treveckors resa med husbilen genom östra Europa. Här i södra Portugal har situationen förändrats ganska radikalt på den tiden. Man har helt sedan mitten av mars haft ganska stränga regler i butiker och köpcenter. Munskydd är obligatorisk inomhus och begränsat antal kunder beroende på ytan i butiken. Så var det när vi kom hit den 14 oktober också. Vi tog några turer med husbilen i östra delen av Algarve, Castro Marim och Alcoutim. Fortsatte norrut till Alantejo och städerna Serpa och Beja I slutet av oktober. Inga problem! Öppna ställplatser och campingar men relativt lite folk. Så infördes strängare regler i 121 kommuner, i första hand från Lissabon och norrut. Utegångsförbud 23~05 på vardagar och 13-05 på helger. Som i alla andra länder finns det nu hur mycket information och rykten som helst att välja på. Huvudbudskapet är ” har du inget viktigt som du måste resa till så stanna hemma”. From midnatt måndag, 16 nov, utökade man antalet kommuner till 191 utspridda över hela Portugal. Detta innebär att många ställplatser är stängda. De stora grusplanerna i Alvor och Lagos har bommat igen. Verkar som om Alvor camping är öppen men jag känner inte till om de har några restriktioner. De har också satt upp skyltar med ” förbjudet att stanna” på många parkeringsplatser vid kusten. Verkar som om husbilslivet har blivit mer komplicerat här nere.
Hur upplever vi livet i Portugal nu? Husbilen har vi parkerat och ställt av. Känns inte riktigt att köra omkring som turist när lokalbefolkningen gör sitt bästa för att förhindra smittan. Vi går långa turer längs stränderna och kan fortfarande äta lunch eller middag på restaurang även om fler och fler stänger ner. Vädret är som en fin svensk sommar, 23 C och blå himmel. Men om det går att flyga till Sverige för julfirande, det är en bra fråga???
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Vi är i Peniche och här märker vi inte så mycket av restriktionerna. Här rör vi oss rätt så fritt men man ska inte glömma masken. Obligatorisk när man går in i en affär för att handla. Utomhus så tar man på den om det möjligen skulle vara en folksamling. Eller så väljer man att gå över gatan till den andra trottoaren. Utomhus så hålls det stora avstånd.
Vädret här är lagom. Växlande molnighet med en del sol och 16 - 22 plus och endast svaga vindar. Här har vi det bra!
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Hejsan!
Liten update från Algarvekusten. Vi kom till vår lägenhet i Alvor, som ligger lite väst för Portimao, för fem veckor sedan efter en treveckors resa med husbilen genom östra Europa. Här i södra Portugal har situationen förändrats ganska radikalt på den tiden. Man har helt sedan mitten av mars haft ganska stränga regler i butiker och köpcenter. Munskydd är obligatorisk inomhus och begränsat antal kunder beroende på ytan i butiken. Så var det när vi kom hit den 14 oktober också. Vi tog några turer med husbilen i östra delen av Algarve, Castro Marim och Alcoutim. Fortsatte norrut till Alantejo och städerna Serpa och Beja I slutet av oktober. Inga problem! Öppna ställplatser och campingar men relativt lite folk. Så infördes strängare regler i 121 kommuner, i första hand från Lissabon och norrut. Utegångsförbud 23~05 på vardagar och 13-05 på helger. Som i alla andra länder finns det nu hur mycket information och rykten som helst att välja på. Huvudbudskapet är ” har du inget viktigt som du måste resa till så stanna hemma”. From midnatt måndag, 16 nov, utökade man antalet kommuner till 191 utspridda över hela Portugal. Detta innebär att många ställplatser är stängda. De stora grusplanerna i Alvor och Lagos har bommat igen. Verkar som om Alvor camping är öppen men jag känner inte till om de har några restriktioner. De har också satt upp skyltar med ” förbjudet att stanna” på många parkeringsplatser vid kusten. Verkar som om husbilslivet har blivit mer komplicerat här nere.
Hur upplever vi livet i Portugal nu? Husbilen har vi parkerat och ställt av. Känns inte riktigt att köra omkring som turist när lokalbefolkningen gör sitt bästa för att förhindra smittan. Vi går långa turer längs stränderna och kan fortfarande äta lunch eller middag på restaurang även om fler och fler stänger ner. Vädret är som en fin svensk sommar, 23 C och blå himmel. Men om det går att flyga till Sverige för julfirande, det är en bra fråga???
Tack Anita & Glenn för Ert inlägg med senaste informationen om läget i Portugal. Det är så värdefullt att få den typ av uppdatering. Hur blir det med flyg till Sverige om en månad ? Man får hoppas att smittan planar ut och vaccination, som skulle komma i december, och möjliggör flygtrafiken...
Take care. Hälsningar Janne
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
En applikation som ska användas vid t.ex. flygresan till Spanien blev uppdaterad den 18 November 2020, för Android version se länk:
SpTH app
 
Toppen