• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spanien/Portugal Övervintra 2020/2021

F

F.d. 22252

Guest
Hoppas Ranko kan skriva ner lite hur det fungerar i spanien, vi som sitter hemma vet ju ingenting annat än det som kommer på nyheterna.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.398
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Så här har vi det i Peniche i Portugal.
Peniche ligger norr om Lissabon och söder om Porto vid det som kallas för Silverkusten. Här finns det bästa vädret i Portugal både sommar och vinter.
Vi kom hit den 22 oktober och tänker vara kvar här tills i mitten av januari. Om inget oförutsett inträffar.
Här känner vi inte av några restriktioner än så länge. Så klart ska man ha mask när man går ut och handlar. Och det har Hasse alltid. För det är han som handlar när vi är här.
Visa bilaga 201786
När man handlar på Lidl så ser det ut så här, en ut och en in. Handsprit vid ingången och även vid utgången. .
Dom barer/caféer som finns i vårt närområde har öppet som vanligt och jag tror att dom är besökta av dom som brukar gå dit.
Eftersom vi aldrig har besökt restauranger/ barer eller annat här förr om åren så kan vi ju inte jämföra då och nu.
På "stan" så har allt öppet som det brukar ha, än så länge. Det går bra att beställa pizza och få det hemkört för det har vi gjort.
Jag har börjat få lätt utstående öron av att ha mask på mig. Även lite skav bakom öronen. Men det är inget stort problem, egentligen inget problem alls.
Så vi ser inga problem alls med att vara här i värmen som det ser ut nu.
Men denna helg, Alla helgons helg, får man hålla sig "hemma". Innebär att man inte över helgen får köra över till andra "länsgränser". Hur detta kontrolleras vet jag inget om.
Tack Eva & Hasse. Vi uppskattar all information om husbilsfolkets liv i Portugal/Spanien under den annorlunda tiden. Denna personliga information är sådan som rör vardagen för Er, Era observationer av vad som sker i Er närmaste omgivningen som är första hands upplevelser. Dessa gör att vi kan åtminstone försöka förstå hur är där och jämföra med vad vi själva ser och känner här hemma.
Vi hoppas att Ni fortsätter att njuta och självklar vara försiktiga. Vi väntar på nya inlägg och Era obervationer.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.398
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Nej, jag måste faktiskt sticka ut hakan och göra mig ovän med alla som menar på att både vi och andra borde ha stannat hemma av ”hänsyn” till minskad smittspridning. Nej, vi gjorde helt rätt i att ge oss iväg eftersom det fungerar hur bra som helst i butiker, på gatan, på ställplatser och andra offentliga ytor. Och vad som är den riktiga anledningen till smittspridning (baserat på siffertal) är något vi bara kan spekulera om då ingen har facit i hand!

Göteborgs Posten skriver idag att smittspridning ökade drastiskt där vi bor, att folk struntar i det mesta och att nya regler har införts. Detta ska då relateras till vad vi har sett hela vägen genom Europa där alla hade andningsskydd och att allt var exemplariskt med att hålla avstånd m.m.. Det mest extrema såg vi idag då 3 st. mountainbike killar åkte MED andningsskydd på. Slå detta Göteborg!!! Nu njuter vi i solen på en ställplats med ytterligare en E skyltad husbil och massor familjer i parken där ALLA har andningsskydd som markering att ingen vill riskera att smitta någon annan.

JanneB, tack för en bra tråd som bygger på HBK resenärers upplevelser (reality rese-dokumentär i corona tider) och inte enbart på kvalificerade gissningar och tycken.

/ranko

PS. M är inte alls intresserad av att jag publicerar något på HBK utan ligger ute och solar. Ibland är hon sur på mig om jag ”sticker ut hakan”och höjer tonen, men, men, en dag kommer även jag att ”pausa” mina inlägg och kommentarer... DS.
Marianne och Ranko, tack för Era detaljerade och färgrika inlägg och tack för Era uppskattande ord om detta trådets början. Era levande och ändamålsenliga beskrivningar är sådant som detta tråd bygger på.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Nu börjar det spekuleras om hårdare restriktioner i Spanien OM man inte får bukt med smittspridningen.
Man tror inte på total lockdown som i våras.
För att inte drabba ekonomin totalt så gör man förmodligen restriktioner mer lokalt.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.398
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Nu börjar det spekuleras om hårdare restriktioner i Spanien OM man inte får bukt med smittspridningen.
Man tror inte på total lockdown som i våras.
För att inte drabba ekonomin totalt så gör man förmodligen restriktioner mer lokalt.
Det kan vara så som Du skriver eftersom den totala lockdown (om det funnits i den formen som man skulle föreställa sig som "absoluta sanitära avspärrningarna av visst territorium") i samband med första vågen inte hade gett de förväntade effekter.
De som finns redan i Spanien eller Portugal och de som är på resan dit ska, förhoppningsvis, berätta/rapportera för oss alla hur det ser ut i verkligheten där. Det är målet med detta ämne.
 

bomaud

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13273
Medlemskap
2024
Hej igen
Har åter igen välkomnat husbilsvänner ( 2 bilar ) som idag landat i Santa Pola utan några problem att passera Tyskland - Frankrike - Spanien ( inkl Valenciagränsen ). Här på Bahia och Santa Pola är värmen underbart och vi upplever det coronasäkert när vi och alla andra följer de nationella , regionala och ibland
även kommunala restriktionerna.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Det kan vara så som Du skriver eftersom den totala lockdown (om det funnits i den formen som man skulle föreställa sig som "absoluta sanitära avspärrningarna av visst territorium") i samband med första vågen inte hade gett de förväntade effekter.
De som finns redan i Spanien eller Portugal och de som är på resan dit ska, förhoppningsvis, berätta/rapportera för oss alla hur det ser ut i verkligheten där. Det är målet med detta ämne.
Ge det några veckor så får vi se.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.398
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Här kommer jag själv bryta regel gällande denna tråd... då jag tar upp något med anledning av vad som står på skärmen i Wbergers bild.
Vad menas med REGULATIONS ? Är detta Regulation i EUs juridiska mening - så blir det Förordning på svenska (dvs lag som ska tillämpas utan några som helst undantag, inga övergångsbestämmelser, inga lokala implementerings specifika principer... om det inte finns särskilt paragraf i förordningen som specifikt tillåter just en välbeskriven situation där undantag möjlighet ges, etc.) eller menas här något i stil av EUs Directive där vissa lokala anpassningar tillåts vid inkorporering av bestämmelser lokalt, eller menas här nationella allmänna regler, eller rekommendationer...
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Bara 2 smittade på IVA i Alfas del Pi i Valencia regionen som har lägsta smit-talet i Spanien. Läget är inte alls som i mars månad då allt var stängt och vi bara ville hem... Det syns klart och tydligt på gatorna att både äldre och yngre håller sig till gällande regler. Om jag då sätter allt i relation på hur det såg ut i Göteborg när vi åkte, då väljer jag hellre att vara här utan att behöva gå in djupare på detaljer. Hade läget varit som i mars månad, då hade vi kört hem fortare än kvickt!

Vi får hoppas på att vaccinet kommer snart...
A7F896D0-E0AA-4EDF-9469-B189F39EC402.jpeg
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.398
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Bara 2 smittade på IVA i Alfas del Pi i Valencia regionen som har lägsta smit-talet i Spanien. Läget är inte alls som i mars månad då allt var stängt och vi bara ville hem... Det syns klart och tydligt på gatorna att både äldre och yngre håller sig till gällande regler. Om jag då sätter allt i relation på hur det såg ut i Göteborg när vi åkte, då väljer jag hellre att vara här utan att behöva gå in djupare på detaljer. Hade läget varit som i mars månad, då hade vi kört hem fortare än kvickt!

Vi får hoppas på att vaccinet kommer snart...
Visa bilaga 202087
Hej Marianne & Ranko,
Tack för färska observationer. Att folk håller sig till regler är något som vi skulle gärna se även här. Vi har senaste dagarna åkt mellan Vättern och Vänern. Tyvärr har jag inte sett en enda människa med munskydd (detta med disclaimer - vi har inte gått in och handlat i större butiker, gallerior, etc). Det är roligt att höra att Ni mår bra.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.398
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Så det är bara den elfte personen som bär på smitta? Räcker det inte med att träffa en enda smittad person för att ev bli smittad eller som ni ev kan smitta utan att veta om det? :twitcy:
Snälla, jag har svarat på din fråga.
Ämnet av tråden är inte att beskriva vad vi andra gör... (ilka andra åtgärder gör jag för att reducera risken för att smitta andra medmänniskor, samt minska risken för mig själv, och det finns en hel del som kan göras.

På pubmed finns för närvarande över 71000 publicerade artiklar om COVID i en del av dem finns även info om vilka åtgärder som verkar vara effektiva, vilka som trots allt verkar inte uppfylla avsedda mål, etc.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja logiken haltar ibland skulle gärna se mer inlägg från de som rest ner men jag känner mej trygg med det som Ranko skriver längtar ner till värmen.
Själv tror jag inte mycket på munskydd om det inte är så att någon har problem med hosta.
Annars är ett bra sätt att skapa lite utrymme omkring sej att låtsashosta till lite men knappast poplulärt.
Jag tog beslut att vaccinera för influensa tänkte att då blir man inte sjuk i två stycken virus samtidigt i alla fall.
Planerar så smått för en resa söderut trots allt planeringen är ju halva nöjet eller hur? I alla fall är man upptagen ett tag och om allt lugnar ner sig är det bara att köra iväg.
 
Toppen