• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spanien/Portugal Övervintra 2020/2021

GlennAnita

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
28683
Medlemskap
2025
Har försökt översätta och följa med på Portugisiska husbilklubbens sidor men det blev för svårt för mig.
Varit ute i 4 dagar runtom i Alentejo och bott på campingplatser. Pratade med folk från olika länder som menade att fricampande hade varit ett problem i Portugal i många år och att det var väldigt olikt hur polisen/GNR behandlade husbilsturister från kommun till kommun. I och med Covid-19 blev polisen överbelastad och då bestämde myndigheterna sig för att sätta ner foten. Alltför strängt menar många! Samtidigt är man ju intresserad i att få tillbaka turisterna och att vi får se ett mer nyanserat regelverk när Europa öppnar upp menar de flesta. Bara att hoppas! Vi kör mot Sverige i slutet av maj.
 

P&B

HBK Medlem
Inlägg
179
Kommun
Lagos Portugal
HBK-Nr
25050
Medlemskap
2024
Har ni märkt av detta med det rena parkeringsförbudet som gäller. Man säger att man bara får parkera på stället där det står skyltar att det är tillåtet att parkera med husbil. Alla andra ställen är förbjudet att parkera på. Jag menar inte övernatta utan bara parkera. När man försöker sätta sig in i detta så verkar det hopplöst att överhuvudtaget stanna bilen någonstans. Vad har ni sett Glenn o Anita ?
 

GlennAnita

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
28683
Medlemskap
2025
Har ni märkt av detta med det rena parkeringsförbudet som gäller. Man säger att man bara får parkera på stället där det står skyltar att det är tillåtet att parkera med husbil. Alla andra ställen är förbjudet att parkera på. Jag menar inte övernatta utan bara parkera. När man försöker sätta sig in i detta så verkar det hopplöst att överhuvudtaget stanna bilen någonstans. Vad har ni sett Glenn o Anita ?
Helt riktigt! Skyltar överallt med fordonstrafik förbjuden för husbilar och husvagnar. Stort problem när man vill besöka turistattraktioner som slott och fästningar tex. När jag vandrade Fishermans trail för några veckor sedan satte jag upp en skylt i framrutan att jag inte campade utan bara hade parkerat för att gå vandringsleden. Fick inte några böter men det känns obehagligt.
Denna helgen hade vi planer på att vandra i området runt Mértola i Alentejo. Chanslöst!!! Hittade ingenstans där det gick att parkera och inga godkända ställplatser. På de tre ställplatserna jag hittade på appen park4night kom följande upp:
 

Bilagor

  • 54525154-6180-45BA-A6D4-44FA9FC8B0C3.png
    54525154-6180-45BA-A6D4-44FA9FC8B0C3.png
    537,9 KB · Visningar: 91

GlennAnita

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
28683
Medlemskap
2025
Mycket tråkigt, vi bor i Portugal men det verkar som det bästa är att sluta använda husbilen här, kanske blir det bättre i framtiden. Dock otroligt frustrerande att inte kunna parkera någonstans
Funderar på att köpa släpkärra och motorcykel för att stå på campingplatser och köra med motorcykeln till sevärdheter och vandringsleder. Mycket kvar att se och uppleva i Portugal. Ger oss inte så lätt.......
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Tack för viktig information om nuläget i Portugal. Det kommer sannolikt att påverka många av HBK medlemmars beslut om val av övervintring 2021/2022.
Jag hoppas att negativa signaler från olika håll, t.ex. svenska, tyska ich franska "husbilentusiasternas" föreningar, lokala näringsidkare, etc., skulle kunna leda till att ansvariga myndigheter kommer att agera med upphävande eller åtminstone förtydligande vad som egentligen gäller för husbilar...
 

GlennAnita

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
28683
Medlemskap
2025
Irriterande att inte få någon information om vilka planer som finns i olika länder. Möjligen har covid-19 lamslagit det mesta av myndigheternas arbete men i Portugal skrivs det mycket om att få tillbaka turisterna och där borde ju vi ingå. Finns det något övergripande samarbete mellan de olika husbilsklubbarna i Europa? Går det att få fram vår önskan om okej ställplatser med möjlighet för tömning av grå och svartvatten plus påfyllning av vatten? Gärna nära stränder, sevärdheter och mysiga städer och byar. Många campingplatser är fantastiska men de flesta av oss utnyttjar inte bassängen, lekplatsen eller vattenrutschbanan. Verkar motsägelsefullt att samtidigt som husbilsförsäljning och uthyrning stiger som en nyårsraket bli möjligheten att njuta detta fantastiska liv, reducerat!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Just nu vill Portugal inte ha svenskar enligt DN:

Portugal nobbar svenska turister



Portugal är nästa land att öppna gränserna för turister – dock inte svenskar.
Sverige är ett av fem europeiska länder som exkluderas från de nya förhållningsreglerna tillsammans med utomeuropeiska länder som Brasilien, Indien och Sydafrika.
Myndigheterna uppger att EU-resenärer från länder med färre än 500 fall per 100.000 invånare är välkomna att göra alla typer av resor till Portugal, för övriga länder gäller tidigare restriktionerna om att "resorna ska vara nödvändiga".
I Sverige ligger siffran just nu på omkring 670 fall per 100.000 invånare.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Tack Missen. Det hoppas jag på också. Information om situationen gällande olika faktorer som påverkar eller kan påverka övervintring i Spanien eller Portugal, är även nu i tressanta. Ju närmare vintermånaderna så säkert kommer det att vara ännu mer betydelsefulla.
Trots vaccineringsprogram har man fortfarande en del problem både med olika coronavirus varianter (Alfa, Beta, osv ) samt återkommande smitta hos redan vaccinerade personer.
Dessutom är pandemin bara en av faktorerna, även om en mycket allvarlig, som är värdefulla att dela med sig om man planerar övervintring.
 

GlennAnita

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
28683
Medlemskap
2025
Då har vi kommit ”hem” till Lysekil efter 340 mil från Algarvekusten via Rostock- Trelleborg. Resan gick väldigt bra. Blev inte kontrollerade en enda gång. ( ja, vi hade giltigt PCR-test). Vi väljer alltid toll-free vägar men har bestämt oss för att köra ”peage” från gränsen mellan Spanien och Frankrike och till Bordeaux. Som vanligt en del vägarbete i Tyskland men Garmin fann smarta lösningar och vi fick god tid i Rostock till inköp av diverse varor som kan behövas på en varm sommar på västkusten.
 
Toppen