• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Robotlåda

gertz

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
8904
Medlemskap
2024
Nu är jag så jävla trött på min robotlåda,det är 3 g som den slutar att fungera, står i västnorge uppe på fjället, måste ringa bärgare i morgon suck, är det någon som byggt om till manuell växling? Det är ju en vanlig låda, så det ska väl gå att sätta dit en kopplingspedal och växelspak,.
 
  • Sad
Reaktioner: T68

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Vad har du för fakta angående kopplingsras på bilar med "några tusen mil"?
Har aldrig hört talas om att det skulle vara ett större problem än andra bilar
Tyvärr för din del så har jag ingen källa för mitt påstående, utan endast det jag läst från andra medlemmar + drabbad själv ,förövrigt har jag inte läst om ägare av MB, Renault eller Ford som haft samma problem, den som anser att en bil ska ha problem med en modern motor eller drivlina före 20 tusen mil med en normal behandling förstår jag mej inte på , det skall räcka med oljeservice + byte av slitagedelar inget mer för då anser jag att det är en undermålig konstruktion, förövrigt ägde jag en bil som gick 130 tusen mil utan vare sej motor eller drivlinehaveri bara vanlig ordinarie tillsyn ( F12:a )
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tyvärr för din del så har jag ingen källa för mitt påstående, utan endast det jag läst från andra medlemmar + drabbad själv ,förövrigt har jag inte läst om ägare av MB, Renault eller Ford som haft samma problem, den som anser att en bil ska ha problem med en modern motor eller drivlina före 20 tusen mil med en normal behandling förstår jag mej inte på , det skall räcka med oljeservice + byte av slitagedelar inget mer för då anser jag att det är en undermålig konstruktion, förövrigt ägde jag en bil som gick 130 tusen mil utan vare sej motor eller drivlinehaveri bara vanlig ordinarie tillsyn ( F12:a )

Fast visst är det väl lite knepigt att jämföra med en tung lastbil?
 

PrunesDK

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Kalundborg
HBK-Nr
29810
Medlemskap
2026
,förövrigt har jag inte läst om ägare av MB, Renault eller Ford som haft samma problem, den som anser att en bil ska ha problem med en modern motor eller drivlina före 20 tusen mil med en normal behandling förstår jag mej inte på
Vi har ejet en fabriksny husbil årgang 2006 bygget på Renault, da den var knap 1/2 år og havde kørt under 1000 mil, havarerede koblingen totalt, det blev lavet på garantien, men der gik 2-3 måneder før vi fik husbilen retur.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Fiat har ikke i noen spec liste oppgitt max tågvikt. Men på CoC dokument for hver enkelt bil er det oppgitt for kassebilene, for husbiler er det påbygger som utsteder CoC og kan oppgi lavere enn hva Fiat har som basis. For biler med AMC bakramme er grensen i utgangspunkt satt av ALKO og påbygger kan sette den lavere. Diverse biltidskrifter rundt i verden har laget oversikter over maks hengervekt basert på chassi, problemet med disse listene er at de ikke er enige. Samme modell er listet med allt fra 2000 kg til 3000 kg. Og de mest detaljerte har forskjeller basert på akselavstand - med lavere hengervekt for langt chassi enn for kort.

En annen sak er at maks hengervekt pluss totalvekt kan i mange markeder langt overskride maks tågvikt. Spesiellt ser vi det i Australia hvor veldig mange UTE (lokal betegnelse for PickUp) selges med 3500 kg hengervekt til tross for at det forutsetter lett fører og nesten tom drivstofftank og null last på bilen. Fiat Ducato Maxi selges her hovedsaklig med totalvekt 4200 kg og 3000 kg hengervekt men tågvikt 6000 kg for lang van og 6500 for kort van. Men en plåtis fra Trakka har totalvekt 4200 kg og hengervekt 2000 kg med lastvikt 800 kg dette henger brukbart sammen med 6000 kg togvekt om en kun benytter 600 kg last.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Hej kul med alla inlägg, men,jag hämtade bilen i dag, det var inget fel på kopplingen, det var fel på ett hydralikrör/slang till växelsystemet, jag sparade 8000 nkr, men det landade på 10450 nkr, surt men nu rullar det, tack för all support.
Så bra!
Som jag föreslog…. gör lugna starter och undvik om möjligt upprepade start & stopp.
Gör service regelbundet så har du en växellåda som rullar i många år
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Det finns två kopplingsdödare.
Värme = slirning.
Mekanisk överbelastning utan slirning/värme.

Det är det sistnämnda som kan döda lamell/dubbelmassesvänghjul, rent utmattningsmässigt.

Här är ett exempel på fenomenet, detta dock en medbringare till automatlåda, Iveco husbil.
Tråd i Linertreff.de
På den medbringaren sitter en momentomvandlare/hydraulkoppling och påverkas inte av vare sig slirning eller mekanisk överbelastning.
Det som tar död på tvåmassesvänghjul är segdragning på låga varv. En tung husbil med robotlåda bör alltid köras med "Hill climbing mode" aktiverad
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
På den medbringaren sitter en momentomvandlare/hydraulkoppling och påverkas inte av vare sig slirning eller mekanisk överbelastning.
Vore intressant att höra din teori om haveriorsaken om det inte har med belastning vevaxel - momentomvandlare att göra.
Jag påstår att det är utmattning av materialet, orsakat av olikformigheterna från vevaxeln.

Samma fenomen kan inträffa på en lamell.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
På den medbringaren sitter en momentomvandlare/hydraulkoppling och påverkas inte av vare sig slirning eller mekanisk överbelastning.
Det som tar död på tvåmassesvänghjul är segdragning på låga varv. En tung husbil med robotlåda bör alltid köras med "Hill climbing mode" aktiverad

Alla husbilar är väl egentligen "tunga" det är inte många som ligger nämnvärt under 3500Kg, även en sådan bil bör väl köras med den knappen intryckt när förhållandena är lite annorlunda, långsam körning, backigt m.m.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
På den medbringaren sitter en momentomvandlare/hydraulkoppling och påverkas inte av vare sig slirning eller mekanisk överbelastning.
Det som tar död på tvåmassesvänghjul är segdragning på låga varv. En tung husbil med robotlåda bör alltid köras med "Hill climbing mode" aktiverad
Kör oftast med "tunglast" intryckt, men det är synd att Fiat valt att inte ha denna funktion fungerande med farthållare,då får man växla manuellt, ett steg ned går bra, försöker man växla ned två steg kopplar farthållaren ur.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
999
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Ska ringa på måndag och fråga lite mer ingående var det hydralröret/slang satt, återkommer.
Det vore intressant att ta del av. Vilken slang/rör det var som felade och vad felet var (var den tilltäppt eller var det läckage, eller vad). Om det är möjligt gärna också några ord om hur felet yttrade sig på din bil (symptomen). Det kan vara värdefull information om andra i framtiden får liknande problem.

Det finns några olika slangar/rör på roboten. De jag kommer på nu (glömmer kanske någon) är:
Från hydrauloljebehållaren till pumpen (hydraulolja).
Från kopplingsvätskebehållaren till kopplingens huvudcylinder/mediekonverterare (DOT4).
(Eventuellt från pumpen till tryckackumulatorn (hydraulolja))
Från pumpen/tryckackumulatorn till ventilblocket (hydraulolja).
Från ventilblocket till kopplingens huvudcylinder/mediekonverterare (hydraulolja).
Från ventilblocket till hydrauloljebehållaren (hydraulolja, återflöde)
Från kopplingens huvudcylinder/mediekonverterare till kopplingens slavcylinder, vid kopplingslamellen (DOT4)
 

gertz

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
8904
Medlemskap
2024
Hej alla, har pratat med Fiat verkstaden I Bergen, när montören skulle dela växellådan från motorn upptäckte han att slangen mellan roboten och kopplingen var av, så han behövde inte dela, han reparerade slangen, sen återmontera drivaxlar och hjul, 6 timmar blev jag debiterad! 10425 när, sparade 8000 nkr som kopplingen hade kostat ,men dom hade kopplingen på lagret, nu rullar det igen,och växlar som vanligt , hoppas att funkar 10000 mil till.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Fast visst är det väl lite knepigt att jämföra med en tung lastbil?
Är det ? lastbilens drivlina är ju byggd för att hålla för alla konstiga manövreringar konstiga backningar ,segdragningar åt alla håll osv, är ute med h-bilen nu och så fort man skall göra några konstiga manövrar så känner man av att svänghjulet håller på att bråka med en massa hugg, för att slippa detta måste man höja motorvarv å slira på kopplingen så är inte jag van att köra. För att förtydliga så åker jag ofta in på övernattningsställen där det fodras lite manöverering för att komma på plats, då måste man smyga om man vill ha med sej hela bilen hem.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Är det ? lastbilens drivlina är ju byggd för att hålla för alla konstiga manövreringar konstiga backningar ,segdragningar åt alla håll osv, är ute med h-bilen nu och så fort man skall göra några konstiga manövrar så känner man av att svänghjulet håller på att bråka med en massa hugg, för att slippa detta måste man höja motorvarv å slira på kopplingen så är inte jag van att köra. För att förtydliga så åker jag ofta in på övernattningsställen där det fodras lite manöverering för att komma på plats, då måste man smyga om man vill ha med sej hela bilen hem.

Låter nästan som att du borde byta bil till något med automatlåda och eventuellt 4-hjulsdrift? ;) Jag kör väl ungefär så också, men har inte samma problem, men vår bil är ju gammal.
 
Toppen