• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Robotlåda

gertz

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
8904
Medlemskap
2024
Nu är jag så jävla trött på min robotlåda,det är 3 g som den slutar att fungera, står i västnorge uppe på fjället, måste ringa bärgare i morgon suck, är det någon som byggt om till manuell växling? Det är ju en vanlig låda, så det ska väl gå att sätta dit en kopplingspedal och växelspak,.
 
  • Sad
Reaktioner: T68

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Sist jag klagade på att många har fått haveri på en del som inte ska behövas byta under en bils levetid ( har aldrig behövt byta på någon annat bilmärke jag ägt ) fick jag höra att det var handhavandefel att kopplingen rasade , en undran då hur kan en koppling rasa på en bil som har robotlåda, jag anser att det är dubbelmassesvänghjulets fel , för verkstäderna säger att när vi ändå har ner kopplingen så byter vi det också, jag framhåller med en dåres envishet att det gamla typen av koppling var hur suverän som helst , någon sa att det nya systemet gav mjukare körning ,till den som påstår det vill jag bara säga kunde ni inte köra mjukt med det gamla systemet då har ni nog problem även med det nya.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Prolemet med dubbelmasse svinghjul er at dempingsfjærene er flyttet fra lammellplaten til svinghjulet. Disse fjærene får en god del juling og slites.

Robot lådans svakhet er just koplingen og hvordan denne styres. Hvem har ikke kjent hakkingen under backning - hvert hakk er en ut og innkopling. I stedet for sluring på koplingsplaten så skjer det en full frigjøring og tilkopling. Samme skjer om en i køkjøring forsøker å regulere farten med bromsen. Når fjærene er slutt slites lamellene fort ned av dette.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Utväxlingen är långt ifrån optimal på 1 och backväxel alldeles för hög inte anpassad för en husbil som oftast måste krypköras för att framföras på ett säkert sätt utan att behöva belasta kopplingen med ideliga slirningar .
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Prolemet med dubbelmasse svinghjul er at dempingsfjærene er flyttet fra lammellplaten til svinghjulet. Disse fjærene får en god del juling og slites.

Robot lådans svakhet er just koplingen og hvordan denne styres. Hvem har ikke kjent hakkingen under backning - hvert hakk er en ut og innkopling. I stedet for sluring på koplingsplaten så skjer det en full frigjøring og tilkopling. Samme skjer om en i køkjøring forsøker å regulere farten med bromsen. Når fjærene er slutt slites lamellene fort ned av dette.
Sådan hackning under backning har jag inte märkt, den slirar på lamellen vid korta backmanövrer i låg fart. Rycker den on/off är det nog något som borde justeras eller lagas.
Fartminskning medelst broms vid krypkörning på 1:an är ett körsätt som roboten inte känner till/accepterar. Den utgår då från att man är på väg att stanna och frikopplar.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ett säkert sätt att överbelasta kopplingen är att utsätta den för vridmoment/belastning den inte är konstruerad för.

--> trimbox/optimering
Kopplingen är normalt i fullt ingrepp när du använder max vridmoment,det som påfrestar kopplingen är slirande, samt hackande som man kan uppleva på back tex.,det gäller att köra på rätt sätt,inte tveka utan undvik slirande,jag har sett många exempel på misshandel för att köra upp på klossar.
Robotlådan beter sig inte som en ”vanlig” automat och kan inte köras som en sådan,krypkörning tex. ger överhettning om den är fel utförd.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Mats S, om du har bilen på din avatar, kommer frågan om vikt in igen.
Samma mekanik som Fiat konstruerat för max 4250kg totalvikt, mår inte bra av tre axlar och 5500kg.
(Två bakaxlar går otroligt tungt att styra på fast underlag)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Kopplingen är normalt i fullt ingrepp när du använder max vridmoment,det som påfrestar kopplingen är slirande, samt hackande som man kan uppleva på back tex.
Det finns två kopplingsdödare.
Värme = slirning.
Mekanisk överbelastning utan slirning/värme.

Det är det sistnämnda som kan döda lamell/dubbelmassesvänghjul, rent utmattningsmässigt.

Här är ett exempel på fenomenet, detta dock en medbringare till automatlåda, Iveco husbil.
Tråd i Linertreff.de
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Utväxlingen är långt ifrån optimal på 1 och backväxel alldeles för hög inte anpassad för en husbil som oftast måste krypköras för att framföras på ett säkert sätt utan att behöva belasta kopplingen med ideliga slirningar .

Jag har ju svårt att tänka mej att Fiat har höjt utväxlingen avsevärt på 1:an från vår bil till dagens bilar, och vår krypkör mycket snällt på ren tomgång (ca 800v/min) i gångfart vid kökörning, inte heller har jag några problem med att köra upp på kilar om det behövs, enda tillfället man kan uppfatta utväxlingen som lite hög är eventuellt vid backning, där kan krävas lite bestämdhet att backa såpass fort men det funkar också med lite övning, men inte är det så extremt att man behöver slira på kopplingen hela tiden.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Men en 3500kg Ducato får väl släpa på minst 2000kg.
Så detta ÄR ett Fiat problem.

Titta hur många 8-9meters bilar med dubbelaxlar det rullar på våra vägar numera, de flesta på Fiat-chassie, de flesta av dessa väger 5-6ton, inte har alla dessa problem med kopplingen, det känns lite som att det av någon anledning försöks dra igång någon slags kopplingshysteri av några få här på forumet. Det rullar idag över 100.000 husbilar i Sverige, majoriteten (75-80%) alltså 75-80 tusen bilar möjligen ännu fler på Ducato-chassie, tror ni inte att man skulle höra mer om var och varannan av dessa hade kopplingsproblem.
 
Toppen