• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Robotlåda

gertz

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
8904
Medlemskap
2024
Nu är jag så jävla trött på min robotlåda,det är 3 g som den slutar att fungera, står i västnorge uppe på fjället, måste ringa bärgare i morgon suck, är det någon som byggt om till manuell växling? Det är ju en vanlig låda, så det ska väl gå att sätta dit en kopplingspedal och växelspak,.
 
  • Sad
Reaktioner: T68

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Finns det några tekniska problem överhuvud taget på husbilar?
Jag undrar för man hör inte något om det.

Visst finns det problem, men man behöver därför inte göra en höna av en fjäder när något händer, man kan fundera lite över proportionerna innan man drar igång.
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Max tågvikt är 6000 kg på Ducato,uppenbart tycker Fiat att det fungerar,men jag skulle aldrig köra med denna vikt.
T.o.m ännu mer 5500kg+750kg
Du får väl inte överskrida tågvikten?

MAX tågvikt på Ducato är 6 500 kg!

Lightchassi 3 500 kg, max släpvikt 2 500 kg
Maxichassi 3 500 kg, max släpvikt 3 000 kg
Maxichassi uppvägt 4 250 kg, max släpvikt 2 250 kg
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Visst finns det problem, men man behöver därför inte göra en höna av en fjäder när något händer, man kan fundera lite över proportionerna innan man drar igång.
Kopplingsras på bilar som bara gått några tusen mil anser inte jag är någon bagatell , och det är inte fråga om någon enstaka bil både med manuell å robot även på bilar under 3.500kg , att någon tycker det är normalt kan jag inte för mitt liv begripa.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
MAX tågvikt på Ducato är 6 500 kg!

Lightchassi 3 500 kg, max släpvikt 2 500 kg
Maxichassi 3 500 kg, max släpvikt 3 000 kg
Maxichassi uppvägt 4 250 kg, max släpvikt 2 250 kg
Max tågvikt är 6000kg,det du visar är max totalvikt,du måste reducera vikten på släp eller bil för att hålla max totalt 6000kg.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Kopplingsras på bilar som bara gått några tusen mil anser inte jag är någon bagatell , och det är inte fråga om någon enstaka bil både med manuell å robot även på bilar under 3.500kg , att någon tycker det är normalt kan jag inte för mitt liv begripa.
Vad har du för fakta angående kopplingsras på bilar med "några tusen mil"?
Har aldrig hört talas om att det skulle vara ett större problem än andra bilar
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kopplingsras på bilar som bara gått några tusen mil anser inte jag är någon bagatell , och det är inte fråga om någon enstaka bil både med manuell å robot även på bilar under 3.500kg , att någon tycker det är normalt kan jag inte för mitt liv begripa.

Enig med dej.
Detta problem är inget att mörka här.
Jag lider med Gertz
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Är tydligen ett vanligt fel enligt Fiat i Bergen.
Som jag tolkar Gertz.

Du menar väl inte att du tar ett uttalande via hörsägen från en (1) verkstad i Bergen som intäkt till att där är stora problem med kopplingarna på alla Fiat Ducato?
Hur stor är deras utblick, 1, 2, eller 10 bilar av de hundratusentals som tillverkas varje år?
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Max tågvikt är 6000kg,det du visar är max totalvikt,du måste reducera vikten på släp eller bil för att hålla max totalt 6000kg.

Du har FEL! Så enkelt är det!

Max tågvikt på Ducato
är 6 500 kg och inget annat!
Du får dra 3 000 kg släp på ett Maxichassi med totalvikt 3 500 kg så det blir en tågvikt på 6 500 kg.
Reducering sker om Maxichassit är uppvägt vilket jag även visade.
(lightchassi har max tågvikt 6 000 kg, vilket jag också skrev!)

152 000 km med Robotlåda, utan problem. Service på Fiat Professional.
 
Senast ändrad:

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Mats S, om du har bilen på din avatar, kommer frågan om vikt in igen.
Samma mekanik som Fiat konstruerat för max 4250kg totalvikt, mår inte bra av tre axlar och 5500kg.
(Två bakaxlar går otroligt tungt att styra på fast underlag)
Ja det frestar naturligtvis på mer att flytta en tyngre bil om de mekaniska komponenterna är desamma som i en 3,5 tonnare. Det jag inte förstått ännu är varför den större tyngden skulle leda till att roboten hanterar kopplingen så att bilen rycker?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Du har FEL! Så enkelt är det!

Max tågvikt på Ducato
är 6 500 kg och inget annat!
Du får dra 3 000 kg släp på ett Maxichassi med totalvikt 3 500 kg så det blir en tågvikt på 6 500 kg.
Reducering sker om Maxichassit är uppvägt vilket jag även visade.
(lightchassi har max tågvikt 6 000 kg, vilket jag också skrev!)

152 000 km med Robotlåda, utan problem. Service på Fiat Professional.
Mitt Maxichassi har en max tågvikt på 6000kg,har slagit på några regnummer på blocket inte hittat någon över 6000kg,du kanske har en specialbil!!!
24BA46DC-5B27-42C7-BABC-4B5CED77ACAF.png
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Ja det frestar naturligtvis på mer att flytta en tyngre bil om de mekaniska komponenterna är desamma som i en 3,5 tonnare. Det jag inte förstått ännu är varför den större tyngden skulle leda till att roboten hanterar kopplingen så att bilen rycker?
Att den ”rycker” kallas för judder. Detta sker när styrningen inte kan reglera skillnads varvtalet över kopplingen, dvs friktionsytan på kopplingen har ändrats.
En torr-koppling är känsligare vs en våt-koppling.
Judder börjar kännas först vid höga laster.
Alltså en tung bil börjar ge symtom redan vid plan väg, en lättare bil kan känna av detta i en backe.
Tyvärr är denna typ av växellåda inte den bästa till husbilar (tunga bilar)
Ni som har…. Utför regelbunden service, byt koppling om ni upptäckte ”judder”.
Gör lugna starter, dvs undvik starter med hög belastning, undvik kökörning med många start & stopp, kör mjukt och lugnt så skall den nog hålla många tusen mil
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hör gärna av dig med vilka påståenden jag framfört som varit felaktiga!

I detta fall är det samma person som varit inne och jiddrat i säkert 4-5 trådar med sitt felaktiga "snömos". Och med felaktiga uppgifter!
Jag har inte lyckats hitta någon bil med högre vikt än 6000kg med automat,kan det vara så att den bil du visar har manuell växellåda?
Ditt jiddrat snömos,tänker jag inte kommentera,trevlig helg du också!
 
Toppen