Idag var jag fortfarande hemma sjuk, förhoppningsvis sista dagen.
Kände mig dock under dagen kry nog för att jobba, men det är ju svårt att veta i förväg.
Blev därför en sväng till husbilen med alla verktyg och material som kan tänkas behövas.
Väl framme så gav jag mig på att skära bort det sista överflödiga trät på min splitboard-skida, för att sedan slipa ovansidan jämn.
Jag hade under gårdagen hemmavid limmat fjäderstål följt av trä på den nu ilagade knäckta kärnan.
När jag så fått bort allt överflödigt så blev jag mäkta förvånad över spänsten skidan visar upp, hade jag inte framför mina ögon sett ett gapande hål i toppskiktet så hade jag nog inte kunnat gissa vad som var fel!
Efter detta begav jag mig åter hem, men när miljen kommit hem och vi ätit middag begav jag mig tillbaka till husbilen för att få lite uträttat.
Det blev först att bädda, och här hade jag gärna tackat för mig och lagt mig.. Men vila kan man göra när man är död säger dom, så jag gav mig istället på att städa undan allt material och verktyg, samt bord, matta och plattan till batterifacket.
På måndag ska den ju in på verkstad för att få värmare installerad, och till dess vill jag gärna ha dubbla batterier inkopplat, nytt luftnings/avrinmingshål upptaget I batterifacket, samt under bilen ha dragit skyddsrör från bodelsbatterierna till motorrummet.
Jag resonerar som så att;
När bilen står helt kall och ska starta så är det bättre att belasta kalla bodelsbatterier för att värma upp motor och till viss del startbatteri, än att lägga denna last på ett kallt startbatteri som direkt efter ska dra igång en (nu visserligen varm) motor.
När bodelen är varm, så är det bättre att belasta de då varma batterierna för att värma upp motor och till viss del startbatteri.
Utöver detta så har jag ju nu nästan dubbla effekten i bodelen jämfört med under huven!
Det blev kanske något kraftig dimension på kabeln (35mm2), men hellre det än för klent.
Funderar lite på en kopplingsplint för alla förbrukare, börjar bli svårt att få plats med kabelskorna, och blir ju på så vis även enklare att koppla i och ur både batterier och förbrukare.
Nåväl, med allt på plats kontrollerade jag marginalen, och det är inte mycket spelrum på höjden inte!
Passade även på att byta en säkring till gaslarmet, samt ytterligare en, som må ha låtit strömmen passera, men som i sin tur inte passerade min ockulärbesiktning!
Innan jag stängde igen med allt på plats blev det också till att skära till en bit XPS och stoppa ner i gamla hålet för slangarna sogm gick ut, och ovanpå det limma fast en liten passande bit plyfa.
I morgon är planen att limma en likadan bit på undersidan, och täta det hela med underredsmassa.
Morgondagen skall även ägnas åt att dra flexrör under bilen;
Ett från batterifacke ät till motorrummet för värmare.
Ett från backkamera till förarhytt.
Ska även inspektera befintliga kablar och se om något behöver bytas eller få rör.