• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Var köper jag cellplast xps 30mm?

Johan_Li

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
30311
Medlemskap
2024
Hej på er

Håller på att laga en bit av golvet i min pärla som är kanske 40x50cm och när jag började riva så var det blå cellplast mellan golvskivorna. Inget lustigt med det tänkte jag och fortsatte slita bort cellplasten. Men sen när jag satt och drack mitt kaffe och letade nytt material så blev jag ganska snabbt varse om att just 30mm tjock isolering inte var den vanligaste typen på marknaden :msn_wall:

Hittar ju bara XPS som är 50mm tjocka och misstänker att det blir svårt att få till en sån till 30mm när jag inte har tillgång till några speciella verktyg. Fanns ett företag som sålde 30mm men det var bara en hel pall, jag behöver ju bara en liten bit :rolleyes:

Har läst att andra här på forumet har fått tag i den tjockleken men det framgick aldrig var.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
På Byggmax kan man köpa dessa skivor styckvis. Jag är dock inte säker på om de har XPS 30mm tjock, men kan du nöja dig med EPS, så har de detta.


Lycka till!

//Jocke
 
F

F.d. 4220

Guest
Antingen tar du kontakt med en firma som renoverar husbilar/husvagnar, de brukar specialbeställa olika tjocklekar.
Ett annat alternativ, som jag använde (eftersom jag behövde 27mm), var att köpa en tjocklek som låg nära det jag behövde och så hyvlade jag skivorna med en egenbyggd hyvel.
Det var lättare än det låter. Jag köpte Kanthal-tråd och riggade till en skiva med lister som hade rätt tjocklek. Kanthal-tråden kopplade jag till ett bilbatteri och sedan var det bara att hålla ett lagom tryck för att hyvla skapa rätt tjocklek.
 

Johan_Li

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
30311
Medlemskap
2024
Blir inte EPS för "mjukt"? Då det bara är en 4-5mm skiva med (masonit-kärna) skulle jag tro, för golvet består ju bara i lagret skiva-isolering-skiva och jag får känslan av att vanlig frigolit är för mjuk för att bära upp det hela. XPS är ju extremt kompakt kom man jämför de två.
 

Johan_Li

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
30311
Medlemskap
2024
Var på XL Bygg idag men de hade bara 50mm och 20mm XPS

Skulle det fungera att göra som på bilden? Så att den sista cm inne i bodelen är vanlig cellplast.

golv.jpg
 

ingnils

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Gävle
HBK-Nr
29197
Medlemskap
2024
Köp en 50 tjock, kapa den till den storlek du ska ha, tillverka med virke alt. annat som är 30 mm högt bygg en ram runt skivan du har
såga med fogsvans horisontellt följ ramens höjd, så skulle jag göra.
 

Raasken

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
Nu har jag äntligen kollat i källaren.
Det står 4 skivor 30 mm lutade mot väggen.
1200*600 mm
Det är Rockwools fabrikat så de är rosa till färgen.
Fixar du trsp så kostar det bara den... :)
Erbjuder Raasken
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Var på XL Bygg idag men de hade bara 50mm och 20mm XPS


Skulle det fungera att göra som på bilden? Så att den sista cm inne i bodelen är vanlig cellplast.

Visa bilaga 202190
Jag vill minnas från när jag renoverade min Kontiki så var egentligen isoleringen 25 mm (1"). Kontikin är ju gammal & engelsk, mm-dimensioner existerade inte på den tiden där. För att inte minska på isoleringen så valde jag att öka till 30 mm. Även de reglar som byttes blev också dom 30 mm. Konstigt att inte XL-bygg hade 30mm, jag köpte ju det där. Ring runt till byggvaruhandlarna & fråga. Det är klart att det finns, jag köpte ju detta då för 5 år sedan. Min rekommendation är att du inte använder EPS över huvud taget.
Dessa företag säljer XPS-skivor 30 mm tjocka.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Vännen Google berättar att Ahlsell har detta i sitt sortiment. Inte på lager i Norrköping, men kan beställas hem.

Pålle
 

Stefan Lindmark

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Vara
HBK-Nr
7162
Medlemskap
2024
Hej på er

Håller på att laga en bit av golvet i min pärla som är kanske 40x50cm och när jag började riva så var det blå cellplast mellan golvskivorna. Inget lustigt med det tänkte jag och fortsatte slita bort cellplasten. Men sen när jag satt och drack mitt kaffe och letade nytt material så blev jag ganska snabbt varse om att just 30mm tjock isolering inte var den vanligaste typen på marknaden :msn_wall:

Hittar ju bara XPS som är 50mm tjocka och misstänker att det blir svårt att få till en sån till 30mm när jag inte har tillgång till några speciella verktyg. Fanns ett företag som sålde 30mm men det var bara en hel pall, jag behöver ju bara en liten bit :rolleyes:

Har läst att andra här på forumet har fått tag i den tjockleken men det framgick aldrig var.
Åk till ett snickeri så kan dom putsa ner den i en bredbandsputs till den tjockleken du vill
 

Johan_Li

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
30311
Medlemskap
2024
Hej igen, golvet är nu lagat med 30mm xps från xl bygg. Det var tom tjockare skiva som låg innan kanske som var runt 35mm så fick kompensera med tjockare golvskiva för att få det jämt med resten av golvet.

Tack för alla som involverades i jakten på skiva
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, eftersom jag har sysslat med modellflyg rätt länge och vi alltid har skurit till vingar m.m. av olika cellplaster med skärtråd så finns det i princip inte något problem alls att skära till skivor i exakt den tjocklek man behöver. Det funkar med kanthaltråd som sitter i värmefläktar m.m. eller t.o.m. rostfri tråd, båda går att köpa på rulle. Helst ett reglerbart elaggregat med ström och spänningsreglering, men med lite beräkning så kan en gammal batteriladdare duga bra till för att bara klyva skivor.
Man kan reglera tjockleken på det man vill ha fram genom att ha en tråd på lagom höjd spänd över en bänkskiva, Eller som en pilbåge med skärtråden och bara några trälister som stöd för att få rätt tjocklek på skivan.

Det behövs bara en jätteenkel snabbkonstruktion för att klyva några skivor men här är en lite mer proffsig variant.


M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen