F
F.d. 29954
Guest
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI
Då var det dags för besiktning. Minst sagt spännande med tanke på allt, inte minst konsekvenserna om det hela går fel. Satsade på dropp in i en icke namngiven Bilprovning.
Besiktningsmannen ville genast provköra innan han ens tog bilen i hallen, orsaken var att det är en liten hall och de var två gubbar som jobbade där och den andra var just ute med sin bil. Han kliver in, tar plats, startar motorn. Jag sitter bredvid och försöker se nollställd ut. Iväg kör vi och han petar in tvån och trycker till...
"Det är bra klös i den här gamla bilen" säger han och tittar på mig.
"Bilen väger bara 2500kg" försökte jag.. Han petar i trean och farten ökar..
"Du har väl inte skruvat upp pumpen?" säger han..
"Nehej, all kraft behövs sedan när man får upp farten, bilen är ju designat som en låda, vid 90 ökar luftmotståndet och det blir tvärstopp vid 100" förklarar jag..
Efter provkörningen körde han direkt till avgasmätningen och kopplade på utrustningen. Den visade 1.2 Vad det nu var, men max tillåten värde var 2.0. Han sa att det ser ovanligt bra ut, och att han trodde pumpen var uppskruvad, men icke.
Växelspakens placering tyckte han var okay, men undrade lite över instrumenteringen. Hopahälla från många epoker, men ser funktionellt och bekant ut. Han var glad att man bytt damasker för drivaxlarna liksom alla leder. "Du har bytt en hel del här" sade han pekandes under bilen. " I stort sett allting, bilen är ju 25 år gammal, så antigen gör man det genast eller får varenda semester förstörd men någon småsak". Han nickade gillande. " Är det rostfritt?" frågade han och pekade på avgassystemet. Ja, jamen. Ju mer han kollade och undersökte, ju mer gillade han bilen. Den här kommer att rulla länge till var hans slut kläm, och efter det räckte han över en blankt papper.
Det hela tog 15 minuter, och var en nogrann besiktning, inget hastverk eller likgiltighet. Och som jag våndats över detta.
Hemfärden var test verksamhet och studier över växlarnas fartregister. 1:an ca 30km/h. 2:an 5 - 45km/h, 3:an 20 - 60km/h, 4:an 40 - 100km/h, 5:an 70 - 110 - ? km/h. Vad toppfarten är, är egentligen inte intressant. 1000r/m i motorn ger 44km/h. Således ger 2000r/m 88km/h och vidare, varje 100tal motorvarv ger 4.4km/h i hastighet. Max vridmoment 300Nm redan vid 1700r/m ger en seg och lättkörd bil. I städerna klarar man sig bra med fyran och femman är ju en ren överväxel. Utan dessa Nm skulle man få växla ned bilen. Vad den förbrukar bränsle vet jag inte, men gissar att det beror mycket på mot eller medvind, vi får se...
Sammantaget blev operationen mycket lyckad, förväntningarna var höga inför testkörningen, men resultatet var ännu bättre. Om någon skulle göra en repris av detta så borde man välja före HDI modellen för att slippa elektroniken. Effekten nästan likadan i årsmodellerna 2000 - 2001. Men tyvärr den sämre växellådan.
Min nota hittils, ca 12.000 för projektet, jag har inte lyckats sälja de många bra och dyra delar som blev över från 2.5 TD motorn, och den lådan. Något lite borde man få, om man tänker att det är ju en komplett turbokonvertering sats med insug, avgas, turbo, insprutningpump, spridare, etc, etc och allt i gott skick med få mil.
Bilen är nu totalt uppe i 70.000kr ink allt. Det mesta är faktiskt gjort nu och jag räknar med många bekymmersfria mil. Och kanske det bästa av allt, jag känner varje skrymsle i bilen. Är det något på gång, vet jag hur man reparerar....
Då var det dags för besiktning. Minst sagt spännande med tanke på allt, inte minst konsekvenserna om det hela går fel. Satsade på dropp in i en icke namngiven Bilprovning.
Besiktningsmannen ville genast provköra innan han ens tog bilen i hallen, orsaken var att det är en liten hall och de var två gubbar som jobbade där och den andra var just ute med sin bil. Han kliver in, tar plats, startar motorn. Jag sitter bredvid och försöker se nollställd ut. Iväg kör vi och han petar in tvån och trycker till...
"Det är bra klös i den här gamla bilen" säger han och tittar på mig.
"Bilen väger bara 2500kg" försökte jag.. Han petar i trean och farten ökar..
"Du har väl inte skruvat upp pumpen?" säger han..
"Nehej, all kraft behövs sedan när man får upp farten, bilen är ju designat som en låda, vid 90 ökar luftmotståndet och det blir tvärstopp vid 100" förklarar jag..
Efter provkörningen körde han direkt till avgasmätningen och kopplade på utrustningen. Den visade 1.2 Vad det nu var, men max tillåten värde var 2.0. Han sa att det ser ovanligt bra ut, och att han trodde pumpen var uppskruvad, men icke.
Växelspakens placering tyckte han var okay, men undrade lite över instrumenteringen. Hopahälla från många epoker, men ser funktionellt och bekant ut. Han var glad att man bytt damasker för drivaxlarna liksom alla leder. "Du har bytt en hel del här" sade han pekandes under bilen. " I stort sett allting, bilen är ju 25 år gammal, så antigen gör man det genast eller får varenda semester förstörd men någon småsak". Han nickade gillande. " Är det rostfritt?" frågade han och pekade på avgassystemet. Ja, jamen. Ju mer han kollade och undersökte, ju mer gillade han bilen. Den här kommer att rulla länge till var hans slut kläm, och efter det räckte han över en blankt papper.
Det hela tog 15 minuter, och var en nogrann besiktning, inget hastverk eller likgiltighet. Och som jag våndats över detta.
Hemfärden var test verksamhet och studier över växlarnas fartregister. 1:an ca 30km/h. 2:an 5 - 45km/h, 3:an 20 - 60km/h, 4:an 40 - 100km/h, 5:an 70 - 110 - ? km/h. Vad toppfarten är, är egentligen inte intressant. 1000r/m i motorn ger 44km/h. Således ger 2000r/m 88km/h och vidare, varje 100tal motorvarv ger 4.4km/h i hastighet. Max vridmoment 300Nm redan vid 1700r/m ger en seg och lättkörd bil. I städerna klarar man sig bra med fyran och femman är ju en ren överväxel. Utan dessa Nm skulle man få växla ned bilen. Vad den förbrukar bränsle vet jag inte, men gissar att det beror mycket på mot eller medvind, vi får se...
Sammantaget blev operationen mycket lyckad, förväntningarna var höga inför testkörningen, men resultatet var ännu bättre. Om någon skulle göra en repris av detta så borde man välja före HDI modellen för att slippa elektroniken. Effekten nästan likadan i årsmodellerna 2000 - 2001. Men tyvärr den sämre växellådan.
Min nota hittils, ca 12.000 för projektet, jag har inte lyckats sälja de många bra och dyra delar som blev över från 2.5 TD motorn, och den lådan. Något lite borde man få, om man tänker att det är ju en komplett turbokonvertering sats med insug, avgas, turbo, insprutningpump, spridare, etc, etc och allt i gott skick med få mil.
Bilen är nu totalt uppe i 70.000kr ink allt. Det mesta är faktiskt gjort nu och jag räknar med många bekymmersfria mil. Och kanske det bästa av allt, jag känner varje skrymsle i bilen. Är det något på gång, vet jag hur man reparerar....