• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

MovanoBengt

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Skövde
HBK-Nr
28740
Medlemskap
2021
Lägger aldeles för lite tid på bilen.
Har idag varit och slängt golvet. Nästa steg blir att avfetta, tvätta, skura och säkert rostlaga något. Golvet satt ju med genomgånde grova skruv. Dessa måste ju även tätas. Tar ett tag till innan man kan göra något som kommer att synas.
20191028_154122_1074.jpg
 
F

F.d. 22252

Guest
Man brukar komma till en punkt där det tar emot tror alla råkar ut för det, men sen när det börjar se mera färdigt ut då blir det roligt igen.
Sen när det börjar bli vår då får man bråttom. Tror inte man ska känna något tvång utan jobba när man har lust.
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Hade jag varit dig, skulle jag undersökt möjlighet till cindirella-toalett. Hade varit bekvämt. Är väl kanske väl platskrävande för en plåtis.. Men jag gillar tanken - eller rättare sagt - att slippa tömma just den - tanken alltså ;) Bara aska kvar...
 

MovanoBengt

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Skövde
HBK-Nr
28740
Medlemskap
2021
Jag har inget problem med lusten och suget att bygga, än så länge. Det är mer att annat jobb (som drar in pengar) kräver mycket uppmärksamhet just nu. Men vet att det kommer bli mer tid framåt jul/nyår.
Vi har heller ingen brådska. Men det vore kul om vi kunde testa att leva husbilsliv i någon form sommaren 2020. Målet är ändå Europa-semester.

Gillar också idėn med Cinderella-toa. Såg dem på Elmia-mässan. Tyvärr är priserna inte lika tilltalande
 

MovanoBengt

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Skövde
HBK-Nr
28740
Medlemskap
2021
När jag ser min egna bild inifrån skåpet, undrar jag varför jag valt XPS-cellplast som isolering. Följer ett bygge på Instagram som valt att isolera alla väggarna med Biltemas vinterskum. Så mycket enklare, även om det går åt mycket skum. Tror min väggisolering kostar runt 2500 kr, ej skum inräknat. Hade nog t.o.m varit billigare med skum.
 
F

F.d. 22252

Guest
Det finns olika moment när man bygger vissa tar lång tid sen händer allt på en gång och man får svårt att slita sej. Det är ju för tokigt att arbetet ska störa ens fritidaktiviteter, som pensionär har man tid men orken är sämre så det går inte fortare att bygga. Men nog borde du komma iväg till sommaren, ett förslag är att vänta lite med sånt som går att klara sej med utan att det hindrar lite utflykter. Det är inte förrän man har bott i bilen ett par dagar som man förstår hur man vill ha det, det är ju fördelen med att bygga själv annars kunde man ju kopiera en vanlig plåtis rakt av men redan nu med ordentlig isolering är den ju överlägsen en fabriksbyggd plåtis där man skruvar upp stora plastpaneler direkt på väggen utan rostskydd och vettig isolering finns ju video på det.
Tittade på cinderella man får ju 60 användningar på en gasflaska och man slipper en massa besvär men 40lakan är inte vad man har råd med. Hade man ett fritidshus utan el skulle man klara sej utan problem länge bilbatteri och solpanel klarar ju elen.
 
Senast redigerad av en moderator:

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
När jag ser min egna bild inifrån skåpet, undrar jag varför jag valt XPS-cellplast som isolering. Följer ett bygge på Instagram som valt att isolera alla väggarna med Biltemas vinterskum. Så mycket enklare, även om det går åt mycket skum. Tror min väggisolering kostar runt 2500 kr, ej skum inräknat. Hade nog t.o.m varit billigare med skum.

Jag hade ändå valt din isolering istället för skum.;)
 
F

F.d. 22252

Guest
Men vad fin den blev!
Jag har ju byggt om folkvagnsbussar bl.a. man blir lätt trött på det hela fattig som man var så började man på sånt som egentligen var för dåligt gjorde jag nästan på sista bilen men envis som jag är lagade jag lite i taget och den trivs jag verkligen med och det tror jag är det viktigaste. Jag tycker att det är ett bra bygge och hade nog valt samma isolering den styvar ju upp väggarna också på ett bättre sätt än skum. Efter att ha sett en film om folk i Usa som skummade hus och fick riva ut allt för att det blev giftiga gaser undrar man ju lite. Min bror var ju i byggbranchen och där skummade de gamla trähus där det varit mossa instoppat mellan bjälkarna, problemet var bara att skummet förstördes på något sätt efter ett tag men det var länge sen så annat skum än det som finns nu.
Jag tror det blir en jättebra husbil eftersom så mycket bra grundarbete som är gjort sen när man byggt själv går det ju lätt att förändra om man inte trivs med något. Kan man sen ha kvar registrering som lätt lastbil tror jag man tjänar på det man vet aldrig vad staten hittar på för att klämma åt husbilsåkarna. Min bil kostar mej knappt 200kr/mån så och det är ju bara försäkringen, så den kommer nog bli kvar i min ägo.
 

MovanoBengt

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Skövde
HBK-Nr
28740
Medlemskap
2021
En fundering kring solpaneler:
Målet är att semestra med husbilen i södra Europa.
När vi tidigare campat (ej husbil) i södra europa, söker man alltid skuggiga platser. Värmen blir annars outhärdlig när solen går upp.
Skugga och solpaneler är ingen bra kombination! Funkar isoleringen så bra att man faktiskt kan ha en solig plats och ändå klara av att sova/vistas i husbilen fram till 10-tiden på förmiddagen? Eller är det elplats och skugga som gäller?
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.676
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Det är solplats som gäller så solceller är bra el dyrt gas till värmen är billigare kan bli kallt på nätterna inte förrän i slutet mars det blir varmt på campingen är det mycket träd men ställplatser mindre träd
 
F

F.d. 22252

Guest
Din husbil klarar sej säkert ganska länge i solen med vettig temperatur men det beror ju på vilken årstid du är där. Det är ju mest fönstren som släpper in värmen, har campat i tällt i min ungdom men bara det att jag den sista tiden hade ett aluminiserat tält gjorde stor skillnad. En röd bil är ju egentligen helt fel inte utan orsak att alla bilar nästan är vita.
Men din bil är ju extremt välisolerad så jag kan inte se några problem.
Går ju inte så mycket el heller om man inte sitter och tittar massor på tv.
 

MovanoBengt

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Skövde
HBK-Nr
28740
Medlemskap
2021
I helgen har golvet tvättats. 10 timmar bara för att få bort skiten under plywood-golvet!?
Med facit i hand, skulle jag rivit ut golvet, det första jag gjorde och kört med högtryck/hetvatten. Men nu när nästan allt var isolerat, vill man ju inte skita ner isoleringen.
Nu hoppas jag kunna börja bygga lite.
20191116_113811.jpg 20191116_113818.jpg IMG_20191117_155611_207.jpg IMG_20191117_155611_205.jpg IMG_20191117_155611_206.jpg
 
F

F.d. 22252

Guest
Ett tips ta en vass mejsel och känn efter runt hjulhusen så det inte har rostat där eftersom minsta lilla hål släpper in vatten och smuts så att det börjar rosta.
 

MovanoBengt

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Skövde
HBK-Nr
28740
Medlemskap
2021
Alltid något!
Tiden närmar sig då det blir mer action. Förhoppningsvis!
Bygget pågår mer eller mindre hela tiden i huvudet. Ett mål har varit att bygga, så att det ser ut som att det skulle kunnat ha byggts på fabrik. Vi har våndats och haft flera idėer bl.a om hur väggarna ska kläs för att få ett fabriksstuk. Nu har vi lite släppt detta och åkte häromdagen iväg och köpte färdiga väggpaneler och ett klickgolv till taket!? Så mycket enklare att bygga än våra ursprungliga tankar! Kanske blir i nästa bil.....
Klickgolv till golvet (!?) hade vi redan sedan tidigare köpt. Nu finns mycket material att jobba med!
Golv till badrummet har beställts. Detta kommer till stora delar styra mått mm på främre inredning.
IMG_20191127_072006_083_1921.jpg
 

MovanoBengt

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Skövde
HBK-Nr
28740
Medlemskap
2021
Lite gjort i helgen, även om man tittar avundsjukt på er kollegor som får så mycket gjort.
Att bygga in befinlig framvägg blir tidsödande, särskilt som man vill ta vara på varje centimeter och det inte finns någonting som är rakt att utgå ifrån. Lika lång tid tar det att hitta lösningarna. Nu börjar vi förbereda för duschen, gen
om att sätta reglarna där duschväggen börjar.
IMG_20191201_175145_255.jpg
IMG_20191201_175145_254.jpg
 
Toppen