• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag var i kontakt med trafikförsäkringföreningen och jag får betala 200kr istället för 780 som Otyghansa sa.
Jag lägger ner den delen orkar inte få mitt goda humör förstört av inkompetenta underbetalda gymnasieungdomar.
Stanton hjälpte mej med en backventil på bränsleslangen får se om den kmmer att starta nu, märkte också att man kunde dra åt filtret lite mer oringarna har väl tryckts ihop lite.
Har monterat takluckan idag, köpte silikobortagningsmedel på jem och fix.
Fungerade inget vidare tog aceton och tvättade också använde en rivsvamp.
Bostik butyltätmedel grå, jag vet att det är snyggare med vit men för att njuta av det måste jag ta en stege och klättra upp.
Fick plötsligt lyse i bilen när jag kopplade in en lös batteriladdare kan vara så att den fasta är trasig och att batteriet är slut, den får ladda 20 tim så ska jag prova, prognosen är dålig tyvärr, 100ah batteri är inte gratis.
Tog bort reservhjulet och såg att det var snedslitet på ytterkanten så det kan vara lite för mycket toe-in som gör att den vill vandra lite i högsta fart.
Smörjde växelstången vid gummigenomföringen vid torpeden och växellådan och undersökte hardyskivan.
Vred på växelstången och det ganska stora glappet som finns härstammar från växellådan, Jankro vet väl felet antar jag, har läst igenom tråden om växellådan men fattar inte riktigt, har svårt för växellådor. Inte så långt till eksund för en diagnos egentligen.
Men det går betydligt bättre att växla nu tidigare var det ganska jobbigt.
Trodde jag hade servo till styrningen men så är det inte, trots det så går det bra att styra bara man har rullning på bilen så jag lider inte av det.
Den väger bara 2340kg så det kan bero på det och känns vettig att köra nu när jag vant mej. Strömlinjeformen hjälper till den klena motorn, min far har en clio den har samma effekt 75 hk men skulle aldrig drömma om att ha en sån motor i en husbil.
Tack för alla råd jag läser och begrundar och det har varit en bra hjälp och uppmuntran!
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Det där med att styra när man är på rull fick mig att minnas en tid då jag körde buss. Chefen gillade inte servostyrning för det slet däcken för mycket. Det var alltför lätt att vrida på ratten när bussen stod stilla tyckte han. Man skulle alltid ha styrfart när man vred på ratten. När däcken sedan ändå vart blanka hade han en apparat att skära nytt mönster med och ibland kom man ända ner till corden. Det var tider det. Skulle nog inte fungera idag.
EssoJ
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Städade ur Husbilen lite idag, bordet hamnade i källaren det kommer nog inte användas annat än om det behövs två sovplatser, jag gör ett nytt bord som passar bättre.
Laddar batteriet fortfarande kanske det går att få liv i det, ska se om jag kan låna en testmätare annars slår jag på allt som går och mäter spänningen.
Torkade golvet fick ta bort gammal tätningsmassa med lampolja först, sedan klorin och efter det ättikssprit som är surt för att kunna lägga på golvpolish två lager för att hindra ev. vatten och liknande att rinna genom springorna i klickgolvet.
Golvpolishen finns inte att köpa annat än för städfirmor det är en helt annan kvalite än jag kan köpa själv.
Cykelräcket bak kommer jag att ta bort, känner inte för att cykla har ju sparkcykeln och den får plats innanför sidoluckan tillsammans med en uppblåsbar kanot och en fällbar stol.
icon5.gif
Vad är det för någonting vid gasolkaminen ser ut som en värmeslinga
icon5.gif


Blev tvungen att såga bort lite för att kunna skjuta tillbaka stolen så jag sitter bekvämt.
 

Bilagor

  • IMG_20150924_171950.jpg
    IMG_20150924_171950.jpg
    767,5 KB · Visningar: 116
  • IMG_20150924_185021.jpg
    IMG_20150924_185021.jpg
    1 MB · Visningar: 106
  • IMG_20150924_172614.jpg
    IMG_20150924_172614.jpg
    893,9 KB · Visningar: 105
  • IMG_20150924_185032.jpg
    IMG_20150924_185032.jpg
    955,8 KB · Visningar: 114
  • IMG_20150924_172020.jpg
    IMG_20150924_172020.jpg
    822 KB · Visningar: 104
  • IMG_20150924_172143.jpg
    IMG_20150924_172143.jpg
    868,8 KB · Visningar: 104
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Då förstår jag strömbrytaren på väggen märkt 1000w , 2000w.
det syns att någon varit och klumpigt brytit på plåtarna så det tyder på en ren amatör.
Angående bo batteriet så orkade det inte med några lampor ens, provade direkt kortslutning med en tunn kabel och det smågnistrade lite och sen dök spänningen direkt, normalt skulle kabeln brunnit.
Så ett fint grått 100ah batteri, likadant som startbatteriet och förmodligen inköpt på biltema samtidigt, är totalförstört pga. misskötsel.
Köpte ett nytt batteri 70ah lämpligt för fritidsbruk.
Ett nytt markeringsljus ska monteras det gamla saknar plastkåpan och trasig lampa.
Har inhandlat en borste kopplad till vattenslangen tvättmedel och vax, bilen är väldigt smutsig plasten har börjat krita men eftersom det är plast borde det bli blankt och fint.
Vi försökte mäta glykolen i bilen men vattnet var så rostigt så det gick inte att se men det luktade en aning glykol och annars skulle den ju ha varit sönderfrusen, var väl inte så kallt i göteborg.
Så det blir ett jobb till att spola fullständigt rent och fylla på ny glykol, borde väl vara röd glykol det är aluminium i topplocket och gjutjärn i blocket.
icon5.gif
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jaha då blir det att köpa röd glykol i morgon.
Det regnade lite fast det inte skulle det så jag hann inte göra så mycket, bytte batteri och det gamla får jag väl köra till tippen.
Bytte positionsljuset som var sönderkört, började vaxa med snabbvax men resultatet var inte så bra. Tog bort cykelstället men lät fästena sitta kvar så det är lätt att sätta tillbaka om jag skulle behöva det någon gång.
Ska spola rent i kylsystemet och ny glykol imorgon har jag planerat, försöker göra lite varje dag så småningom blir väl det mesta färdigt, men man hittar hela tiden något nytt. Det finns tydligen några batterier på värmaren som ska bytas vet inte var dom sitter.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Bra då ska jag fixa detta i morgon och se om jag kan få igång den så småningom, elslingan och fläkten startar inte har ingen aning om vad det är.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89http://www.husbilsklubben.se/forums/

Nu behöver jag hjälp!
Det visade sej att kylaren var bortom all räddning, beställde en ny på nätet och passade på att beställa 4 remmar till bl.a. vattenpumpen som var slittna så pass att bitar var på väg att lossna.
Men hur får man bort remmen till vattenpumpen??
Måste man ta bort remskivan?
ta bort går ju an bara att klippa men de två nya ska ju dit också.
motorn heter peugeot j5 u25/661 med kamrem OCH stötstänger och utan bytesintervall angivet.
Jag har ju förstått att fransmännen inte tänker som svenskar och tyskar, de löser problem inte långsiktigt utan de tar det som det kommer.
Jaha nu ska vi ha dit en vatten pump vi kan nog få plats med den där verkar finnas plats osv...
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89http://www.husbilsklubben.se/forums/

Nu behöver jag hjälp!
Det visade sej att kylaren var bortom all räddning, beställde en ny på nätet och passade på att beställa 4 remmar till bl.a. vattenpumpen som var slittna så pass att bitar var på väg att lossna.
Men hur får man bort remmen till vattenpumpen??
Måste man ta bort remskivan?
ta bort går ju an bara att klippa men de två nya ska ju dit också.
motorn heter peugeot j5 u25/661 med kamrem OCH stötstänger och utan bytesintervall angivet.
Jag har ju förstått att fransmännen inte tänker som svenskar och tyskar, de löser problem inte långsiktigt utan de tar det som det kommer.
Jaha nu ska vi ha dit en vatten pump vi kan nog få plats med den där verkar finnas plats osv...

Hej!
Det finns ingen spännrulle du kan "spänna av remtrycket" med? Annars får du väl helt sonika ta en bild så kan jag lova dig att hjälp infinner sig a.s.a.p:yes:
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Spännrullen går lätt att spänna av remmarna är helt lösa det är ju dubbla remmar till pumpen, problemet är att remskivan ligger så nära växellådan så det går inte att få bort remmen och på andra sidan finns ju axeln.
Skickar med bild på kylaren, alla mörka partier är små läckage, en ny kostar 700kr så det känns ju tryggt när det är nytt om man som jag funderar på att åka långt så småningom. Av samma anledning vill jag ha kamremmen och byta ett par däck.
En bild på thujan som jag använde husbilen och dra upp jag behövde platsen för mekandet. Hade tänkt plantera om den till framsidan men det blev skador på barken så kanske bäst att att ge upp men det är synd.
 

Bilagor

  • IMG_1079.JPG
    IMG_1079.JPG
    1,4 MB · Visningar: 103
  • IMG_1090.JPG
    IMG_1090.JPG
    1,9 MB · Visningar: 86
  • IMG_1087.JPG
    IMG_1087.JPG
    1,7 MB · Visningar: 82
  • IMG_1092.JPG
    IMG_1092.JPG
    1,4 MB · Visningar: 82
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

En bild säger mer än ord.
Och nu kan man ju se att remmen/arna och remskivan sitter "väääldigt" nära växellådan. Man kan ju undra hur teknikerna har tänkt här:twitcy:
Det ser ju onekligen ut som att du får skruva bort remskivan, men det ser ut som om det kan bli svårt att "vicka bort" skivan så att remmen/arna går fria.

Men det kanske är tänkt så att skivan ska bort för att kunna ta bort remmen/arna, och är det så, ja då kan man hoppas på att konstruktionen är sådan att skivan går att ta bort genom att "dra den rakt upp" efter att de bultar som håller skivan är losskruvade.
Men då infinner sig nästa fråga, hur kan man "hålla fast" skivan så den inte snurrar när man ska ta bort bultarna, men allt går att lösa, och du får väl hoppas att allas vår egen JANKRO kommer med anvisningar:yes:
:mcride:
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag har en skruvdragare från biltema som går på 12v det är en motor och en vikt som man kan slå bort hjulmuttrar med, om jag kommer åt med den så kan den nog lossa skruvarna. Annars får jag försöka låsa remskivan med en tving.
En annan fråga
icon5.gif
hur gör man med däcken om man åker söderut till spanien under vintern kan man ha sommardäck eller måste man skaffa dubbfritt, känns inget roligt att elda upp vinterdäcken i spanskt sommarväglag.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Hej Bengtic
Tror det finns en billig rephandbok till din motor att köpa på Ebay. Jag köpte en till min bensinare. Om jag läser im remmen där skulle man vränga den över remskivan med en skruvmejsel och samtidgt snurra rubr motorn.
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag har en skruvdragare från biltema som går på 12v det är en motor och en vikt som man kan slå bort hjulmuttrar med, om jag kommer åt med den så kan den nog lossa skruvarna. Annars får jag försöka låsa remskivan med en tving.
En annan fråga
icon5.gif
hur gör man med däcken om man åker söderut till spanien under vintern kan man ha sommardäck eller måste man skaffa dubbfritt, känns inget roligt att elda upp vinterdäcken i spanskt sommarväglag.

Mutterdragare fungerar nog under förutsättning att du kommer åt. Men min erfarenhet med mutterdragare på tunna (och gamla och eventuellt fastrostade bultar) är minst sagt dåliga. Mutterdragare slår loss bultar, och är ett utmärkt verktyg rent allmänt, men kan också förstöra tunna bultskaft, men visst, är nu bultarna av dålig kvalitet kan man nog dra av bultskaften med en vanlig hylsnyckel också.
Om du nu ska låsa fast remskivan med något mothåll (tving t.ex) kolla då så att inte själva skivan slår sig vid åtdragningsmomentet när tvingen nyper fast skivan, och har du riktig otur kan remskivan vara av undermålig kvalitet med risk för att den spricker:swoon:
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Alf problemet är inte att kränga av remmen från remskivan de hänger lösa, problemet är att få bort den eftersom det bara är några mm mellan remskivan och växellådan remmen är 10mm.
Jag ska vara försiktig med mutterdragaren blir svårt att lossa om jag drar av något.
Får köpa lite ny bultar och slangklämmor eftersom allt sånt är mer eller mindre rostigt till skillnad från karossen och husdelen som är i väldigt fint skick, inte som en gammal sunkig rostig bil.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Håller med dig om däcken. Det är Sverige och Tyskland som har vinterdäckslag vid vinterväglag.

Kommer du igenom Sverige så är det bara en kort bit i Tyskland in i Holland och vidare genom Belgien och Frankrike.

Snön brukar töa mitt på dagen i Tyskland.
 
Toppen