• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368
F

F.d. 22252

Guest
tackTopaz nu har du rätat ut de sista frågetecknen som det verkar, har aldrig förstått hur vevhusventilationen fungerat på denna motor.
Har ett nytt luft filter i bilen det är inte bytt på många mil eftersom jag köpte fel bara dammsugit det. Såg inget vidare ut.
Borde tagit reda på mer men till min ursäkt hade inte tänkt åka hit ner eftersom jag fick kristallsjukan, inte bra än men blir nog aldrig men fungerar bra med sparkcykel, fattar inte hur hjärnan fungerar egentligen?
Orsaken till min nervositet för låg oljenivå beror ju till en del på en NSU Prinz sport där oljepåfyllningslocket ramlade bort, när lampan började lysa var det för sent.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Helt OT, men siden du spurte så går det bra hos oss. Vi hadde branner i nærområdet fra september til jul, fikk litt regn til jul og nå har vi hatt snart 2 uker uten røyk i luften. Der det er ille nå er over 300 km fra oss. Her i vårt område har det vært noen få trær som har ramlet og spredd glør de siste dagene, men det er inne i de utbrente områdene som formelt sett er slukket. Ulmebrann inne i trær kan vare i mange måneder.

Trær faller uten forvarsel og synlig grunn, dette fikk vi erfare for noen uker siden da et tre fallt på bilen vår mens vi kjørte mot byen. Bilen totalvrak og jentene lettere skadet.
 

piloten 1

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Grästorp
HBK-Nr
1564
Medlemskap
2024
hej bengtic.god fortsättning på de nya året!

Om du har funderingar på din vevhusventilation. Gör såhär öppna huven till vänster på ventilkåpan sitter slangen som går direkt till insugningsröret ca 4 dm slang.Kolla om allt ser bra ut. Var ute och kollade på min gamla C25a,den var också oljig vid framändan.

mvh ulf
 
F

F.d. 22252

Guest
Tack Knut hoppas du kan klara dej bra vi behöver en sån som du på forumet tack för det du skriver.

Piloten jag ska titta på det du så tydligt beskriver nu vet jag vad jag ska se efter ska samtidigt se om Hasse har tid att hjälpa mej att byta luftfilter han kan ju mycket mer om bilar än jag har jag förstått.
Tänk vad bra och få så fin hjälp här på forumet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Avluftingen av veivhuset er et loddrett rør på siden av motoren med et lokk på toppen og en slange til luftfilter boksen. Hadde selv på en 1,9 liter PSA diesel et par oljeutblåsninger vinterstid grunnet ising i stålullen i røreret, oljepinnen hoppet opp og olje sprutet ut - ikke kult. Dette skjedde når det var kaldere enn 20 blå og langkjøring. Oljedamp og fuktighet blir lett til en grå masse i dette filteret inntil det blir varmt nok til at fukten damper vekk. Denne grå massen fryser til is når det er kaldt nok. Før dette slipper normalt trykket ut denne veien, men er det mye avleiring på stålfibrene så blir det litt øket trykk i veivhuset.
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
864
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Hej Bengt
Ser att du fått svar på dina frågor så bara du inte fyller på för mycket olja så tror jag det kommer fungera. Vad det gäller medel som sväller och mjukar upp gummit i motorer så har jag flera kunder som kan verifera att det fungerar men om det finns minsta skada på tätningsytan (vilket man inte kan se) så fungerar det inte.
Kan rekommendera Seal Saver, 177 ml - RedLineOil.
Kanske byta till mineralolja.
Ha de gott / Stefan
 
F

F.d. 22252

Guest
Tack Knut väldigt bra information.
Finns det något du inte vet och kan?
Jag blir lika imponerad varje gång av din kunskap i olika saker, aldrig jag hittar ett fel någonstans.
Helt otroligt!!
Själv har jag en del saker jag omöjligt kan som laga mat ex.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Själv har jag en del saker jag omöjligt kan som laga mat ex.
Du som har varit lärare har väl delat ut skriftliga steg för steg instruktioner till dina elever för att de ska utföra en uppgift, det är det samma som att följa ett recept. Först ser man till att ha alla ingredienser hemma och sen följer man receptet steg för steg, det är så jag gör och det tror jag du skulle klara också om du provar.
En kock behöver inget recept, han fixar maten ändå. Han tittar i kylen vad som fins och fixar en middag av det. Jag måste ha ett recept att följa och alla ingredienserna hemma, saknas det nåt så kör jag fast. En kock improviserar och får ihop nåt ändå.
Jag har blivit tvungen att börja fixa mat eftersom Åsa inte kan längre.
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Tack Knut väldigt bra information.
Finns det något du inte vet och kan?
Jag blir lika imponerad varje gång av din kunskap i olika saker, aldrig jag hittar ett fel någonstans.
Helt otroligt!!
Själv har jag en del saker jag omöjligt kan som laga mat ex.
Alla som kan läsa kan laga enklare maträtter, ingen utsäkt det är bara att börja
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Det handlar om tron, som prästen sa! Ja alltså ifråga om matlagning, menar jag. Sen ifråga om recept så ser jag det som en rekommendation, med resultat därefter! "Man tager vad man haver" och så blir resultatet därefter. Ibland bra, ibland inte.
Ing-Britt min fru däremot tycker att recept ska följas, hon har ju varit sjuksköterska i hela sitt yrkesverksamma liv. Den mat hon lagar blir alltid god!
 
F

F.d. 22252

Guest
Kan meddela att nu är det sista motorfästet bytt det vänstra och det var hög tid och luftfilter, bara vevhusventilationen som ska åtgärdas sen är bilen klar för hemresan i god tid.
Ska justera framhjulsinställning vilket jag skulle gjort hemma men blev av olika orsaker inte av.
Den nya madrassen i bodelen kunde varit bättre, blir platt vartefter.
Använder trumavärmaren på gasol utan fläkt med liten låga så det blir bara punktvärme utan fläkt och skönt att slippa oljudet. Går åt lite gas vilken är väldigt billig, renaste bränslet som finns, den har MP straffskatt på eftersom den är ren. De jobbar ju enligt tvärtomprincipen.
 
F

F.d. 22252

Guest
Skriver lite här som hamnade i resetråden men är relevant.
Justerade framhjulsinställningen kunde tagit lite mera men den gick bättre än tidigare blåste rejält med sidvind och det är nog inte mycket att göra för att få den bättre den har nog nått bästa läget ska det bli bättre handlar det om nya däck osv. Men den går tillräckligt bra för en tur i sverige brukar sällan blåsa som det gör i bergen i spanien.
Det märktes en klar förbättring av vibrationerna från motorn och det var tur eftersom det var 1,5tim Stau i Hamburg och man kunde inte stänga av motorn eftersom kön rörde sig ibland. Stoppet var helt och hållet orsakat av tyska trafikverket som ställt upp hinder någon orsak kunde jag inte se, samma förra året sk. vägbyggen som egentligen bara var avspärrningar.
Köpte en bit madrass avsedd för hund på kinesen och la den under madrassen och det hjälpte. Jysks tempurkopior har alldeles för lite densitet för att fungera i längden går inte att jämföra med en riktig tempur.
I Luxemburg var det kallt på natten och blåste hårt fick ha på fläkten och gasen ordentligt påvriden och bara 18grader. Men det var ju näst sista natten på greven hade jag el var kyligt där också.
Hade ju tänkt sälja husbilen till våren Har omprövat mitt beslut av flera orsaker kom över en billig bra bil som passar som andrabil så inga problem med pengar.
Sen har vi ju viruset som kanske gör att man inte kan få ut det man vill ha, sen av samma orsak är det bra att ha ett eget boende om man ska resa någonstans när allt stänger ner.
Hittade ett fel på bilen jag köpte bensinmätaren stod på kvarts tank hela tiden, kan inte ha varit mer än 4 liter när jag körde hem bilen vid 7,5 liter ska den varna .
Stannade på vägen till Norrköping, min kusin kom med bränsle efter 25 minuter det måste gått fort men han är ju fd rallyförare. Bilen startade direkt tankade fullt i Norrköping 12,88kr mycket billigare än när jag åkte. Den visar l/mil och det är väsentligt mindre än min gamla clio. och nästan samma klipp i motorn och en mycket större bil.
På grevens ställplats, regnade när jag kom men solen kom fram mot kvällen.

SAM_0930.JPG
 
Toppen