Du ska aldrig kolla oljan direkt efter stopp. Vänta 20-30min kolla sedan. Att fylla på när man är i närheten av översta strecket är inte bra överhuvudtaget. Leder oftast till problem.
Hade en Volvo amazon en gång som skulle skrotas, så jag provade att köra med för mycket och för lite olja för att se vad som hände. Vid för mycket, ca 1cm ovanför övre strecket, tryckte den ut olja vid packboxarna och vid för lite, 1cm under strecket hände.... ingenting.
Krockade den i ett träd så kylaren sprack. Då gick den i 30min innan den värmenöp.
Dagen efter startade den igen så då tömde jag ut all olja och körde igen då gick den nästan 10min till innan den skar.
Så gamla motorer tål mycket mer än vad man tror.
Fast du har ju Citroën.....
Undermedel för tätande av torra, läckande packningar har jag provat på två bilar, funkade inte alls.
Min cheva impala drar+läcker 1-2 liter olja per tank (100liter). Tar man bara förvana att kolla oljan med jämna mellanrum är det inga problem.
Finns ett gammalt ”ordspråk”: Lär känna din bil!
Du vet var det läcker, hur ofta du behöver fylla på o.s.v.
Har en gammal Isuzu. Den har snart gått 80 000mil (t.o.r. Månen)!
Den drar lite olja, oljetrycket får man vänta några sekunder på osv. Men jag känner bilen.