• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368
F

F.d. 22252

Guest
Ja du har alldeles rätt Stefan det är precis den generatorn jag jagat, hittade den på Autodoc till rimligare pris hoppas att det går att göra ett kastbyte där men returfrakten lär jag åka på.
Första gången jag råkar på det här men hade lite bråttom med beställningen och litade på autodoc den här gången stoppade jag ner en mobil med kamera och tog ett antal kort. Verkar lite svårt att byta lätt att lossa men acröret går precis över och det vill jag inte lossa, kanske måste lyfta fronten och det finns lite trasiga plastbitar och saknade skruvar där när jag kollade bilen innan köp. Så problemet är mest att få den gamla ut och den nya in sen är det bara ett par skruvar som varit loss när jag bytte remmen. Ska bokmärka den sidan de verkar ha koll!
Tack!!
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Ja du har alldeles rätt Stefan det är precis den generatorn jag jagat, hittade den på Autodoc till rimligare pris hoppas att det går att göra ett kastbyte där men returfrakten lär jag åka på.
Första gången jag råkar på det här men hade lite bråttom med beställningen och litade på autodoc den här gången stoppade jag ner en mobil med kamera och tog ett antal kort. Verkar lite svårt att byta lätt att lossa men acröret går precis över och det vill jag inte lossa, kanske måste lyfta fronten och det finns lite trasiga plastbitar och saknade skruvar där när jag kollade bilen innan köp. Så problemet är mest att få den gamla ut och den nya in sen är det bara ett par skruvar som varit loss när jag bytte remmen. Ska bokmärka den sidan de verkar ha koll!
Tack!!
Om du klickar på generatorn så får du även org nummer på höger sida.
 
F

F.d. 22252

Guest
Trodde i min enfald att eftersom det sitter samma motor i typ aygo och yaris att allt annat skulle vara samma men icke finns egentligen ingen anledning att ha ett annat motorblock eller topplock bara för att få dit en annan generator finns ju mer plats än i aygo t.ex.
Handlar väl som vanligt om eftermarknaden.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det som normalt gir opp på en slik generator er kullene mot sleperingene på rotor. I dag sitter disse sammen med regulatoren i en plastklump som oftest er festet med et par skruer pluss litt kabling. Regulatoren er en god nummer to når det gjelder å gi opp, resten er ganske robust mekanikk. Men kullene er enste slitasjedel i generatoren, kulelagrene i enden på rotor pleier å holde mange bytter av kull. Problemet er å finne rett regulator/kull modul :D
 
F

F.d. 22252

Guest
Eftersom jag skickat tillbaka den felaktiga generatorn har jag klarat mej med den som sitter i idag tog jag bort kontakten till regelringen och sprayade WD40 får se om det hjälper. Bytte ut den sk. ljudisoleringen i motorhuven som bestod av en skiva fastsatt med plastplugg, såg inte ut att göra någon nytta mot biltemas självhäftande isolering 10mm.
Satte dit en bit bakom motorn också fanns en skylt där som förmodligen besiktningen vill titta på som jag klippte ut för.
Verkade låta betydligt mindre än tidigare får testa på vägen. Har ju ett tjut på tomgången som jag inte blir klok på och när jag stänger av motorn kommer ett ljud som man hällt sand i ett kullager. Men går ganska tyst och trevligt i runt 100km med väl avstämd fjädring. Saknar mest armstöd blir lite jobbigt med raka armar till ratten i längden.
Har köpt Abnet rengöring vilket jag tyckte var väldigt bra förra året, har bara fusktvättat husbilen en gång skulle behöva göra om det ordentligt och ta taket också. Men det behövs någon mer behandling efter och eftersom det är glasfiber och halvdan gelcoat vet jag inte riktigt vad jag behöver.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Eftersom jag skickat tillbaka den felaktiga generatorn har jag klarat mej med den som sitter i idag tog jag bort kontakten till regelringen och sprayade WD40 får se om det hjälper. Bytte ut den sk. ljudisoleringen i motorhuven som bestod av en skiva fastsatt med plastplugg, såg inte ut att göra någon nytta mot biltemas självhäftande isolering 10mm.
Satte dit en bit bakom motorn också fanns en skylt där som förmodligen besiktningen vill titta på som jag klippte ut för.
Verkade låta betydligt mindre än tidigare får testa på vägen. Har ju ett tjut på tomgången som jag inte blir klok på och när jag stänger av motorn kommer ett ljud som man hällt sand i ett kullager. Men går ganska tyst och trevligt i runt 100km med väl avstämd fjädring. Saknar mest armstöd blir lite jobbigt med raka armar till ratten i längden.
Har köpt Abnet rengöring vilket jag tyckte var väldigt bra förra året, har bara fusktvättat husbilen en gång skulle behöva göra om det ordentligt och ta taket också. Men det behövs någon mer behandling efter och eftersom det är glasfiber och halvdan gelcoat vet jag inte riktigt vad jag behöver.
Sanden i kullagret, skulle kunna vara ett vacuumstyrt spjäll som stänger och som kanske behöver lite smörja.
För behandling av husbilen, köp båtgrejor på Biltema.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Min hb har inte fått den yttre vård den förtjänar, så min gelcoat såg ut som krita, absolut noll glans,
och de lackerade plåtsidorna kraftigt oxiderade.
Garagekompisen är billackerare, så jag kollade vad han använder, och beställde likadant,
så jag körde först med denna, en kraftigare polish
SUPER CUT COMPOUND

sen lade jag detta vax av samma märke, lättarbetat
Best Wax™ Paint Sealer

Jag beställde härifrån, men det kanske finns billigare ställen
Presta Best Wax

Det gick åt en flaska av varje för mej, och 3st skumgummi-polerskivor, och tog väl ca. 5 kvällar i garaget.
Jag använde dessa maskiner som är oscillerande, riktigt trevliga maskiner. (kompisens)
Oscillerande polermaskin Rupes LHR12E Duetto

och denna där det var trångt i typ innerhörn.
Polermaskin Rupes HR81ML Nano iBrid (lång hals)

Nu menar jag inte att du skall gå och köpa dessa dyra maskiner, jag bara berättar hur och vad jag gjorde,
jag blev nöjd med resultatet, men så pass väderpinad gelcoat som jag har, så tror jag inte att den går att få högblank igen, min front gick från krita till halvblank :)
 
F

F.d. 22252

Guest
Finns ett spjäll som ligger direkt vid insuget kopplat med gasvajern, får försöka hitta lite fakta om den här motorn bl.a. se hur de ordnat avgasreningen brukar lätt bli fel på den. Den var ganska nybesiktad när jag köpte den.
Inte tänker jag lägga så mycket pengar och arbete på en gammal bil och förmodligen försvinner dekoren då.
Fuskade när jag behandlade karossen 2016 tror jag med golvpolish blev bra och har hållit länge men har inget kvar och det jag testat med är bara skräp. Får försöka se om jag kan träffa någon som vet hur jag ska få tag i det en gång till efter rengöring var det bara att stryka på. Där polishen försvunnit har plasten kritat.
 
F

F.d. 22252

Guest
De kritade innan bilen är ju över 30år och har varit mycket i solen. Avskyr polish arbete jobbigt att göra på en husbil och risk att ramla ner. Har dessutom sett vad golvpolish kan göra.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
De kritade innan bilen är ju över 30år och har varit mycket i solen. Avskyr polish arbete jobbigt att göra på en husbil och risk att ramla ner. Har dessutom sett vad golvpolish kan göra.
Om du ändå ska ”fuska” genom att inte vaxa med riktiga medel så kan du använda spray som innehåller silicon alternativt olja så du får en fet yta.
Jag sprayade en hel bil med WD40 och torkade av inför en försäljning en gång. Bilen blev fantastiskt blank så även plast och gummidetaljer...
 
F

F.d. 22252

Guest
Nu har jag inga plastlister tack och lov det var före den tiden.
Drog igång husbilen för ett tag sen då hade den stått 5 veckor startade som vanligt direkt,
rök en del innan den blev varm får nog ställa ner den innan besiktining kan också bero på att det finns kvar av den tyska extrastarka dieseln i tanken har ju knappt kört sen jag kom hem från spanien 15/3.
Har planer på att än en gång ändra inredningen lite så att det går att sova två i bilen med lite omändring. borde ju gå att få dit två 80cm madrasser på tvären alltså 200cm.
Ska tvätta ett varv till med högtrycket och abnet sen får jag se hur jag löser ytbehandlingen.
WD 40 testade jag på cykeln höll ett tag....
Eftersom jag donerade min fotogenlykta Feurerhand så letade jag efter en ny på tradera och hittade en som jag haft tdigare i Caddyn och som blev kvar hos ett par trevliga polacker i Polen, de lyckades elda upp en kineslykta vilket inte är svårt lågan brukar öka när den blir varm till skillnad från Feurerhand som har en inre reglering som håller lågan ganska konstant.
Det handlar om super baby 175 som enl wikipedia slutade tillverkas för 30 år sedan.
Denna var i fint skick frånsett att den såg ut som den var behandlad med någon sort eloxerad mässing.
Ganska ful och började med att tvätta av den med abnet, från alla horisontala ytor rann det bruna droppar och efter avsköljning kunde man se att den var förnicklad så abnet tar bort gammal ingrodd cigarettrök vilket inte mycket gör.
Putsade med Häxan putsmedel och fick tillbaka glansen överallt, finns ju andra sätt att ta bort oxideringen men jag tog den gamla kända. Lyser fint och med rätt lampolja med mycket lite lukt och värmer lite också.

SAM_0952.JPG
 

Raasken

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
Hej Bäste Bengt!
Jag, såväl som alla andra, vill såklart, ha samma prylar som "idolen" har.

Efter visst sökande hittade jag ett bra ställe
som även har reserv-delar till ok priser betr. Feuerhand lyktor.
Således köpte jag min Feuerhand i Växjö, visserligen via webben.


Jag menar, varför skulle jag åka till närmaste stad,
när jag kan gynna allas favorit-åkeri PostNord? :)
Dessutom saluför firman lampan i ett 15-tal färger, jomän!
Ödmjuk som jag är,
nöjde jag mig förstås, med den galvade (Zink) varianten.
Billigast? Inflyttad Smålänning? Njae, nu tangerar det HMF... :)

Sen får följande "Hill-Billie" stanna oss emellan Bengt! Lova det! :)

Om "någon" först tar två ca 10 lit, lätt koniska, konservburkar från ett storkök.
Om sen "någon" gör en massa hål i sidorna på burkarna,
naturligtvis synnerligen väl genomtänkt placering och area-beräkning mm.
Ställer den tända lampan, med lägsta låga, i den ena burken
och sen den andra burken som ett lock ovanpå, vad får vi då?

Hå och Hej, med farbror Frej!
Nu ska ni höra vad man med två st burkar kan göra...
Utan att röja en min,
nu har vi gjort oss en värme-kamin!

Självklart är detta en helt förkastlig konstruktion.
Jag har flera morgnar vaknat i en torr och lagom varm husbil,
men dessvärre varit stendöd varje gång!
I bland av syrebrist, i bland av att hela husbilen brunnit upp.
Så prova inte detta, det tar bara en ände med förskräckelse!

Och skulle du Bengt be mig att PM:a några bilder
så kommer jag definitivt att överväga det!
Visa nu inte detta sista avsnitt i vår förtroendefulla kommunikation
för någon av HBK´s självutnämnda privatpoliser/brandmästare,
eller övriga rättshaverister med Corona-driven bitter-ångest,
lova det Bengt! :)
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja det är ju inte bra att ha en fotogenlampa i ett dåligt ventilerat utrymme, tror inte det blir bättre av att klä in den i plåt.
Jag stod och klämde på nämnda lykta hos Hjertmans båtfirma 299kr, men ville gärna ha den lilla så tradera och ebay sökte jag på. Ebay var dyrare än tradera börjar bli samlarvärde det finns en liten ultra baby men den är svår att hitta och dyr såg en för 1500kr.
Det säljs även kopior deutz ser fina ut min började läcka direkt så kvaliteten är inget vidare även om den är en hundring billigare. Kina lyktor med kinesiska skrivtecken på avråds från hade den i ett tält får att få ut kvällsfukten när jag kom tillbaka luktade det illa och tältet var fullt av sot och lyktan var bara att slänga.
Feurerhand har ett fungerande system för att hålla lågan på en normal nivå, har testat skruvar man ner lågan så ökar den efter en stund skruvar man upp den lite mycket så minskar den efter ett tag, det är altså en självreglering som jag tror beror på att den varma syrefattiga luften återförs till brännaren och reglerar lågans höjd.
Viktigt att hitta rätt lampolja mest för lukten men även funktionen.
 
F

F.d. 22252

Guest
Lite roligt lade märke till att det stod wgermany som tillverkningsland på lyktan så den är gammal. Kanske därför de lade ner tillverkningen för att slippa göra nya verktyg.
Lade märke till att den läckte lite i påfyllningen hade en skrotad lyckta 176 i källaren som locket passade på men efter att ha putsat upp den var den inte förnicklad, hittade en oring av gummi och det löste problemet är ju snyggare original.
 
F

F.d. 22252

Guest
Köpte biltemas 10mm2 startkablar som fungerat förut men använts som kopplingskabel melan bobatterierna.
Försökte hjälpa igång en skåpbil men det gick inte men kabeln blev varm.
Sen tittade jag lite nogrannare på webben och det var CCA tråd i kablarna de såg likadana ut som förut men var några kronor billigare.
SOPOR det är aluminiumtråd som har ett tunt lager koppar utanpå vilket gör noll skillnad om det inte är för korrisionens skull eller helt enkelt lura folk - totalt värdelös med högre motstånd. Avråder från köp den är inte bra till någonting och inte heller lödbar om man vill det. Den verkar mjuk men jag vet ju att den blir hård och skör efter några böjningar sen går den av.
 
F

F.d. 22252

Guest
Har börjat röja lite i bilen ser jobb överallt plus trädgården och huset. Bar in min 105cm madrass jag köpte från jysk köpte den innan resan det är fusktempur tung men inte i närheten av de riktiga. Hade problem med den i spanien den sjönk ihop mer och mer först lade jag sittdynan till stolen under men sen blev det sämre köpte en 3cm kort madrass för en hund och la under för att klara mej tills jag kom hem, hjälpte men nu åkte den ut. får kapa skivan som den låg på till samma som den var förut. Dynan som nu är för bred passar inte fick ju hjälp av en sömmerska som på ett snyggt sätt fick ihop den med bitar från det gamla tyget. Får lösa det på något sätt.
En lösning är ju att återställa allt till det som det var från början men det går knappast fick inte ihop det då och knappast nu, fast allt är sparat.
Meningen är ju att man ska kunna övernatta två personer även om det just nu inte egentligen finns någon kandidat. Lär ju aldrig bli någon om det inte finns plats heller.
Svårt idag att tänka sej att man bott i bilen från den 6dec 2019 till 15mars 2020.
Städning ute inne motorn verkar helt ok finns nog många mil kvar. Bra att jag blev övertalad att behålla bilen och den kan knappast gå ner mycket i värde kostar väldigt lite att behålla och den ger en trygghet att kunna åka iväg när man tröttnat på att vara hemma.
Kroatien är ju inte så långt bort bara 130mil från Rostock om man vill förlänga hösten och pandemin bedarrat vilken den verkar göra följer lite samma mönster som de influensavirus vi haft tidigare, kommer säkert tillbaka i dec. så några vinterresor finns inte i sikte.
Kommer köra runt lite i sverige under sommaren så det är det jag jobbar för nu med inre och yttre jobb.
 
F

F.d. 22252

Guest
Har inte jobbat så mycket med husbilen som jag tänkt trädgården och annat plus orken har gjort en del.
Men en del har blivit gjort städat det mesta torkat golv lagt på polish gjort en ny skiva för dynan under madrassen att ligga på.
Nu finns det en möjlighet att sova två stycken det som fattas är en bäddmadrass, jag ligger ju på en sån naturligtvis går det att klara med bara att ligga på sittdynorna det var ju det man gjorde förr i husvagnarna men det är ju väldigt obekvämt.
Funderar nu på om jag ska handla en hopfällbar madrass på Jysk eller klippa sönder en 120cm madrass till 80cm och klippa sönder fodralet och försöka sy ihop det. Sparar 500kr i så fall eller vänta tills Jysk ska ha rea det är ju en madrass som man köper på våren till sommarstugor så en rea kommer ju. Vet ju inte ens om den kommer till användning.
Har städat mycket på tomten alla stenplattor med ogräs och mossa är rensade med hägtryckspruta ett partytält 2x2m är uppsatt men jag har svårt att komma överens med väggarna ska ställa in min bubbelpol där är det tänkt.
Sågat ner ett äppelträd såga går lätt men så ska man ju transportera bort grova grenar men det blev lite ljusare och mindre arbete framöver.
Skickar lite bilder först min rabarber bredvid husbilen.

IMG_20200614_122714.jpg

Så här såg husbilen ut när jag plockat i ordning efter att jag köpt den men man hade inget att luta sej mot eftersom det inte fanns någon skiva bakom dynorna fram.

IMG_20151022_131021.jpg

Sen så som den ser ut nu med 80cm madrass på tvären så hade jag den på förra resan till spanien, man ser att dynan sticker ut eftersom den är gjord för 105 cm madrass som jag hade på sista resan men blev inte mycket kvar att sitta ner då. Bra fär ett långt boende men för någon kortare veckotur är det bättre så här.

IMG_20200614_130809.jpg

Har kapat till den gamla skivan så att om man lägger in den och en befintlig dyna till husbilen kan få ihop en säng.

IMG_20200614_141147.jpg

Man kan se att skivan sticker ut lite men det löste jag ikväll med cirkelsågen, jag behöver ju gå på toaletten på natten och det kan man lösa genom att göra rockad med madrassen så den kommer längst ut lite jobbigare bäddning.
Jag vill gärna ha en säng stå klar så man lägga sej en stund om man känner sej trött.
Som jag ser det kan två personer övernatta utan större problem totalt 150cm bredd och två meter långt. Bättre än i en del husbilar.
Ska lägga mattan i tvättmaskinen har tvättat den förut utan skador köpt på en marknad i santa pola och varit med två resor nu.
Fortsatt städning väntar klorintvätt av kylskåpet urplockning av ett skåp som är svårt att komma åt, hittade ett par svarta byxor jag saknat som låg i en påse och som nu är tvättade, spillde diesel på dom och skorna i luxemburg och lade dom i en plastpåse för luktens skull det luktar ju fortfarande diesel om dieseln i tyskland.
 
Toppen