• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Mercedes har om jag minns rätt tillverkat dieselmotorer med kedja under många år, körde MB diesel utan bekymmer under lång tid, hur de tillverkats efter 1980 vet jag inget om, kan de ha övergivit ett koncept som fungerat så bra under många år?
Och inte bara det , bakhjulsdrift dessutom, mycket bra :yes:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Inte PSA det var PRV(V som i Volvo) och Delorean använde en Volvo motor(V6) från från PRV då den var typad i USA vilket inte tex Renaults/Peugeot V6:eek:r var.

Den motorn var ett gemensamhetsprojekt mellan Peugeot, Renault och Volvo, =PRV men användes även i Alpine A310 V6 och DeLorean. Den fanns i flera olika konfigurationer av vilken Volvo:s väl var den minst lyckade. Det ryktades att den egentligen var avsedd att bli en V8 därav cylindervinkeln på 90 grader. Tyvärr kom oljekrisen emellan och därför blev det en V6:a av den istället.
Som kuriosa kan nämnas att motorn användes i en VM-Peugeot racingbil på Lemans, den första bil som överskred 400Km/tim på Hunadiers-rakan.
Den klockades för 401 Km/tim.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
PRV motorn ansågs så pålitlig att den även användes i flygplan!

Låter som reklam :D
Jag minns bara att Volvo versionen var dyr att reparera och krånglade, sjunkna foder och läckande toppar.
Däremot försökte vi ordentligt att ha ihjäl en i en Renault 30, den tålde rejält med stryk innan även den gav upp.

Min favorit bland slit o släng, var Tyska Fords V6'or från 70-talet, jag lyckades inte få ihjäl en enda av dem :cool:
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Låter som reklam :D
Jag minns bara att Volvo versionen var dyr att reparera och krånglade, sjunkna foder och läckande toppar.
Däremot försökte vi ordentligt att ha ihjäl en i en Renault 30, den tålde rejält med stryk innan även den gav upp.

Min favorit bland slit o släng, var Tyska Fords V6'or från 70-talet, jag lyckades inte få ihjäl en enda av dem :cool:
Ja dom var jäkligt bra map att hålla, 2,3 2,6 och 2,8 satt i Taunus och Granada som var min favvo bil då och nästan fortfarande när jag tänker efter, 2,8i Ghia kombi :)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Blanda och ge är populärt verkar det som, Peugeot blir Volvo i en de lorean, hmmm!

Under en kort tid samarbetade Peugeot, Renault & Volvo (PRV) på motorsidan & tog fram en V6-motor.

V6 PRV-motorn är det vanliga namnet på den ottomotor i V6-formation som utvecklades på 1970-talet av Peugeot, Renault och Volvo och tillverkades i nära en miljon exemplar mellan 1974 och 1998. Wikipedia

Uteffekt: 100 kW (136 PS; 134 bhp) (DIN) 97 kW (132 PS; 130 bhp) (SAE International)
Tillverkare: Francaise De Mecanique SNC
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Min husbil ”Stjärnan” har kamkedja. Så Mercedes hade det en bit in på 2000-talet i alla fall.

Jag hade en Opel Frontera (typ större 4x4 bil) den satt en italiensk motor i VM motori.
Då blev jag hemskt ledsen och tänkte att detta borgar inte för kvalitet. Dock läste jag mig till att de är en av världens största motortillverkare och jag hade aldrig några problem med den motorn, ja inte med bilen heller...
Som exempel sitter deras motorer i alla London taxis.
 
F

F.d. 22252

Guest
Fick generatorn igår torsdag beställde på kvällen förra torsdagen.
Vädret känns inte så bra att byta generator utomhus i är ju ingen akut brådska.
När motorn är varm har jag ett tjut på tomgång kanske det är generatorn men har läst om att det inte är ovanligt med konstiga ljud från denna motor.
Den blev ju väldigt mycket tystare efter behandling med rvs. när man kör 100km/t går den annars väldigt tyst jämfört med en del andra småbilar man hör mest vägljudet och då är det ändå däck klassade för 67 db går alldeles utmärkt att föra ett samtal då. Min hörsel blev märkbart sämre efter att ha kört till spanien med husbilen men det var inget obehagligt ljud men lite för högt knappast någon ljudisolering där.
Hade en corolla -74 som jag isolerade ordentligt det gjorde stor skillnad, när jag skulle byta in den sa försäljaren att den kunde han inte byta in det var en skrammel låda.
Talade om att jag åtgärdat det han provkörde och ville byta in den direkt till en släkting som behövde en billig bil.
Det roliga med justyn är att den skramlar inte alls när man stänger dörren ibland stänger man två gånger eftersom man inte hör det vanliga skrammel smällande ljudet utan lite mer som en dyr mercedes.
Faktiskt hör man inte det vanliga oväsendet när man kör över gupp och den klarar det utmärkt med sin fjädring. Subarun blev aldrig någon storsäljare den var ganska dyr.
Inte omöjligt att subaruserien fick lite extra omtänksamhet vid produktionen för att leva upp till märkets status.
Att köpa en -08 för 13500kr måste ha sitt pris men lägger man på en del pengar för att få den tillbaka i fint skick så får man en bra bil under 20000kr det var min kalkyl när jag handlade.
Hade samma mål när jag köpte husbilen för 45000kr nu efter ganska många mil och ett antal månaders boende är det mesta i mycket bättre skick än då och då har jag haft en bil som varit bra att bo i.
Efter Corona vrusets framfart så är husbilen enda säkra sättet att få en semester på eftersom man kan hålla avstånd till andra.
Har lite planer på att använda Justyn för enstaka övernattningar i sommar har alla campingtillbehör sedan tidigare man behöver ju bara fälla alla stolar liggunderlag sovsäck eventuellt en fotogenlykta för värmen.
Ihopfällbart bord och stol finns redan har handlat en liten gasolkamin på Biltema bra pris och lite högre effekt än liknande
kan bli bra om man ska sitta ute sent när kvällskylan kommer. Lär klara ett förtält hyfsat på sommaren.
Roligt att se hur många bidrar med sina motor kunskaper att volvo b serien var bra vet ju alla men det finns motorer som jag inte gillar trots ett rykte om att vara bra t.ex luftkylda boxermotorer från vw.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag fick en Saab 9-5 -04 av en kollega (han besiktigade den för fem år sedan och fick 6 tvåor som han inte orka fixa, plus att c-låset och radion inte funkade). Jag la ca 10h jobb på bilen i påsk (inklusive vaxning) och besiktigade den veckan efter med blankt papper (och fungerande lås och radio)
Undrens tid är inte förbi för billiga bilar. Bra att ha i reserv om någon av de andra bilarna strular :cool:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
67db låter som väldigt tysta däck. :)

Du kan testa med hörselproppar för att skydda din hörsel när du kör husbilen.

Jag är själv buller skadad, med dubbla hörselapparater, och kraftig tinnitus på det.
Har själv ett par fordon som kräver hörselskydd när jag använder dem, min HD med raka rör klarar jag inte utan hörselskydd.
Har även en gammal kompressormatad Ford V8 som jag borde ha hörselskydd i, men den motorsången är som musik i mina öron, så där blir det utan proppar.
Hoppas hörseln räcker fram till träfracken :cool:
 
F

F.d. 22252

Guest
När en bilverkstad tar 1000kr+ /timme är det inte svårt att förstå att folk helt enkelt skrotar dom, det räcker med en envis lampa som lyser och när det är dags för besiktning blir det skrot.
Inte bra för miljön och inte bra för folk med kärv ekonomi som måste skuldsätta sig.
En investering i verktyg och kunskap betalar sej verkligen, tyvärr är kunskapen och intresset lågt numera.
Min kusin köpte en liknande saab 01 för 4000kr och den har han haft flera år nu, men han kan laga det mesta.
jämför det med någon som är helt i händerna på en verkstad och ofta blir lurad köper en ny bil och blir lurad på dyra servisar som ofta består i att pricka av ett papper och inte mycket mer.
De får betala den milkostnad till fantasipriser som teknikens värld och liknande räknar fram.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Japp så e de. Jag har lärt mig den hårda vägen att skruva. Under ungdomens år inte haft råd att lämna på verkstad.

Såg en intervju med en bilkunnig panel för några år sedan, bl.a. Bosse Bildoktorn. De var alla, utom Bosse, överens om att en billig bil är en liten, bränslesnål och något år gammal som man behåller tre år.

Bosse sa att du kan i princip välja vilken bil du vill och köpa den när den är ett år gammal, lär dig att serva den och kör den till den är skrot.
Den devisen lever jag efter nu. Vi köpte vår bruksbil ny 2004 och har aldrig servat den på verkstad. Den är idag värd lika mycket som en som har full servicebok från auktoriserad verkstad och har gått betydligt billigare!
 
F

F.d. 22252

Guest
Fick ju min generator från autodoc i torsdags, tyvärr när jag packade up den och jämförde med den som sitter i bilen stämmer det inte alls, tog några foton eftersom det var svårt att se och fästena är spegelvända. När man kollar lite mer skriver dom att den passar till ett antal fyrcylindriga toyota plus min bil som är en helt annan sort.
Min bil har Dahiatsu sirion som systerbil och där stämmer allting bättre så en generator som passar både till min bil och den måste vara rätt. Frågan är om jag ska våga lägga en beställning om utbyte eller avvakta och hitta en på hemmaplan, den har ju den sista tiden skött sej med den äran kanske vädret eller det faktum att jag sprutade lite WD40 på anslutningarna.
Mäter ju spänning på ciguttaget i bilen och där skiftar det mycket ska väl förbi en massa annat el med det vanliga spänningsfallet. Har funderat på att dra in en ledning direkt från batteriet till ett extra uttag för att följa det rätta värdena.
Normalt ska man inte behöva tänka på batterispänningen, så har jag det i husbilen med friska batterier och ganska osliten generator plus 135w solpaneler.
Gissa på vilken jag litar på för långfärder?
Jag tror inte mycket på motorjournalister en hel del kan inte mycket andra är rövslickare eller köpta. Ibland har jag läst tester där man bedömer samma bil under olika namn och får olika värden??
Bosse bildoktorn var seriös och hade en helt annan och mer vardaglig syn på bilar och bilägandet sen var han ju lärare och förmodligen en extremt bra sådan. Har ju jobbat nästan vägg i vägg med en sån avdelning där det funnits både otroligt duktiga och sånt som katten släpat in noll kompetens hos de som anställer är orsaken.
 
F

F.d. 22252

Guest
Mailat lämnat alla uppgifter och begärt returfraktsedel verkar som att DHL är billigast både schenker och postnord vill ha nästan 600kr för frakten dhl nöjer sig med 300kr om det stämmer.
Har alltid tyckt dhl varit bäst och postnord kräks jag på.
 
Toppen