• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368
F

F.d. 22252

Guest
Ja den förlängningen gällde vissa månader har fått ett brev från bilprovningen bl.a. där det står 31okt. Kollade för länge sen på Transportstyrelsen. Är ju två år sen sist så när det är klart går den till 2022.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej jag tror det går att köpa till lastbil som kanske kan passa, vanliga personbils överdrag blir nog små. Kanske det går att bara köpa de säten man behöver till.
Det stämmer om sätena i dessa gamla bussar, lite fotölj känsla de var bra på säten fransmännen. I min åker man som en kung ingen träsmak och vilsamt att köra. Någon har monterat armstöd på mina säten och det är skönt att få stöd för armarna på de längre sträckorna.
Jag har en 6a som sista nummer och det är dags i december för min buss, men det är ju 24 månader mellan besiktningarna så verkar inte gälla min, corona uppskjutningen av besiktning.
Bra tips med färgen, min instrumentering är brun inte snyggaste färgen men mycket jobb att lacka om allt. Som du skrev tidigare något om att det inte är en utställningsbil utan skall användas, så känner jag också. Min är i bruksskick med skavanker efter många mil på vägarna, så jag vågar mig ut på vintern och köra i slask och salt.
Hoppas du får koll på allt innan besiktning, kör försiktigt
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Köra på vintern.
De gamla Ducato bilarna kan vara lite känsliga för kondens i vevhusventilationen.
Det kan bli en hel del vit gegga i dom.
Lite isolering kan nog hjälpa.
Slangen från oljesumpen upp till oljepåfyllning är utsatt för fartvinden.

Jag kör dock inte på vintern med min 89:a, bensinare.
Det var inte bara Fiat som hade problem med vevhusventilationen.

Åke
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Ok, min är bensin har kört några dagar i veckan och lite långturer under vintern. Men har inte märkt någon kondens, bra att veta så jag kan hålla koll. Har värmeväxlare från motorn, så kan använda den som motorvärmare vid kallstart. Kanske hjälper?
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag har ju diesel den för ju en del oväsen men hyfsat snål om det inte är kraftig motvind, knappt litern mellan 80-90 enl. gps.
Har alltid startat även när det varit kallt, jag trivs väldigt bra med dieselmotorn eftersom jag tycker det passar bra i en lätt lastbil med bra vridmoment.
Skulle gärna byta färg på instrumentbrädan den är ganska solblekt på en del ställen efter några vintrar i spanien. Skulle tro att det skulle gå med hammerite eller hammarlack maska av ordentligt och måla med liten roller och en pensel för de svåra ställena. Eftersom det fungerade på växelspaksknoppen där det var någon gummiliknande yta som började bli mjuk, det var ju gammal färg jag hade så den hade blivit ordentlig tjock i burken satte fast den på ett borr som jag satte fast i ett skruvstycke fick stå där i flera dagar. Hade sedan en svartglänsande yta som var en aning mjuk blev ett litet märke om man tryckte med nageln som gick tillbaka är nog tre år sedan och lika fin nu bättre än ny. Det finns en grå halvmatt hammerite som skulle bli fint. Tror nog den skulle bita bra även på ratten, spillde ju lite färg på asfalten på parkeringen och oavsett väder och vind så gick den inte bort, så nog håller den bra.
 
F

F.d. 22252

Guest
Använder inte biltema färg av någon sort har blivit grundligt besviken flera gånger så jag tog ett beslut om att oavsett vad dom skriver i reklamen ska jag aldrig mer köpa färg därifrån!
Men hammarlack har alltid fungerat så ska jag börja måla så blir det med miniroller och pensel den matta gråa slätlacken. Sprayfärg i hytten kommer ju ryka lite överallt, men inte säkert att det blir av finns annat att göra också. Känns viktigare bak i bilen där man bor Skulle vilja måla där eftersom vissa delar har ändrat färg av solen men inte andra.
 
F

F.d. 22252

Guest
Flyttade om bilarna idag och nu blir ju husbilen den jag får köra med eftersom de står efter varandra.
Fyllde på luft vilket är över ett år sedan!
Vet inte hur mycket det var innan eftersom den macken jag fyllde vid tagit bort slangen, testade OK:s digitala fyllning och den klarade faktiskt att fylla bakdäcken till 4,8kg vilket jag inte trodde, mätaren sitter så att man måste vara två för att se och man får vänta ganska länge innan den piper att den är klar svårt att höra också med trafikerad väg utanför. Men nu har jag 4,8bakoch 4,2 fram.
Tankade eftersom en lampa tändes som jag aldrig sett tidigare på låg bränslenivå, tankar normalt alltid mycket tidigare.
Svensk klen soppa vilket märktes tydligt men jag spar min extrastarka diesel tills jag åker iväg om det händer.
Lyfte ut elverket och dieseldunken sparade 40kg tömde toalettvattentanken sparade 15kg.
Körde till Norrköping i solskenet i bara t shirt -sista sommardagen?
Bilen gick stadigt och fint drog upp den i 110km enl. mätaren det var inte full gas och med svensk soppa men vågar inte köra fortare men det går.
Kollade av alla lampor som fungerade, blinkerslampan fungerar inte trots att jag bytt den något annat fel men den är ju så svag och liten så man vet knappt om man blinkar eller inte vilket är fullkomligt livsfarligt nere i europa. Jag har satt dit en summer som visserligen stör men det känns ju helt säkert att jag blinkar när jag måste byta fil i en fyrfilig situation.
Så nu är det bara besiktning kvar som jag hoppas går bra kan inte hitta några fel allt fungerar bättre än det gjort tidigare med bromsar och styrning däcken börjar bli slitna åretrunt däck som gått 3000mil men går ett varv till spanien om det behövs.
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Flyttade om bilarna idag och nu blir ju husbilen den jag får köra med eftersom de står efter varandra.
Fyllde på luft vilket är över ett år sedan!
Vet inte hur mycket det var innan eftersom den macken jag fyllde vid tagit bort slangen, testade OK:s digitala fyllning och den klarade faktiskt att fylla bakdäcken till 4,8kg vilket jag inte trodde, mätaren sitter så att man måste vara två för att se och man får vänta ganska länge innan den piper att den är klar svårt att höra också med trafikerad väg utanför. Men nu har jag 4,8bakoch 4,2 fram.
Tankade eftersom en lampa tändes som jag aldrig sett tidigare på låg bränslenivå, tankar normalt alltid mycket tidigare.
Svensk klen soppa vilket märktes tydligt men jag spar min extrastarka diesel tills jag åker iväg om det händer.
Lyfte ut elverket och dieseldunken sparade 40kg tömde toalettvattentanken sparade 15kg.
Körde till Norrköping i solskenet i bara t shirt -sista sommardagen?
Bilen gick stadigt och fint drog upp den i 110km enl. mätaren det var inte full gas och med svensk soppa men vågar inte köra fortare men det går.
Kollade av alla lampor som fungerade, blinkerslampan fungerar inte trots att jag bytt den något annat fel men den är ju så svag och liten så man vet knappt om man blinkar eller inte vilket är fullkomligt livsfarligt nere i europa. Jag har satt dit en summer som visserligen stör men det känns ju helt säkert att jag blinkar när jag måste byta fil i en fyrfilig situation.
Så nu är det bara besiktning kvar som jag hoppas går bra kan inte hitta några fel allt fungerar bättre än det gjort tidigare med bromsar och styrning däcken börjar bli slitna åretrunt däck som gått 3000mil men går ett varv till spanien om det behövs.
Lycka till med Besiktningen, själv fick jag en 2’a för dålig P-broms.
 
F

F.d. 22252

Guest
Fick lite gjort idag som omväxling lyckades ordna en tid åt min far för att kolla pacemakern via 1177. De hade skjutit upp det, undrar hur det går för batteriet är på väg att ge upp och ett ingrepp för att byta kan lätt bli farligt.
vid middagstid bokade jag en tid för besiktning och två timmar senare var det klart, enda felet var att en mutter till ena stötdämparen gängat upp sej trots att det var en låsmutter bytte ju båda förra sommaren. Ska se om jag kan dra en mutter till för att låsa ordentligt den har hängt med 700mil har lite stark loctite liggande får testa det. Annars rent protokoll. It was a walk in the park. 2022 på hösten är nästa gång.
Om det inte varit för corona hade jag nog börjat planera en resa. Funderar på om jag ska köpa någon riktigt lyxig tapet och limma på skåpsdörrarna skulle kunna bli fint har gjort det på en vwbuss många år sen Och ganska enkelt en rulle räcker till allt och man använder våtrumslim. Något som blir fint är ju 3mm plastmatta för båtbruk med läderliknande yta men betydligt dyrare men kostnaden är ju egentligen ganska försumbar. Allt man investerar kommer ju tillbaka om man ska sälja någon gång. Men man kommer hela tiden tillbaka till att det finns det inte pengar till eftersom man aldrig kan köpa något nytt.
Tittar mycket på det engelska programmet en plats i solen sålde man av huset och tog sina sparpengar skulle man nog kunna hitta en lägenhet på ett rum i spanien och kunna bo i bilen medans man letade, åker man sen hem till sverige på sommaren har man ju boende i husbilen, men allt förutsätter ju att man är frisk. En stor husbil skulle ju kunna lösa alla problem men kostnaden är för stor.
Ja många tankar kommer nu när husbilen är klar för ytterligare en färd vilket jag inte tänkte mej. Men aldrig mer ett fast boende på en camping och santa pola har jag sett mer av än jag ville.
Ska jag åka iväg någon mer gång ska jag försöka att låta resan vara målet korta etapper stanna ett par dagar osv. Ligger man still på en camping blir det bekvämt men den ena dagen blir den andra lik.
 
F

F.d. 22252

Guest
Kom att tänka på att det börjar bli minusgrader och ibland utan att smhi varnar i förväg, När jag körde hem från spanien i Mars stannade jag på en gratisplats för husbilar det var några platser reseverade på en vanlig parkering som visades i HBKs utmärkta husbilsplatser, där sparade jag direkt in årsavgiften. När jag åkte på förmiddagen ville jag tanka fullt innan det blev betalväg in i frankrike åkte fel för IGO hängde sej men hittade till slut en liten mack när jag tankat billigt så var det en pöl vatten under bilen och det rann hela tiden så det blev ju felsökning och som tur var var det bara en slangklämma som behövde dras åt hade jag fortsatt att köra vet man ju vad som hänt. Men jag fyllde ju på med vanligt vatten och som tur var kom jag på det så det blev att handla kontcentrerad glykol. Bytte ju Kylaren 2015 men kommer inte ihåg vilken sort jag fyllde då.
Finns röd blå grön och man får inte blanda för enl mekonomen kan det bli en gegga av det och min bil finns inte i något datasystem. Men det fanns en fjärde sort som var gul och den kunde man blanda med allt så det blev en sån med lite extra rabatt. Ska ut och ta av kylarlocket och köra motorn varm då stiger vattnet i expansionskärlet och jag kan tappa ur det direkt med en slang så det blir plats med glykol vill ogärna öppna kranen för man vet aldrig när det börjar läcka. Avlopps tanken är tömd har kört en sväng med kranen öppen för att få ut det sista.
Brukar ju starta upp bilen imellanåt och blir det riktigt kallt kopplar jag in elen med grundvärme.
Ibland händer det att jag får lust att åka en sväng och eftersom den aldrig är avställd kan jag göra det, man saknar att köra husbil ibland. Under en följd av år har jag kört mycket mer med hubilen än någon personbil så där känner jag mej mer hemma. Det känns tryggt att veta att jag alltid har en bil i reserv om jag skulle behöva.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Ja att glömma bort glykol kan bli kostsamt. Jag glömmer bort spolar vätska, kör med diskmedel under varma delen av året. Är ett bekymmer om det fryser i kärlet och slangarna. Jag använder inte spolning av rutan så ofta, så borde väl ha frys skydd i hela året, men gammal vana att använda diskmedel.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag måste erkänna att jag glömt bort vindrutespolaren ska handla lite vinter spolarvätska är ju sommar varianten i bägge bilarna.
Jag visste inte att ett fordon måste vara registrerat för att få parkera på gatan, nu har jag bägge bilarna stående på tomten så jag har inget problem. Men det är 24tim parkering som gäller och flera här som har garage står på gatan fast det verkar inte vara någon som kollar man står även ofta på vändplanen så jag får problem när jag ska vända runt husbilen.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja nu har det blivit kallt var is på vattenpölarna men glykol och vinterspolarvätska är ifyllt, generatorn på subarun är bytt kostade en del eftersom den sitter så illa till. Har inte vågat använda elsitsen eftersom det inte finns stolsvärme mycket underligt eftersom de var rätt dyra nya finns en ännu dyrare med stolsvärme har ju haft den här sen i mars och ännu inte sett någon likadan så ganska ovanlig. en enorm skillnad på laddning nu har jag laddning trots att jag slår på allt tidigare fick jag snåla med allt i morse hade jag 11.2v på batteriet trots att jag sparade ström med bara parkeringen. Men det är en liten motor och startar lätt. Kommer bli skillnad nu ett stort problem är löst inför vintern, har ett annat bekymmer också höger drivknut låter när man svänger med max utslag det var mycket sällan jag hörde det innan besiktning men bilprovaren höll på länge med skakmaskinen och efter det dök det upp men det lät inte likadant så något har han lyckats skada i knuten som det låter. Med bättre väder skulle man vilja under och spruta in lite fett i damasken.
Kom och tänka på hur illa lamporna satt i strålkastaren och visste ju inte hur länge som de suttit i och eftersom man kommer åt ganska bra när allt är borta för generator byte passade jag på att lägga till ett lampbyte och behövde inte betala extra arbetskostnad.
Avaktar hur coronan slår husbilen behöver bara tankas och packas för en resa det är mest chauffören som har ångest och är tveksam men man kommer ihåg hur skönt det var när man närmade sig medelhavskusten och solen och värmen kom.
Det slår ju om på en ganska kort sträcka ner genom frankrike där man kommer ut nästan i sommar. Sen blir det bara bättre.
Jag brukar ju titta på väderkartan från smhi och om man går ner söderut brukar man se hur det växlar strax innan medelhavet. Man märker ju att man måste ha svalare kläder när man går ut och tankar.
Har fortfarande kvar 20l extrastark diesel blandat med svensk diesel kommer det ge god effekt brukar nästan alltid var sned motvind när man åker neråt och ganska jobbigt den sista biten i skåne men även östgötaslätten är jobbig.
Både ttline och finnline har skyltat med att det blir extrapris på black friday. Åkte med hytt från malmö till travemunde nattfärja för 800kr en gång sist när jag åkte hem kostade det 1700kr men då ville man bara hem och det var ju många som ville men underligt nog är det många som åker andra vägar istället. Jag åker den billigaste och bekvämaste som jag räknat ut. Ju fler gånger man åker ju bekvämare och enklare verkar det bli.
 
F

F.d. 22252

Guest
Har ju haft det av och till men nu har jag ju en generator som laddar ordentligt, har ju det gamla batteriet som stått och laddat sig av och till med en 20w solcell, men tror att batteriet jag har kommer ta upp sej annars ska jag handla ett kvalitetsbatteri. 11.2 är ju under lite belastning men bara några lampor. Blir intressant att se hur det laddas. Jag är överhuvudtaget inte imponerad av batteriet har ju haft flera laddare dels en gammal transformatorladdare einhell och en modern 4 a Det får gå över natten så får jag se sen. Vet inte så mycket om de nya materialen hur de tål låg spänning och hur det är med sulfatering.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vissa batterier tål mer misshandel än andra, så är det.
När jag åkte Pickup med en PolarCamper på flaket så hade jag ett gult Optima I Campern som bobatteri, jag gjorde verkligen mitt yttersta för att ha ihjäl det (fast inte med flit, utan med glömska)o_O

Glömde ofta cirkulationspumpen till Primuspannan igång när jag ställde ifrån mej Campern, vilket medförde att när jag upptäckte det så var batteriet nere på mellan 5-8V, då gick det inte att få igång laddningen, utan startkablar mot startbatteriet i pickupen, hade en ctek S250 som sen laddade upp Optimabatteriet igen för nya äventyr, så här höll jag på i 3 säsonger, eftersom det bara var på 55Ah så ersatte jag det mot ett Biltema AGM 95Ah, då åkte Optimabatteriet ner i svärmors VW Golf, där det bara fortsatte att leverera, det är det mest stryktåliga batteri jag ägt. :cool:
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja bilen startade 11.5 volt och körde med en elsits full värme ac för fukten laddade fullt över 14v hela tiden kändes riktigt bra
Har ju haft ett tjut runt 1500varv som lät som det skulle komma från insuget, det var försvunnet idag.
Brukar ha ett otäckt ljud när jag stängde av motorn men det var försvunnet, man undrar om allt kommit från generatorn.
 
Toppen