• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu går skam på torra land...

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
En liten rapport från fjällsemester (Mälardalen-Vemdalen, 39 mil enkel resa) med elbil:

Resan upp (mellan -5° och -10°) startade med fulladdat batteri, men eftersom 39 mil är ett par mil mer än batteriet sade sig klara av krävdes ett laddstopp någonstans på vägen. Lämpliga ställen med snabbladdare (för att inte behöva stå uppkopplad alltför länge) verkade finnas i Rättvik, Mora, Orsa, Noppikoski och Sveg. Rättvik passerades utan att vi letade efter laddstationen. I Mora var det lämpligt med en kaffepaus, så där svängde vi in till snabbladdaren och kunde välja plats (båda två var lediga). Min RFID-tag från Mer (gamla Bee) ville inte starta laddaren, men efter att ha ringt upp supporten startade de från distans (de fick även stänga av laddningen senare).
Ett besök i en närliggande butik och en fikapaus på Biltema, vilket totalt tog 1 tim och 22 min, räckte för att fylla batteriet med 10 kWh för 25 kr (har för mig att det stod 5 kr/kWh på dekalen på stolpen...? Kanske minns fel...).
Det gick lite sakta på slutet av laddningen då batteriet blev mer än 80% fyllt och laddströmmen automatiskt minskades. Jag var lite ouppmärksam, egentligen bör man inte ockupera en snabbladdare om man inte kan tillgodogöra sig laddströmmen. Detta av hänsyn till andra.
Nu räcker det i alla fall till Vemdalen, med råge.
Laddstationerna i Orsa och Noppikoski såg vi aldrig, men den i Sveg verkade fullsatt när vi passerade, så det kändes bra att vi passat på att ladda i Mora.

Hemresan (0°) företogs längre österut. Lämpliga laddställen verkade vid en snabb anblick vara Kårböle, Enviken, Falun.
I Kårböle hade vi drygt 80% kvar i batteriet så vi borde kanske inte ha laddat, men det var lunchdags och vi var hungriga så vi tog plats vid en av de två lediga 22 kW-laddarna och traskade iväg till värdshuset och avnjöt varmrökt lax och potatis. Båda 50 kW-laddarna var upptagna, men det gjorde inget då vi ändå inte kunde tillgodogöra oss så hög laddström den här gången. Ljusdals energi bjöd på strömmen trevligt nog.
Men, det här räckte inte. Vi behövde några enstaka kWh till för att klara oss hem, så när mörkret föll svängde vi in till laddstationen i Enviken och fick pulsa fram till laddstationen (20 kW). Ingen hade använt den sedan det börjat snöa (kvällen innan).
Vi tog en bensträckare på drygt 30 minuter under tiden bilen fick sitt (12 kWh för 48 kr). Mer än tillräckligt för att klara oss hem.

Bilen har 64 kWh batterikapacitet och enligt färddatorn förbrukades c:a 1,7 kWh/mil.
Vid "tankningen" i Mora måste du ha fått i betydligt mer än 10kWh på nästan 1,5h?!
 

haso

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Sala
HBK-Nr
26140
Medlemskap
2024
Vid "tankningen" i Mora måste du ha fått i betydligt mer än 10kWh på nästan 1,5h?!
Bra att du granskar, det gjorde tydligen inte jag när jag skrev... Du har nog rätt. Jag läste uppgifterna från fel laddningskvitto. Tyvärr ser det ut som jag inte har fått något kvitto från Mora, varken i appen eller i mailboxen. Jag får korrigera mitt inlägg när kvittot kommer.
 

haso

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Sala
HBK-Nr
26140
Medlemskap
2024
1,7kW/mil låter lågt, hur fort kör man då?
Vi höll normal fjälltrafik-rytm. Jag gick på vad bilens färddator presenterade.
Men batteriet rymmer 64 kWh och bilen tyckte att den klarar c:a 37 mil. 64/37=1,73. Så det verkar rimligt.
Jag har aldrig dubbelkollat genom att räkna faktiska laddad energi mot faktiskt körd sträcka.
Utdrag från biltillverkarens app:
8:03-10:51 Sala-Mora
11:59-14:57 Mora-Vemdalen
1641193185483.png
 

Gösen

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Österåker
HBK-Nr
27088
Medlemskap
2024
Vi höll normal fjälltrafik-rytm. Jag gick på vad bilens färddator presenterade.
Men batteriet rymmer 64 kWh och bilen tyckte att den klarar c:a 37 mil. 64/37=1,73. Så det verkar rimligt.
Jag har aldrig dubbelkollat genom att räkna faktiska laddad energi mot faktiskt körd sträcka.
Utdrag från biltillverkarens app:
8:03-10:51 Sala-Mora
11:59-14:57 Mora-Vemdalen
Inspirerande att det fungerade så bra och intressant för oss som funderar starkt på ett systemskifte hemmavid till integrerade solcellstakpannor, offgridbatteri och elbil. Husbilen får dock fortfarande vara dieseldriven.

Funderar på om ni hade normal värme inställd i bilen och om ni kunde ladda nattetid där ni bodde i Vemdalen?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Min, relativt gamla (i elbilsmått) golf drar enligt provkörning i Teknikens värld 1,5kWh/mil vid blandad körning på sommaren och 1,19kWh/mil vid snål körning.
Enligt körcykeln drar den 1,25.
Så att köra en modern elbil på 1,7 funkar nog om man är lätt på gasen.
 

haso

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Sala
HBK-Nr
26140
Medlemskap
2024
Inspirerande att det fungerade så bra och intressant för oss som funderar starkt på ett systemskifte hemmavid till integrerade solcellstakpannor, offgridbatteri och elbil. Husbilen får dock fortfarande vara dieseldriven.

Funderar på om ni hade normal värme inställd i bilen och om ni kunde ladda nattetid där ni bodde i Vemdalen?
Vi hade kupétemperaturen inställd på 20°. Kör elbilen på samma sätt som vi tidigare körde dieselbilen. Vi har inte kompromissat något på komforten (mer än att laddstoppen blir längre än normala tankstopp).
Kunde nattetid ladda fullt vid boendet vi hade i Vemdalen. Det finns laddstation i byn, så det hade funkat att ladda fullt där också.
Min räckviddsångest försvann ett par veckor efter att vi fått vår elbil levererad.
Nu handlar det mest om att lära sig hantera alla ladd-appar, hur olika laddstationer fungerar mm mm... Samt hur man framöver skall hantera konsekvenserna av våra folkvaldas uppenbara okunskap (upplever jag i alla fall) när det gäller hur vårt elsystem fungerar (regional produktion, överföringskapacitet, stabilitet, svängmassa, mm).
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Känn på den här! :aja:

Till exempel är koldioxidutsläppen från tillverkningen av en VW e-golf likvärdig med utsläppen från 14.500 mils körning med en bensindriven tio år gammal VW Golf 1,4.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Känn på den här! :aja:

Sen får man lägga till all fossilbaserad el som måste till för att ladda denna snabbt växande elbils-park.
Åker man elbil borde den väl laddas med förnybar el, vad är annars miljövinsten kan man undra :rolleyes:

”Elbilen blir miljövänlig först när elsystemet är fossilfritt”
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Känn på den här! :aja:
Intressant att läsa men hur har man gjort för att jämföra utsläppen och miljöförstörelse. Utsläpp i afrikanska floder av råolja så att befolkning fått flytta, fördrivning av folkgrupper i Sudan, utvinning av olja i hav och på land, transport av råolja, raffinering av olja mm. I Norge är oljeutvinning den enskilt största miljöboven vad gäller CO2 och i Sverige är Preem en av Sveriges 2-3 största utsläppare. Har detta beaktats i beräkningarna?
Jag är osäker på vad min nästa bil ska ha för drivning, tycker det är svårt att få ett bra underlag för att ta ett beslut. Bäst måste ändå vara att köra den gamla bilen så länge som möjligt men när den är utsliten skulle eldrift kunna vara det bästa, men tycker att det saknas riktiga livscykelanalyser
 

haso

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Sala
HBK-Nr
26140
Medlemskap
2024
Sen får man lägga till all fossilbaserad el som måste till för att ladda denna snabbt växande elbils-park.
Åker man elbil borde den väl laddas med förnybar el, vad är annars miljövinsten kan man undra :rolleyes:

”Elbilen blir miljövänlig först när elsystemet är fossilfritt”
En liten nyansering... En svensk elbil drivs mindre miljövidrigt än en förbränningsbil även om den drivs av fossilbaserad el.
Ett svenskt kraftvärmeverk har en verkningsgrad på 90-93% enligt Energiföretagen (fördelat på både elproduktion och värmeproduktion). 9% av producerad el i Sverige kommer från kraftvärme, enligt samma källa.
Scania har nyss lanserat en dieselmotor med så hög verkningsgrad som 50%.
Hur ett svenskt kraftvärmeverk står sig mot en bilförbränningsmotor när det kommer till rökgasrening vet jag inte, men jag antar att det är lättare att rena rökgaserna i en processindustri med optimal förbränning än i en massa individuella bilar som kallstartas regelbundet.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
En liten nyansering... En svensk elbil drivs mindre miljövidrigt än en förbränningsbil även om den drivs av fossilbaserad el.
Ett svenskt kraftvärmeverk har en verkningsgrad på 90-93% enligt Energiföretagen (fördelat på både elproduktion och värmeproduktion). 9% av producerad el i Sverige kommer från kraftvärme, enligt samma källa.
Scania har nyss lanserat en dieselmotor med så hög verkningsgrad som 50%.
Hur ett svenskt kraftvärmeverk står sig mot en bilförbränningsmotor när det kommer till rökgasrening vet jag inte, men jag antar att det är lättare att rena rökgaserna i en processindustri med optimal förbränning än i en massa individuella bilar som kallstartas regelbundet.

Jag menade fossil elkraft, när jag skrev fossilbaserad el, den största andelen fossilbaserad el i sverige är importerad inom europa.

Så här illa ser de ut i dessa kraftverk

Kraftvärme i Europa​

Produktion av värme och kyla är den största energisektorn inom EU och hela 75 procent av bränslena är ännu fossila. EU vill öka andelen biobränslen och energiåtervinningen genom att kraftvärme och fjärrvärme byggs ut. I Sverige kan fjärrvärmenäten byggas ut på en hel del håll och spillvärmen från industrier kan utnyttjas ännu bättre.

Hälften av EU: s energianvändning går till uppvärmning och kylning av bostads- och industribyggnader och 75 procent av den energin kommer från fossila källor. Att värmefrågor är viktiga för EU:s hela energiförsörjning och energitrygghet, och möjligheten att uppnå ett hållbart samhälle, är med andra ord självklart. Europeiska kraftverk som eldas med kol och som producerar el har i genomsnitt en verkningsgrad på cirka 30 procent. Resten av energin i bränslet, alltså 70 procent blir värme som vädras bort. Skulle bränslet användas i ett modernt kraftvärmeverk så skulle det mesta av den bortslösade värmen kunna bli fjärrvärme som då dessutom skulle kunna ersätta den eldning med framför allt gas, som ofta sker i varje hus. Detta kräver förstås satsningar på utbyggda fjärrvärmenät.

Kraftvärme - Energiföretagen Sverige
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sen får man lägga till all fossilbaserad el som måste till för att ladda denna snabbt växande elbils-park.
Åker man elbil borde den väl laddas med förnybar el, vad är annars miljövinsten kan man undra :rolleyes:

”Elbilen blir miljövänlig först när elsystemet är fossilfritt”
Antar att du kollat upp en del om den här mannen och om hans uppgifter stämmer? Vad har han för kunskaper i ämnet??

Det gäller att man gör detta eftersom man läser så olika bedömningar. Den elbil vi köpt har fått en bedömning att den är Co2 neutral efter ca 3 000 mil!

Det är också intressant att läsa att det är bäst att inte byta bil till en ny eftersom den bil man har också belastat miljön när den tillverkades. Det stämmer ju så långt att om man skrotar sin gamla bil när man byter till en ny men hur ofta görs det om bilen är kanske 2-3 år gammal. Den får säkert leva vidare och kanske är det så att den som köper en begagnad bil skrotar ur sin ännu äldre bil som i sin tur kanske är en stor belastning av miljön
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Antar att du kollat upp en del om den här mannen och om hans uppgifter stämmer? Vad har han för kunskaper i ämnet??

Det gäller att man gör detta eftersom man läser så olika bedömningar. Den elbil vi köpt har fått en bedömning att den är Co2 neutral efter ca 3 000 mil!

Det är också intressant att läsa att det är bäst att inte byta bil till en ny eftersom den bil man har också belastat miljön när den tillverkades. Det stämmer ju så långt att om man skrotar sin gamla bil när man byter till en ny men hur ofta görs det om bilen är kanske 2-3 år gammal. Den får säkert leva vidare och kanske är det så att den som köper en begagnad bil skrotar ur sin ännu äldre bil som i sin tur kanske är en stor belastning av miljön

Häng inte upp dej på den gamla gubben, brist på förnybar el är ett faktum som vi troligen får leva med i många år framöver, snabb lösning på bristen är kärnkraft eller fossil el, vi vet ju hur det gick, det visste inte den gubben 2015.

Men nu blev jag nyfiken... vem gav bedömningen att din bil ska bli "CO2 neutral" efter 3000mil?, det kan ju inträffa redan till midsommar :)
Fick du garantibevis på detta? så du kan stämma dem när du når milen?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
I mitt fall har det egentligen inget med miljön att göra.
Det var dags att köpa ny (are) bil.
Vi har gjort ett nybilsköp i livet, hittils, och kände att som andra bil köpa fabriksnytt är ingen vits.
Jag har tjänstebil som byts var tredje år och får då njuta av det nya...

När jag letade begagnat ville jag ha en lite mindre, men fortfarande lite vass bil.
Lutade åt Golf GTI eller liknande.
Men en kompis tyckte vi borde kolla elbil, då denna bil bara går max 5mil per dag.
Kollade runt igen och fann att många begagnade elbilar kostar motsvarande som en bensindito.
Att vi sedan har solceller som tar 80% av vår energianvändning får man då räkna som ett bidrag till klimatet.

Läste häromdagen att det kan bli svårt att få fram batterier till nya elbilar i den takt man önskar.
Grafit, tydligen ett i princip omöjligt ämne att ersätta, förädlas till 100% i Kina.
Skulle Kina vilja köra sitt eget race kan det bli så att alla får köpa celler tillverkade i Kina, vilket alla batterifabrikörer fasar för...
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Map grafit:

Det som tidigare var tänkt som etableringsplats för Northvolt stora batterifabrik, Hertsöfältet i närheten av Luleå hamn, kan nu istället bli en vidareförädlingsanläggning för den grafit som Talga Resources planerar att bryta i Nunasvaara, i Vittangi.
 

haso

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Sala
HBK-Nr
26140
Medlemskap
2024
En liten rapport från fjällsemester (Mälardalen-Vemdalen, 39 mil enkel resa) med elbil:

Resan upp (mellan -5° och -10°) startade med fulladdat batteri, men eftersom 39 mil är ett par mil mer än batteriet sade sig klara av krävdes ett laddstopp någonstans på vägen. Lämpliga ställen med snabbladdare (för att inte behöva stå uppkopplad alltför länge) verkade finnas i Rättvik, Mora, Orsa, Noppikoski och Sveg. Rättvik passerades utan att vi letade efter laddstationen. I Mora var det lämpligt med en kaffepaus, så där svängde vi in till snabbladdaren och kunde välja plats (båda två var lediga). Min RFID-tag från Mer (gamla Bee) ville inte starta laddaren, men efter att ha ringt upp supporten startade de från distans (de fick även stänga av laddningen senare).
Ett besök i en närliggande butik och en fikapaus på Biltema, vilket totalt tog 1 tim och 22 min, räckte för att fylla batteriet med 10 kWh för 25 kr (har för mig att det stod 5 kr/kWh på dekalen på stolpen...? Kanske minns fel...). EDIT: Fel uppgifter. Återkommer när jag fått koll på läget...

Det gick lite sakta på slutet av laddningen då batteriet blev mer än 80% fyllt och laddströmmen automatiskt minskades. Jag var lite ouppmärksam, egentligen bör man inte ockupera en snabbladdare om man inte kan tillgodogöra sig laddströmmen. Detta av hänsyn till andra.
Nu räcker det i alla fall till Vemdalen, med råge.
Laddstationerna i Orsa och Noppikoski såg vi aldrig, men den i Sveg verkade fullsatt när vi passerade, så det kändes bra att vi passat på att ladda i Mora.

Hemresan (0°) företogs längre österut. Lämpliga laddställen verkade vid en snabb anblick vara Kårböle, Enviken, Falun.
I Kårböle hade vi drygt 80% kvar i batteriet så vi borde kanske inte ha laddat, men det var lunchdags och vi var hungriga så vi tog plats vid en av de två lediga 22 kW-laddarna och traskade iväg till värdshuset och avnjöt varmrökt lax och potatis. Båda 50 kW-laddarna var upptagna, men det gjorde inget då vi ändå inte kunde tillgodogöra oss så hög laddström den här gången. Ljusdals energi bjöd på strömmen trevligt nog.
Men, det här räckte inte. Vi behövde några enstaka kWh till för att klara oss hem, så när mörkret föll svängde vi in till laddstationen i Enviken och fick pulsa fram till laddstationen (20 kW). Ingen hade använt den sedan det börjat snöa (kvällen innan).
Vi tog en bensträckare på drygt 30 minuter under tiden bilen fick sitt (12 kWh för 48 kr). Mer än tillräckligt för att klara oss hem.

Bilen har 64 kWh batterikapacitet och enligt färddatorn förbrukades c:a 1,7 kWh/mil.
Matstoppet i Mora fyllde batteriet med 54,7 kWh till priset 279 SEK (5 kr/kWh). Under tiden hann vi besöka en butik för att köpa långkalsonger och därefter fika på Biltema.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
en undran, betalar man laddningen med ett kreditkort?
Kan man ladda elbilen i alla laddstolpar, lika som man kan tanka på alla mackar?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Här kommer det roliga.
Det finns två olika handskar för snabbladdning. Ofta finns båda men inte alltid.
Ett fåtal går att ladda med kreditkort men de flesta har egna betalkort, blippar eller appar.
En kompis som kör mycket, elbil, visade att han medförde ca 10 olika varianter för att vara förberedd.

Jag kollade de platser jag troligen kommer att behöva snabbladda på och det var 6 stationer med 4 olika system :-(.
Jag har provat ett som var appbaserat och det funkade.
Trist om man inte har mottagning...
 
Toppen