• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu går skam på torra land...

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jo, det där känner man igen. Att husets elsystem helt plötsligt skall pumpa ut en massa effekt till någon ny förbrukare som inte var påtänkt vid dimensioneringen.
Det kostade några brända huvudsäkringar innan laddboxen med lastbalansering var intrimmad och elcentralen för säkerhets skull uppsäkrad från 16A till 20A.
Lastbalanseringen gör susen. Bilen laddas med den ström som återstår upp till 20A när husets övriga förbrukare har förtur.
Jag har optimerat min förbrukning och balanserat perfekt mellan faserna när jag byggde om elcentralen för 10år sedan.
Har lastbalancering på varmvattenberedaren och har kunnat sänka huvudsäkring en från 25 till 16A.
Väldigt ovillig att höja igen...
 

haso

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Sala
HBK-Nr
26140
Medlemskap
2024
Jag har optimerat min förbrukning och balanserat perfekt mellan faserna när jag byggde om elcentralen för 10år sedan.
Har lastbalancering på varmvattenberedaren och har kunnat sänka huvudsäkring en från 25 till 16A.
Väldigt ovillig att höja igen...
Så var det ungefär för mig också. Jag fick göra en ny genomgång av centralen när laddboxen dök upp som storförbrukare. Gjorde en liten justering i fas-utnyttjandet och höjde från 16 till 20A huvudsäkring. Hade flera år tidigare sänkt från 25 till 16 trots elradiatorer i huset.
Kanske kan du komma undan en höjning genom att sänka laddströmmen, antingen via bilen eller via boxen?
Eller försöka få bort någon förbrukare från den fas som blir överbelastad?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Så var det ungefär för mig också. Jag fick göra en ny genomgång av centralen när laddboxen dök upp som storförbrukare. Gjorde en liten justering i fas-utnyttjandet och höjde från 16 till 20A huvudsäkring. Hade flera år tidigare sänkt från 25 till 16 trots elradiatorer i huset.
Kanske kan du komma undan en höjning genom att sänka laddströmmen, antingen via bilen eller via boxen?
Eller försöka få bort någon förbrukare från den fas som blir överbelastad?
Laddboxen ligger på 16A men låter bilen begränsa till 6A.
I normalfallet funkar det men när det var så kallt gick även frostskyddsvärmen i garaget samt några element inne (LVP räcker normalt för hela huset).
Några dagar innan hade jag gjort en ny balansering för att få plats med bilen.
När jag började (körde tvätt och disk samtidigt som bilen laddade) så låg en fas på 22A!
Nu går ingen, normalt, över 16.
Men det är nog snarare ett beteendefel om man ska kunna leva med elbil.
Man måste planera i högre utsträckning.
Är det -20 så får man välja om bilen måste vara fulladdad eller om jag kan vänta med att köra tvättmaskin o.s.v.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.233
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Varför inte installera den säkring som behövs för full komfort?
(när det är tekniskt möjligt)
Det är ju småpengar vi pratar om i skillnader på säkringsavgifter.
1640864086571.png
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
394
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Vattenfall Södra området Bor i Nyköping

Fast pris Enkeltariff E4 Tidstariff T4
Grupp**1 665 kr/år1 665 kr/år
16 3 920 kr/år3 920 kr/år
20 5 485 kr/år5 485 kr/år
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
130-140 kr i månaden är fortfarande småpengar, VS att inte kunna använda sina dyrt inköpta apparater som man själv behagar.
Men sen kan det ju vara en sport att försöka få ner utgifterna oavsett hur mycket tid och arbete det kostar! Och känslan att det snikna nätbolaget kommer få lite mindre i inkomst värmer också bra.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.233
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Och känslan att det snikna nätbolaget kommer få lite mindre i inkomst värmer också bra.
Och den enda som förlorar i verkligheten på detta är den snikne konsumenten.

Som jag ser det:
Någon har en husbil för 2 mille.
Denna någon, upplever en varm känsla av att inte köpa tillräckligt med diesel för att använda bilen fullt ut som tänkt.
Bättre att låta investeringen i livskvalitet stå oanvänd (och låta kapitalkostnader ticka) än att " göda de snikna oljebolagen".

Direkt översättbart till att spendera 130 kr mer i månaden på en säkringsavgift.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Och den enda som förlorar i verkligheten på detta är den snikne konsumenten.

Som jag ser det:
Någon har en husbil för 2 mille.
Denna någon, upplever en varm känsla av att inte köpa tillräckligt med diesel för att använda bilen fullt ut som tänkt.
Bättre att låta investeringen i livskvalitet stå oanvänd (och låta kapitalkostnader ticka) än att " göda de snikna oljebolagen".

Direkt översättbart till att spendera 130 kr mer i månaden på en säkringsavgift.
Eller så har man inte råd med en husbil för två mille egentligen men tack vare att man snålar med strömmen och sparar
3000:-/år så kan man låna mer och ha samma kostnad för en dyrare husbil än vad man annars skulle ha haft råd med :)
Det är inte riktigt så illa för mig men det är kul att spara på gungorna och göra av med mer på karusellen..
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.568
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
På första stället (4laddare) var det kö med 4 bilar före.

Vi orkade inte vänta de 22min han hade kvar ......
-------------------------------------------------------------------------------------------------
"You Ain't Seen Nothing Yet"
S
om det hette i sången med och av...... Bachman-Turner Overdrive.
Kan "Overdrive" ha haft något med bilars växelläge och framtid att göra kanske.


Inte illa menat. Men med 110V system och klent elnät på många ställen så går det troligen inte ens att sätta upp fler än ett par laddstationer med begränsade platser på samma "elområde".
Och om det sedan inte råkar att blåsa på vindsnurrorna........

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
-------------------------------------------------------------------------------------------------
"You Ain't Seen Nothing Yet"
S
om det hette i sången med och av...... Bachman-Turner Overdrive.
Kan "Overdrive" ha haft något med bilars växelläge och framtid att göra kanske.


Inte illa menat. Men med 110V system och klent elnät på många ställen så går det troligen inte ens att sätta upp fler än ett par laddstationer med begränsade platser på samma "elområde".
Och om det sedan inte råkar att blåsa på vindsnurrorna........

M.v.h. JANKRO.
Hoppas man aldrig hamnar i dessa laddköer, tur man åker diesel och där blir väl köerna kortare nu,
stackars elbilsfolket iallafall, minst 20min laddning på varje bil, det blir en stund i kön.

Att de använder 110V AC på laddstationer är nog liten.
Snarare några kV.
Vilospänningen i en Tesla är över 350V DC, samt snabbladdas med 150kW/h. DC.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
En kompis köpte begagnad elbil, också en golf.
Företaget han köpte från skulle köra hem bilen åt honom, (var dåligt laddad vid provkörningen).
Först lyckades de bränna huvudsäkringarna i bilhallen men ringde aldrig och sa det så han satt hemma en dag och väntade på bilen.
Natten efter lyckades de fylla fullt (de hade lovat att föraren skulle åka vid 10 och framme vid lunch).
Vid två ringer killen och säger att strömmen är nästan slut och undrar vad han ska göra.
Men för h-e LADDA!!
Två timmar senare ringer killen igen och har då bara lyckats få i ström för en mil.
Polaren frågar då var han laddar, Jo på ett vägguttag på en mack...
Polaren säger åt honom att han måste ta en snabbladdare vilket killen fattar (han säger sig kört mycket Tesla).
Vid sju ringer killen igen, han har stått på en snabbladdare i två timmar men har inte fått i något alls och undrar vad han ska göra.
Polaren, som börjar tappa både humör och förtroende, gormar åt killen att det får han faan ta med sin chef (som lovat leverans av bilen innan helgen).
Vid halv nio ringer det på dörren och utanför står en bärgare med en golf på.
Killen berättar att han blivit ombedd att hämta en elgolf och leverera vilket han gjorde.
Han berättade även att killen som skulle snabbladda bara ställt sig på en laddstation och stoppat i sladden utan att betala.
Han trodde att det var gratis att snabbladda.....
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.568
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Att de använder 110V AC på laddstationer är nog liten.
Snarare några kV.
Vilospänningen i en Tesla är över 350V DC, samt snabbladdas med 150kW/h. DC.
--------------------------------------------------------------------------
Hejsan, det var mer menat för att de verkar ha problem med elförsörjningen överhuvudtaget i många områden, med äldre elnät som inte klarar nybyggnaden som skett med sådana där överslag som sprakar i verkligheten som man ser i deras filmer ibland.
Det fanns ju en hel del att läsa om det i samband med bränderna som startade i Kalifornien i kombination med torka och massor med elgator där slyröjningen låg kvar som färdiga brasor. Då också "bara" 110V system till husen och därmed mer Amp. i ledningarna för att få effekt.
Men då är man ju inne lite på klimat och miljö som bara blir stökigt.....

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Ny månad (iof även nytt år, men skit samma (som mina barn säger)) och nördig som man är med energi och bilar så har även den nya elbilen fått en körjournal för den gångna månaden.

Det är lite tidigt att börja lägga in värdeminskning så jag tittar bara på driftkostnaden närmsta tiden.
Det var kallt i december och rusande elpriser vilket gjort att vissa tidningar skrikit ut att det är billigare att köra en snål diesel än en elbil.
Men stämmer det verkligen?

Vi har lyckats köra 30mil på 10 dagar, varav frun t.o.r jobbet på 8 av dessa dagar.
När hon har den till jobbet förvärms kupén (och enligt vad jag hittat på nätet så värms även batteriet om det är kallt ute) på morgonen och på eftermiddagen (till 22grader, även vindrutevärmaren körs).
På dessa dagar/mil har det åtgått 108kWh till en snittkostnad på 1,63kr/kWh vilket ger en förbrukning/kostnad på 3,64kWh/5,93kr per mil.
Vilket vid första anblick låter väldigt mycket tills man kommer på att elen ju faktiskt har förvärmt bilen också.

Då jämför vi om hon annars skulle kört saab 9-5.
8 dagar tor jobbet med motorvärmare (500W) och kupévärmare (1200W) ger 2h x 1,7kW x 8d = 27,2kW vilket ger 44kr.
30mil x 1liter x 18kr = 540kr + 44kr (värmare) ger 584kr eller 19,47kr/mil.

Så trots kylan och rekordpriser på el så sparar frun ca 13,50kr/mil på att köra elbil.
En sparbössa även vid höga elpriser...

Men jag gjorde även lite bakåträkning.
Om saaben skulle förvärmts även vid fruns hemresor så skulle det åtgått totalt 54kWh för motor och kupévärmare.
Drar man bort detta från elbilens totalförbrukning på 108kWh så får man 54kWh kvar vilket skulle ge 1,8kWh/mil utan förvärmning vilket känns normalt.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.653
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Förvärmning - motorvärmare? Det är ren lyx! För mig startar bilkörningen med att skrapa rutorna. Jag är väl för snål för att använda moderna verktyg som motorvärmare/kupevärmare. Man blir varm av att skotta snö innan man sätter sig i bilen.
 

haso

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Sala
HBK-Nr
26140
Medlemskap
2024
En liten rapport från fjällsemester (Mälardalen-Vemdalen, 39 mil enkel resa) med elbil:

Resan upp (mellan -5° och -10°) startade med fulladdat batteri, men eftersom 39 mil är ett par mil mer än batteriet sade sig klara av krävdes ett laddstopp någonstans på vägen. Lämpliga ställen med snabbladdare (för att inte behöva stå uppkopplad alltför länge) verkade finnas i Rättvik, Mora, Orsa, Noppikoski och Sveg. Rättvik passerades utan att vi letade efter laddstationen. I Mora var det lämpligt med en kaffepaus, så där svängde vi in till snabbladdaren och kunde välja plats (båda två var lediga). Min RFID-tag från Mer (gamla Bee) ville inte starta laddaren, men efter att ha ringt upp supporten startade de från distans (de fick även stänga av laddningen senare).
Ett besök i en närliggande butik och en fikapaus på Biltema, vilket totalt tog 1 tim och 22 min, räckte för att fylla batteriet med 10 kWh för 25 kr (har för mig att det stod 5 kr/kWh på dekalen på stolpen...? Kanske minns fel...). EDIT: Fel uppgifter. Återkommer när jag fått koll på läget...

Det gick lite sakta på slutet av laddningen då batteriet blev mer än 80% fyllt och laddströmmen automatiskt minskades. Jag var lite ouppmärksam, egentligen bör man inte ockupera en snabbladdare om man inte kan tillgodogöra sig laddströmmen. Detta av hänsyn till andra.
Nu räcker det i alla fall till Vemdalen, med råge.
Laddstationerna i Orsa och Noppikoski såg vi aldrig, men den i Sveg verkade fullsatt när vi passerade, så det kändes bra att vi passat på att ladda i Mora.

Hemresan (0°) företogs längre österut. Lämpliga laddställen verkade vid en snabb anblick vara Kårböle, Enviken, Falun.
I Kårböle hade vi drygt 80% kvar i batteriet så vi borde kanske inte ha laddat, men det var lunchdags och vi var hungriga så vi tog plats vid en av de två lediga 22 kW-laddarna och traskade iväg till värdshuset och avnjöt varmrökt lax och potatis. Båda 50 kW-laddarna var upptagna, men det gjorde inget då vi ändå inte kunde tillgodogöra oss så hög laddström den här gången. Ljusdals energi bjöd på strömmen trevligt nog.
Men, det här räckte inte. Vi behövde några enstaka kWh till för att klara oss hem, så när mörkret föll svängde vi in till laddstationen i Enviken och fick pulsa fram till laddstationen (20 kW). Ingen hade använt den sedan det börjat snöa (kvällen innan).
Vi tog en bensträckare på drygt 30 minuter under tiden bilen fick sitt (12 kWh för 48 kr). Mer än tillräckligt för att klara oss hem.

Bilen har 64 kWh batterikapacitet och enligt färddatorn förbrukades c:a 1,7 kWh/mil.
 
Senast ändrad:
Toppen