• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu går skam på torra land...

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Håller med Chippen!
En gång i tiden sades det (tror det var MP) att dieselbilar är framtiden och då köpte vi vår 2:a diesel bil. Strax efter var det Etanol som ska frälsa världen och snabbväxande plantor sattes i jorden så vi sålde en av våra dieselbilar. Nu är det EL som gäller även om man inte har så det räcker åt alla och då undrar jag, vad kommer näst under min levnadstid (kanske 10 - 15 aktiva år på sin höjd)? Nej, min experimentella tid är över så jag gör som Chippen, hoppas kommande generation hittar på vettigare lösningar för deras egen skull (pluggar bl.a. fysik & kemi istället för dataspel där man skjuter varandra). Det kan vara svårt att leka världens frälsare med en blygsam pension, även om jag älskar mina barnbarn mest av allt i världen!
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Idag körde vi en lite längre bit i runt 80km/h för å få reda på hur mycket man kan vänta sig av batteriet.
Tänkte även passa på att testa snabbladdning.
På första stället (4laddare) var det kö med 4 bilar före.
Förutseende som man är har jag lagt in flera appar för olika laddare så efter koll i appen så såg vi att vid Max var en av två laddare ledig.
Fort dit.
Laddhantag och app funkade och bilen låste fast kabeln och sen.....
Hände ingenting, kom bara upp en text på laddstationen "Laddning startas så fort det finns tillgänglig effekt".
Vi fatta ingenting.
Föraren av bilen bredvid kom ut och snackade lite laddteknik.
Han hade haft sin bil en månad och var ganska nöjd.
Han förklarade att de flesta laddstationer klarar inte av att snabbladda från båda handtagen samtidigt (trots olika "pump" nummer).
Den som kommer sist får helt enkelt vänta till den andre är klar.
Tacka faan för att det är köer vid stationerna.
Vi orkade inte vänta de 22min han hade kvar utan åkte hem med 8km kvar i batteriet.
Skönt att kunna ladda hemma.
Väl hemma frågade frun hur man gör om det är slut och man inte hittar någon mack, finns det "reservdunk"?
Får kanske investera i ett litet elverk som reserv....
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Blir trots allt billigast att behålla den vi har och förmodligen det bästa för miljön.
Helt klart. Det som redan är tillverkat tar inga resurser från vår jord. Skrota fungerande ”fossilbilar” för att istället köra på el kan inte vara miljövänligt. Min gamla Dodge från -62 måste vara mycket miljövänlig. Den är räddad från skroten en gång på -80 talet och fyller 60 nästa år. Det mesta går att återvinna, inte mycket plast i den.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Helt klart. Det som redan är tillverkat tar inga resurser från vår jord. Skrota fungerande ”fossilbilar” för att istället köra på el kan inte vara miljövänligt. Min gamla Dodge från -62 måste vara mycket miljövänlig. Den är räddad från skroten en gång på -80 talet och fyller 60 nästa år. Det mesta går att återvinna, inte mycket plast i den.
Samma med min Impala.
Det står på besiktningsprotokollen hur mycket koldioxid bilen släppt ut sedan föregående besiktning.
Det brukade (för några år sedan fyllde den 50 och blev befriad) stå 5-10kg, betydligt mindre än min XC70 Euro6....
Nu är denna till frugan då hon beklagar sig över de höga bränslepriserna och dyr service (servas visserligen av mig men oljan är rätt dyr).

Med "de rätta kontakterna" har jag lyckats komma över serviceprotokoll för de olika servicarna på en e-Golf.
Och det är konstigt hur de kan ta över 3 000:- för en service där de bara okulärt kollar bilen.
Det kan jag göra själv på en lite äldre bil som vår...
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Samma med min Impala.
Det står på besiktningsprotokollen hur mycket koldioxid bilen släppt ut sedan föregående besiktning.
Det brukade (för några år sedan fyllde den 50 och blev befriad) stå 5-10kg, betydligt mindre än min XC70 Euro6....
Nu är denna till frugan då hon beklagar sig över de höga bränslepriserna och dyr service (servas visserligen av mig men oljan är rätt dyr).

Med "de rätta kontakterna" har jag lyckats komma över serviceprotokoll för de olika servicarna på en e-Golf.
Och det är konstigt hur de kan ta över 3 000:- för en service där de bara okulärt kollar bilen.
Det kan jag göra själv på en lite äldre bil som vår...
På min är det service vartannat år och då ska de byta bromsolja och kupéluftfilter, kostar 4000:-. Men det blir ju ändå betydligt mindre inkomster till verkstaden med elbil. Fast de kommer väl att tjäna de stora pengarna på ihoprostade bromsar.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
På min är det service vartannat år och då ska de byta bromsolja och kupéluftfilter, kostar 4000:-. Men det blir ju ändå betydligt mindre inkomster till verkstaden med elbil. Fast de kommer väl att tjäna de stora pengarna på ihoprostade bromsar.
Det är lilla servicen vart annat år eller 3000mil och stora vart annat år och 6000mil.
Det som sker vid lilla servicen är färre okulära kontroller och bara byte kupé filter.
Vid större är det fler punkter plus bromsvätska.

Enligt min källa på VW så kräver elbilar väldigt lite service. Är de nyare än tre år så är det ofta någon inläsning av ny programvara också.
Kollar man över bromsarna regelbundet och byter bromsvätska vartannat år så håller bilen väldigt länge.
På min fråga om man ska oroa sig över ett batteribyte inom de närmaste åren så blev hans svar:
"Det är bättre att köpa en bil med hög mätarställning på få år då det betyder att batteriet cyklats ordentligt med många, i det närmaste 100%, i och urladdningar vilket batterierna mår bäst av.
Vw har otroligt få garantiärenden på batterierna, om batterierna behöver bytas beror det oftast på yttre åverkan. Vi ser många elbilar med både 20 och 30 000mil på mätarna som inte tappat mer än 5-10% av kapaciteten, vilket är utmärkt.
Det är ingen vits att köpa en elbil med för stort batteri (över 30-40 mil) för att klara en eller ett par långresor om året.
Dels är denna mycket dyrare i inköp och dels kommer du, med din dagliga körning, inte ladda och ladda ur batteriet rätt."
Med hans ord i bakhuvudet känns det som vi gjort ett bra köp men det lär framtiden utvisa.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Vad mycket man lär sig med elbil (om man är lite intresserad).
Hittade ett engelskt e-golf forum som hade spaltmeter om hur batteriet skulle hålla för flest cykler.
Cyklades det 0-100% höll det ca 1000 cykler, 10-100% så ökade det med 500 och 0-80% så ökade det med 4000!
Bäst var dock 10-70% då höll det ca 6000cykler vilket motsvarade typ 35år med en laddning om dagen.....

Skummade genom en del av instruktionsböckerna och fick många bra tips och upptäckte bra funktioner som jag inte sett på andra elbilar.
Så nu är bilen inställd på att, när frun kommer hem, stoppar hon i laddkabeln (laddkabeln är inställd på att ladda med 16A).
Om bilen har mindre än 30% kvar i batteriet laddas det direkt upp till 30% men bilen begränsar laddströmmen till 10A, när 30% nås avslutas laddningen.
Laddningen startar sedan efter kl. 22 (när elen är billigare) och laddar fram till 06 eller tills batteriet nått 80%, med 10A.
När hon åker till jobbet 7:45 är bilen förvärmd och isfri.
När hon slutar (saknas laddning på jobbet) är bilen förvärmd igen.
När hon kommer hem och vet att hon behöver åka något längre än vad batteriet har kvar, stoppar hon i sladden och trycker på "direktladdning" i laddluckan varvid bilen laddas med 16A till batteriet når 100% eller blir avbrutet.
Så jäkla smidigt.
Har provat de olika stegen/begränsningarna som bilen gör och det funkar klockrent (har kWh mätare i centralen för ladduttaget).
 

Palte

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
29965
Medlemskap
2022
Vad mycket man lär sig med elbil (om man är lite intresserad).
Hittade ett engelskt e-golf forum som hade spaltmeter om hur batteriet skulle hålla för flest cykler.
Cyklades det 0-100% höll det ca 1000 cykler, 10-100% så ökade det med 500 och 0-80% så ökade det med 4000!
Bäst var dock 10-70% då höll det ca 6000cykler vilket motsvarade typ 35år med en laddning om dagen.....

Skummade genom en del av instruktionsböckerna och fick många bra tips och upptäckte bra funktioner som jag inte sett på andra elbilar.
Så nu är bilen inställd på att, när frun kommer hem, stoppar hon i laddkabeln (laddkabeln är inställd på att ladda med 16A).
Om bilen har mindre än 30% kvar i batteriet laddas det direkt upp till 30% men bilen begränsar laddströmmen till 10A, när 30% nås avslutas laddningen.
Laddningen startar sedan efter kl. 22 (när elen är billigare) och laddar fram till 06 eller tills batteriet nått 80%, med 10A.
När hon åker till jobbet 7:45 är bilen förvärmd och isfri.
När hon slutar (saknas laddning på jobbet) är bilen förvärmd igen.
När hon kommer hem och vet att hon behöver åka något längre än vad batteriet har kvar, stoppar hon i sladden och trycker på "direktladdning" i laddluckan varvid bilen laddas med 16A till batteriet når 100% eller blir avbrutet.
Så jäkla smidigt.
Har provat de olika stegen/begränsningarna som bilen gör och det funkar klockrent (har kWh mätare i centralen för ladduttaget).
Du har inte hittat WeConnect appen ännu? Både timer och fjärr till värmen och laddning. Även statistik på förbrukning mm.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Du har inte hittat WeConnect appen ännu? Både timer och fjärr till värmen och laddning. Även statistik på förbrukning mm.
Jo appen har jag hittat och enligt vw ska bilen vara utrustad med det men jag kan inte hitta det i menyerna.
Enligt instruktionsboken ska det sitta ett simkort under cd-spelaren men där finns inget hål!
 

Palte

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
29965
Medlemskap
2022
Jo appen har jag hittat och enligt vw ska bilen vara utrustad med det men jag kan inte hitta det i menyerna.
Enligt instruktionsboken ska det sitta ett simkort under cd-spelaren men där finns inget hål!
Se till så du får Wi-Fi till bilen så går det få igång. Jag försökte dela Wi-Fi från mobilen men det gick inte. Nära huset kunde jag komma in på det vanliga bredbandet. Efter att gjort inställningarna i bilen så fungerar det var bilen än står. Något simkort behövs inte.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Se till så du får Wi-Fi till bilen så går det få igång. Jag försökte dela Wi-Fi från mobilen men det gick inte. Nära huset kunde jag komma in på det vanliga bredbandet. Efter att gjort inställningarna i bilen så fungerar det var bilen än står. Något simkort behövs inte.
Letade och försökte hitta funktionen igår utan att lyckas.
Gick in och läste på olika forum och på vw och bilen skulle ha denna utrustning.
Så jag mailade min kontakt på vw som slog in mitt chassinummer.
Då såg han att från v.28 2015 så utrustades bilarna med en annan stereo, ser exakt ut som den gamla men har Car-net.
Min är tillverkad v.22 :-(
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
En finne köpte en begagnad Tesla. efter 150 mil la batteriet av. Ett nytt skulle kosta 200 000:- så ha beslöt att spränga den istället. För att vara säker på bilens definitiva hädanfärd så laddade han den med 30 kg Dynamit. Batteriet var givetvis borttaget innan.
Själva höjdpunkten kommer ca 7 min in i filmen.
Jag är säker på att även "Skam" strök med. :)
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag läste igår att vedertagen praxis bland elbilstillverkarna är att batteriet är slut (eller livslängden) vid 70% kapacitet.
Om man då har en bil som går 19mil ny och efter, vid 10-80% laddningar, 30år är "skrotfärdig" för batteriet är slut,MEN.
Vad säger att man behöver skrota bilen då?
Har man tidigare klarat sig med 10-80% så har man ju redan då bara använt 70% av batteriet och kan använda bilen i ytterligare 30år.
När det sedan är dags att byta bil då blir det svävare med andra energikällor....
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Nu har jag upplevt den sämre sidan av att ha elbil.
Inatt var det ganska kallt och vi körde ovanligt mycket grejer samtidigt som elbilen laddades vilket resulterade i att vi hade en trasig huvudsäkring imorse.
Vid 11 skulle vi iväg för att fira jul för sista gången i år.
Går ut och startar elbilen och upptäcker att den bara kommer klara 39km och vi ska köra 49 (eller egentligen typ 10 Tor men kan ladda på destinationen).
Frugan, som börjar älska elbil, tycker inte vi ska ta andra bilen utan istället åka förbi snabbladdaren och ladda 10min.
Ok, sagt och gjort, in med barn, hund och paket och iväg.
På första laddaren (tre stolpar) var det kö så vi åkte tillbaka en bit till stans andra laddare.
Där satt en lapp "ur funktion".
Så det var bara att vända hem igen och ta bensinbilen.
Att bara äga elbilar (som bruksfordon) i vår familj ligger låååååååångt fram i tiden.....
 

haso

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Sala
HBK-Nr
26140
Medlemskap
2024
Nu har jag upplevt den sämre sidan av att ha elbil.
Inatt var det ganska kallt och vi körde ovanligt mycket grejer samtidigt som elbilen laddades vilket resulterade i att vi hade en trasig huvudsäkring imorse.
Vid 11 skulle vi iväg för att fira jul för sista gången i år.
Går ut och startar elbilen och upptäcker att den bara kommer klara 39km och vi ska köra 49 (eller egentligen typ 10 Tor men kan ladda på destinationen).
Frugan, som börjar älska elbil, tycker inte vi ska ta andra bilen utan istället åka förbi snabbladdaren och ladda 10min.
Ok, sagt och gjort, in med barn, hund och paket och iväg.
På första laddaren (tre stolpar) var det kö så vi åkte tillbaka en bit till stans andra laddare.
Där satt en lapp "ur funktion".
Så det var bara att vända hem igen och ta bensinbilen.
Att bara äga elbilar (som bruksfordon) i vår familj ligger låååååååångt fram i tiden.....
Jo, det där känner man igen. Att husets elsystem helt plötsligt skall pumpa ut en massa effekt till någon ny förbrukare som inte var påtänkt vid dimensioneringen.
Det kostade några brända huvudsäkringar innan laddboxen med lastbalansering var intrimmad och elcentralen för säkerhets skull uppsäkrad från 16A till 20A.
Lastbalanseringen gör susen. Bilen laddas med den ström som återstår upp till 20A när husets övriga förbrukare har förtur.
 
Toppen