• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Motoroptimering

Christer61

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Vaggeryd
HBK-Nr
33164
Medlemskap
2026
Hej. Finns det någon här på forumet som har erfarenheter av BSR motoroptimering? Är det värt pengarna? Bilen ska tydligen bli lite mer lättkörd./ Christer
 
BSR fungerar helt ok, skulle inte vilja vara utan den. Bilen kändes lite trött innan och det blev bättre vrid efter optimeringen.
Inget att åka omkring och segdra med på för höga växlar i motlut :aja: , däremot svarar den bättre på nedväxling i backarna
och du får också lite bättre acceleration vid de varvtal där optimeringen bäst kommer till sin rätt.
Men sen är det ju så, att man vänjer sig fort ...
 
Nu har jag BSR optimering på min 4,5 tonnare men när jag köpte bilen fanns det 150 slöa hk. Det var den slöaste och tristaste bil jag kört. Nu har jag 184hk och det händer verkligen saker. Jag kan följa med i fartökning på vägen och riskerar inte att bli en stoppklots. Värt varje krona.
 
Nu har jag BSR optimering på min 4,5 tonnare men när jag köpte bilen fanns det 150 slöa hk. Det var den slöaste och tristaste bil jag kört. Nu har jag 184hk och det händer verkligen saker. Jag kan följa med i fartökning på vägen och riskerar inte att bli en stoppklots. Värt varje krona.
Jag kör aldrig fortare än den tillåtna hastigheten så stoppklots kan jag ju per automatik inte bli. Sedan så kör jag ju mycket sällan fortare än 92 vilket betyder att jag kör fortare än lastbilar på motorvägar/motortrafikled. Varför ha bråttom när man är ute med husbil? Det är väl resan som är målet.
 
Jag kör aldrig fortare än den tillåtna hastigheten så stoppklots kan jag ju per automatik inte bli. Sedan så kör jag ju mycket sällan fortare än 92 vilket betyder att jag kör fortare än lastbilar på motorvägar/motortrafikled. Varför ha bråttom när man är ute med husbil? Det är väl resan som är målet.
Det jag menar är att jag har möjlighet att följa med personbilar vid ändrad hastighetsgräns på vägen, tex från 50 till 90. Det tar inte en evighet för mig att komma upp i 90.
 
Jag kör aldrig fortare än den tillåtna hastigheten så stoppklots kan jag ju per automatik inte bli. Sedan så kör jag ju mycket sällan fortare än 92 vilket betyder att jag kör fortare än lastbilar på motorvägar/motortrafikled. Varför ha bråttom när man är ute med husbil? Det är väl resan som är målet.
Kör du i 92 torde du bli omkörd av flertalet utländska lastbilar?
 
Efter BSR trim blev vår 5 ton Frankia med boogie mycket mer lättkörd med bättre acceleration och tappade inte fart i backarna som innan. Kasselbackarna blev inte längre en pina .
Fiat 3,0 MultiJet.
 

Bilagor

  • BSR1.jpg
    BSR1.jpg
    223,8 KB · Visningar: 60
Efter BSR trim blev vår 5 ton Frankia med boogie mycket mer lättkörd med bättre acceleration och tappade inte fart i backarna som innan. Kasselbackarna blev inte längre en pina .
Fiat 3,0 MultiJet.
Jag har samma erfarenhet med 3,0 Fiat MultiJet 4,2 ton
 
Tillbaka
Toppen