• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Motoroptimering

Christer61

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Vaggeryd
HBK-Nr
33164
Medlemskap
2024
Hej. Finns det någon här på forumet som har erfarenheter av BSR motoroptimering? Är det värt pengarna? Bilen ska tydligen bli lite mer lättkörd./ Christer
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Notera att växellådan är konstruerad för max 400Nm vridmoment, och att det har förekommit en del problem med den i samband med 3,0L motorn i originalskick!
Är det samma låda i alla effektklasser på den motorn?

Är själv inne på motoroptimering av husbilen men väljer mellan Tuning Chip 5592:- (190hk/440Nm) och BSR 4543:- (164hk/417Nm).
Effektökningen är större på tuning chip men å andra sidan är ju ändå inte husbilen en racebil och det känns som ökat moment är viktigare.
Tuning chip måste bilen tas till verkstad men bsr laddas in på mitt konto via datorn och sedan in i bilen vilket känns enklare.
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.725
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Hej
Är på årsmötet och där fanns TM chiptuning på mässan
En husbilskompis köpte en motoroptimering på en Fiat 2.3 L gick från 150 hk till 180 hk
Enligt honom vart det en väldig skillnad på vrid och framförallt tystare i hytten när man kör och dessutom minskad bränsleförbrukning, kompisen har manuell växel och en totalvikt på 3850 kilo
Vi har en totalvikt på 4500 kg och en robotlåda 6 växlad , vad finns det för risker med att Motoroptimering med en robotlåda?
Nu drar vår bil mellan 0.95 och 1.02 liter per mil
Har en Adria Matrix 700 sl Supreme från 2019
på Fiat 2.3 150 hk
 

Hejknekt

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
32451
Medlemskap
2025
Har en Hobby med Fiat multietniska 2,3, euro 6, med 130 hp original. Den var väldigt seg, dåligt vrid. Installerade förra året BSR som ökade till 180 hp. Inte för ökad fart! Däremot stor positiv skillnad i acc och vrid. Lätt att själv installera. Jag tycker det är bra att det inte hänger en fysisk box i motorrummet och irriterar besiktningen. Har inte märkt någon större skillnad på bränsleförbrukningen, möjligen någon cl mindre i så fall. Jag tycker det var värt denna investering.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Jag har BSR och tycker efter ca 2000 mil att brukningen har gåt ner ca 0,6 ld men sen vet jag inte för att visa trimboxar lurar bildatorn …har inte met efter tankning…den fungerar bra men måste komma ihåg att växla att inte belasta drivlinan med för hög växel.
 

CGFrank

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Ockelbo
HBK-Nr
30626
Medlemskap
2024
Om man då i första hand är ute efter att spara bränsle så är motoroptimering inte lösningen.
Tveksam hur jag skall göra, min 2,3'a på 177 hk Euro6 från 2017 drar ca 1,2 blandad körning, känns ju inte slö men kan man få lite mer kräm i burkarna och inte höja förbrukningen så är ju det bra.
Funderar på BSR's lösning , men har svårt stt bestämma mig.

Glad Pingst till er alla.
 

CGFrank

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Ockelbo
HBK-Nr
30626
Medlemskap
2024
Högre effekt fås till största delen av mer insprutat bränsle i cylindrarna på en dieselmotor.
Hur en effekt höjning skulle ge en sänkning av förbrukningen säger ju emot sig själv....
Ja precis. Men läser man reklamen så säger man höjd effekt och moment samtidigt med minskad förbrukning, har svårt att få ihop det jag...
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det finns en optimal punkt där bränsleföbrukningen per hk är som lägst.
Den punkten är, utan att blanda in hårdvaran, beroende på bland annat insprutningstidpunkt, luftmassa i cylindern, temperatur på insugningsluften, isprutningstryck, avgasmottryck, EGR nivå.

Denna optimala kombination för låg förbrukning måste tillverkarna ibland frångå, oftats på grund av emmisionskrav. (kan vara NVH också)
Det är teoretiskt möjligt att öka verkningsgraden/sänka förbrukningen i vissa områden av varvtal och uttagen effekt VS fabrikens mjukvara.
Att tuning skulle hitta dessa områden, och att förbättringen är märkbar, tvivlar jag på.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Deb minskning av bränsleförbrukning man kan få är att genom höjning av effekt och vridmoment ges möjlighet att köra på högre växel
Högre växel ger bättre verkningsgrad
I praktiken lär det bli försvinnande kort stäcka per säsong där motorn inte orkar före trimning, men orkar efter.
Det är väl inte så att moderna husbilar inte orkar hålla marshfart på högsta växeln?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Högre växel ger inte alltid bättre verkningsgrad.
På mina senaste bilar har automatlådan även gått att växla manuellt.
Eftersom jag kör så mycket, över 5 000mil per år, så blir det mycket experimenterande om man kan slå automatens växlingar kontra förbrukning.
Nuvarande bil har 8-växlad automat (inte dsg) och jag kan tycka att det ibland är onödigt att den ligger kvar på 7:an på landsväg och då lägger jag i 8:an manuellt.
Då borde förbrukningen minska, eller??
Nej, den ökar.
Jag har inte lyckats slå automatens förbrukning....
 

CGFrank

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Ockelbo
HBK-Nr
30626
Medlemskap
2024
Högre växel ger inte alltid bättre verkningsgrad.
På mina senaste bilar har automatlådan även gått att växla manuellt.
Eftersom jag kör så mycket, över 5 000mil per år, så blir det mycket experimenterande om man kan slå automatens växlingar kontra förbrukning.
Nuvarande bil har 8-växlad automat (inte dsg) och jag kan tycka att det ibland är onödigt att den ligger kvar på 7:an på landsväg och då lägger jag i 8:an manuellt.
Då borde förbrukningen minska, eller??
Nej, den ökar.
Jag har inte lyckats slå automatens förbrukning....
Bäckis 1843, om jag fattade rätt så har du inte optimerat din husbil än?
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Högre växel ger inte alltid bättre verkningsgrad.
På mina senaste bilar har automatlådan även gått att växla manuellt.
Eftersom jag kör så mycket, över 5 000mil per år, så blir det mycket experimenterande om man kan slå automatens växlingar kontra förbrukning.
Nuvarande bil har 8-växlad automat (inte dsg) och jag kan tycka att det ibland är onödigt att den ligger kvar på 7:an på landsväg och då lägger jag i 8:an manuellt.
Då borde förbrukningen minska, eller??
Nej, den ökar.
Jag har inte lyckats slå automatens förbrukning....
Orsaken är att växel 8 har sämre verkningsgrad vs växel 7
 
Toppen