• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Motoroptimering

Christer61

HBK Medlem
Inlägg
123
Kommun
Vaggeryd
HBK-Nr
33164
Medlemskap
2024
Hej. Finns det någon här på forumet som har erfarenheter av BSR motoroptimering? Är det värt pengarna? Bilen ska tydligen bli lite mer lättkörd./ Christer
 
F

F.d. 72435

Guest
Så kallad trimbox som kcr säljer är jag skeptisk till.
Köpte en till en golf 105hk diesel 2013 tror jag det var. Absolut ingen skillnad! Mätte även med g-tech och… ingen skillnad alls.
Ska man trimma diesel med common rail är min erfarenhet att mjukvaran ska ändras.
Pump duse fanns (finns kanske fortfarande) boxar som fungerade fantastiskt!
Hade en Passat diesel årsmodell 1999 som knäckte drivknutarna med en sådan box
 
F

F.d. 72435

Guest
Sticker ut hakan igen
Ni som trimmar tänker inte på nästa köpare, samt hur detta sliter på transmissionen.
Är övertygad att ni inte meddelar nästa köpare att ni har kört trimmat, vilket i så fall skulle sänker priset på eran husbil.
Har jag fel, så skriv era synpunkter på detta inlägg
Nästa ägare köper väl bilen som den är.
Förre ägaren har kanske kört full patte alltid?
Med eller utan trim?
Fint av dig att bry dig om dina medmänniskor, men jag tror du är unik. Tyvärr!
 

Christer61

HBK Medlem
Inlägg
123
Kommun
Vaggeryd
HBK-Nr
33164
Medlemskap
2024
Sticker ut hakan igen
Ni som trimmar tänker inte på nästa köpare, samt hur detta sliter på transmissionen.
Är övertygad att ni inte meddelar nästa köpare att ni har kört trimmat, vilket i så fall skulle sänker priset på eran husbil.
Har jag fel, så skriv era synpunkter på detta inlägg
Nu tror ju jag i min enfald att det är tvärtom. Optimeringen ligger inom ramen för effekt och vridmoment. Tror det orsakas större skador om man kör med överlast och för klen motor.
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
170
Kommun
Båstad
Något att inte glömma är att om man kör i en viss fart en stor del av tiden så är det inte särskilt stor del av tiden som det högre momentet och det ökade slitaget utnyttjas. Men visst, kör man med gasen i botten både före och efter trim så lär det väl slita mer. Å andra sidan kortare tid. Som att köpa en bil som alltid har dragit släp? Där ökar medelmomentet ganska mycket.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.393
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det finns en viktig skillnad mellan BSR och KCR...
BSR byter styrprogram i bilens motorstyrning på samma sätt som biltillverkarna kan ta mer betalt för högre effekt ur samma motor.
Detta gör att bl.a. att motorns skyddsfunktioner bibehålls.
Även renbränning av partikelfilter fungerar som det ska.

KCR däremot fördröjer signalen till insprutningen så det sprutas in lite mer diesel och får på så vis ut högre effekt.
Går bilen tex in i "limp home" och då begränsar effekten eller vid renbränning av partikelfilter kan det bli hel knas (har vart med om det).

På lite äldre dieselmotorer (TDi) kan man bygga en egen fördröjning.
I princip så ändrar man bara motståndet på en signal och får då mer diesel (har byggt några).
Dessa blir dock i princip digitala (på eller av) men kan byggas med olika motstånd vid olika gaspådrag men principen är samma för en kcr-box.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.393
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Vad är det för fördröjning och vilken signal?
Det var några år sedan jag byggde dessa men jag har för mig att det var signalen från temperaturgivaren man tar.
Den styr ju hur mycket diesel motorn ska ha när den är kall.
Genom att modifiera den signalen (motorn tror att den är kall) så ökar den mängden insprutat bränsle trots att motorn har kommit upp i arbetstemperatur.
Mer diesel ger högre effekt (enklare på en diesel än på en bensinare egentligen).
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.281
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det var några år sedan jag byggde dessa men jag har för mig att det var signalen från temperaturgivaren man tar.
Den styr ju hur mycket diesel motorn ska ha när den är kall.
Genom att modifiera den signalen (motorn tror att den är kall) så ökar den mängden insprutat bränsle trots att motorn har kommit upp i arbetstemperatur.
Mer diesel ger högre effekt (enklare på en diesel än på en bensinare egentligen).
På motorer / styrsystem från slutet av 90 talet och framåt blir det en felkod om inte motorn nått temperatur x inom tiden y.
Dessutom har man en plusibilitetskontroll mellan oljetempen och kylvätsketemp. Kylvätskans temp måste stå i rätt förhållande till motoroljetempen.

På commonrail motorer förvränger trimboxtillverkarna informationen från railtryckgivaren.
Tex,
Normal drift, ECUn vill ha 900 bar, sensorn skickar info om 900 bar = ECUn nöjd.
Med trimbox, ECUn vill ha 900 bar, sensorn skickar info om 900 bar till trimboxen, trimboxen tar signalen och gör om den och skickar signal om 700 bar till ECUn.
ECUn är inte nöjd, utan ställer på mer tryck till information om 900 bar når ECUn.
I själva verket är nu railtrycket 900+200 = 1100 bar.
Högre tryck med samma öppningtid = mer diesel sprutas in.
Samtidigt har man lurat färddatorn. Föraren ser bränsleförbrukningen ECUn räknat ut baserat på 900 bar i detta exempel.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej. Finns det någon här på forumet som har erfarenheter av BSR motoroptimering? Är det värt pengarna? Bilen ska tydligen bli lite mer lättkörd./ Christer
Jag har ingen egen erfarenhet av att mappa (BSR m.fl.) Fiat,
däremot andra bilmärken.
Men det skrivs här om känslig koppling på de manuellt/robot-växlade modellerna, det i kombination med tungt fordon blir ingen säker lösning enligt mej.
Jag vill ha rejäl marginal.
Jag har bara mappat bilar med automatlåda som tål 1000Nm, men då fått programmera bort vridmomentspärren i mjukvaran, som ska skydda transmissionen.
Så var försiktiga med era husbilar.
Min egen åsikt om "trimboxar" (typ KCR m.fl.) är att de är överreklamerade, ger långt ifrån påstådd effekt vid dynokörning.

Här kan man se en jämförelse på dessa 2 metoder.

 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.393
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
På motorer / styrsystem från slutet av 90 talet och framåt blir det en felkod om inte motorn nått temperatur x inom tiden y.
Dessutom har man en plusibilitetskontroll mellan oljetempen och kylvätsketemp. Kylvätskans temp måste stå i rätt förhållande till motoroljetempen.

På commonrail motorer förvränger trimboxtillverkarna informationen från railtryckgivaren.
Tex,
Normal drift, ECUn vill ha 900 bar, sensorn skickar info om 900 bar = ECUn nöjd.
Med trimbox, ECUn vill ha 900 bar, sensorn skickar info om 900 bar till trimboxen, trimboxen tar signalen och gör om den och skickar signal om 700 bar till ECUn.
ECUn är inte nöjd, utan ställer på mer tryck till information om 900 bar når ECUn.
I själva verket är nu railtrycket 900+200 = 1100 bar.
Högre tryck med samma öppningtid = mer diesel sprutas in.
Samtidigt har man lurat färddatorn. Föraren ser bränsleförbrukningen ECUn räknat ut baserat på 900 bar i detta exempel.
Det stämmer säkert. De motorer jag försett med hemmabyggda boxar har inte varit nyare än är 2000 men väl en Opel av den årsmodellen.
Senaste bilen var min förra husbil med 5 cylindriga 2,9l motorn.
 

Niclas Sundström

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Borås
HBK-Nr
29391
Medlemskap
2024
När vi tog ut vår husbil i år efter vinterförvaringen så gick jag igenom alla husbilshandlingar. Det blev aldrig av förra året när vi köpte den. Där fanns en faktura från Rica Engineering ang. motoroptimering. Jag har hela tiden tyckt att bilen går väldigt bra och är pigg jämförelse med vår tidigare bil med samma motor. Vi får nu ut 195 Hk istället för 150 och bilen är snålare i förbrukning än vår gamla 3,5 tonare. Vid kontakt med förra ägaren så bekräftade han att ÅF av bilen godkände motoroptimeringen. Det har med andra ord inte påverkat garantier eller liknande. KCR box har jag haft i andra personbilar tidigare och de systemen är lite bökigare att hantera och montera. Rica gör en optimering i mjukvaran som är enkel och smidig att aktivera eller avaktivera.
 

Christer61

HBK Medlem
Inlägg
123
Kommun
Vaggeryd
HBK-Nr
33164
Medlemskap
2024
Årsmodell 2017 Motor Fiat MultiJet 2,3 har 131hp och 320Nm original. Efter optimering blir det 160hp och 400Nm, låter lockande att göra det. För och nackdelar med det? Har manuell växellåda.
Har också manuell låda och jag upplever att den blivit mer lättkörd. Framförallt behöver man inte växla ner lika ofta när det lutar mot lite. Håller jag 100 enligt mätaren drar den något mindre än innan optimeringen. 3850 kg totalvikt.
 
Toppen