• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Motoroptimering

Christer61

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Vaggeryd
HBK-Nr
33164
Medlemskap
2024
Hej. Finns det någon här på forumet som har erfarenheter av BSR motoroptimering? Är det värt pengarna? Bilen ska tydligen bli lite mer lättkörd./ Christer
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Exakt. Ihop med det varvtalet.
Det jag ville peka på att en högre växel betyder inte alltid att verkningsgraden förbättras.
Exakt, min nuvarande Daily driver, en Vito cdi119 2,2-motor 4x4 2015.
Har en BSR optimering på den sen i höstas, nu var den inte trött original, men blev betydligt trevligare.
Gick från 190/440 till 232/535.
Men den växlar exakt som tidigare, kan inte ens tvinga i sjuan (högsta växeln) under 85km/h, drar jag ett större släp är det likadant, byter jag växel upp/med så ökar bränsleförbrukningen mot lådans eget val.
Däremot känns det som den låser momentomvandlaren tidigare/hårdare vid acceleration.
Bränsleförbrukningen generellt märker jag ingen större skillnad på, den är definitivt inte lägre iallafall.
Det är nog bara de med manuell vx-låda som man kan välja fel växel på, men då brukar de tjata om att byta växel.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Bäckis 1843, om jag fattade rätt så har du inte optimerat din husbil än?
Nej.
Men eftersom jag har två bsr-programmeringsenheter liggande efter tidigare bilar lutar det nog åt att beställa en sådan.

Har dock funderat lite på behovet.
Trots "bara" 130hk så är det lätt att ligga å finåka i 120 på motorvägen och det är sällan man behöver växla ner.
Omkörning är lite segare dock är det knappast något som nyttjas på den bilen....
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nej.
Men eftersom jag har två bsr-programmeringsenheter liggande efter tidigare bilar lutar det nog åt att beställa en sådan.

Har dock funderat lite på behovet.
Trots "bara" 130hk så är det lätt att ligga å finåka i 120 på motorvägen och det är sällan man behöver växla ner.
Omkörning är lite segare dock är det knappast något som nyttjas på den bilen....

Det kan vara rätt avstressande att bara ta det lugnt med husbilen, är man van att köra pigga fordon, är det lätt att ramla in i samma beteende
med husbilen, men eftersom det inte känns särskilt givande att hetsa med den, är det bara att koppla av och glida med! :)
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det kan vara rätt avstressande att bara ta det lugnt med husbilen, är man van att köra pigga fordon, är det lätt att ramla in i samma beteende
med husbilen, men eftersom det inte känns särskilt givande att hetsa med den, är det bara att koppla av och glida med! :)
Ja i normalfallet när jag åker någonstans med tjänstebilen (mycket pigg) så börjar resan att man ligger minus 5km/h sedan tycker man det går för sakta och man ökar till plus 5 sedan vaknar övrig trafik och man blir omkörd av nästan alla.
Efter en stund ligger man själv på +30km/h.
I husbilen tar den fartökningen bara längre tid.....
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja i normalfallet när jag åker någonstans med tjänstebilen (mycket pigg) så börjar resan att man ligger minus 5km/h sedan tycker man det går för sakta och man ökar till plus 5 sedan vaknar övrig trafik och man blir omkörd av nästan alla.
Efter en stund ligger man själv på +30km/h.
I husbilen tar den fartökningen bara längre tid.....

Den reflexen har jag i stort sett lyckats vänja mej av med när jag kör husbil. Husbilar är ändå, hur trimmade de än är,
ganska patetiskt tröga, så det är ingen ide' att lägga ansträngning på att försöka köra undan.
Sedan försöker vi av princip att undvika motorvägar och större vägar och då blir det ju ännu mindre intressant att köra
fort med husbil.
 

Christer61

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Vaggeryd
HBK-Nr
33164
Medlemskap
2024
Den reflexen har jag i stort sett lyckats vänja mej av med när jag kör husbil. Husbilar är ändå, hur trimmade de än är,
ganska patetiskt tröga, så det är ingen ide' att lägga ansträngning på att försöka köra undan.
Sedan försöker vi av princip att undvika motorvägar och större vägar och då blir det ju ännu mindre intressant att köra
fort med husbil.
Det är inte farten jag vill åt. Det är det ökade vridmomentet när det bär av på småvägar genom Österrike och Slovenien. Tung husbil får ju bara köra 70-80 km/tim i dom länderna.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är inte farten jag vill åt. Det är det ökade vridmomentet när det bär av på småvägar genom Österrike och Slovenien. Tung husbil får ju bara köra 70-80 km/tim i dom länderna.

Jag uppfattar vridmomentet som tillräckligt, ibland får man använda växellådan, men det är ju bara kul! :)
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Den reflexen har jag i stort sett lyckats vänja mej av med när jag kör husbil. Husbilar är ändå, hur trimmade de än är,
ganska patetiskt tröga, så det är ingen ide' att lägga ansträngning på att försöka köra undan.
Sedan försöker vi av princip att undvika motorvägar och större vägar och då blir det ju ännu mindre intressant att köra
fort med husbil.
Ja vi undviker också motorvägar i möjligaste mån.
Då har man tid att se vad som finns utefter vägen också...
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
171
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Rätt varvtal löser det mesta, men det blir ändå en KCR idag.
Varför? Svar: Måste testa.
Återkommer med åsikt om resultatet senare.
Men jag förväntar mig en piggare motor upp till 2500 varv, det är där behovet ligger.
Varvar idag aldrig över 3000 varv och marchar mellan 2000- 2200. Segdrar aldrig, finns ingen anledning då ovan körstil ger bäst ekonomi och trevnad i mitt fall.

Sorry, såg sen att tråden rör sig om BSR.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Rätt varvtal löser det mesta, men det blir ändå en KCR idag.
Varför? Svar: Måste testa.
Återkommer med åsikt om resultatet senare.
Men jag förväntar mig en piggare motor upp till 2500 varv, det är där behovet ligger.
Varvar idag aldrig över 3000 varv och marchar mellan 2000- 2200. Segdrar aldrig, finns ingen anledning då ovan körstil ger bäst ekonomi och trevnad i mitt fall.

Sorry, såg sen att tråden rör sig om BSR.
Att ligga på 2000-2200v/m med max last kallar iallafall jag för att "segdra", fordonets vikt spelar så klart även en roll.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
171
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Att ligga på 2000-2200v/m med max last kallar iallafall jag för att "segdra", fordonets vikt spelar så klart även en roll.
Med risk för att ge mig in i diskussion måste jag ändå ställa frågan. Kan du utveckla ditt påstående?
Du kan ju ha en vikt på 4,5 ton och ligga på 2000 varv på plan mark eller utförsbacke. Kallar du fortfarande det för segdra?
Varvtal måste ju ställas i relation till faktiskt förhållande.
I mitt fall fungerar det för det mesta alldeles utmärkt med de varvtal jag uppgett. Vridmoment börjar ju vid 1800 så det stämmer rätt bra. Om jag nu inte skall söderut på Hallandsåsen. Uppför ;)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Med risk för att ge mig in i diskussion måste jag ändå ställa frågan. Kan du utveckla ditt påstående?
Du kan ju ha en vikt på 4,5 ton och ligga på 2000 varv på plan mark eller utförsbacke. Kallar du fortfarande det för segdra?
Varvtal måste ju ställas i relation till faktiskt förhållande.
I mitt fall fungerar det för det mesta alldeles utmärkt med de varvtal jag uppgett. Vridmoment börjar ju vid 1800 så det stämmer rätt bra. Om jag nu inte skall söderut på Hallandsåsen. Uppför ;)
"Segdra" är för mej att accelerera eller försöka bibehålla en fart I uppförslut eller ev. kraftig motvind, på för hög växel.
Här skiljer det så klart stort mellan olika fordon/motor- kombinationer, samt typ av växellåda, jag kan t.ex inte segdra med min husbil med automatlåda, den växlar ner ifall jag ökar gaspådraget.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Max vridmoment får man bara vid "fullgas" på respektive varvtal.
Om man är rädd för fullgas runt max vridmoment, varför då ha en trimmad motor*? (Box/tuning)
Exakt, jag måste ha fullgas i uppförsbackar ifall jag vill bibehålla farten 80-90km/h, då växlar den ner en växel till 4'an och jag ligger då på typ max.varv 3800v/m.
Otrimmad 157hk/6ton.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ok, så vi ska jämföra 3,5 ton 130hk med 6 ton 157 hk. Låter det rimligt?
Det klart man kan jämföra olika fordon, t.ex husbilar.
rimligt eller ej, (?)
vi diskuterade "segdra", vilket då oftast kräver en manuell växellåda.
Man kan misstänka att en del med manuell vx-låda kör sin husbil som sin personbil, denna kombo med högt vridmoment tungt fordon samt för hög växel frestar på transmissionen onödigt hårt.
 
Toppen