• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 LiFePO4 12V bygga själv

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Nu har jag labbat lite till och om jag laddar ur med 7.7A eller mindre så är det 3mV spänningsfall och strömvisningen är ok i BMS. Över 7.7A så blir det 0.6V spänningsfall och vid 10A visas 36A i BMS. Detta verkar väl som MOSFET slår ifrån och man får en halvledarövergång via någon annan väg som inte riktigt var tänkt så. Tror det är en bugg i någon osynlig parameter eller i FW. Har skickat igen till Daly suppert och jag får väl returnera den om de inte hjälper till.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Nu har jag hittat problemet och Daly support är helt värdelösa så där finns ingen hjälp att få. Trots detaljerade videos av mätningar säger de att de inte förstår.
Problemet är att MOSFETs slår av utan anledning vilket ger 0,6V över någon diod förmodligen och orsaken var den inverter jag använde för att lasta med som tydligen gav lite störningar via 12V som BMS inte tålde. Troligen har de en allt för enkel filterkonstruktion på gaten till MOSFET. Jag lade ett par ferriter på kablarna samt en e-lyt på 10uF över lasten och då försvann problemet. Känns inte bra med en enhet som hanterar 200A som så lätt kan störas ut. Nästa gång kan det ju vara någon LED lampa eller liknande som stör ut. Är ju inget uppenbart fel på BMS så jag kan ju inte driva någon garanti mot Daly utan får väl köpa en annan BMS av bättre kvalite.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Husbilen har stått orörd i över 1 månad nu utan laddning, men med spänningsatt system och lite förbrukare på wifi m.m.
Förbrukningem har legat på ca 0,6A, problemet med mitt bms123 är att det inte registrerar sådan låg ström, och SoC värdet minskar inte, följaktligen startar då heller inte laddning från solpanelerna, så bms123 hade till slut stoppat utgående spänning som skydd.

Har även en Victron smart shunt som bevakar, den visade dock att batteriet var tomt i %.
Nu till det märkliga, smart shunt visar att i min djupaste urladdning har det urladdat 458Ah!
Vilket borde vara denna (?)

Batteriet är bara på 400Ah.

Någon som har liknande erfarenheter av Victron smart shunt?

Screenshot_2021-10-20-16-40-50-074_com.victronenergy.victronconnect.jpgScreenshot_2021-10-20-16-49-04-277_com.victronenergy.victronconnect.jpg
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Husbilen har stått orörd i över 1 månad nu utan laddning, men med spänningsatt system och lite förbrukare på wifi m.m.
Förbrukningem har legat på ca 0,6A, problemet med mitt bms123 är att det inte registrerar sådan låg ström, och SoC värdet minskar inte, följaktligen startar då heller inte laddning från solpanelerna, så bms123 hade till slut stoppat utgående spänning som skydd.

Har även en Victron smart shunt som bevakar, den visade dock att batteriet var tomt i %.
Nu till det märkliga, smart shunt visar att i min djupaste urladdning har det urladdat 458Ah!
Vilket borde vara denna (?)

Batteriet är bara på 400Ah.

Någon som har liknande erfarenheter av Victron smart shunt?

Visa bilaga 217299Visa bilaga 217300
Det kan ju finnas viss överkapacitet i cellerna men att det skulle vara 58Ah låter ju lite mycket.

I mina Skanbatt på 98Ah visar appen att de är på 99Ah. Har även hört att de kan innehålla 101-102Ah. Det är ju bara en överkapacitet på 1-2 procentenheter. Om det skulle vara lika på dina celler så förklarar det ju bara 8 av de 58Ah.

Kjell
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Innan uppladdningen visade:
Victron = 0%
BMS 123 = 89%

Har bara detta problem vid längre uppställningar utan laddning.
En lösning vore en bra shunt kopplad till bms123 istället, men vet inte ifall det är möjligt
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Husbilen har stått orörd i över 1 månad nu utan laddning, men med spänningsatt system och lite förbrukare på wifi m.m.
Förbrukningem har legat på ca 0,6A, problemet med mitt bms123 är att det inte registrerar sådan låg ström, och SoC värdet minskar inte, följaktligen startar då heller inte laddning från solpanelerna, så bms123 hade till slut stoppat utgående spänning som skydd.

Har även en Victron smart shunt som bevakar, den visade dock att batteriet var tomt i %.
Nu till det märkliga, smart shunt visar att i min djupaste urladdning har det urladdat 458Ah!
Vilket borde vara denna (?)

Batteriet är bara på 400Ah.

Någon som har liknande erfarenheter av Victron smart shunt?

Visa bilaga 217299Visa bilaga 217300
Hej Peter!
Jag har nyss beställt en 500A smartshunt, den ska komma imorgon förhoppningsvis!
Började läsa i manualen, som är mycket bra! Se Manualer - Victron Energy
24timmar * 31dagar gör att ett ganska litet mätfel i ström blir ganska stort. Om man räknar om vilken ström de 0.6A skulle vara för att det "bara" skulle blivit 400Ah.
0.6 × 400 / 458 = 0.524, alltså "bara" 76mA för hög ström, som jämförelse ser man tex på sista sidan i manualen att offset strömmen är 10mA/20mA/40mA beroende på model 500A/1000A/2000A,
Att integrera över så lång tid gör att små störningar/offset värden slår igenom.
Mvh
Anders
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Husbilen har stått orörd i över 1 månad nu utan laddning, men med spänningsatt system och lite förbrukare på wifi m.m.
Förbrukningem har legat på ca 0,6A, problemet med mitt bms123 är att det inte registrerar sådan låg ström, och SoC värdet minskar inte, följaktligen startar då heller inte laddning från solpanelerna, så bms123 hade till slut stoppat utgående spänning som skydd.

Har även en Victron smart shunt som bevakar, den visade dock att batteriet var tomt i %.
Nu till det märkliga, smart shunt visar att i min djupaste urladdning har det urladdat 458Ah!
Vilket borde vara denna (?)

Batteriet är bara på 400Ah.

Någon som har liknande erfarenheter av Victron smart shunt?

Visa bilaga 217299Visa bilaga 217300

Det är nog inte helt omöjligt att batteriet har lämnat dina 458Ah, du har ju Winstonceller och jag har sett liknande uppgifter om rejäl överkapacitet på dom vid låga strömuttag.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det är nog inte helt omöjligt att batteriet har lämnat dina 458Ah, du har ju Winstonceller och jag har sett liknande uppgifter om rejäl överkapacitet på dom vid låga strömuttag.

Denna tanke for som snabbast genom kontoret, men jag tyckte det var för bra, men men...

Att Winston levererar sanslöst på hög belastning har vi bevis på här
LiFePO4 12V bygga själv
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Denna tanke for som snabbast genom kontoret, men jag tyckte det var för bra, men men...

Att Winston levererar sanslöst på hög belastning har vi bevis på här
LiFePO4 12V bygga själv
Intressant!

Läste på sid 11 i manualen

följande:

"Viktig varning
Litiumbatterierna är dyrbara och kan förstöras på grund av för väldigt djup urladdning eller överladdning. Skador på grund av djup
urladdning kan ske om små belastningar långsamt laddar ur batteriet när systemet inte används. Exempel på sådana
belastningar är larmsystem, standby-ström från DC-belastningar och backström från batteriladdare eller laddningsregulatorer.
En restförbrukning är särskilt farlig om systemet har laddats ur såpass mycket att en avstängning på grund av låg cellspänning
har ägt rum. I det läget kan laddningsstatusen vara så låg som 1 %. Litiumbatteriet kommer att skadas om den återstående
strömmen dras ur batteriet. Skadan kan vara permanent.
En restström på exempelvis 1 mA kan skada ett 100 Ah batteri om systemet lämnas i urladdat skick under längre tid än 40 dagar
(1 mA x 24 tim. x 40 dgr = 0,96 Ah).
Batteriövervakaren drar <1mA från ett 12 V-batteri. Den positiva tillförseln måste därför avbrytas om ett system med
litiumjonbatterier lämnas utan tillsyn under en period tillräckligt lång för att strömförbrukningen från batteriövervakaren helt ska
tömma batteriet.
Vid tveksamhet om eventuell restförbrukning av ström, isolera batteriet genom att öppna batteribrytaren genom att dra ut
säkringar(na) för batteriet eller koppla bort batteriets positiva kabel när systemet inte används."

Är Winston bättre på dessa mycket små strömmar vid djup urladdningar också?

Mvh
Anders
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Intressant!

Läste på sid 11 i manualen

följande:

"Viktig varning
Litiumbatterierna är dyrbara och kan förstöras på grund av för väldigt djup urladdning eller överladdning. Skador på grund av djup
urladdning kan ske om små belastningar långsamt laddar ur batteriet när systemet inte används. Exempel på sådana
belastningar är larmsystem, standby-ström från DC-belastningar och backström från batteriladdare eller laddningsregulatorer.
En restförbrukning är särskilt farlig om systemet har laddats ur såpass mycket att en avstängning på grund av låg cellspänning
har ägt rum. I det läget kan laddningsstatusen vara så låg som 1 %. Litiumbatteriet kommer att skadas om den återstående
strömmen dras ur batteriet. Skadan kan vara permanent.
En restström på exempelvis 1 mA kan skada ett 100 Ah batteri om systemet lämnas i urladdat skick under längre tid än 40 dagar
(1 mA x 24 tim. x 40 dgr = 0,96 Ah).
Batteriövervakaren drar <1mA från ett 12 V-batteri. Den positiva tillförseln måste därför avbrytas om ett system med
litiumjonbatterier lämnas utan tillsyn under en period tillräckligt lång för att strömförbrukningen från batteriövervakaren helt ska
tömma batteriet.
Vid tveksamhet om eventuell restförbrukning av ström, isolera batteriet genom att öppna batteribrytaren genom att dra ut
säkringar(na) för batteriet eller koppla bort batteriets positiva kabel när systemet inte används."

Är Winston bättre på dessa mycket små strömmar vid djup urladdningar också?

Mvh
Anders

Hej Anders, bra att du skriver om faran med urladdning, ja all urladdning KAN vara skadlig om den inte inte övervakas/styrs av ett BMS, i mitt fall så har jag ställt in 2,8V stopp för urladdning eller 10% SoC, men för mej har urladdningen alltid stoppats av att någon av cellerna nått 2,8V, tror det hänt 3ggr.
Har man inte ett BMS så måste man mäta enskild cell för att ha full kontroll på cellstatus och inte hamna på skadlig spänningsnivå.

Mitt problem är att BMS123 som sköter start/stopp av laddning/urladdning kommer fullständigt ur fas i SoC vid de små uttagen från batteriet.
När jag ställer av för vintern så driver jag alltid bilens wifi med bobatteriet som håller mina övervakningskameror i garaget uppkopplade.
Så jag behöver "lura igång" laddningen via bms123 typ 1 gång i månaden för att inte tappa uppkopplingen.
Det är först nu med Victron smart shunt som jag blivit varse om den kraftiga felvisningen av SoC, cellspänningen skvallrar inte mycket om SoC förrän det är i princip 0%.
Jag får iallafall inga skador av detta problem, bara mycket irriterande.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Okey... Ja den reg. 0.5A så jag tycker att din borde också göra det. Men det bästa hade ju varit om de reg. 0.1A.. Då hade vi sluppit så många funderingar :rolleyes: :bye:

Exakt Peter, Start/stopp av ur-/in-laddning via appens SoC faller fullständigt ur funktion.
Jag hade ju önskat att det kunde hålla batteriet säg mellan 40-60% SoC under avställningen med en laddare ansluten, men icke, isåfall måste jag få upp den kontinuerliga urladdningen till >1A, men det känns som fel väg att gå.

Nu måste jag fortsätta att packa för årets sista husbilshelg :bye:
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Hej Anders, bra att du skriver om faran med urladdning, ja all urladdning KAN vara skadlig om den inte inte övervakas/styrs av ett BMS, i mitt fall så har jag ställt in 2,8V stopp för urladdning eller 10% SoC, men för mej har urladdningen alltid stoppats av att någon av cellerna nått 2,8V, tror det hänt 3ggr.
Har man inte ett BMS så måste man mäta enskild cell för att ha full kontroll på cellstatus och inte hamna på skadlig spänningsnivå.

Mitt problem är att BMS123 som sköter start/stopp av laddning/urladdning kommer fullständigt ur fas i SoC vid de små uttagen från batteriet.
När jag ställer av för vintern så driver jag alltid bilens wifi med bobatteriet som håller mina övervakningskameror i garaget uppkopplade.
Så jag behöver "lura igång" laddningen via bms123 typ 1 gång i månaden för att inte tappa uppkopplingen.
Det är först nu med Victron smart shunt som jag blivit varse om den kraftiga felvisningen av SoC, cellspänningen skvallrar inte mycket om SoC förrän det är i princip 0%.
Jag får iallafall inga skador av detta problem, bara mycket irriterande.
Hej Peter!
Synd att du inte har BMS från Victron, om du haft det, skulle BMS:en kunna läsa shunten via blåtand eller kabel.
Jag har en solcellsladdare från Victron o den ska man kunna få att läsa smartshuntens mätningar
Mvh
Anders
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Exakt Peter, Start/stopp av ur-/in-laddning via appens SoC faller fullständigt ur funktion.
Jag hade ju önskat att det kunde hålla batteriet säg mellan 40-60% SoC under avställningen med en laddare ansluten, men icke, isåfall måste jag få upp den kontinuerliga urladdningen till >1A, men det känns som fel väg att gå.

Nu måste jag fortsätta att packa för årets sista husbilshelg :bye:

:eek:... Sista.. :eek:... Nu börjar mina :spinny: är just nu i Kroatien.. I morgon Albanien och i övermorgon Grekland 
Sen ska det fiskas calamari :applaus:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Exakt Peter, Start/stopp av ur-/in-laddning via appens SoC faller fullständigt ur funktion.
Jag hade ju önskat att det kunde hålla batteriet säg mellan 40-60% SoC under avställningen med en laddare ansluten, men icke, isåfall måste jag få upp den kontinuerliga urladdningen till >1A, men det känns som fel väg att gå.

Nu måste jag fortsätta att packa för årets sista husbilshelg :bye:
Sätt en timer på laddaren... Typ 2 Tim i veckan eller vad du nu behöver :rolleyes::bye:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sätt en timer på laddaren... Typ 2 Tim i veckan eller vad du nu behöver :rolleyes::bye:

:eek:... Sista.. :eek:... Nu börjar mina :spinny: är just nu i Kroatien.. I morgon Albanien och i övermorgon Grekland 
Sen ska det fiskas calamari :applaus:
Usch vad avundsjuk jag blir på dej :cool:
Kör försiktigt och ha de riktigt gött!
Hoppas man får uppleva nåt liknande när man blir panschis. :D

Ja det finns väl minst 2 lösningar
laddare på timer,
eller ut med routern och köra den på ström i garaget samt släcka ner elen totalt i husbilen
 
Toppen