• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 LiFePO4 12V bygga själv

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har du kollat om cellerna är obalanserad vid 3.40-3.45 v...?

Vid den spänningen så pågår nån form av laddning, och jag är ganska säker på att det finns en obalans även där, jag ska koppla på laddning vid nästa tur till garaget och kolla värdena.

Jag köpte en Helltec active balancer för några veckor sedan, har den som "portabel" och har bara testat den på CALB-cellerna så den funkar, tanken med den var att kunna flytta den till ett batteri med obalans.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.150
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vid den spänningen så pågår nån form av laddning, och jag är ganska säker på att det finns en obalans även där, jag ska koppla på laddning vid nästa tur till garaget och kolla värdena.

Jag köpte en Helltec active balancer för några veckor sedan, har den som "portabel" och har bara testat den på CALB-cellerna så den funkar, tanken med den var att kunna flytta den till ett batteri med obalans.
Jag köpte en Daly ballancer 1A till de ena batteriet, jag är väldigt nöjd med den eftersom jag kan ställa in många olika parametrar och att den klarade av att balansera cellerna.... Så nu väntar jag på ytterligare en Daly ballancer till mina "gamla" sinopoly batteri...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nej jag laddar inte till 3,85 utan 13,85 för batteriet dvs 3,46 per cell.
En undran, bryter du alltid din laddning på batterispänning istället för cellspänning?
och isåfall varför?
Det fungerar säkert bra kom jag på ifall man avbryter laddningen så pass tidigt som du gör, du hinner nog aldrig få en s.k. "Runner" hos dina celler.
Men samtidigt når du väl inte 100% SoC (?)
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Loadutgången är aktiv hela tiden oavsett om mppt laddar eller inte och kan ställas in så den aktiveras och avaktiveras spänningsstyrt. Eftersom jag startar balanseringen tidigt och inte laddar så högt upp över knäet så fungerar det bra och celler håller sig inom 10mV.
Det finns inte många % SoC över 3,45V så jag behöver inte dessa och c:a varannan månad så kör jag upp cellerna till 3,55V för toppbalanseringens skull.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tack för tipset med Heltec,
jag undrar om detta kan fungera med min Renogy50A dc/dc då den inte har out+ separat från mppt, utan en gemensam out+ ihop med dc/dc-laddaren?
Min out+ är ju spänningsatt via bms så fort det kallar på laddning, vilket är nästan jämt.
Hur spänningsstyr du detta till Heltec?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vid den spänningen så pågår nån form av laddning, och jag är ganska säker på att det finns en obalans även där, jag ska koppla på laddning vid nästa tur till garaget och kolla värdena.

Jag köpte en Helltec active balancer för några veckor sedan, har den som "portabel" och har bara testat den på CALB-cellerna så den funkar, tanken med den var att kunna flytta den till ett batteri med obalans.

Vad är skälet till att använda flera balanseringsmoduler? Jag balanserar från 3,4V, laddarna bryter vid 14,4V och laddningen återstartar vid 80% kapacitet. Jag har aldrig sett större diff än 0,02-0,03V ? Nu gäller detta ju bara under ca 1 år, men tendensen är ju ok! :)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.150
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Här har du en Daly ballancer.....
Jag har köpt 2 st av den modellen som har bluetooth.... Den till höger i bild..

Den är egentligen helt oberoende av vilken bms du har.... Alla parametrar ställs in i appen...

SEK 122.75 40%OFF | Daly Smart bms active balancer Lifepo4 16s Equalizer 1A Li-ion BMS Battery balancer 3S 4S 12V 7S 8S 24V 10S 12S 14S 20S
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.150
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vad är skälet till att använda flera balanseringsmoduler? Jag balanserar från 3,4V, laddarna bryter vid 14,4V och laddningen återstartar vid 80% kapacitet. Jag har aldrig sett större diff än 0,02-0,03V ? Nu gäller detta ju bara under ca 1 år, men tendensen är ju ok! :)
Det finns måna anledningar....Här är några...

Cellerna är gamla..
Man har fått dåliga celler
Man har misskött cellerna..
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vad är skälet till att använda flera balanseringsmoduler? Jag balanserar från 3,4V, laddarna bryter vid 14,4V och laddningen återstartar vid 80% kapacitet. Jag har aldrig sett större diff än 0,02-0,03V ? Nu gäller detta ju bara under ca 1 år, men tendensen är ju ok! :)

Hej Montreal, jag väntade in dej, vi har ju likadana grejer. ;)
Kul att se att du startar bal. vid 3,4V, och att det lirar bra, man måste ju på dipparna på IN-kortet för att ända detta värde, så jag måste gräva fram ett förstoringsglas för att klara detta, kanske testar jag ikväll ifall jag hittar glaset och manualen.

Jag var förbi garaget och kopplade på en extern Victron 30A, fick bara i 0,1kWh, så batteriet var kanske nära fullt. (?)

Så här såg det ut när jag startade.
Screenshot_20230321-125026.png


Så här efter 30mim
#001 hinner inte upp att börja balanseringen
Screenshot_20230321-132049.png


Efter ytterligare 15min så stänger BMS för laddning, då ser det ut så här
Screenshot_20230321-133617.png

Jag har en tanke på att hjälpa upp #001 med min externa 3,65V laddare, vad tror ni?

PS: Victron smart shunt visar bara
58% SoC ???
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej Montreal, jag väntade in dej, vi har ju likadana grejer. ;)
Kul att se att du startar bal. vid 3,4V, och att det lirar bra, man måste ju på dipparna på IN-kortet för att ända detta värde, så jag måste gräva fram ett förstoringsglas för att klara detta, kanske testar jag ikväll ifall jag hittar glaset och manualen.

Jag var förbi garaget och kopplade på en extern Victron 30A, fick bara i 0,1kW, så batteriet var kanske nära fullt. (?)

Så här såg det ut när jag startade.
Visa bilaga 227271


Så här efter 30mim
#001 hinner inte upp att börja balanseringen
Visa bilaga 227272


Efter ytterligare 15min så stänger BMS för laddning, då ser det ut så här
Visa bilaga 227273

Jag har en tanke på att hjälpa upp #001 med min externa 3,65V laddare, vad tror ni?

Det är ju ingen fara så som du har det, antar att bilen har stått ett tag. Men om du skall ladda med laddare som bryter vid 14,6 måste du ju ställa upp överspänningsreläet till 14,8 också,om du inte redan har det så?
F.ö. rekommenderar 123 Electric i de senaste manualerna start av balansering vid 3,4V.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det är ju ingen fara så som du har det, antar att bilen har stått ett tag. Men om du skall ladda med laddare som bryter vid 14,6 måste du ju ställa upp överspänningsreläet till 14,8 också,om du inte redan har det så?
Ja, bilen har stått i garaget sedan oktober.
Det var inte laddaren som bröt utan in-reläet.
Misstänker att jag ev. har fel inställning, jag minns inte, det har ju bara fungerat i flera år, vid vilken spänning har du satt att avbryta din laddning?
det enda som retar mej är att balanseringen inte hinner med.
Måste börja om och plugga in manualen igen, man glömmer sånt här när det funkar för övrigt, tack för era tips :bock:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hittat nya manualen (gen.3) och där står det 3,4V som start för balansering :)
Nu har ju jag gen.1.3 någon som vet ifall dipparna på IN-kortet skiljer i funktion mot gen.3 ?
 
Toppen