• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 LiFePO4 12V bygga själv

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Dom går alltså bara rakt igenom om jag förstår rätt? :)
Ja på bms123 har jag de som följde med, en äldre modell av denna , vill minnas att mina bara klarar att mäta upp till 150A.
En på +in och en på +ut från batteriet.
Igår monterade jag en Victron smart shunt på B-.
Blir lite intressant att jämföra värden på dessa.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Här är en av grundreglerna i denna tråd ;););)

§1 Knut har alltid rätt!
§2 Ifall Knut någon gång skulle ha fel, träder §1 ikraft!

Men, Att ladda med en dc/dc eller extern 230V laddare med LiFePO4-läge kan ge bra ström även efter man uppnått 80 SoC.
Jag startade en tur med husbilen tisdag kväll förra veckan, hade då 80% SoC i bobatteriet.
Åkte ner till Öland, värsta regnstormen mötte mej där, var kvar till igår, då jag åkte hem bl.a. för att ladda bobatteriet (hade ingen 230V-laddare med mig) :msn_wall:
Under denna tid har jag inte förflyttat mej speciellt mycket, kanske 2h under dessa dagar, solen har som sagt inte visat sig, hade lite laddning från solpanelerna någon dag, ca. 5-7A under någon h mitt på dagen, samt jag har inte snålat på ström, och jag har inte haft någon extern 230V.
Igår morse när jag skulle brygga mitt kapsyl Zoega, så stoppade min inverter, kollar bms123 i mobilen och ser att den lägsta cellen når 2,8V vid 120A belastning, Kaffe måste man ju ha vad göra, jag sänkte (tillfälligt) LowV till 2,5V och fick mitt kaffe :)
BMS123 visade 43% SoC, vilket var helt fel, batteriet var i princip tömt, jag hade nog <10%SoC.

Kom hem igår kväll, in med Doris i garaget, kopplade på mina 2st 230V Lithiumladdare 40A+30A, de laddade för full fart=70A, och jag fick i 4,85kWh.
De 2 laddade med full fart ända fram till HighV=3,50V uppnåddes och bms123 bryter all inkommande ström till batteriet.
Nu kan 70A låta som en hög ström men i mitt fall innebär det <0,2C ! Knut kommer säkert att påtala att detta är inte hög ström, och sjunker därför inte >80SoC :)

Passade även på att montera min Victron Smart shunt, då får vi se hur mycket fel bms123 visar.
Kopplade även in min Victron 30A Lithium provisoriskt, ifall jag skulle komma över 230V, och behöva ladda av någon orsak.

Nu har jag bara några småärenden, sen bär det iväg till skogarna i Dalarna för att fiska regnbåge :msn_hot:

Visa bilaga 215058
Min lilla votronic vcc 1212-30 laddar med 30A tills lithiumbatterierna nått 96,97,98 % och först därefter går den ner i laddning. Verkar inte finnas någon 80% gräns.
Kjell
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Min lilla votronic vcc 1212-30 laddar med 30A tills lithiumbatterierna nått 96,97,98 % och först därefter går den ner i laddning. Verkar inte finnas någon 80% gräns.
Kjell
Hej Kjell, ja då har vi samma erfarenhet av detta, jag minns inte hur stora dina batterier är (?)
Kanske beror det på typ av laddare (?)

Ifall jag försöker ladda mitt bobatteri via startbatteriet genom att koppla min Victron på mitt agm startbatteri så går laddaren ganska snart över till underhållsladdning, och jag hann kanske via min dc/dc få i 10% i bobatteriet, det samma borde kunna hända via generatorladdning, och beroende på bobatt.storlek så sjunker laddningen över tid (?)
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Hej Kjell, ja då har vi samma erfarenhet av detta, jag minns inte hur stora dina batterier är (?)
Det är 3st skanbatt på 98Ah. Hade ju planerat för 2st men den låga vikten och att jag hade utrymme ledde till att det blev tre.
Hade ju från början tänkt att bygga själv, som du gjort, men fick inte rum med dem under passagerarstolen då jag inte ville lägga dem ner.
Kjell
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det beror väl också en hel del på vilken spänning man satt bulkladdningen på. Är den satt högt så pumpar det på bra till den nås och laddaren går över i Absorption och strömmen börjar minska rejält.
Med högt satt bulk kan batteriet i princip vara fullt innan den går över.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja på bms123 har jag de som följde med, en äldre modell av denna , vill minnas att mina bara klarar att mäta upp till 150A.
En på +in och en på +ut från batteriet.
Igår monterade jag en Victron smart shunt på B-.
Blir lite intressant att jämföra värden på dessa.

Ok, det förklarar din dåliga mätnoggrannhet. Kanske dags att investera i ett par nya? ;)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det beror väl också en hel del på vilken spänning man satt bulkladdningen på. Är den satt högt så pumpar det på bra till den nås och laddaren går över i Absorption och strömmen börjar minska rejält.
Med högt satt bulk kan batteriet i princip vara fullt innan den går över.

Jag har testat med både 14,4 och 14,7V, men märker ingen större skillnad med den laddmetoden, ganska snart går laddaren över i abs. men det bekymrar egentligen inte mej, då att ladda denna väg inte är optimalt.

Däremot en annan sak jag inte gillar är att vid färd så kommer jag "aldrig" över 13,8V i spänning på startbatteriet, oftast 13,5-13,7V, på denna spänning vill inte min dc/dc "trycka på fullt" mot bobatteriet.
Vet inte orsaken till detta, kablar m.m. är ordentligt dimensionerade, misstänker mer generatorn, ska göra ett test med att mata dc/dc med D+, har bara inte fått tummen ur...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja på sidan 6 var detta bra beskrivet.
Men i praktiken så skulle det bli väldigt tunna kablar med deras givare ifall man vill ha noggrannare mätning vid 12V.
Nejdu, det var allt sidan 7 om man räknar med förstasidan :) men det är klart om man kör med väldigt kraftiga kablar kan det bli lite pyssel,
i varje fall med fyra varv! ;)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nejdu, det var allt sidan 7 om man räknar med förstasidan :) men det är klart om man kör med väldigt kraftiga kablar kan det bli lite pyssel,
i varje fall med fyra varv! ;)
Du har rätt.


Haha.. det var pyssligt att bara få i min kabel i dessa.
Jag tror mer på min nya shunt, den ska tåla 500A, men ändå har en hög noggrannhet, vi får se i slutet av veckan vad som skiljer dessa åt.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.150
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Här är en av grundreglerna i denna tråd ;););)

§1 Knut har alltid rätt!
§2 Ifall Knut någon gång skulle ha fel, träder §1 ikraft!

Men, Att ladda med en dc/dc eller extern 230V laddare med LiFePO4-läge kan ge bra ström även efter man uppnått 80 SoC.
Jag startade en tur med husbilen tisdag kväll förra veckan, hade då 80% SoC i bobatteriet.
Åkte ner till Öland, värsta regnstormen mötte mej där väl framme hade jag uppnått 93% SoC, var kvar till igår, då jag åkte hem bl.a. för att ladda bobatteriet (hade ingen 230V-laddare med mig) :msn_wall:
Under denna tid har jag inte förflyttat mej speciellt mycket, kanske 2h under dessa dagar, solen har som sagt inte visat sig, hade lite laddning från solpanelerna någon dag, ca. 5-7A under någon h mitt på dagen, samt jag har inte snålat på ström, och jag har inte haft någon extern 230V.
Igår morse när jag skulle brygga mitt kapsyl Zoega, så stoppade min inverter, kollar bms123 i mobilen och ser att den lägsta cellen når 2,8V vid 120A belastning, Kaffe måste man ju ha vad göra, jag sänkte (tillfälligt) LowV till 2,5V och fick mitt kaffe :)
BMS123 visade 43% SoC, vilket var helt fel, batteriet var i princip tömt, jag hade nog <10%SoC.

Kom hem igår kväll, in med Doris i garaget, kopplade på mina 2st 230V Lithiumladdare 40A+30A, de laddade för full fart=70A, och jag fick i 4,85kWh.
De 2 laddade med full fart ända fram till HighV=3,50V uppnåddes och bms123 bryter all inkommande ström till batteriet.
Nu kan 70A låta som en hög ström men i mitt fall innebär det <0,2C ! Knut kommer säkert att påtala att detta är inte hög ström, och sjunker därför inte vid >80SoC :)

Passade även på att montera min Victron Smart shunt, då får vi se hur mycket fel bms123 visar.
Kopplade även in min Victron 30A Lithium provisoriskt, ifall jag skulle komma över 230V, och behöva ladda av någon orsak.

Nu har jag bara några småärenden, sen bär det iväg till skogarna i Dalarna för att fiska regnbåge :msn_hot:

Visa bilaga 215058
Som du skriver... Så anser jag också att vi kan absolut inte lita på bms123..
I går gjorde jag en skärmdump när bms en visade 100%.... Och ytterligare en när bms123 stängde av laddningen.. Vid verklig 100% laddning... Men jag fick ändå in 1.47kw
Nä dessa bms123 skulle bannlysas bland hb folket...

Screenshot_20210829_121403_com.albertronic.x123smartbms.jpg

Screenshot_20210829_182833_com.albertronic.x123smartbms.jpg
Såg att jag måste också dra ifrån förbrukningen på 0.45kw.. Men det blir ändå över 1.kw jag kunde trycka in efter att Bms123 sa att laddningen var 100%.
 
Senast ändrad:

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.480
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Innan man slår till på ett byte av batteri, oavsett typ/storlek, så måste man göra "hemläxan" = inventera förbrukare, de man redan har, samt de man tänkt skaffa i framtiden. Beräkna sedan hur dessa förbrukare kommer att användas, hur stor kommer min dygnsförbrukning att bli?.

Först därefter "vet man" vad som krävs för att uppfylla behovet.
Ligger man ansluten till 230V var och varannan dag, så skulle inte jag rekommendera en uppgradering till Lithiumbatteri, ifall man nu inte har guldbyxor, då fungerar ett AGM av bra kvalitet och typ bra.

Ifall ditt bekymmer idag är laddtid så kommer den att kortas ner med ett byte till Lithium-batteri, men här kommer "hemläxan" in igen, hur mycket förbrukar du på ett dygn. Man behöver absolut inte ladda till 100% varje dygn ifall man nu inte behöver energin, det gäller även blybatterier, allt hänger på "hemläxan".
Kapaciteten du frågade om varierar stort, beroende på dina förbrukare, men mellan 100-400% bättre blir det med ett Lithiumbatteri av samma storlek, använder du ofta stora förbrukare via en inverter, så är ett byte till Lithium klockrent, då det kan leverera maxström ner till 0%, blybatterier gillar inte denna behandling alls.

Här kan du se ett talande jämförelese-test med tung förbrukning.


Att bygga ett stort bobatteri (som du blir mållös över) beror säkert att de (vi) har gjort hemläxan, och räknat ut vad vi har för energibehov :)
Ja jag är mållös fast det var kanske inte rätt ord.
Jag ersätter mållös med imponerande som jag menade.
Ber om ursäkt för detta.

Ja det spelade inte så stor roll att :) var på slutet. Det kändes iallafall som om det vart lite för mycket "att jag inte gjort hemläxan".

Jag har fått svaren på mina funderingar. Tack
//Tony
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Som du skriver... Så anser jag också att vi kan absolut inte lita på bms123..
I går gjorde jag en skärmdump när bms en visade 100%.... Och ytterligare en när bms123 stängde av laddningen.. Vid verklig 100% laddning... Men jag fick ändå in 1.47kw
Nä dessa bms123 skulle bannlysas bland hb folket...

Visa bilaga 215059

Visa bilaga 215060


Jag är helt enig med dej, man får ett värsting bms från Daly för dessa pengar, och slipper köpa externa reläer på kuppen.

Hoppas inga fler köper bms123 till husbilen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Som du skriver... Så anser jag också att vi kan absolut inte lita på bms123..
I går gjorde jag en skärmdump när bms en visade 100%.... Och ytterligare en när bms123 stängde av laddningen.. Vid verklig 100% laddning... Men jag fick ändå in 1.47kw
Nä dessa bms123 skulle bannlysas bland hb folket...

Visa bilaga 215059

Visa bilaga 215060

Jag skall kommentera det när min är i full drift och injusterad på allvar! ;)
 
Toppen