• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 LiFePO4 12V bygga själv

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja jag är mållös fast det var kanske inte rätt ord.
Jag ersätter mållös med imponerande som jag menade.
Ber om ursäkt för detta.

Ja det spelade inte så stor roll att :) var på slutet. Det kändes iallafall som om det vart lite för mycket "att jag inte gjort hemläxan".

Jag har fått svaren på mina funderingar. Tack
//Tony

Inget att be om ursäkt för Tony ;)
Fråga på bara, det är ju vad forumet är till för, att dela våra erfarenheter till varandra :)
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag har ju labbat lite med min Daly 200A och mina 280Ah Varicore men inte några höga strömmar ännu. Vad jag ser är ju att SOC är inte BMS så bra på om man jämför med Victron SmartShunt. Den överskattar både urladdning och laddning i jämförelse med Victron. Vad jag också upptäckt är att det knappast är någon ide att ha slutspänning högre än 14.0V. Det tar inte många minuter när bulk spänningen börjar stiga från 13.5-13.6V innan den når 14.2V och sedan sjunker strömmen snabbt så det är inte många Wh på toppen.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag har ju labbat lite med min Daly 200A och mina 280Ah Varicore men inte några höga strömmar ännu. Vad jag ser är ju att SOC är inte BMS så bra på om man jämför med Victron SmartShunt. Den överskattar både urladdning och laddning i jämförelse med Victron. Vad jag också upptäckt är att det knappast är någon ide att ha slutspänning högre än 14.0V. Det tar inte många minuter när bulk spänningen börjar stiga från 13.5-13.6V innan den når 14.2V och sedan sjunker strömmen snabbt så det är inte många Wh på toppen.

Att strömmen sjunker tydligt kan ju också bero på att batterispänningen nått den som är inställd för bulkladdningen och att laddaren då går över till absorb med fast spänning och snabbt fallande ström som naturlig följd. Batteriet behöver inte nödvändigtvis vara fullt.
Nu vill man kanske inte ladda mer än till 90-95% ändå men i vissa fall kan man nog få i en rejäl skvätt extra beroende på hur laddaren är inställd.

Det finns ju en hel del att ändra i userprofilerna på bättre laddare och efter vad jag sett på Victrons och Epevers standardinställningar verkar dom vara en bit ifrån det som rekommenderas på många håll på nätet.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag kör med ett nättagg som strömbegränsar så det är manuell laddstyrning så det är batteriet som bestämmer helt. Spänningsgräns var satt till 14.2V och strömgräns till 10A. Det gick i 13 timmar med 13.5-13.6V och 10A sedan sista halvtimmen så gick spänningen upp till 14.2V och strömmen sjönk till 100mA. Så därav min slutsats att det finns inte så mycket Wh över 13.8V egentligen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om en ser på ladekurven for LFP så ser en att spenningen forandrer seg nesten ikke mellom rundt 10% og et sted mellom 80 og 90% - over dette stiger spenningen raskt. Så med en konstant spennings lader vil seriemotstanden fort begrense ladestrømmen over denne grensen. Er en veldig konservativ i sin innstilling av BMS så flytter en sitt 100% nedover denne bratte kurven. En kan da fort oppleve at en lader med full fart til det er bråstopp.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja det är väl därför BMS helst inte skall vara inblandad i laddningen överhuvudtaget. Med rätt inställda laddkällor behöver den aldrig gripa in och ställa till det.
Balansering mellan cellerna sker ju vid laddning, men skulle en eller flera celler ligga för långt efter så finns risk att den cellen med högst spänning blir överladdad, trots rätt laddspänning.
Så har man bra koll på balansen mellan cellerna, och inte använder onödigt hög laddspänning så klarar man laddning utan bms.
Anders (f.d. medlem) och Knut använde inte bms på sina LFP.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
900
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Har läst senaste dagarnas konversation och säger som en tidigare kollega: "Jag är förvirrad, men på ett högre plan!".
Får nog plugga på mer noggrant på min elektroniklära innan det blir något byte till LFP :)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja visst behöver cellerna balanseras emellanåt men för att hantera vanlig laddning behöver den inte vara inblandad.

Efter vad jag märkt på mitt batteri så håller cellerna sig också så bra så i mitt fall räcker det troligen med balansering 1 gång per år om man skulle vilja. Av lathet och brist på behov har jag faktiskt ännu inte justerat ner balansspänningen på min BMS så den kan kliva in och balansera.
Men det blir nog innan jag tar ut batteriet inför vintern.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Halloj allihop!
Jag tackar för all info ni kunniga medlemmar i denna tråd gett/ger mej.

Jag har hängt i denna tråd ett tag nu och funderar på hur jag skulle kunna
bygga mitt eget batteri till bodelen.
Jag har 18650 celler hemma som jag skulle kunna göra stora batteripack med
men detta är inget jag orkar då det blir en massa celler och tungt. :)

Detta är till min nackdel:
Ingen solcell på taket då det inte finns plats med mer än kanske 2st separata 50Wattare
men jag vill helst inte ha mer tyngd på bilen.
Jag har dock solcells ingång i 230Volts intaget där en 45Wattare ståendes på marken huserar ibland.
Jag sitter med ett 100Ah bly batteri som väger alldeles för mycket.
Det finns plats för 2st sådana batterier i lådan.
Lastvikten säger dock "no no no".

Jag har hittat VarioCore 3,2V 105Ah.
Skulle dessa kunna användas som ersättare för "blytyngden"?
Och vad på ett ungefär skulle jag tjäna på att byta om man inte räknar med lastvikten? :)

Räcker 105Ah bara till att kunna driva allt lika länge som 100Ah blybatteri så är det okej för mej.
Räcker generator laddning (vet ej Amp på min generator ännu. Fiat Ducato 2,8l Diesel 2002) för att få upp
tillräckligt med kräm till ett sådan batteri.

Enl vad jag kan läsa mej till så kommer jag ju inte att kunna sätta i tex 200Ah pga
att min laddning begränsas till 230V eller bilens generator.
230V vill jag som nu klara mej utan ett par dagar.

Ha det skoj. // Tony
Jag har de cellerna i mitt bygge. 2x105Ah (eller egentligen 4+4celler) totalt 210Ah (eller strax över).
Bytte ut ett agm på 95Ah.
Mindre vikt och högre effekt.
Använder bilens generator mot original kablar och laddar då max ca 60A.
Kör original ebl i blyläge och bms som extra säkerhet.
Har även en 150W solpanel (egentligen onödig).
Har aldrig, vi normal drift, varit under 50%.

I början hade jag jättekoll i appen. Nu har jag glömt att de finns och nöjd i tanken att det funkar.

Har en inverter som lätt kan driva ac:n mm på batteriet.
Hade jag inte haft den hade jag bara satt in 105Ah batteriet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er normalt spenningsfall over en diode eller en kraft transistor som ikke er en MOSFET. Disse siste har betydelig lavere spenningsfall. Har selv benyttet seriekobling av dioder for kontrollert spenningsfall.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag har de cellerna i mitt bygge. 2x105Ah (eller egentligen 4+4celler) totalt 210Ah (eller strax över).
Bytte ut ett agm på 95Ah.
Mindre vikt och högre effekt.
Använder bilens generator mot original kablar och laddar då max ca 60A.
Kör original ebl i blyläge och bms som extra säkerhet.
Har även en 150W solpanel (egentligen onödig).
Har aldrig, vi normal drift, varit under 50%.

I början hade jag jättekoll i appen. Nu har jag glömt att de finns och nöjd i tanken att det funkar.

Har en inverter som lätt kan driva ac:n mm på batteriet.
Hade jag inte haft den hade jag bara satt in 105Ah batteriet.
Antar att skillnaden mellan solpanel och generator är bränsleförbrukningen inget är gratis. To.m. min lilla bils ac visar en halv deciliter mer förbrukning/mil. Och man känner när den går till och från ganska irriterande.
60 A x 14v = 840w x 1,36 = 1,14hk som plus förluster ska dras på bränslekontot.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jo jag vet att det är en halvledarövergång men eftersom det är MOS-FET i BMS så borde väl spänningsfallet vara lägre? Någon som kan mäta sin BMS och se om det är likadant på den.
 
F

F.d. 22252

Guest
En MOS-Fet har bara några millivolt i spänningsfall så det verkar underligt speciellt med så lågt strömuttag. Transistorn jobbar ju till-från läge så enda förklaringen är att den reglerar med hög frekvens som inte syns på mätaren. Skulle ju lätt gå att se med oscilloskop.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Tack Peter! Jag messade Daly support men de sägar att det ska vara så och de förstår inte problemet. Blir väl att skaffa en annan BMS för 0.6V vid 200A är ju en rejäl värmekälla. BMS blir ljummen vid 10A.
 
Toppen