• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 LiFePO4 12V bygga själv

Peos10

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Gävle
HBK-Nr
23761
Medlemskap
2024
Nu har jag möblerat om lite bland mina LFP.
Det stora på 280Ah hamnade först i min fiskekajak med elmotor, men blev overkill där, (har aldrig lyckats förbruka över 50Ah på en hel dag).
Det har nu blivit en portabel Power Bank
Batteriet övervakas av ett Daly 12V 4S 100A.
Cellerna hålls på plats med några varv Gorilla vävtejp.
Även kompletterat med en Battery Monitor TR16 på 100A i locket TR16
Boxen kom färdig med några uttag, Anderson 50A, cigg.uttag, dubbelt usb uttag, samt polbultar med vingmutter.

Visa bilaga 214190Visa bilaga 214191Visa bilaga 214192

Mina 100Ah CALB LFP som bara samlat damm hamnar nu i fiskekajaken, tror de blir bra där.
Här hålls cellerna ihop med rostfri M8 gängstång och alu-fyrkantsrör.
De övervakas av ett Xiaoxiang 12V 4S 120A med BT dongel.

Visa bilaga 214193
Visa bilaga 214194
Vart köpte du boxen?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Hej !en fråga om man tar ur bo batterierna o står under bar himmel måste man koppla ur solcellen
Måste och måste, det är däremot jäkligt lämpligt eftersom solcellerna genererar el när solen lyser på dem. En annars enkel lösning är att täcka över dem med exempelvis en sopsäck så att inte solen kan komma åt att lysa på dem.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
På mitt SmartBMS123 tänkte jag sänka värdet för start av balansering (Vbypass).
Jag har aldrig brytt mej om att "laborera" med detta värde, jag har alltid haft det på 3,5V enligt råd från GWL.
Tänkte sänka till 3,40-3,45V.
Vad tror ni andra om detta?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
På mitt SmartBMS123 tänkte jag sänka värdet för start av balansering (Vbypass).
Jag har aldrig brytt mej om att "laborera" med detta värde, jag har alltid haft det på 3,5V enligt råd från GWL.
Tänkte sänka till 3,40-3,45V.
Vad tror ni andra om detta?
Finns det någon anledning till att du vill ändra värdet?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.819
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag har satt min active balancer att starta vid 13,45V och vara aktiv tills spänningen sjunkit under 13,40V. Då balanserar den under laddcykel men skapar inte obalans vid urladdning. Jag laddar mina celler till 13,85V. Active balanser är ansluten till load utgång på mppt som styr till och frånslag.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Finns det någon anledning till att du vill ändra värdet?

Självklart, vid laddning och min balansering kickar in så hinner inte den långt innan laddningen avbryts på Vmax =3.65V.
Min tanke är att tillåter jag balanseringen starta tidigare så är min förhoppning att den kommer längre innan laddstopp.
En annan orsak är att jag så sällan når 100% SoC, så mina balanseringar sker kanske bara ett par ggr om året, det medför att obalansen är på sakta stigande.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har satt min active balancer att starta vid 13,45V och vara aktiv tills spänningen sjunkit under 13,40V. Då balanserar den under laddcykel men skapar inte obalans vid urladdning. Jag laddar mina celler till 13,85V. Active balanser är ansluten till load utgång på mppt som styr till och frånslag.

Hej Håkan, ser du någon fördel att ladda ända upp till 3,85V?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Självklart, vid laddning och min balansering kickar in så hinner inte den långt innan laddningen avbryts på Vmax =3.65V.
Min tanke är att tillåter jag balanseringen starta tidigare så är min förhoppning att den kommer längre innan laddstopp.
En annan orsak är att jag så sällan når 100% SoC, så mina balanseringar sker kanske bara ett par ggr om året, det medför att obalansen är på sakta stigande.
Har du kollat om cellerna är obalanserad vid 3.40-3.45 v...?
 
Toppen