• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kylskåp Kyler dåligt på gasol

RocDoc

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
41656
Medlemskap
2025
Hejsan,har läst massor av trådar i ämnet.
På 230V får jag c:a 2 + grader i kylen och -20 i frysen,men kyler dåligt på gasol.Senast efter en natt med 13 grader utomhus så var det c:a 13+ i kylen.
Har sotat skorsten+brännare,monterat 2st.120mm fläktar med termostat,provat olika effektlägen utan resultat.
Eftersom det blir riktigt kallt med 230V så känns det "systemet"funkar.
Bifogar bild på lågan om den ser ok ut.
Är alltid noga med att stå i våg,skåpet är Dometic RMD 8505
MVH Peter

Bilagor

• 20250806_133646.jpg
    20250806_133646.jpg
    960,5 KB · Visningar: 267
Senast ändrad:

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2025
Fått hem lågspridare monterade dit. Men fick ett annat fenomen. Körde igång det på gasol stapel 4 av 5. Efter en tid så blev det -15 å +2. Ändrade till 3 av 5, -11 +5. Ändrade till 5 av 5 -17 +-0. Blev ju vad man förväntar sig av stapeln ju högre desto kallare

Blaser338

HBK styrelse suppleant
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Fått hem lågspridare monterade dit. Men fick ett annat fenomen. Körde igång det på gasol stapel 4 av 5. Efter en tid så blev det -15 å +2. Ändrade till 3 av 5, -11 +5. Ändrade till 5 av 5 -17 +-0. Blev ju vad man förväntar sig av stapeln ju högre desto kallare
Absorbtionsskåp funkar inte som ett kompressorskåp.

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2025
Ja då är den ju effektiv, dra ner lite på gasolen så kanske det funkar. Förlåt att jag försökte hjälpa till.
Då läste du inte att jag provade olika inställningar från 3 staplar till 5 staplar. Vid 3 staplar blev det -11 +5 vid 4 staplar blev det -15 +2 vid 5 staplar blev det -17 +-0. Första värdet är frysen andra värdet är kylen. Drar jag ner ännu mer så kommer det bli ännu sämre. Detta blev efter jag satte dit lågspridaren

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Då läste du inte att jag provade olika inställningar från 3 staplar till 5 staplar. Vid 3 staplar blev det -11 +5 vid 4 staplar blev det -15 +2 vid 5 staplar blev det -17 +-0. Första värdet är frysen andra värdet är kylen. Drar jag ner ännu mer så kommer det bli ännu sämre. Detta blev efter jag satte dit lågspridaren
Men det är väl ok värden. Frysen är väl att betrakta som ett frysfack. Att förvara frysta varor ca 2-3 dagar. Ofta är dessa frysar inte fullvärdiga frysar

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
I alla husvagns- och husbilskylskåp jag genom året stött på (och det är många), har högre värde på inställningen (vare sig det varit ett "gammalt hederligt" vred med siffror eller en lysdiodstapel) inneburit högre avkylningsgrad. Så har det också varit angivet i instruktionsböckerna.

Pålle

Senast ändrad:

RocDoc

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
41656
Medlemskap
2025
En återkoppling,plockade ur skåpet och kunde lossa t-röret på skorstenen.
Det fanns ingen lågspridare/rökspiral så tillslut hittade jag felet.
Det gick inte att lossa t-röret på plats för skruven satt omöjligt till.
Men nu sitter det en där,undrar varför den inte fanns?
Tusen tack för all hjälp och tips/Peter

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2025
En återkoppling,plockade ur skåpet och kunde lossa t-röret på skorstenen.
Det fanns ingen lågspridare/rökspiral så tillslut hittade jag felet.
Det gick inte att lossa t-röret på plats för skruven satt omöjligt till.
Men nu sitter det en där,undrar varför den inte fanns?
Tusen tack för all hjälp och tips/Peter
Fanns inget i min, köpte å satte dit. Fick ett annat fenomen som du kan läsa om

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2025
Visa bilaga 240956
Skalan går från varmt till kallt.
Mitt kylskåp det kan jag utan å innan. Har reparerat dessa. Om man vräker på max på staplarna vid gasol drift och det är typ 25gr ute så har en del problem att det blir varmare i skåpet. Då får man minska staplarna till typ 3 av 5. Har varit så på min oxå och många andras. Men efter jag satte dit lågspridaren så blev det det man förväntar sig av ett kylskåp. Mer ju kallare. Som jag oxå skrev i mina inlägg

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jo jag läste om ditt fenomen,de är mystiska väsen de där skåpen!:wub:
Jo, så är det. Jag har flera tekniska lösningar och försökt läsa in och dra nytta av andras erfarenheter efter mer än 35 års användning av absorptionsskåp. Men framförallt tillber jag skåpets goda egenskaper inför varje resa och behandlar det med vördnad!! :msn_embarrassed: :msn_hot::D

Toppen