• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kylskåp Kyler dåligt på gasol

RocDoc

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
41656
Medlemskap
2025
Hejsan,har läst massor av trådar i ämnet.
På 230V får jag c:a 2 + grader i kylen och -20 i frysen,men kyler dåligt på gasol.Senast efter en natt med 13 grader utomhus så var det c:a 13+ i kylen.
Har sotat skorsten+brännare,monterat 2st.120mm fläktar med termostat,provat olika effektlägen utan resultat.
Eftersom det blir riktigt kallt med 230V så känns det "systemet"funkar.
Bifogar bild på lågan om den ser ok ut.
Är alltid noga med att stå i våg,skåpet är Dometic RMD 8505
MVH Peter

Bilagor

• 20250806_133646.jpg
    20250806_133646.jpg
    960,5 KB · Visningar: 112
Senast ändrad:

RocDoc

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
41656
Medlemskap
2025
Jag har en termometer i vatten för att inte bara mäta lufttempen.
Har alltid kylt med 230V med all mat i innan vi åker,det är sedan när man står över natten på gasol som det blir varmt igen.
Är mycket tacksam för alla förslag.

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2025
Har själv en Dometic RMD 8505 som fungerar perfekt på alla driftsätten. Det tar ungefär 3-4t att få ner tempen till -10 och +8 kylskåpet med omgivande temp på 25gr. Då är kylen tom på varor. Kör då på gasol eftersom jag inte har 230V där den står. Så nått vajsing med din gasol är det. Du får plocka ner munstycket och brännaren i beståndsdelar och rengöra, även sota ur skorstenen. Där drar jag igenom med en flaskborste. Men se upp när du plockar bort pipan elr vad det kallas i toppen. I röret sitter det en liten plåt bit som är spiralformad hänger på en ståltråd. Den får man plocka bort först innan man rengör skorstenen

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
När jag zoomar in din bild så ser man att dom 4 första skåror på brännaren inte skjuter in värmen i röret utan värmer metallen och pinnen bredvid. All energi från brännaren går inte in där den gör nytta. Den högra delen av röret fångar ingen låga. Ser skumt ut.Kan det vara orsaken? Känns som att 20% av energin går till spillo.

RocDoc

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
41656
Medlemskap
2025
När jag zoomar in din bild så ser man att dom 4 första skåror på brännaren inte skjuter in värmen i röret utan värmer metallen och pinnen bredvid. All energi från brännaren går inte in där den gör nytta. Den högra delen av röret fångar ingen låga. Ser skumt ut.Kan det vara orsaken? Känns som att 20% av energin går till spillo.
Värt att försöka justera helt klart!:)

Toppen