• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Iphone? eller

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Iphone? eller

Nu är SonyEricsson på gång med en ny toppmodell, nämligen Xperia arc:

Enligt Prylportalen:
Upplösningen är inget revolutionerande, utan ligger på 800x480 eller åtminstone någonstans i krokarna enligt representanten vi pratade med. Anledningen enligt honom till att upplösningen inte var högre skulle vara att det är fysiskt omöjligt att få in en högre upplösning på en så pass liten skärm. Samma talesperson förstod dock inte vad vi pratade om när vi påpekade att exempelvis Iphone 4 har högre upplösning på mindre skärmyta.

Den ”lilla” skärmen i det här fallet är en 4,2 tum stor modell som Sony Ericsson kallar för Reality Display. På ren svenska betyder det att det rör sig om en Super LCD-skärm alltså inte AMOLED.

En annan notis är att skärmen numera stödjer multi touch, något den tidigare toppmodellen X10 helt och hållet saknar i dagsläget.

Skärmen är ytmässigt ungefär jämnstor med HTC Desire HD, vilket kräver ganska stora händer för att fungera bekvämt.
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Iphone? eller

Nu är SonyEricsson på gång med en ny toppmodell, nämligen Xperia arc: XPERIA? arc | Android Touch-telefon ? Sony Ericsson

Jämförelse med iPhone 4 (för att bibehålla trådens ämne), iPhone 4 inom parentes:
4,2 tums skärm (3,5 tum)
HDMI-anslutning för att spela upp foton, videosnuttar eller hela filmer direkt i TV (saknas)
117 gram (137 gram)
430 tim standby (300 tim standby)
8,1 mpix kamera med Sony Exmor R ljuskänslig cmos-sensor (5 mpix)
etc...

Förhandsbeställer en direkt av SonyEricsson imorgon :)

Xperia Arc en av CES 2011 hftigaste prylar (bilder)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Iphone? eller


Om man läser mer av artikeln:
Sony Ericsson Xperia Arc har potential att bli en väldigt spännande Android-mobil. Tillverkaren har sålt bra av sina tidigare Android-mobiler, samtidigt som många tycker av deras modeller är långt ifrån några lysande stjärnor på Android-marknaden.

Det största intresset i Androidsektorn rönte Motorola Xoom.
Motorola imponerade med en ny surfplatta som har riktigt häftiga specifikationer. En bildskärm på 10,1 tum och inbyggt stöd för 4g-nätverk. Motorola Xoom kör även på Android 3.0 Honeycomb och planeras att släppas någon gång i mars. Finns det någon som har en chans mot Apples Ipad är det Motorola Xoom. Pris ännu okänt.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Iphone? eller

Även välkände tillbehörstillverkaren Griffin vill vara med och diagnostisera din bil via OBD2-uttaget.

Griffins variant heter CarTrip och fungerar givetvis med Apples iPhone.
Dongeln till vänster sätter du i bilden diagnosuttag (oftast vid fötterna på förarsidan) och så pratar den sedan trådlöst med din iPhone och berättar allt som OBD2-uttaget kan avslöja. Eller så låter du CarTip skriva ned allt den ser till ett SD minneskort för senare avläsning.

Priset i USA blir 90 dollar och Griffin CarTrip bör finnas i butik redan under första kvartalet. Om den nu bara kunde fungera även med Android-lurar. Men det är formodligen för mycket begärt när det gäller just Griffin.
Läs mer direkt hos Griffin.

griffin-cartrip-odb2.jpg
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Iphone? eller

Jo dom verkar/är smidiga , jag har en bluetoothmodell till Iphonen men söker efter en bättre programvara :) .

Smidigt att den kan sitta i uttaget när man kör och telefonen i hållaren så har man lite och titta på ;) ( ironi) :) .
 

Bilagor

  • P1090586 (Medium).JPG
    P1090586 (Medium).JPG
    65,7 KB · Visningar: 2
I

Ice-Man

Guest
Sv: Iphone? eller

Om någon missade det på nyheterna igår:

Omkring hälften av alla skadeärenden om mobiltelefoner hos If avser Iphone, trots att marknadsandelen är avsevärt lägre än 50 procent i Sverige.

Skulle telefonen gå sönder när det är minusgrader ute så gäller inte garantin (Apples användarvillkor som jag nämnt i tidigare inlägg).
Se inslaget här: Rapport | SVT Play

Av någon "konstig" anledning blir jag varken övertygad om att det är en "förträfflig" produkt, eller ett ansvarstagande företag (Apple) :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Iphone? eller

Jag undrar vad din nedvärdering av Apples produkter kommer sig av?

Jag har haft många smartphones under åren (Motorola, Ericsson, Nokia, Samsung, Huawei, HTC, iPhone) men aldrig haft så lite bekymmer som med den sistnämnda. Den är också den mest lättanvända.

Min HTC Desire (Android) har hittills varit en katastrof (3 gånger hos Anovo), jag vågar inte ens sälja den.

Min Nokia 5800 har jag i reserv tack vare Nokias navigeringsapp (Ovi Maps).

PS! Att glaset går sönder på moderna lurar beror kanske på att de i större utsträckning används av ungdomar som är mindre rädda om sina grejer. Det är främst ungdomar som använder iPhone. Jag inräknad :D
 
Senast ändrad:
I

Ice-Man

Guest
Sv: Iphone? eller

Ska vi räkna dina egna erfarenheter med diverse telefoner som gällande fakta eller ska vi istället använda oss av gällande statistik?

Jag har ju mycket svårt att tänka mig att IF ljuger för media:
Apples nordiska Iphone-fiasko | Näringslivsnyheter | SvD

Hade varit trevligt om du ville presentera lite färska fakta som motsäger det hela - inte bara egna erfarenheter med ett fåtal telefoner. Vi har ju inte den blekaste aning om hur du behandlar dina telefoner - du kanske tagit på silkesvantarna och dessutom följer Apples villkor (använder bl.a. bara telefonen inom 0-35 grader) nu när du "blivit med iPhone" :)

Min egen "nedvärdering" av iPhone baserar sig såklart på egna erfarenheter (jobbar ju med bl.a. sådant) men framför allt gällande fakta. Jag har exempelvis ingen anledning att misstro IF´s skadestatistik, speciellt inte när jag jämför med mina egna erfarenheter.

Jag tycker helt enkelt att det är en undermålig och onödigt överhypad produkt levererad av ett företag som förespråkar censur och nedtystande så fort det blåser kring deras produkter. Hoppas jag får tycka så utan att anses vara en "rabiat iphonehatare" :)


Ditt antagande angående spruckna glas är lika skört som glaset på en iPhone. De jag sett som har sprucket glas på sin iPhone har oftast varit jämnåriga med mig - men jag generaliserar inte för den sakens skull :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Iphone? eller

Ditt antagande angående spruckna glas är lika skört som glaset på en iPhone. De jag sett som har sprucket glas på sin iPhone har oftast varit jämnåriga med mig - men jag generaliserar inte för den sakens skull :)

Kanske går åldersgränsen då man är mer rädd om sina grejer vid 41? :D
 
F

F.d. 10329

Guest
Sv: Iphone? eller

Försäkringsbolagen visar en ökning av spruckna glas när iPhone släpper en ny modell.

Försäkringsbedrägeri?
 
G

GunDogs

Guest
Sv: Iphone? eller

Hoppas jag får tycka så utan att anses vara en "rabiat iphonehatare"

Klart att du inte är. Du är ju en rabiat Applehatare :wink:

Har själv en iPhone 3GS och det är den bästa tekniska produkt jag
någonsin ägt (OBS känslomässig värdering) och den har fungerat bra
denna kalla vinter i Skåne (bl a -19°) fast jag har inte låtit den ligga
ute i den temperaturen, men det är det väl ingen som gör, eller…?

Det blåste upp en liknande "storm i ett vattenglas" om antennen i
iPhone4 när den introducerades. Det visade sig att det bara var
AT&T-abbonenter i USA som hade problem, men media blåste upp
det som en världssensation.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Iphone? eller

Ska vi då med ett dåligt resonemang generalisera och anta att iPhone-användare är mer oärliga och begår bedrägerier oftare än andra? :)
Jag ska lägga benen på ryggen nästa gång jag ser någon hålla i en iPhone - för inte vill man ha med bedragare att göra?! :)

Nah, jag väljer att tro flertalet ärenden beror på att det är en kass telefon bl.a. eftersom den är kraftigt överrepresenterad i statistiken. Att det sedan finns bedragare som "råkar" ha sönder sin telefon när ny modell är på gång ser jag inte som osannolikt - inte IF heller tydligen...

Fast artikeln/reportaget handlade ju denna gång om att iPhone inte får användas i minusgrader då garantin inte gäller. Hur löjligt är inte det på en skala? Så alla ni som har iPhone - ni får vänta tills mars/april med att ringa, annars gäller inte garantin här uppe i Norden :)

Kanske kan vi vänta oss att antal ärenden där användaren med bestämdhet hävdar att han varit på solsemester när telefonen gick sönder ("iPhonebedragarna" skyr väl inga medel) - undrar om Apple då kräver bevis?
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Iphone? eller

Rabiat Applehatare... Nåja, de har ju faktiskt kommit med en och annan fiffig uppfinning som sedan andra företag förfinar :)

Hörrudu, -19?! :)
Du använder din iPhone på ett otillbörligt vis och om du inte aktar dig så kan den explodera i handen på dig :/
"– Jag satt i bilen vid ett gatljus och då small det, säger Leni Kristin Lövvik till TV 2 i Norge.
Fallet fick stor uppmärksamhet i Norge. Det var bakstycket till Leni Kristin Lövviks Iphone 4, som är tillverkat av glas, som small av spänningar när hon satt i bilen. Ute var det 12 minusgrader och inne i bilen omkring 20 plusgrader.
Apple vägrade ersättahenne. Garantin gäller nämligen bara när det är mellan 0 och + 35 grader."

Storm i ett vattenglas?! Det var ett hårdvarufel på telefonen som ingalunda bara gällde AT&T - vart har du fått den informationen ifrån?
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Iphone? eller

Hörde på jobbet att iphone har tagit bort garantin om den går sönder pga kyla (minusgrader) om det är så så känns det inget vidare, jag har en iphone4 som fungerar perfekt och jag använder den förstås överallt, har den varmt när jag inte använder den så jag behöver inte den garantin hoppas jag.
Undrar om telefonen blir billigare att köpa om det verkligen stämmer detta.
Mvh
pelle 570
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Iphone? eller

Alltid kul dessa diskussioner
Mina spontana reflektioner:

  1. Det står i SVD att de inte har någon statistik för Iphone 4..
    [*]
    Iphone 3 och 4 är modeller. Dessa skall givetvis jämföras med specifika modeller av andra märken och inte Androidtelefoner generellt eller märken som tex Ericsson.
  2. Man behöver inte vara hjärnkirurg för att förstå att ”många” av Iphone användarna är yngre som använder sina telefoner flitigt, till allt möjligt och överallt. Även i fyllan på krogen...
  3. Och ja, jag tror att de yngre är överrepresentade i statistiken när det gäller dem som använder försäkringen ”med flit”.
  4. Punkt 3 och 4 ovan kan säkert förklara överrepresentationen i försäkringsärendena. Det behöver inte vara produktens fel.
  5. Produktfel hanteras ju av garantin och inte av IF... IF’s ärenden är rimligen kopplade till drulleaktiviteter och stöld eller ???
  6. Om garantin inte gäller vid minusgrader är det skit. Det skall i så fall framgå tydligt innan man köper den alternativt skall Apple inte sälja den i de länder där den inte klarar det normala klimatet.
Och nej, jag älskar inte Apple:D
 
G

GunDogs

Guest
Sv: Iphone? eller

Hämtat från Apples hemsida gällande iPhone 4:

Temperatur vid användning: 0 till 35° C
Temperatur vid förvaring: -20 till 45° C
Relativ luftfuktighet: 5 till 95 %, icke-kondenserande
Höjd över havet vid användning: högst 3 000 m
Höjd över havet vid förvaring: högst 10.000 m

Problemet är tydligen batteriet som inte tål att laddas vid minusgrader.
Troligen det som hänt i Norge. Kvinnan satte en kall telefon i laddaren i bilen.

Sen kan man ju undra hur en telefon, som man oftast har innanför kläderna
kan bli nerkyld till minusgrader när man använder den. Den alstrar ju värme
under användning. Det är något lurt med de aktuella fallen. :confused:

Å andra sidan får man ju inte tvätta sina bomullskalsingar i mer än 30° heller. :wink:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Iphone? eller

Nu är ju det här en tekniskt något mer avancerad produkt än bomullskallsingarna :D, men visst skall telefonen klara om man glömmer den kvar i bilen över natten, och sedan sätter den i laddaren, allt annat är ju patetiskt!:mad:
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Iphone? eller

Fast artikeln/reportaget handlade ju denna gång om att iPhone inte får användas i minusgrader då garantin inte gäller. Hur löjligt är inte det på en skala? Så alla ni som har iPhone - ni får vänta tills mars/april med att ringa, annars gäller inte garantin här uppe i Norden :)

Du kan vara lugn, jag har använt min i minus 25 utan att den har tagit skada, vad jag kan se.

Amerikanska produkters villkor för handhavande är försiktiga i överkant pga rädslan att bli stämda på miljonbelopp i $ för minsta lilla fel. Det gäller alla amerikanska produkter.

Den enda lur som givit upp för mig var en Ericsson som förvarades i bröstfickan under ett träningspass. Den tålde inte svetten.
 
Toppen