• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Iphone? eller

Ingela & Mats

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1674
Medlemskap
2024
Tänkte byta min gamla omoderna mobiltelefon. Valet står mellan Iphone 3gs eller SonyEricsson Xperia10. Vad tycker ni som har dessa?
 

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022
Sv: Iphone? eller

Har inte någon erfarenhet av Xperia men har haft smartphones från både SE och Nokia tidigare och kan bara säga att Iphone (jag har 4:an) är super och fungerar problemfritt (vilket jag inte kan säga om tidigare smartphones). Android-lurarna är ju lite av copy-cats. Dessutom finns det överlägset flest appar till Iphone även om Android börjar knappa in på Iphones försprång.
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Iphone? eller

Jag har haft ett antal ericssonlurar, varav de 2 sista var smartphones, men när jag nyligen skaffade en ny lur blev det en HTC Desire HD.
Det bytet har jag ej ångrat, då detta är den bästa lur jag haft.
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Iphone? eller

Hej

Vi har haft båda i familjen och nu har alla en Iphone. Den är så överlägsen så alla diskusioner och funderingar är överflödiga, visst lite dyrare men värd varje krona. Har haft våra sedan husbilsmässan och har ännu inte behövt läsa i några instruktioner den gör precis som man vill. Har just nu Tre som nät men Telia är överlägset när man åker husbil och inte alltid parkerar där alla andra bor.

Lycka till Torbjörn
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Iphone? eller

Barnen har iPhone 4, ja om man älskar en massa appar (en del är dock bra), haft själv sist Ericsson, men def finns inget som vinner över Nokia N8 i dag med dess enkla telefon, SMS osv som Nokia alltid varit känt för, plus navigator, användarvänlighet, bästa kameran, HD- videokamera, en massa appar också osv. Experian hade inte en möjlighet att matcha den...

Gå och prova Nokia, läs om vad den har, be någon visa funktionerna

Rekommenderas

hälsning
jyrki
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Iphone? eller

Köp en Iphone 4 , massor med bra att ha applikationer samt om du har laptop så behöver du inget mobilt bredband till den för du har internetdelning i Iphonen och surfar då via telefonen .

Jag är helnöjd med min .
 
Senast ändrad:
I

Ice-Man

Guest
Sv: Iphone? eller

Värnar du om yttrandefrihet och öppen programvara så väljer du en Androidbaserad telefon (t.ex. SonyEricsson X10).
Apple är duktiga på marknadsföring, men de är även väldigt duktiga på att lägga sig i vad folk ska ta del av - d.v.s. de censurerar friskt. Bara det gör att jag inte lägger en sekin på en Appleprodukt.

Prestandamässigt är X10 överlägsen iPhone 3GS, medan prestandan jämfört med iPhone 4 är i stort sett identisk.

Ser man sedan till mjukvara (program/appar) så finns det till båda plattformarna hundratusentals program att välja på, och till Android är övervägande delen gratis. I stora drag kan man göra samma saker med båda då de flesta program finns till båda plattformarna.

Beträffande mjukvara för att koppla sin telefon till datorn så är det ett annat kapitel. Apple envisas med sitt iTunes för att bl.a. konvertera musik (tar lång tid) till telefonen. iTunes har alltid varit riktigt bedrövligt skräp och är fortfarande, tyvärr KRÄVS det att du installerar det innan du ens kan använda en iPhone ordentligt!
Android använder spelar gladeligen alla gällande standardformat (film/musik etc.) utan att behöva ha ett enda program installerat på datorn (om man inte vill).

iPhone 4 har mini-SIM vilket hos vissa operatörer kräver att det aktiveras (vilket i vissa fall tar några dagar) innan användning.

En standard iPhone (ej s.k. jailbreakad) kan inte ta emot eller skicka musik och bilder till andra telefoner (märken/os) via t.ex. blåtand, det har Apple bestämt.

iPhone kör inte full multitasking (inte ens i version 4), d.v.s. program som du kanske vill ha liggande igång i bakgrunden fungerar inte om de inte ligger framme.

Androidlurarna kan fullt ut ändra utseende med flera startskärmar om man så vill. På en startskärm kan man ha exempelvis ikoner och/eller s.k. widgets, d.v.s. små program som t.ex. visar vädret, position, temperatur, samtalslistor eller något annat kul.

Jag skulle kunna prata hela natten om varför du INTE ska välja en iPhone :)

Jag arbetar bl.a. som inköpsansvarig för bl.a. mobiltelefoner och jag brukar säga följande till dem som vill ha en smartphone: TÄNK på att det är en dator med inbyggd telefonfunktion med allt vad det innebär.
Är man BARA intresserad av att ta emot och ringa samtal så ska man inte välja någon av ovanstående smartphones!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Iphone? eller

Som alltid när man ställer en sådan fråga får man olika svar. Detta beror huvudsakligen på att folk föredrar det system/märke som man själv använder.

Det bästa är naturligtvis att få synpunkter av någon som använt/använder flera olika system (iPhone, Android). Märkesvalet kan nog göra detsamma. Läs objektiva tester i fackpressen.

Själv använder jag olika lurar (HTC Desire, iPhone 4 och Nokia 5800) och alla har sina för- och nackdelar men jag har märkt att jag alltmer använder iPhone 4 p.g.a. överlägsen skärm och bättre kvalitet.

Som gammal fotoamatör har jag t.o.m. i nödfall använt kameran och fått hyfsade bilder med hjälp av de många appar som gör bilderna bättre (HDR).
Se iKnarrevik: Vikarvet
 
Senast ändrad:

Ingela & Mats

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1674
Medlemskap
2024
Sv: Iphone? eller

Tack för info, det var ungefär detta jag kommit fram till. Så det blir nog en X10. Tycker det är för mycket pengar att lägga på de dyrare. Jo, jag skall ringa med den oxå :snowman-2-icon:.. i alla fall när jag har täckning. Här hemma har vi i stort sett noll täckning och det är dåligt lite här och där här i värmland.

Hälsningar
Ingela

Hm, detta hamnade lite fel, det var meningen som citat till Ice-man
 
Senast ändrad:
G

GunDogs

Guest
Sv: Iphone? eller

Värnar du om yttrandefrihet och öppen programvara så väljer du
en Androidbaserad telefon (t.ex. SonyEricsson X10).

Det där är ett klassiskt angrepp på Apple som inte har ett dugg med
yttrandefrihet att göra. Anledningen till att Apple är noga med vilka program
som släpps igenom är uppenbar: Man vill inte att vilka hemmaknåpade
program och appar som helst ska kunna laddas ner. Erfarenheten har visat
att Apple inte har en bråkdel så mycket problem med system och program
som PC. Dessutom nästan inga virus.

Jag har använt Mac både i jobbet och privat sedan 1986 och maken till
användarvänliga produkter finns knappast. Många har lärt sig av Apple. Bl a
Microsoft som tagit efter mycket i sitt OS. Och så är det ju med iPhonen också:
alla försöker kopiera den, men lyckas tyvärr inte fullt ut.

PS Ser att Ingela & Mats bestämt för sig X10, men detta inlägg var mest riktat
till Ice-Man.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Iphone? eller

Hej, jag använder Samsung Galaxy S som jag till en början var väldigt nöjd med.

Idag kan jag tycka att vissa saker som att hämta mail via POP går otroligt segt vilket stör mig.

En sak som gör skillnad för mig Iphone/Android är att jag tycker om att kunna kopiera fritt till min telefon som man gör i datorn.

Om jag förstått det rätt går inte det utan vidare i Iphone.

En annan sak är att det är praktisk att kunna växla minneskort vid behov, går inte på Iphone då det är inbyggt...

Summering:
Ipohne tror jag mig tycka har ett lite bättre snabbare gränssnitt.
Android:
Löst minneskort
Löst batteri
Går att kopiera till och från utan specialprogram

Appar:
Likvärdiga idag

Använda som modem till datorn:
Båda har denna funktion.

Kamera/Film:
Båda är grymma för att vara telefoner.

Anslutningssladdar:
Gillar att Android använder micro usb

Musikspelare:
Gillar WinAmp till Android
Iphone vet ej.
Saknar... Hjälp en spelare som klarar att sortera låtar med information från filens tag BPM

Till er som använder Android... tipps: Ghost Commande

:snowman-2-icon: Lasse
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Iphone? eller

Idag kan jag tycka att vissa saker som att hämta mail via POP går otroligt segt vilket stör mig.

En annan sak är att det är praktisk att kunna växla minneskort vid behov, går inte på Iphone då det är inbyggt...Lasse

Jag undrar bara varför du använder POP när IMAP finns för hämtning av mail? Går snabbare på iPhone än på laptopen.

När behöver man växla minneskort när det inbyggda är 64 GB? Räcker inte minnet kan man lägga i tex Mecanto eller Dropbox.
 

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022
Sv: Iphone? eller

Jag undrar bara varför du använder POP när IMAP finns för hämtning av mail? Går snabbare på iPhone än på laptopen.

När behöver man växla minneskort när det inbyggda är 64 GB? Räcker inte minnet kan man lägga i tex Mecanto eller Dropbox.


Och dessutom har man bytt telefon långt innan minnet är fullt.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Iphone? eller

Måste precis som Knarrevik nämner hålla med om att Dropbox är en suverän app & program.

Jag använder mej av 3 olika datorer förutom min Iphone och kan på så sätt komma åt & jobba med mina filer var jag än är. Enkelt smidigt och snabbt.

Jag har en Iphone 3Gs sedan drygt ett år och är helnöjd med den, och har blivit än mer övertygad om dess funktion och enkelhet allt eftersom.

I julklapp fick min sambo en Samsung Andorid, jag kan inte påstå att jag är imponerad av hur Android fungerar.

//Tommy
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Iphone? eller

Jag undrar bara varför du använder POP när IMAP finns för hämtning av mail? Går snabbare på iPhone än på laptopen.

När behöver man växla minneskort när det inbyggda är 64 GB? Räcker inte minnet kan man lägga i tex Mecanto eller Dropbox.

Hej och tack för ditt inlägg, har testat att köra IMAP (gör det just nu faktiskt)
men utan någon större skillnad, fler tipps? hämtar mail från Telia.

Minne... ja detta beror på vem man är och hur man använder minnet.

I mitt fall vill jag ha med mig min musik och film, då är inte 64Gb så mycket.

Att lita på internet drar jag mig för... så då är lösningen inte att lägga filer på nätet.:snow-icon:
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Iphone? eller

Lite skillnad på 64 mb och 64 GB sen har säkert alla telefoner för och nackdelar .

Hur bra ex. en Nokia är så kommer jag som person inte överens över menyrerna för att jag hade en Sony ericsson innan jag hade Iphonen .

Det handlar väl mycket om användar vänlighet också och hur mycket resp. person kommer överens med prylen , jag köpte min Iphone 4 av en tjej som tyckte den var för teknisk så jag kör kontantkort .

Det finns grejer jag inte gillar med Iphonen som en liten baggis som T9 ordlistan funkar ju inget vidare .
Knappen till röstbrevlådan ligger för lätt åtkommlig .

Jag skulle vilja ha täcklucka till hörlurs och ladduttagen .


Jag kommer i veckan testa om en DMC2 funkar till bilen och den är ju fanatastisk grabben har en samt har jag monterat i 2 andra bilar .

Då kan man ju sätta telefonen i DMC´n eller syskon alternativet IAI och denna kopplar man till CDväxlarstyrningen på bilstereon och på så sätt kan man ju lyssna på telefonmusiken direkt i bilstereon , dessutom har den bluetooth samt handsfree samt kan man ju köra misiken på minneskort eller via aux .
Så ser den ut DMC2 : Nascom
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Iphone? eller

I mitt fall vill jag ha med mig min musik och film, då är inte 64Mb så mycket.

Jag antar att du menade 64 GB?
Hursomhelst blir det ganska många minneskort för att komma upp i 64 GB.

PS! Det finns faktiskt en möjlighet att koppla in externt minne i bottenuttaget på en iPhone om man så vill (även externt batteri, fm-sändare mm). DS
 
Senast ändrad:

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Iphone? eller

Jag antar att du menade 64 GB?
Hursomhelst blir det ganska många minneskort för att komma upp i 64 GB.

PS! Det finns faktiskt en möjlighet att koppla in externt minne i bottenuttaget på en iPhone om man så vill (även externt batteri, fm-sändare mm). DS

Svar ja... 64Gb:p

Som sagt, visst är det härligt att alla individer ser olika på saker och ting :santa-3-icon:

Hoppades få napp på sortering BPM...
 
Toppen