• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Iphone? eller

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Iphone? eller

öööö skall man inte bara kunna ringa på telen ??? resten e en bi produkt? ... hrummm tror att den som dör med flest prylar vinner ...
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.940
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Iphone? eller

Hej Tom!

Du skrev i en tidigare tråd angående Ipad att vi inte skulle göra det till ett Apple vs. Android-krig. Det känns dock som det är precis det du håller på med..., så ner i skyttegraven med dig! :)

Du redovisar ett antal ideologiska skäl, vilka jag inte köper. F n dikterar Apple mycket riktigt vissa villkor eftersom de är på väg att bli stora och deras marknadsföring syftar till att de ska bil ännu större. Så fungerar marknaden. Rent ideologiskt känns det dock som en droppe i havet jämfört med de villkor ex Microsoft dikterat för oss genom åren. De villkoren har du tydligen köpt!? Så att välja bort Apple idag av ideologiska skäl tycker jag känns som hyckleri.

Menar du däremot med ideologi att du blir tekniskt låst som tekniker, kan jag förstå dig. Men det är just det som är Apples framgång. Normalanvändarna, som kanske är 95% och som definitivt inte representeras av dig, vill ha funktion. Två hål i väggen!

Jag blir inte heller impad av din statistik mot Apple. Jag kan alltid få vilket resultat jag vill, för eller emot vad jag vill, genom att ensidigt söka på nätet. Ex din länk angående "spioneri" gäller faktiskt hela branschen men går givetvis att vinkla hur man vill.

Du skriver också nånstans att du representerar 5000 användare, eller nåt sånt, och deras behov. Jag representerar i så fall drygt 25000 användare men känner inte igen dina synpunkter. Vidare är vare sig ex Iphone eller X10 byggda för annat än normalt användande. Behöver man lurar för tuffare tag finns det "ruggade" sådana som är riktigt bra.

Jag är själv inne på min tredje Xperia. X1, X2 och X10. Den har utvecklats från en riktig skitlur till en hygglig android. Jag skulle dock byta till Iphone när som helst!

Iphone är en väldigt användarvänlig lur. Ur normalanvändarsynpunkt tycker jag att den slår det mesta i smartphoneväg som finns på marknaden idag. Dvs den är ett mycket bra val för omkring 95% av alla som behöver en så pass avancerad mobiltelefon/handdator. Övriga tekniknördar har hela marknaden till sitt förfogande!

Men du Tom! Ett gott slut och ett riktigt Gott Nytt År på dig. Jag gillar dig och din fantastiska buss skitmycket! :)

Krister N
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Iphone? eller

Oj, här i skyttegraven går det hett till, rejäla salvor grovkalibriga inlägg med substans! :)

iPadtrådens avsikt var diskussioner kring Navigation i iPad så vi var väl på väg till ett sidospår där, men i denna tråd härjar vi fritt då frågan var vilken man ska välja. Så vi håller oss i skyttegravarna ett tag till...

Ideologi: Jag godtar inte vilka inskränkningar som helst, varken i integriteten eller i yttrandefriheten. Det är min åsikt att Apple felaktigt försöker bestämma vad som ska komma användarna till livs och det är upp till var och en att instämma eller ha sin alldeles egen åsikt - jag lägger inga som helst värderingar i det!

Microsoft: Ja, du, det här förtjänar nästan en egen tråd (eller kanske ett helt eget forum), men jag ska förklara hur jag ser på det hela.
Microsoft är på grund av sin dominans ett nödvändigt ont (om man hårddrar det). Såklart har MS liksom Apple kommit med massvis av bra ideer och utan dem så hade IT-världen sett väldigt annorlunda ut.
Jag har som du säkert redan gissat både Linux (jag är dock ingen Linuxguru) och Windows installerat på mina datorer här hemma. På jobbet är det av naturliga skäl MS som dominerar. Varför? Jo, för de flesta program som används i koncernen finns helt enkelt bara utvecklade för Windows.
Jag försöker i möjligaste mån använda alternativ. Vi kör exempelvis inte Exchange (dyrt skräp) utan en mailserver som har samma funktionalitet plus en massa annat smått och gott (det går att få Exchangefunktionalitet på den med om man tvunget vill).
Vi kör OpenOffice så långt det är möjligt, d.v.s. i vissa fall interagerar programvaran med Office på ett sätt som gör att MS Office krävs.
Vår Webserver som hanterar våra domäner kör en Linuxdist som är ruskigt användarvänlig med sitt grafiska webgränssnitt. En IIS har vi tyvärr till slut blivit tvugna att installera (endast på det lokala nätet dock) på grund av att en programvara krävde det. IIS är oxå skräp, dock inte dyrt skräp.
Jag skulle kunna ta många fler exempel, men jag tror du fattar.
Just att de alternativa lösningarna är BÄTTRE är skälet till att jag har valt dem, en positiv bieffekt är ju oxå att kostnaden är lägre, men i det sammanhanget har inte pengarna någon större betydelse. Det kostar långt mer med driftavbrott, det ser man ganska snabbt om man räknar på det.
Jag ÄLSKAR alltså inte MS heller och väljer gärna bort dem till förmån för något som är bättre, men många gånger finns inga alternativ.
Alltså kan man säga att jag gärna väljer bort MS på grund av bl.a. ideologiska skäl.

I min ideologi ingår även de tekniska aspekterna ja. Jag anser att den som VILL skall kunna göra de förändringar/modifieringar man vill - t.ex. personifiera sin telefon mjukvarumässigt. Detta ska ju givetvis ske på ett så användarvänligt sätt som möjligt vilket är en svår balansgång, men jag tycker trots allt att de ha lyckats ganska bra med det i Android. Är man inte nöjd med det som går att göra som standard så kan man ju alltid ta till lite appar :)
"Två hål i väggen"-konceptet tycker jag passar bra in även på Android, men med tillägget att man faktiskt KAN vara "poweruser" om man bara vill. Sedan är kanske 95% av användarna inte intresserade av det som du mycket riktigt påpekar - men det är ju upp till var och en åter igen :)

Beträffande de länkar med statistik jag har presenterat så är de väl tämligen oberoende skulle jag vilja påstå?
Jag är fullt medveten om att media vinklar saker och ting, journalisterna är människor med åsikter precis som du och jag. Av rent ideologiska skäl så undviker jag även Aftonbladet i möjligaste mån :)
Tidningen mobil får väl ändå anses vara ganska opartisk då de ju arbetar för marknaden som helhet? De har haft ganska vass kritik mot de flesta tillverkare tycker jag.

Problemet med integritet tycker jag eskalerar och du har rätt i att det gäller hela branschen. På en Androidlur får jag åtminstone reda på vad appen vill ha tillgång till redan innan installation och kan då välja att avstå (vilket jag gjort ett flertal gånger) från att installera.

Japp, det finns "ruggade" alternativ, men de är oftast "ruggigt" klumpiga. Även hantverkarna har idag vissa krav och de inser oftast att det är känsliga prylar och hanterar dem därefter (nu pratar jag generellt om de som har smartphones). De som har telefonen att ringa med förser jag med billigare telefoner utan en massa "irriterande lullull". Det är helt enkelt så att behoven styr.

X1 och X2 har jag givetvis kört, och det är som du säger ena riktiga skitlurar! Maken till användarovänlig finns knappt! Det jag önskar mig just nu är en fullsize X10 med utfällbart tangentbord - det hade varit mumma!
Andra saker som hade varit otroligt trevligt är ett par veckors batteritid, inbyggd LED-projicering och optisk zoom - snart är vi där ska du se :)


Ojoj, tenderar att bli långa inlägg...

Det är härligt med olika åsikter och jag respekterar era allihop.
Krister, jag brukar ha ett extra öga på dina inlägg och tycker du har en bra och saklig ton i dem. Hade varit trevligt att träffas o munhuggas lite :)
Jag passar även på att önska även dig ett gott slut och ett gott nytt år (som vi för övrigt i år firar in utanför Vellinge).
:msn_drink:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Iphone? eller

Tyvärr Ice-Man, jag tror inte att dina argument går hem hos dem som efter en mängd misslyckade smartphones slutligen fastnat för iPhone.

Kanske börjar jag bli gammal men jag tröttnade av allt strul med Symbian och Android och skaffade till slut en iPhone vilket jag hittills inte ångrat.

Men vem vet, kanske Android kommer med överraskningar och då är jag nog den förste att byta igen såvida inte Apple upprätthåller sitt försprång. (Intressant med ny teknik). Om SonyEricsson lyckas med att uppgradera sin Androidversion lite oftare kan jag t.o.m. överväga en sådan även om det tar emot.

Trevligt med lite debatt på forumet även om jag inte köper din ideologiska övertygelse.

PS!
GOTT NYTT ÅR
till er alla därute.
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.940
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Iphone? eller

Hallå igen Tom. Ditt ideologiska engagemang är vekligen äkta. Däremot håller jag inte med om dina ideologiska slutsatser. Det känns som om du grundar dem i ett ganska snävt, ickekommersiellt perspektiv.
Det är absolut bra att man har ett socialt perspektiv och ansvar också i sitt ”företagande”. Däremot ser jag, precis som du, inte opensourcelösningar som ett heltäckande alternativ. Särskilt inte där det krävs storskalighet. Jag förlitar mig heller aldrig på enbart egna, eller tilltänkta leverantörers uppfattningar, utan inhämtar alltid secondopinions ute på marknaden, ex från företag och ”proffstyckare” som Gartner. IT-säkehet bestäms dessvärre inte i första hand av ideologiska krav.
Sedan är säkert dina länkar från vederhäftiga källor. Det blir bara så ensidigt att välja ut allt negativt om en tillverkare eller ett programhus. Då kan man hissa eller sänka vilken produkt som helst.
Jag håller dock med om att det är olyckligt att vi går mot större och mer koncentrerade lösningar och aktörer. Oavsett om det gäller mobillurar eller storskaliga IT-lösningar. Det ger ett fåtal stora aktörer alldeles för stora ytor att agera på. Den nyttiga konkurrensen uteblir. Här kommer säkert opensourcetänkandet fortsätta att skapa nyttig konkurens.

Slutligen ett riktigt Gott Nytt År på alla..., oavsett mobil-lur!:)

Krister N. (Nöjd iPad och förhoppningsvis snart iPhoneägare! =)
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.866
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Iphone? eller

Vilken tråd! :snow-icon:

Gott Nytt År till er alla!

Från en som hoppas att någon telefon ska klara av en så enkel sak som att sortera MP3 låtar efter hastighet "BPM" under 2011:santa-5-icon:
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Iphone? eller

Tycker det är mycket intressant att följa den här tråden. Debattörer som är mycket kunniga i ämnet och som kommer med sakliga argument, utan att kasta skit på varandra! Bra, fortsätt så.

En sak jag lagt märke till, tycker mig se att en del anser det vara en högre status med Iphone, de kör inga appar och kan nästan bara ringa med den, men en Iphone ska det va.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Iphone? eller

Jaha, idag fick man lite mer vatten på sin kvarn:
Iphone-kunder fick sovmorgon - Sverige - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt
Fast jag antar att det på en iPhone inte kallas för bugg utan feature :)

Å andra sidan är det ju skönt med sovmorgon, speciellt på nyårsdagen...

Undrar om Apple ersätter dem som missat flyg/tåg/jobb/etc på grund av att de inte vaknat i tid - skulle inte tro det va?
Jag har sedan jag skaffade min första GSM-telefon använt alarmet för väckning m.m. och ser det mer eller mindre som en basfunktion!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Iphone? eller

Roger67: Missade ditt inlägg innan. Moxier mail ska fungera bra att synca ihop med Exchange: moxier.com | Robust Software for Productive People Ligger med som standard på Sony Ericsson X10.

Hej

Tack,
Jo det finns säkert en knippe lösningar för det som funkar utmärkt.
Kruxet i mitt fall är att vår maillösning med x antal servrar täcker in 100.000+ användare i jordens alla hörn så det är inte speciellt poppis att kapa en lokal Exchangeserver för att få till en koppling för full pushfunktionalitet.
Men vem vet, kanske stödet kommer så småningom.
Fram tills dess får jag växla mellan Blackberryn och Iphonen.

Efter dessa diskussiner som varit här blir jag faktiskt än mer sugen på att packa upp Iphonen och installera den...
Vi får se om det är den eller Blackberryn som flyger ut genom fönstret efter ett par veckor.

Hipfaktor och kul appar vs Suveränt arbetsredskap;)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Iphone? eller


Mycket vatten blir det!
Här kommer en kalldusch för Androidanvändare:


Det är riskfyllt att tanka hem applikationer för Android från app-butiker som inte är Googles egna, särskilt om man besöker app-butiker ämnade för kinesiska användare. Nyligen rapporterades en trojan som kan användas för att ta över mobiltelefonerna spridas via kinesiska app-butiker. Nu har det hänt igen och den här gången är det en skadlig programvara som getts namnet "MSO.PJApps" som upptäckts.

Den skadliga programvaran försöker när den är installerad koppla upp telefonen mot olika sajter och skickar textmeddelanden innehållande identitetsinformation om telefonen och sim-kortet till sajterna. Programmet börjar även prenumerera på olika betaltjänster utan att användaren märker av det förrän räkningen kommer.


På grund av Apples strängare säkerhetstänk drabbar detta inte iPhone/iPad-användare på App Store.
 
Senast ändrad:
I

Ice-Man

Guest
Sv: Iphone? eller

Knarrevik: Jag pratade i och för sig om buggar i den skeppade programvaran (grundinstallerat eller vad vi ska kalla det).
Såklart finns det buggar och trojaner för båda plattformarna, speciellt om man ger sig utanför appstore/market, men eftersom du explicit skrev "från app-butiker som inte är Googles egna" och "Apples strängare säkerhetstänk drabbar detta inte iPhone/iPad-användare på App Store" i samma inlägg så kan vi konstatera att vi ju inte kan lasta Google för den programvaran!
Google har såklart viss koll på market, men de censurerar i alla fall inte som Apple gör :)

För att kunna ladda ner appar utanför Market måste man manuellt aktivera den möjligheten. De som aktiverar den möjligheten utsätter sig även medvetet för risken (som man får varning om vid aktivering).
Till skillnad från iPhone så är det i alla fall möjligt på en standard Android-lur att ta emot "extern" programvara, både från webben och via t.ex. blåtand från andra telefoner, om man bara är villig att ta "risken". Återigen valfrihet :)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Iphone? eller

Köper man en mobil som mn inte gillar så är det ju bara sälja den och köpa en ny ... Jag köpte min 2 månader gamla Iphone 4 på Blocket för 4200:- och kör kontantkort och det är kalasbra .

Visst kan man få en telefon gratis när man tecknar ett abonnemang men då är man ju låst och deras snack om ring för ex: 299:- ringer man inte upp det så ger man ju operatören pengarna eller om man nu ringer för mycket så kostar det ju "skjortan" .

Jag kör 3 och laddar med 300:- / mån och då får jag utnyttja allt samt fri surf och 3000sms/mån , 0kr inom TRE samt till alla fasta nummer .

Ringer jag bara för 100:- så har jag ju kvar 200:- i potten och kan använda månader då jag ringer mera .
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Iphone? eller

Nu är SonyEricsson på gång med en ny toppmodell, nämligen Xperia arc: XPERIA? arc | Android Touch-telefon ? Sony Ericsson

Jämförelse med iPhone 4 (för att bibehålla trådens ämne), iPhone 4 inom parentes:
4,2 tums skärm (3,5 tum)
HDMI-anslutning för att spela upp foton, videosnuttar eller hela filmer direkt i TV (saknas)
117 gram (137 gram)
430 tim standby (300 tim standby)
8,1 mpix kamera med Sony Exmor R ljuskänslig cmos-sensor (5 mpix)
etc...

Förhandsbeställer en direkt av SonyEricsson imorgon :)
 
Toppen