• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Import från Tyskland

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
I Tyskland görs ursprungskontroll tjänstemannen kontrollerar fysiskt chassinummer ditt pass kontrolleras nytt reg.bevis tillverkas nya regskyltar tillverkas i al. Skatt och tillfällig trafikförsäkring betalas ev. helförsäkring får ordnas med ditt bolag i Sverige. Tidsåtgång 2 till 3 tim trots köer.

Men som sagt, jämförelserna haltar det ena är utförsel, det andra är införsel!

Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Jag har nu, via formulär på Transportstyrelsens hemsida, ställt denna fråga:

Vår husbil (YBO788) har en totalvikt på 4 100 kg. Enligt fordonshandlingarna tillhör den fordonskategori M1, och fordonsslaget är ”Personbil”. För en person med enbart B-behörighet är det ju inte några problem att, med stöd av undantagsregeln (alla villkor uppfyllda) framföra denna husbil.

Om någon skulle köpa en liknande husbil (totalvikt över 3 500 kg) i Tyskland tillhör även denna givetvis fordonskategori M1 men den är, enligt uppgift, av bland annat skatteskäl vanligtvis registrerad som Sonderkraftfahrzeug (So.Kfz.) och inte Personenkraftwagen (Pkw). Får denna husbil köras hem till Sverige med stöd av undantagsregeln av en person med enbart svensk B-behörighet?

Till dess att jag fått svar från Transportstyrelsen "vilar jag min resväska".

Pålle
Nu har svaret på ovanstående fråga kommit, och det är kort och koncist:

Ärendenummer: TSTRKK 2025/972535

Hej, tack för ditt meddelande!

Ett fordon ingår i övergångsregeln om fordonet är registrerad som en personbil. Om fordonet inte är registrerat som en personbil får man inte köra den med övergngsregeln.

Med vänlig hälsning

Engemyr Maja Ktj 5
Avdelning Körkort

Transportstyrelsen
701 97 Örebro
http://www.transportstyrelsen.se
Telefon: 0771-81 81 81

Pålle

Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025

Ett fordon ingår i övergångsregeln om fordonet är registrerad som en personbil. Om fordonet inte är registrerat som en personbil får man inte köra den med övergngsregeln.

Med vänlig hälsning

Engemyr Maja Ktj 5
Avdelning Körkort

Transportstyrelsen
701 97 Örebro

Pålle
Ska man då tolka detta som att du inte kan köra en tung tysk bil? Den är registrerad som M1 men inte personbil??

Per.S

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2025

Med vänlig hälsning

Engemyr Maja Ktj 5
Avdelning Körkort

Transportstyrelsen
701 97 Örebro

Pålle
Att transportstyrelsens svar är som ovan angivet är inte särskilt konstigt då det gäller ur ett svenskt perspektiv.

Följande gäller ur ett Tyskt perspektiv:

Observera att det finns övergångsregler även i Tyskland och de gäller ju i hela EU.
Det väsentliga är vikten och inte till vilken kategori fordonet klassats.

LKW-Führerschein: Für ein Wohnmobil über 3,5 t notwendig​

Liegt das zulässige Gesamtgewicht des Campers nun höher und soll kein Anhänger mit verreisen, müssen sich Fahrer Gedanken machen. Denn sie dürfen das Wohnmobil mit dem normalen Führerschein der Klasse B dann nicht steuern. Es spielt hier auch keine Rolle, ob das Fahrzeug als PKW, Wohnmobil oder LKW zugelassen ist, denn das Gewicht gibt vor, welche Fahrerlaubnis zum Fahren benötigt wird.

Wohnmobil über 3,5 Tonnen: Der Führerschein der Klasse C1 ist mindestens notwendig.
Wohnmobil über 3,5 Tonnen: Der Führerschein der Klasse C1 ist mindestens notwendig.
Ein Führerschein für ein Wohnmobil über 3,5 Tonnen muss, wenn er nach 1999 ausgestellt wurde, entweder die Klasse C1 (C1E) oder C (CE) aufweisen. C1 ist allerdings mindestens notwendig, um mit diesem Camper unterwegs sein zu dürfen. Liegt das Gewicht sogar über 7,5 t muss für dieses Wohnmobil der LKW-Führerschein der Klasse C unbedingt vorhanden sein.

In diesem Fall verursacht das schwere Wohnmobil durch den Führerschein Kosten. Denn die für die notwendige Fahrerlaubnis sind theoretische und praktische Prüfungen so absolvieren. Darüber hinaus müssen einige Themenbereiche auch in Fahrstunden nachweislich abgedeckt sein. Daher können dieser zusätzliche Kostenfaktor sowie die aufzuwendende Zeit eine Rolle bei der Entscheidung über das Wohnmobil spielen.

Übersicht: Welcher Führerschein passt zu welchem Wohnmobil?​

Die nachfolgende Übersicht zeigt auf, mit welchem Führerschein welches Wohnmobil (ohne Anhänger) gefahren werden darf:
Führerscheinzulässiges Wohnmobil
alter Führerschein der Klasse 3Wohnmobile bis zu 7,5 t
Führerschein der Klasse BWohnmobile bis zu 3,5 t
Führerschein der Klasse C1Wohnmobile zwischen 3,5 t und 7,5 t
Führerschein der Klasse CWohnmobile ab 7,5 t (3,5 t inbegriffen)

Med ett Klasse 3 körkort utfärdat före 1999 kan en förare framföra en husbil över 3,5ton.

Alter oder neuer Führerschein? Beim Wohnmobil ist das wichtig​

Ein größeres Wohnmobil dürfen Sie mit dem alten PKW-Führerschein weiterhin fahren.
Ein größeres Wohnmobil dürfen Sie mit dem alten PKW-Führerschein weiterhin fahren.
Von Bedeutung ist auch, in welchem Jahr Sie den Führerschein erworben haben, denn Inhaber der alten Klasse 3 dürfen wesentlich mehr als es die Klasse B zulässt. Auch nachdem der alte rosa Führerschein, der vor 1999 erworben wurde, in einen im Scheckkartenformat umgetauscht wurde, bleiben die Berechtigungen bestehen. Das bedeutet im Zusammenhang mit einem Wohnmobil, dass der Führerschein es erlaubt, ein Fahrzeug mit einen zulässigen Gesamtgewicht von bis zu 7,5 t zu führen.

Die Klasse C1 ist in dieser Fahrerlaubnis enthalten, sodass Sie schwere Wohnmobile steuern dürfen. Liegt das zulässige Gesamtgewicht allerdings über 7,5 t, reicht auch ein alter Führerschein nicht mehr aus. Haben Fahrer die Prüfung nach 1999 abgelegt, besitzen sie nur noch den Führerschein der Klasse B. Beim Wohnmobil hat das die Auswirkung, dass hier besonders aufs Gewicht geachtet werden muss

Man kan därför konstatera att en förare som har rätt att använda övergångsregeln i Sverige även har rätt att köra en tyskregistrerad husbil för transporten hem till Sverige.

Mvh Per

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Ska man då tolka detta som att du inte kan köra en tung tysk bil? Den är registrerad som M1 men inte personbil??
Frågeställningen var ju: Om någon skulle köpa en liknande husbil (totalvikt över 3 500 kg) i Tyskland tillhör även denna givetvis fordonskategori M1 men den är, enligt uppgift, av bland annat skatteskäl vanligtvis registrerad som Sonderkraftfahrzeug (So.Kfz.) och inte Personenkraftwagen (Pkw). Får denna husbil köras hem till Sverige med stöd av undantagsregeln av en person med enbart svensk B-behörighet?

Detta har Transportstyrelsen svarat på, och jag anser inte det medger utrymme för några "fria tolkningar".

Den som har annorlunda uppfattning kan ju ta upp frågan direkt med handläggaren – namn finns ju i svaret.

Om någon annan uppfattning framkommer, hoppas jag att det meddelas här.

Pålle

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Frågeställningen var ju: Om någon skulle köpa en liknande husbil (totalvikt över 3 500 kg) i Tyskland tillhör även denna givetvis fordonskategori M1 men den är, enligt uppgift, av bland annat skatteskäl vanligtvis registrerad som Sonderkraftfahrzeug (So.Kfz.) och inte Personenkraftwagen (Pkw). Får denna husbil köras hem till Sverige med stöd av undantagsregeln av en person med enbart svensk B-behörighet?

Detta har Transportstyrelsen svarat på, och jag anser inte det medger utrymme för några "fria tolkningar".

Den som har annorlunda uppfattning kan ju ta upp frågan direkt med handläggaren – namn finns ju i svaret.

Om någon annan uppfattning framkommer, hoppas jag att det meddelas här.

Pålle
Jag gör ingen fri tolkning, utan behöver bara veta om jag kan köra tysk tung bil eller inte, du som kan detta svara bara ja eller nej.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Jag gör ingen fri tolkning, utan behöver bara veta om jag kan köra tysk tung bil eller inte, du som kan detta svara bara ja eller nej.
Transportstyrelsen har redan svarat:

Du måste alltså kontrollera om husbilen är personbilsregistrerad – vilket den med största sannolikhet inte är. (Att husbilen tillhör fordonskategori M1 har inte med saken att göra, det är hur den är registrerad som är avgörande.)

Läs min fråga till Transportstyrelsen och deras svar en gång till...

Pålle

Senast ändrad:

Per P

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025

Ja, du får köra en husbil över 3500kg, så länge du omfattas av farfarsregeln.
En husbil i Tyskland är för det mesta registrerad som M1 = personbil.
Sedan existerar även tillägg såsom,
Sonderkraftfahrzeug = specialfordon
Eller, Fz. z. Pers. bef. 8 Spl. = fordon för persontransport med max 8 sittplatser.
Men trots dessa tillägg så är fordonet att betrakta som en personbil.
I Sverige har transportstyrelsen valt att döpa det till personbil klass 2.
Mvh Per

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Ja, du får köra en husbil över 3500kg, så länge du omfattas av farfarsregeln.
En husbil i Tyskland är för det mesta registrerad som M1 = personbil.
Sedan existerar även tillägg såsom,
Sonderkraftfahrzeug = specialfordon
Eller, Fz. z. Pers. bef. 8 Spl. = fordon för persontransport med max 8 sittplatser.
Men trots dessa tillägg så är fordonet att betrakta som en personbil.
I Sverige har transportstyrelsen valt att döpa det till personbil klass 2.
Mvh Per
Tack, det verkar vara olika tolkning av reglerna,just nu spelar det ingen roll men planer finns på import.

Per.S

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2025
Kanske någon blir ledsen att även Tyskland har "farfarsregel" för förare som tagit bilkörkort före ett visst datum.
(Det är således inte unikt för Sverige att ha dylika regler)
Ett tyskt körkort för bil taget före 1999, benämnt Klasse 3, medförde rätt att framföra såväl personbil som lastbil med totalvikt
upp till 7,5 ton.
Unikt för Sverige kanske är att vi efter 2006(?) klassade husbil över 3,5ton som en personbil (Pb2) vid registrering, medan övriga EU
betraktade dylik husbil som en lastbil.

Jag har fått nedanstående AI-svar på mina frågor och de kan ju självklart vara felaktiga, men de kan ju även vara korrekta.

AI-översikt

Vor dem 1. Januar 1999 war die Pkw-Führerscheinklasse Klasse 3 für den normalen PKW-Führerschein zuständig. Mit dieser Klasse durfte man nicht nur Pkw fahren, sondern auch Lkw bis 7,5 Tonnen zulässiger Gesamtmasse und Züge mit bis zu drei Achsen, was heute die Klassen B, BE, C1 und C1E abdeckt.

Details zur Klasse 3:
  • Fahrzeugtypen:
    Die Klasse 3 umfasste Pkw, Lkw bis zu einer zulässigen Gesamtmasse von 7.500 kg und Züge mit bis zu drei Achsen.

• Umstellung auf EU-Klassen:
    Zum 1. Januar 1999 wurde in Deutschland das neue Führerschein-Scheckkartenformat eingeführt, das die alten nationalen Klassen durch einheitliche europäische Fahrerlaubnisklassen ersetzte.

Umtausch:
    Ein früherer Führerschein der Klasse 3 wurde bei einem Umtausch zu den neuen Klassen B, BE, C1 und C1E umgeschrieben, wobei der Umfang des alten Führerscheins erhalten bleibt.

AI-översikt

Ja, mit einem alten deutschen Führerschein der Klasse 3 können Sie in Spanien Wohnmobile über 5 Tonnen mieten und fahren, da die alte Klasse 3 den Besitzern erlaubt, Fahrzeuge bis zu einem zulässigen Gesamtgewicht von 7,5 Tonnen zu steuern, was für die meisten Wohnmobile ausreichend ist. Der deutsche Führerschein ist in Spanien innerhalb der EU gültig, sodass Sie keinen internationalen Führerschein benötigen.

Details zur Klasse 3:
    • Bestandsschutz für alte Klasse 3:
      Inhaber der alten Klasse 3 genießen einen Bestandsschutz, der ihnen erlaubt, auch Wohnmobile bis 7,5 Tonnen zu fahren.

• Anwendbarkeit in Spanien:
      Da Spanien zur EU gehört, ist Ihr deutscher Führerschein dort gültig, und Sie können das Fahrzeug ohne zusätzliche Dokumente wie einen internationalen Führerschein führen.
    Wichtige Hinweise:
    • Fahrzeuge über 7,5 Tonnen:
      Wenn Sie ein Wohnmobil fahren möchten, das mehr als 7,5 Tonnen wiegt, benötigen Sie den Führerschein der Klasse C (LKW-Führerschein).
    • Mietvertrag:
      Stellen Sie sicher, dass das von Ihnen gemietete Wohnmobil ein zulässiges Gesamtgewicht von 7,5 Tonnen oder weniger hat, um die gültige Fahrerlaubnis zu nutzen.
    • Aktuelle Änderungen:
      Informieren Sie sich gegebenenfalls über neue Regelungen, da sich Fahrerlaubnisbedingungen ändern können.

Ältere Führerscheine​

Bis vor einigen Jahren war die Regelung zum Führen eines Wohnmobils oder Wohnwagens noch recht überschaubar. Verschiedene gesetzliche Neuregelungen in der Vergangenheit stiften jedoch noch gelegentlich Verwirrung. Welche Fahrerlaubnisklasse gilt bei älteren Führerscheinen eigentlich für Wohnmobile und Wohnwagen?

Fahrerlaubnisklassen bis Ende 1998​

Wer seinen Pkw-Führerschein vor dem 1. Januar 1999 gemacht hat, hat die Führerschein-Klasse 3 erhalten. Zusätzlich zu dem mit Klasse B erlaubten Fahrzeugen dürfen Inhaber des alten Führerscheins einen PKW und LKW bis zu 7,5 Tonnen zulässige Gesamtmasse sowie Züge mit bis zu drei Achsen (einachsige Anhänger) und einer Gesamtmasse von 12 Tonnen fahren. Die Klasse 3 war meist in dem bis heute gültigen „grauen Lappen“ eingetragen und wurde 1982 durch den rosa Führerschein ersetzt.
    Mvh Per

ACg8ocLzzAL9mgYg1uiT0_ny9NQdV6ct8L-ZJlxkp8cdefSDOP-9uQ=s40-p-mo

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Den som vill förkovra sig ytterligare i ämnet "farfarsregler" kan sätta sig in i det 96-sidiga dokument som beskriver EU-kommissionens beslut av den 20 mars 2014 om överensstämmelser mellan olika kategorier av körkort. Där finns samtliga undantagsregler i samtliga EU-länder när det gäller körkort.

Detta kan dock klassas som "onödigt vetande" eftersom det helt saknar relevans för svenska körkortsinnehavare.

Pålle

Per P

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025
Tydligen har Per P en annan tolkning än Transportstyrelsen.

Pålle

OMG
Det är som jag beskrev, tro mig. Jag vet till 100% att det jag påstår är korrekt.
Står det M1 i reg-beviset, så är husbilen rent juridiskt en personbil. Dock är det andra körregler när den överstiger 3500kg i Tyskland.

Mvh Per

Per.S

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2025
Den som vill förkovra sig ytterligare i ämnet "farfarsregler" kan sätta sig in i det 96-sidiga dokument som beskriver EU-kommissionens beslut av den 20 mars 2014 om överensstämmelser mellan olika kategorier av körkort. Där finns samtliga undantagsregler i samtliga EU-länder när det gäller körkort.

Detta kan dock klassas som "onödigt vetande" eftersom det helt saknar relevans för svenska körkortsinnehavare.

Pålle
Då får vi ju hoppas för de med äldre körkort för bil som kör tung husbil i EU-land har tur, så ingen ifrågasätter deras behörighet.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
OMG
Det är som jag beskrev, tro mig. Jag vet till 100% att det jag påstår är korrekt.
Står det M1 i reg-beviset, så är husbilen rent juridiskt en personbil. Dock är det andra körregler när den överstiger 3500kg i Tyskland.

Mvh Per

Jag är en modern människa.. så jag ställde frågan till AI.
Fråga, ska jag tro på Per P ?
Plötsligt fick AI tydligen nåt att fundera på... AI har fortfarande inte bestämt sig...funderar ännu...skrev AI som svar för 10 minuter sedan.

Själv..som riktig person..så tycker jag att Pålle har rätt när han får välja sina egna argumentet ...
Och när Per får argumentera som han vill så har han rätt.
Jodå, båda kan nog ha rätt? Men längst inne finns det nåt som gnager... är man egentligen helt överens om vilken fråga man egentligen svarar på?
Det som stör inne i mitt huvud är att det handlar om två olika länder! Kanske tre om man åker genom Danmark.
Jag får svårt att tänka riktigt klart... Tyska regler..Svenska regler... tysk tolkning..svensk tolkning?

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Det är bra att du har humor Pålle... ja rätt rolig inledning..den skulle man ju kunna använda lite här o där i trådar där " folk" påstår saker...
Men lite mera seriöst? Är era svar o argument kopplade till exakt en och samma fråga? För om ni uppfattar denna fråga olika..så kan det ju va så att ni har rätt båda...för ni " svarar inte på exakt samma fråga "?
Sen, det som rör till det i mitt huvud är att detta handlar om en svensk, med svensk tolkning av " farfars- regler..." men denne kör i ett annat land och med " en tysk husbil" , ( eller är den svensk för att den är såld) ? Det är liksom, för mig inte riktigt samma situation som om någon från Sverige kör sin svenska husbil I Tyskland och åberopar sin rätt att köra utifrån svenska regler?
Där argumenterar Per med hjälp av tyska regler...men dessa gäller väl tyskar i första hand? Ja jag har svårt att riktigt hålla allt i huvudet! Och transport styrelsen uttalar sig väl rimligen ur svenskt perspektiv.
Ps..jag vet absolut inget om detta problem mer än det jag läst här i denna tråd...men jag blir lite osäker i största allmänhet. Fast en intressant diskussion..jag följer den gärna.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
OMG

Mvh Per
Isåfall skulle man kunna köra sin tyskreggade import genom Tyskland, men när man kommer till svenska gränsen gäller Transportstyrelsens tolkning och då är det stopp på ett B-kort.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Kanske någon blir ledsen att även Tyskland har "farfarsregel" för förare som tagit bilkörkort före ett visst datum.
(Det är således inte unikt för Sverige att ha dylika regler)
Ett tyskt körkort för bil taget före 1999, benämnt Klasse 3, medförde rätt att framföra såväl personbil som lastbil med totalvikt
upp till 7,5 ton.
Unikt för Sverige kanske är att vi efter 2006(?) klassade husbil över 3,5ton som en personbil (Pb2) vid registrering, medan övriga EU
betraktade dylik husbil som en lastbil.

Jag har fått nedanstående AI-svar på mina frågor och de kan ju självklart vara felaktiga, men de kan ju även vara korrekta.

AI-översikt

Vor dem 1. Januar 1999 war die Pkw-Führerscheinklasse Klasse 3 für den normalen PKW-Führerschein zuständig. Mit dieser Klasse durfte man nicht nur Pkw fahren, sondern auch Lkw bis 7,5 Tonnen zulässiger Gesamtmasse und Züge mit bis zu drei Achsen, was heute die Klassen B, BE, C1 und C1E abdeckt.

Details zur Klasse 3:
  • Fahrzeugtypen:
    Die Klasse 3 umfasste Pkw, Lkw bis zu einer zulässigen Gesamtmasse von 7.500 kg und Züge mit bis zu drei Achsen.

• Umstellung auf EU-Klassen:
    Zum 1. Januar 1999 wurde in Deutschland das neue Führerschein-Scheckkartenformat eingeführt, das die alten nationalen Klassen durch einheitliche europäische Fahrerlaubnisklassen ersetzte.

Umtausch:
    Ein früherer Führerschein der Klasse 3 wurde bei einem Umtausch zu den neuen Klassen B, BE, C1 und C1E umgeschrieben, wobei der Umfang des alten Führerscheins erhalten bleibt.

AI-översikt

Ja, mit einem alten deutschen Führerschein der Klasse 3 können Sie in Spanien Wohnmobile über 5 Tonnen mieten und fahren, da die alte Klasse 3 den Besitzern erlaubt, Fahrzeuge bis zu einem zulässigen Gesamtgewicht von 7,5 Tonnen zu steuern, was für die meisten Wohnmobile ausreichend ist. Der deutsche Führerschein ist in Spanien innerhalb der EU gültig, sodass Sie keinen internationalen Führerschein benötigen.

Details zur Klasse 3:
    • Bestandsschutz für alte Klasse 3:
      Inhaber der alten Klasse 3 genießen einen Bestandsschutz, der ihnen erlaubt, auch Wohnmobile bis 7,5 Tonnen zu fahren.

• Anwendbarkeit in Spanien:
      Da Spanien zur EU gehört, ist Ihr deutscher Führerschein dort gültig, und Sie können das Fahrzeug ohne zusätzliche Dokumente wie einen internationalen Führerschein führen.
    Wichtige Hinweise:
    • Fahrzeuge über 7,5 Tonnen:
      Wenn Sie ein Wohnmobil fahren möchten, das mehr als 7,5 Tonnen wiegt, benötigen Sie den Führerschein der Klasse C (LKW-Führerschein).
    • Mietvertrag:
      Stellen Sie sicher, dass das von Ihnen gemietete Wohnmobil ein zulässiges Gesamtgewicht von 7,5 Tonnen oder weniger hat, um die gültige Fahrerlaubnis zu nutzen.
    • Aktuelle Änderungen:
      Informieren Sie sich gegebenenfalls über neue Regelungen, da sich Fahrerlaubnisbedingungen ändern können.

Ältere Führerscheine​

Bis vor einigen Jahren war die Regelung zum Führen eines Wohnmobils oder Wohnwagens noch recht überschaubar. Verschiedene gesetzliche Neuregelungen in der Vergangenheit stiften jedoch noch gelegentlich Verwirrung. Welche Fahrerlaubnisklasse gilt bei älteren Führerscheinen eigentlich für Wohnmobile und Wohnwagen?

Fahrerlaubnisklassen bis Ende 1998​

Wer seinen Pkw-Führerschein vor dem 1. Januar 1999 gemacht hat, hat die Führerschein-Klasse 3 erhalten. Zusätzlich zu dem mit Klasse B erlaubten Fahrzeugen dürfen Inhaber des alten Führerscheins einen PKW und LKW bis zu 7,5 Tonnen zulässige Gesamtmasse sowie Züge mit bis zu drei Achsen (einachsige Anhänger) und einer Gesamtmasse von 12 Tonnen fahren. Die Klasse 3 war meist in dem bis heute gültigen „grauen Lappen“ eingetragen und wurde 1982 durch den rosa Führerschein ersetzt.
    Mvh Per

ACg8ocLzzAL9mgYg1uiT0_ny9NQdV6ct8L-ZJlxkp8cdefSDOP-9uQ=s40-p-mo

I flera länder fick man automatiskt ett C1-kort när farfarsregeln infördes, dock inte i Sverige där har man istället rätt att kör en tung husbil oavsett vikt.
Detta från AI

Vad gäller för tyska medborgare med äldre körkort?​

• Tyska körkort som utfärdades före 1999 hade andra beteckningar, t.ex. . Klasse 3, som i många fall ger rätt att köra fordon upp till 7 500 kg.
  • När dessa äldre körkort konverterades till det nya EU-formatet (efter 1999), fick innehavaren ofta behörighet C1 automatiskt, om Klasse 3 fanns med.
  • Det innebär att en tysk medborgare som har ett gammalt körkort med Klasse 3 kan köra en husbil på 4 500 kg utan att ta ett nytt C1-kort.

Toppen