Jag kan inte se att Transportstyrelsen nämner begreppet M1 i sitt svar:
Ett fordon ingår i övergångsregeln om fordonet är registrerad som en personbil. Om fordonet inte är registrerat som en personbil får man inte köra den med övergngsregeln.
Däremot skriver man "registrerat som personbil" – och det är ju i allmänhet inte en tyskregistrerad husbil.
Du skriver,
Däremot skriver man "registrerat som personbil" – och det är ju i allmänhet inte en tyskregistrerad husbil .
Den sista meningen är felaktig, husbilar i Tyskland är för det mesta registrerade som personbilar
Här är översättningen på länken du hänvisar till, som säger precis det jag påstår.
Fordon i kategori M1: Dessa bestämmelser gäller
En
personbil
placeras i regel i kategori M1. Men vad är M1 egentligen? Enligt kraven i förordning (EU) 2018/858 omfattar denna underkategori personbilar som har minst fyra hjul och är utrustade med
högst åtta säten. Dessa säten kan vara ett tillägg till förarsätet.
Ståplats är inte tillåten för dessa fordon i fordonskategori M. Inte ens om den tillgängliga platsen är begränsad till förarsätet.
Vanligtvis tillhör alla
vanliga bilmodeller och husbilsvarianter denna fordonsklass. Om M eller M1 också har
suffixet "G" är de
terrängfordon. Enligt bilaga XXIX StVZO ingår motorfordon i fordonskategori M1G
om de
- Har fyrhjulsdrift (även om drivningen på en axel kan stängas av)
- Har minst en differentialspärr eller liknande anordning
- Kunna övervinna en gradient på 30 %
- Den främre överhängsvinkeln är minst 25 grader, den bakre minst 20 grader
- Markfrigången under axlarna är minst 180 mm
- Markfrigången mellan axlarna är minst 200 mm
Om ett fordon har
de angivna egenskaperna kan det registreras som ett fordon i
klass M1 i EU och Tyskland.
Jag vet inte om du jävlas, eller om du helt enkelt inte vill förstå.
Men jag lägger ner diskussionen nu, för det nyttjar ingenting till.
Och som sagt, jag har jobbat med detta professionellt.
Och när man som företag jobbar med dessa frågor, så kan man inte gissa som du gör, man måste veta.
annars kan det bli väldigt dyrt för företaget.
//Per