• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Import från Tyskland

Per P

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025
Isåfall skulle man kunna köra sin tyskreggade import genom Tyskland, men när man kommer till svenska gränsen gäller Transportstyrelsens tolkning och då är det stopp på ett B-kort.
Nej, transportstyrelsen skriver ju i sitt utlåtande att om det är en personbil ( M1) så får man även köra den i Sverige. Om man faller inom farfarsregeln.

Mvh Per

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Nej, transportstyrelsen skriver ju i sitt utlåtande att om det är en personbil ( M1) så får man även köra den i Sverige. Om man faller inom farfarsregeln.

Mvh Per

Jag kan inte se att Transportstyrelsen nämner begreppet M1 i sitt svar:

Ett fordon ingår i övergångsregeln om fordonet är registrerad som en personbil. Om fordonet inte är registrerat som en personbil får man inte köra den med övergngsregeln.

Däremot skriver man "registrerad som personbil" – och det är ju i allmänhet inte en tyskregistrerad husbil.

Återigen blandar du ihop fordonskategori M1 (motorfordon med minst fyra hjul avsedda för persontransport; källa: Fordonskategori – Wikipedia) med de olika fordonsslag som kan rymmas inom fordonskategorin. Det sistnämnda regleras av nationell lagstiftning, och i t.ex. Tyskland ingår t.ex. både personbilar (Pkw), bepansrade fordon och specialfordon (So.Kfz.) – innefattande bl.a. husbilar – i fordonskategorin.

Så länge ett tyskregistrerat fordon framförs gäller reglerna för detta fordonsslag, oavsett nationaliteten på körkortet. Detta betyder att en tyskregistrerad husbil med en totalvikt över 3,5 ton, som av skatteskäl (eller andra skäl) registrerats som So.Kfz., förblir ett specialfordon (inom kategorin M1) till dess att den registrerats i Sverige och "förvandlats" till personbil klass 2.

Mer info, från tyska myndigheter, finns här: Fahrzeugklasse M: Welche Kfz zählen zu dieser Klasse?

Pålle

Senast ändrad:

Per P

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025
Jag kan inte se att Transportstyrelsen nämner begreppet M1 i sitt svar:

Ett fordon ingår i övergångsregeln om fordonet är registrerad som en personbil. Om fordonet inte är registrerat som en personbil får man inte köra den med övergngsregeln.

Däremot skriver man "registrerat som personbil" – och det är ju i allmänhet inte en tyskregistrerad husbil.

Du skriver,​

Däremot skriver man "registrerat som personbil" – och det är ju i allmänhet inte en tyskregistrerad husbil .

Den sista meningen är felaktig, husbilar i Tyskland är för det mesta registrerade som personbilar

Här är översättningen på länken du hänvisar till, som säger precis det jag påstår.

Fordon i kategori M1: Dessa bestämmelser gäller​

En personbil placeras i regel i kategori M1. Men vad är M1 egentligen? Enligt kraven i förordning (EU) 2018/858 omfattar denna underkategori personbilar som har minst fyra hjul och är utrustade med högst åtta säten. Dessa säten kan vara ett tillägg till förarsätet. Ståplats är inte tillåten för dessa fordon i fordonskategori M. Inte ens om den tillgängliga platsen är begränsad till förarsätet.

Vanligtvis tillhör alla vanliga bilmodeller och husbilsvarianter denna fordonsklass. Om M eller M1 också har suffixet "G" är de terrängfordon. Enligt bilaga XXIX StVZO ingår motorfordon i fordonskategori M1G om de
  • Har fyrhjulsdrift (även om drivningen på en axel kan stängas av)
  • Har minst en differentialspärr eller liknande anordning
  • Kunna övervinna en gradient på 30 %
  • Den främre överhängsvinkeln är minst 25 grader, den bakre minst 20 grader
  • Markfrigången under axlarna är minst 180 mm
  • Markfrigången mellan axlarna är minst 200 mm
Om ett fordon har de angivna egenskaperna kan det registreras som ett fordon i klass M1 i EU och Tyskland.

Jag vet inte om du jävlas, eller om du helt enkelt inte vill förstå.
Men jag lägger ner diskussionen nu, för det nyttjar ingenting till.

Och som sagt, jag har jobbat med detta professionellt.
Och när man som företag jobbar med dessa frågor, så kan man inte gissa som du gör, man måste veta.
annars kan det bli väldigt dyrt för företaget.

//Per

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Efter att ha läst er faktatolkningspingis så verkar ju frågan mynna ut i om transportstyrelsen med sin tolkning och formulering menar att det räcker om fordonet bara tillhör kategorin personbilar (M1) eller om det även måste vara registrerat som just en personbil (Pkw).

Kanske ett förtydligande dom kan göra?

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Efter att ha läst er faktatolkningspingis så verkar ju frågan mynna ut i om transportstyrelsen med sin tolkning och formulering menar att det räcker om fordonet bara tillhör kategorin personbilar (M1) eller om det även måste vara registrerat som just en personbil (Pkw).

De kan säkert förtydliga.... men transportstyrelsen tror jag aktar sig för att yttra sig om vad som gäller utanför Sverige och hur saker ska tolkas utanför Sverige.

Jag tycker inte att det ger så mycket att personligen bli stött ... frågan är väl mycket viktig för den som tänker importera en husbil från t ex Tyskland... så det är ju viktigt att det blir rätt.. ni gör ju dessa en god tjänst.
Jag är fortfarande inte helt övertygad om att en av dessa två uppfattningar är den rätta.
I inlägg # 63 fanns ju några intressanta meningar.... t ex.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Oavsett så tror jag man gör klokt i att inte räkna med att det går bra att köra. Vem vill riskera att fastna i timmar i någon kontroll när man skall försöka övertyga en polis om sin övertygelse om regelverket. Kanske på tyska dessutom.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Jag förstår inte vad om behöver förtydligas. Min fråga till Transportstyrelsen var, i sammanfattning:

Får en i Tyskland inköpt husbil (fordonskategori M1) som är registrerad som Sonderkraftfahrzeug (So.Kfz.) och inte som Personenkraftwagen (Pkw) köras hem till Sverige med stöd av undantagsregeln av en person med enbart svensk B-behörighet?

På detta har Transportstyrelsen, kort och koncist, svarat: Ett fordon ingår i övergångsregeln om fordonet är registrerad som en personbil. Om fordonet inte är registrerat som en personbil får man inte köra den med övergngsregeln. Transportstyrelsen nämner inte med ett ord fordonskategori M1.

Beträffande husbilens registrering är de skatte- och försäkringsmässiga fördelarna med en registrering som Sonderkraftfahrzeug (So.Kfz.) så stora – det kan handla om 30-50 procents besparing per år – att många gladeligen betalar de €30 det kostar att låta registrera om husbilen. ”Kein Wunder also, dass der Eintrag „SO-KFZ Wohnmobil“ in der Fahrzeugzulassung so begehrt ist“, kan man läsa på tyska sajter.

Pålle

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jo jo Pålle..visst..om man läser ditt inlägg # 68 så verkar det ju ganska övertygande.
Men, men ännu mera kort och koncist hade ju varit om de svarat så här , Nej!
Du får ett svar från Transportstyrelsen som inte är Ja eller Nej!
Utan ett förtydligande/ förklaring om vilka fordon som de räknar in i övergångsregler. Absolut inte ditt fel...
De svarar inte ja eller nej på din fråga. Utan de svarar med en förklaring, som i och för sig kan tydas till ett nej.
............
Så kommer någon annan, i det här fallet Per och påstår...jomen M1 räknas in bland personbil. Har jag uppfattat det rätt?

Du lägger till...att transportstyrelsen inte nämner M1 .... fast det kunde de ju också ha gjort... för det nämns ju i din fråga.
De kunde ju också ha svarat...typ...
Svar, Nej med M1 är det omöjligt..t ex. men det gör de inte.

Så en typ av förtydligande från transportstyrelsen skulle ju kunna vara... enbart ett, Ja eller Nej.
Men Pålle... igen, svaret kan så klart tolkas som du gör, som ett nej. Men observera.. då är det en ..tolkning.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Oavsett så tror jag man gör klokt i att inte räkna med att det går bra att köra. Vem vill riskera att fastna i timmar i någon kontroll när man skall försöka övertyga en polis om sin övertygelse om regelverket. Kanske på tyska dessutom.

Kanske inte bara fastna.. riskera att inte få köra vidare.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Jag har nu tillskrivit Transportstyrelsen ännu en gång, och ställt följande två specifika frågor:

1. Räknas ett M1-fordon (exempelvis en husbil) med en totalvikt överstigande 3 500 kg, registrerad som Sonderkraftfahrzeug, ur svenskt körkortsperspektiv (undantagsregeln) som personbil?

2. Får en svensk med enbart B-behörighet, som i Tyskland köper en husbil med en totalvikt överstigande 3 500 kg registrerad som Sonderkraftfahrzeug, köra sin nyinköpta husbil till (och i) Sverige med stöd av undantagsregeln?

Jag har dessutom bett dem att svara kortfattat med antingen JA eller NEJ – således inga utläggningar som kan misstolkas.

Pålle

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Jag har nu tillskrivit Transportstyrelsen ännu en gång, och ställt följande två specifika frågor:

1. Räknas ett M1-fordon (exempelvis en husbil) med en totalvikt överstigande 3 500 kg, registrerad som Sonderkraftfahrzeug, ur svenskt körkortsperspektiv (undantagsregeln) som personbil?

2. Får en svensk med enbart B-behörighet, som i Tyskland köper en husbil med en totalvikt överstigande 3 500 kg registrerad som Sonderkraftfahrzeug, köra sin nyinköpta husbil till (och i) Sverige med stöd av undantagsregeln?

Jag har dessutom bett dem att svara kortfattat med antingen JA eller NEJ – således inga utläggningar som kan misstolkas.

Pålle
Huvuddelen av transportsträckan går genom Tyskland vid import för mig, så ett liknande svar från Tyska transportstyrelsen är mest intressant

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Huvuddelen av transportsträckan går genom Tyskland vid import för mig, så ett liknande svar från Tyska transportstyrelsen är mest intressant
Enligt min uppfattning är det den svenska Transportstyrelsen som vet hur den svenska undantagsregeln är avsedd att tolkas. Hur den tolkas av olika länders polis torde vara en fråga för respektive lands polisiära myndighet att svara på, och den uppgiften överlåter jag åt någon annan att reda ut.

Pålle

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Bra gjort Pålle... Du har snävat in deras möjligheter till svar avsevärt ... ( dock inte till 100 procent).
Sen är det just detta med hur tyska myndigheter ser på saken. Men det är inte din uppgift..Du har gjort ditt utifrån din ståndpunkt.
Men Olof G visar tydligt i sitt inlägg 72 att det är viktigt att veta vad som verkligen gäller i Tyskland för den som tänker sig att själv importera en husbil. Detta är för den personen en väldigt viktig frågeställning.
Tolkning är första steget...den rättsliga tillämpningen är också intressant. Ganska säkert finns det också i Tyskland något liknande transpostyrelsen.
Antalet medlemmar frågan berör är så klart begränsad, men det kan ändå va intressant även för de som inte har tankar på att importera att veta vad som gäller. Kunskap kan man aldrig få för mycket av.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Den tyska motsvarigheten heter Kraftfahrt-Bundesamt. Viktigt att komma ihåg är att alla övergångsregler är baserade på Ett EU-beslut, så man behöver inte forska i hur olika länder ställer sig.

Pålle

Senast ändrad:

Klasse

HBK Medlem
Kommun
Julita
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Det är absolut inte några problem att köra en tung personbil (M1) på farfarsregeln, jag körde hem min bil (11,9 ton) som var tyskregistrerad. Farfarsregeln gäller i hela EU-EES länderna oavsett i vilket land den är registrerad i,bara den är registrerad som personbil (M1). Ta med utskriften om farfarsregeln bara.

Personbil klass II är ett svenskt påfund.

Över till TS fråga, inga konstigheter att ta hem bilen själv, min slutnota hamnade på runt 6000kr inklusive flygbiljett till Frankfurt.
Kör gärna med säljarens plåtar och försäkring.
När du kommer hem så skicka ner plåtarna till säljaren så avregestreran hen bilen och du kan göra en ursprungskontroll…

//Klasse

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Den tyska motsvarigheten heter Kraftfahrt-Bundesamt. Viktigt att komma ihåg är att alla övergångsregler är baserade på Ett EU-beslut, så man behöver inte forska i hur olika länder ställer sig.

Pålle

Nej kring själva övergångsreglerna..behöver man kanske inte gräva så mycket..
MEN Tyskland tycks ju också ha typ--- farfarsrättigheter ?
För vilka fordon gäller i så fall denna rättighet för en tysk?
Den frågan är ev relevant..

Per.S

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2025
Ja och jag har i #44 och #53 besvarat den frågan.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Ja och jag har i #44 och #53 besvarat den frågan.

Jodå..jag vet....det var mera en retorisk fråga.

Ps som Columbo brukade göra... för vilka fordon gäller i så fall denna rättighet för en tysk?
För M1 special..fordon.... ? , ? ?
Sonderkraftf....

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Tyska övegrgångsregler gäller för innehavare av tyskt körkort, engelska övergångsregler gäller för innehavare av engelskt körkort, italienska övergångsregler gäller för innehavare av italienskt körkort o.s.v. Med andra ord inte något som vi med svenskt körkort behöver bry oss om.

Pålle

Toppen