• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Import från Tyskland

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
I Tyskland görs ursprungskontroll tjänstemannen kontrollerar fysiskt chassinummer ditt pass kontrolleras nytt reg.bevis tillverkas nya regskyltar tillverkas i al. Skatt och tillfällig trafikförsäkring betalas ev. helförsäkring får ordnas med ditt bolag i Sverige. Tidsåtgång 2 till 3 tim trots köer.

Men som sagt, jämförelserna haltar det ena är utförsel, det andra är införsel!

Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Jag har nu, via formulär på Transportstyrelsens hemsida, ställt denna fråga:

Vår husbil (YBO788) har en totalvikt på 4 100 kg. Enligt fordonshandlingarna tillhör den fordonskategori M1, och fordonsslaget är ”Personbil”. För en person med enbart B-behörighet är det ju inte några problem att, med stöd av undantagsregeln (alla villkor uppfyllda) framföra denna husbil.

Om någon skulle köpa en liknande husbil (totalvikt över 3 500 kg) i Tyskland tillhör även denna givetvis fordonskategori M1 men den är, enligt uppgift, av bland annat skatteskäl vanligtvis registrerad som Sonderkraftfahrzeug (So.Kfz.) och inte Personenkraftwagen (Pkw). Får denna husbil köras hem till Sverige med stöd av undantagsregeln av en person med enbart svensk B-behörighet?

Till dess att jag fått svar från Transportstyrelsen "vilar jag min resväska".

Pålle
Nu har svaret på ovanstående fråga kommit, och det är kort och koncist:

Ärendenummer: TSTRKK 2025/972535

Hej, tack för ditt meddelande!

Ett fordon ingår i övergångsregeln om fordonet är registrerad som en personbil. Om fordonet inte är registrerat som en personbil får man inte köra den med övergngsregeln.

Med vänlig hälsning

Engemyr Maja Ktj 5
Avdelning Körkort

Transportstyrelsen
701 97 Örebro
http://www.transportstyrelsen.se
Telefon: 0771-81 81 81

Pålle

Senast ändrad:
Toppen