• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Import från Tyskland

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
7.432
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Detta är felaktig information.
De flesta husbilar i Tyskland är registrerade som M1 = personbil

Mvh Per

Det är det ovanstående som är felaktig information!

Det är viktigt att skilja på vilken fordonskategori ett fordon tillhör, och hur det är registrerat.

Fordonskategori är en beteckning av fordonstyp enligt UNECE (FN:s ekonomiska kommission för Europa), och gäller i "alla" länder. En förklaring av de olika fordonskategorierna hittar man här: Fordonskategori – Wikipedia. Husbilar tillhör, generellt sett, fordonskategori M1 (motorfordon med maximalt åtta sittplatser utöver förarplats).

Hur husbilar registreras skiljer däremot mellan olika länder. I Sverige registreras alla husbilar, sedan 1/5 2006, som personbil klass 2. (Vissa undantag kan förekomma.) I Tyskland registreras husbilar som Sonderkraffahrzeug (So.Kfz.), vilket kan översättas med "specialfordon" eller "fordon för särskilt ändamål". En beskrivning av Sonderkraffahrzeug hittar du här: Sonderkraftfahrzeug – Wikipedia. (Sajten är på tyska, men i varje fall min webbläsare – Firefox – klarar av att göra en begriplig översättning.

Pålle
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
6.162
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Mercedes bryr sig inte om den är såld i Tyskland eller övriga Europa. Har haft 2 reklamationer en åtgärdad i Sverige en i flensburg båda utan problem. Tog offerten från Hymercenter o lämnade Ronny i flensburg exakt samma bil i Tyskland som Sverige tjänade ca 350000
Hur löste du momsen,fick du betala tysk moms och kräva tillbaka det?
 

Rapido

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Finland
HBK-Nr
2346
Medlemskap
2025
Jag har gjort några jämförelser på nya husbilar av 5 olika fabrikat. En "naken" (=basutrustad) husbil är klart billigare i Tyskland än här hemma då den "nakna" versionen inte säljs här. Direkt när den tänkta tyskinköpta husbilen utrustas till samma nivå som den säljs med här hemma så hamnar priserna på i stort sett samma eller t.o.m. över.
Jag var till en handlare i Stuttgart för några år sedan och han hade både begagnade Concorde och Niesmann som hade varit uthyrda. Det var inte att tänka på att importera hem någon av dem då de var inte billigare än det jag kunde handla motsvarande för här hemma. Satellit-TV mottagare värderar jag till 0kr...
Detta var innan jag köpte vår nuvarande Nordic Extreme. Som vi är supernöjda med och så även med den service vi erhåller från teamet


 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
309
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025
Det är det ovanstående som är felaktig information!

Det är viktigt att skilja på vilken fordonskategori ett fordon tillhör, och hur det är registrerat.

Fordonskategori är en beteckning av fordonstyp enligt UNECE (FN:s ekonomiska kommission för Europa), och gäller i "alla" länder. En förklaring av de olika fordonskategorierna hittar man här: Fordonskategori – Wikipedia. Husbilar tillhör, generellt sett, fordonskategori M1 (motorfordon med maximalt åtta sittplatser utöver förarplats).

Hur husbilar registreras skiljer däremot mellan olika länder. I Sverige registreras alla husbilar, sedan 1/5 2006, som personbil klass 2. (Vissa undantag kan förekomma.) I Tyskland registreras husbilar som Sonderkraffahrzeug (So.Kfz.), vilket kan översättas med "specialfordon" eller "fordon för särskilt ändamål". En beskrivning av Sonderkraffahrzeug hittar du här: Sonderkraftfahrzeug – Wikipedia. (Sajten är på tyska, men i varje fall min webbläsare – Firefox – klarar av att göra en begriplig översättning.

Pålle

Du har tyvärr fel, husbil i Tyskland är för det mesta M1= personbil.
Och den får man köra med B-körkort taget innan 1/7-1996 trots att vikten överstiger 3500kg.
Jag har sysslat med detta professionellt, så snälla sluta med att lägga ut oriktiga uppgifter.
Jag vet till 100 %, att du har fel.
Man får lov att köra hem en husbil över 3500kg, sålänge det står M1 i Coc-dokumentet. Och att man omfattas av "farfarsregeln"

Mvh Per
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
7.432
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Så här står det i Kommissionens beslut av den 20 mars 2014 om överensstämmelser mellan olika kategorier av körkort (källa: EUR-LEX, EUR-Lex - L:2014:120:TOC - EN - EUR-Lex):

Körkortsinnehavare som erhöll ett körkort för kategori B före den 1 juli 1996 är behöriga att köra personbilar med en högsta tillåtna totalvikt som överstiger 3,5 ton under förutsättning att fordonet är registrerat som personbil (min understrykning) och inte som lätt lastbil.

Detta tolkade Transportstyrelsens experter, senast jag kontrollerade med dem, som att man inte får köra en tyskregistrerad So.Kfz.-registrerad husbil med stöd av den svenska undantagsregeln.

Att sedan en tysk husbil, precis som en svensk (eller italiensk eller spansk eller…) tillhör fordonskategorin M1 spelar, enligt Transportstyrelsen, inte någon roll i detta sammanhang.

Tyvärr är det ju helg nu, så jag kan inte nå mina kontakter på Transportstyrelsen men kanske kan någon av våra många poliser (aktiva eller pensionerade) bringa klarhet i detta.

Pålle
 
Senast ändrad:

Per.S

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2025
Frågan är intressant.
I EU-direktivet avhandlas möjligheten att med övergångsregeln framföra fordon med totalvikt över 3,5ton så länge det gäller
"a private car and not a light lorry".

Eftersom "a light lorry" i Sverige inte väger över 3,5ton handlar väl differentieringen mellan fordon för persontransport och godstransport?

Ja ett klargörande vad texten egentligen avhandlar vore bra.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
7.432
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Jag har nu, via formulär på Transportstyrelsens hemsida, ställt denna fråga:

Vår husbil (YBO788) har en totalvikt på 4 100 kg. Enligt fordonshandlingarna tillhör den fordonskategori M1, och fordonsslaget är ”Personbil”. För en person med enbart B-behörighet är det ju inte några problem att, med stöd av undantagsregeln (alla villkor uppfyllda) framföra denna husbil.

Om någon skulle köpa en liknande husbil (totalvikt över 3 500 kg) i Tyskland tillhör även denna givetvis fordonskategori M1 men den är, enligt uppgift, av bland annat skatteskäl vanligtvis registrerad som Sonderkraftfahrzeug (So.Kfz.) och inte Personenkraftwagen (Pkw). Får denna husbil köras hem till Sverige med stöd av undantagsregeln av en person med enbart svensk B-behörighet?


Till dess att jag fått svar från Transportstyrelsen "vilar jag min resväska".

Pålle
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
6.162
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Jag har nu, via formulär på Transportstyrelsens hemsida, ställt denna fråga:

Vår husbil (YBO788) har en totalvikt på 4 100 kg. Enligt fordonshandlingarna tillhör den fordonskategori M1, och fordonsslaget är ”Personbil”. För en person med enbart B-behörighet är det ju inte några problem att, med stöd av undantagsregeln (alla villkor uppfyllda) framföra denna husbil.

Om någon skulle köpa en liknande husbil (totalvikt över 3 500 kg) i Tyskland tillhör även denna givetvis fordonskategori M1 men den är, enligt uppgift, av bland annat skatteskäl vanligtvis registrerad som Sonderkraftfahrzeug (So.Kfz.) och inte Personenkraftwagen (Pkw). Får denna husbil köras hem till Sverige med stöd av undantagsregeln av en person med enbart svensk B-behörighet?


Till dess att jag fått svar från Transportstyrelsen "vilar jag min resväska".

Pålle
Sedan är frågan vad tyska polisen anser om detta...
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
7.432
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Sedan är frågan vad tyska polisen anser om detta...
Man kan ju hoppas att de tolkar direktivet och dess undantagsregler på samma sätt som Transportstyrelsen – men säker kan man ju aldrig vara när det gäller enstaka poliser och någon central tolkning av denna "udda" fråga finns sannolikt inte.

Pålle
 
Senast ändrad:

AndersKerstin

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
42995
Medlemskap
2025
Vi håller på och går igenom hela processen med att importera från Tyskland, det blev inte lika enkelt och smidigt som vi kanske först trodde. I slutändan blir dock allt bra och värt besväret.

Jag skall skriva av mig alla erfarenheter när vi har kommit i mål, det blir lite för långt för att sammanfatta här. Efter två månader har i alla fall Transportstyrelsen godkänt ursprungskontrollen och vi har fått våra röda tillfälliga skyltar så att vi nu kan köra med bilen.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
1.030
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Garanti på inporterad husbil gäller o fungerar i Sverige (Fiat)
Dock gäller inte vissa delar om avgasrening. Så här står det hos Transportstyrelsen om privatimporterade bilar:
T31FB FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR OM AVHJÄLPANDE AV
FEL PÅ UTSLÄPPSBEGRÄNSANDE ANORDNINGAR ENLIGT 27 § AVGASRENINGSLAGEN (2011:318).
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
5.300
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
#33 är sant.
Dock vill jag avdramatisera detta.
Maskinskadeförsäkringen täcker även avgasrenande komponenter.
Maskinskada ingår i halv och helförsäkring, speciellt på en bil som skulle kunna omfattas av avgasreningsgarantin.

Skillnaden bli att naskinskadeförsäkringen har självrisk, och att man slipper argumentera med verkstaden om felet skall gå på masinskadeförsäkringen eller avgasreningsgarantin.
Det är snäva gränser om vad som ingår i avgareningsgarantin.
 

BoP

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Västervik
HBK-Nr
29428
Medlemskap
2025
Importerade min 2017 allt var klart i Tyskland när vi flög ner å hämtade sen tog det ca 14d i Sverige så var det klart med nummerplåtar
Ja svensk byråkrati är fantastisk det som tar 2 till 3 tim i Tyskland tar för din del 14d och för mig 22d, kan det bero på att i Tyskland har man bara en disk mellan sig och tjänstemannen här har vi i bästa fall en närmast ogenomtränglig telefonkö.
 

Per.S

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2025
Ja svensk byråkrati är fantastisk det som tar 2 till 3 tim i Tyskland tar för din del 14d och för mig 22d, kan det bero på att i Tyskland har man bara en disk mellan sig och tjänstemannen här har vi i bästa fall en närmast ogenomtränglig telefonkö.
Nja, det är export Tyskland och import Sverige tider.
Jag tror inte det går fortare andra vägen runt, Sverige till Tyskland.
Exporterande lands myndigheter "avför" fordonet ur sina register medan det importerande landet behöver genomföra ett antal kontroller.
Men om du kan visa att det går snabbt i Tyskland blir jag förvånad.
 

BoP

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Västervik
HBK-Nr
29428
Medlemskap
2025
I Tyskland görs ursprungskontroll tjänstemannen kontrollerar fysiskt chassinummer ditt pass kontrolleras nytt reg.bevis tillverkas nya regskyltar tillverkas i al. Skatt och tillfällig trafikförsäkring betalas ev. helförsäkring får ordnas med ditt bolag i Sverige. Tidsåtgång 2 till 3 tim trots köer.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.914
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Det varierar nog väldigt med hur knöligt det kan vara att importera från Tyskland. En av mina importer gick nästan orimligt smidigt.
Jag såg en husbil på Mobile.de som jag blev intresserad av. Jag kontaktade säljaren (Privatperson) och kom överens om att jag skulle komma och titta på den dagen efter.
Inga direkta förberedelser mer än att jag hade pengar klart på kontot (500.000) sen gick det som följande:

2/11
05:30 Åker hemifrån till Arlanda
08:00 Landar i Berlin, tar T-banan några stationer och blir sen hämtad av säljaren
09:30 -11:30 Tittar på bilen och gör upp affären
11:50 Gör en överföring via bankappen (hade med en dator). Lite stress då 12:00 var någon form av daglig deadline för överföringar till utlandet.
12:10 Säljaren ser att pengar är på väg in på kontot – Säljarens fru hade jobbat på bank tidigare så hon hade lite kontakter som kunde kontrollera detta direkt.
13:00 Alla papper skrivna och allt inlastat och klart i bilen.
16:00 Släpper av säljaren hemma hos honom igen efter att vi varit iväg och ordnat med exportregistreringen samt försäkrat bilen.
16:30 Hemfärden börjar med full tank och lite färdkost i kylen.

3/11
13:00 ca kommer jag hem, fyller direkt i ansökan om ursprungskontroll, kopierar lite handlingar, betalar in avgiften direkt och läggar handlingarna på brevlådan för att det skall komma iväg med dagens post.

4/11
Handlingarna inkommer till Transportstyrelsen – Handläggningstiden är ca 1 vecka

11/11
Efter exakt 1 vecka är ursprungskontrollen klar. Jag ser detta på nätet och ringer då direkt för att boka besiktning. Detta är en fredag men får en tid direkt till på måndag morgon

14/11
11:00 Bilen besiktigad och registreringsnummer klart. Ringer och ändrar importförsäkringen till en vanlig försäkring.
12:00 Bilen står uppställd och helt klar hemma på uppfarten.

12 dagar från start och avresa till att en importerad bil står helt klar och registrerad hemma på infarten. Inga förberedelser mer än att jag kommit överens med säljaren om när jag skulle komma för att titta på bilen.

När jag köpte en annan husbil några år tidigare fick jag sova kvar två nätter i husbilen bara i väntan på att pengarna skulle hitta fram till säljaren..
 
Toppen