• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Import från Tyskland

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
I Tyskland görs ursprungskontroll tjänstemannen kontrollerar fysiskt chassinummer ditt pass kontrolleras nytt reg.bevis tillverkas nya regskyltar tillverkas i al. Skatt och tillfällig trafikförsäkring betalas ev. helförsäkring får ordnas med ditt bolag i Sverige. Tidsåtgång 2 till 3 tim trots köer.

Men som sagt, jämförelserna haltar det ena är utförsel, det andra är införsel!

Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Jag har nu, via formulär på Transportstyrelsens hemsida, ställt denna fråga:

Vår husbil (YBO788) har en totalvikt på 4 100 kg. Enligt fordonshandlingarna tillhör den fordonskategori M1, och fordonsslaget är ”Personbil”. För en person med enbart B-behörighet är det ju inte några problem att, med stöd av undantagsregeln (alla villkor uppfyllda) framföra denna husbil.

Om någon skulle köpa en liknande husbil (totalvikt över 3 500 kg) i Tyskland tillhör även denna givetvis fordonskategori M1 men den är, enligt uppgift, av bland annat skatteskäl vanligtvis registrerad som Sonderkraftfahrzeug (So.Kfz.) och inte Personenkraftwagen (Pkw). Får denna husbil köras hem till Sverige med stöd av undantagsregeln av en person med enbart svensk B-behörighet?

Till dess att jag fått svar från Transportstyrelsen "vilar jag min resväska".

Pålle
Nu har svaret på ovanstående fråga kommit, och det är kort och koncist:

Ärendenummer: TSTRKK 2025/972535

Hej, tack för ditt meddelande!

Ett fordon ingår i övergångsregeln om fordonet är registrerad som en personbil. Om fordonet inte är registrerat som en personbil får man inte köra den med övergngsregeln.

Med vänlig hälsning

Engemyr Maja Ktj 5
Avdelning Körkort

Transportstyrelsen
701 97 Örebro
http://www.transportstyrelsen.se
Telefon: 0771-81 81 81

Pålle

Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025

Ett fordon ingår i övergångsregeln om fordonet är registrerad som en personbil. Om fordonet inte är registrerat som en personbil får man inte köra den med övergngsregeln.

Med vänlig hälsning

Engemyr Maja Ktj 5
Avdelning Körkort

Transportstyrelsen
701 97 Örebro

Pålle
Ska man då tolka detta som att du inte kan köra en tung tysk bil? Den är registrerad som M1 men inte personbil??

Per.S

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2025

Med vänlig hälsning

Engemyr Maja Ktj 5
Avdelning Körkort

Transportstyrelsen
701 97 Örebro

Pålle
Att transportstyrelsens svar är som ovan angivet är inte särskilt konstigt då det gäller ur ett svenskt perspektiv.

Följande gäller ur ett Tyskt perspektiv:

Observera att det finns övergångsregler även i Tyskland och de gäller ju i hela EU.
Det väsentliga är vikten och inte till vilken kategori fordonet klassats.

LKW-Führerschein: Für ein Wohnmobil über 3,5 t notwendig​

Liegt das zulässige Gesamtgewicht des Campers nun höher und soll kein Anhänger mit verreisen, müssen sich Fahrer Gedanken machen. Denn sie dürfen das Wohnmobil mit dem normalen Führerschein der Klasse B dann nicht steuern. Es spielt hier auch keine Rolle, ob das Fahrzeug als PKW, Wohnmobil oder LKW zugelassen ist, denn das Gewicht gibt vor, welche Fahrerlaubnis zum Fahren benötigt wird.

Wohnmobil über 3,5 Tonnen: Der Führerschein der Klasse C1 ist mindestens notwendig.
Wohnmobil über 3,5 Tonnen: Der Führerschein der Klasse C1 ist mindestens notwendig.
Ein Führerschein für ein Wohnmobil über 3,5 Tonnen muss, wenn er nach 1999 ausgestellt wurde, entweder die Klasse C1 (C1E) oder C (CE) aufweisen. C1 ist allerdings mindestens notwendig, um mit diesem Camper unterwegs sein zu dürfen. Liegt das Gewicht sogar über 7,5 t muss für dieses Wohnmobil der LKW-Führerschein der Klasse C unbedingt vorhanden sein.

In diesem Fall verursacht das schwere Wohnmobil durch den Führerschein Kosten. Denn die für die notwendige Fahrerlaubnis sind theoretische und praktische Prüfungen so absolvieren. Darüber hinaus müssen einige Themenbereiche auch in Fahrstunden nachweislich abgedeckt sein. Daher können dieser zusätzliche Kostenfaktor sowie die aufzuwendende Zeit eine Rolle bei der Entscheidung über das Wohnmobil spielen.

Übersicht: Welcher Führerschein passt zu welchem Wohnmobil?​

Die nachfolgende Übersicht zeigt auf, mit welchem Führerschein welches Wohnmobil (ohne Anhänger) gefahren werden darf:
Führerscheinzulässiges Wohnmobil
alter Führerschein der Klasse 3Wohnmobile bis zu 7,5 t
Führerschein der Klasse BWohnmobile bis zu 3,5 t
Führerschein der Klasse C1Wohnmobile zwischen 3,5 t und 7,5 t
Führerschein der Klasse CWohnmobile ab 7,5 t (3,5 t inbegriffen)

Med ett Klasse 3 körkort utfärdat före 1999 kan en förare framföra en husbil över 3,5ton.

Alter oder neuer Führerschein? Beim Wohnmobil ist das wichtig​

Ein größeres Wohnmobil dürfen Sie mit dem alten PKW-Führerschein weiterhin fahren.
Ein größeres Wohnmobil dürfen Sie mit dem alten PKW-Führerschein weiterhin fahren.
Von Bedeutung ist auch, in welchem Jahr Sie den Führerschein erworben haben, denn Inhaber der alten Klasse 3 dürfen wesentlich mehr als es die Klasse B zulässt. Auch nachdem der alte rosa Führerschein, der vor 1999 erworben wurde, in einen im Scheckkartenformat umgetauscht wurde, bleiben die Berechtigungen bestehen. Das bedeutet im Zusammenhang mit einem Wohnmobil, dass der Führerschein es erlaubt, ein Fahrzeug mit einen zulässigen Gesamtgewicht von bis zu 7,5 t zu führen.

Die Klasse C1 ist in dieser Fahrerlaubnis enthalten, sodass Sie schwere Wohnmobile steuern dürfen. Liegt das zulässige Gesamtgewicht allerdings über 7,5 t, reicht auch ein alter Führerschein nicht mehr aus. Haben Fahrer die Prüfung nach 1999 abgelegt, besitzen sie nur noch den Führerschein der Klasse B. Beim Wohnmobil hat das die Auswirkung, dass hier besonders aufs Gewicht geachtet werden muss

Man kan därför konstatera att en förare som har rätt att använda övergångsregeln i Sverige även har rätt att köra en tyskregistrerad husbil för transporten hem till Sverige.

Mvh Per

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Ska man då tolka detta som att du inte kan köra en tung tysk bil? Den är registrerad som M1 men inte personbil??
Frågeställningen var ju: Om någon skulle köpa en liknande husbil (totalvikt över 3 500 kg) i Tyskland tillhör även denna givetvis fordonskategori M1 men den är, enligt uppgift, av bland annat skatteskäl vanligtvis registrerad som Sonderkraftfahrzeug (So.Kfz.) och inte Personenkraftwagen (Pkw). Får denna husbil köras hem till Sverige med stöd av undantagsregeln av en person med enbart svensk B-behörighet?

Detta har Transportstyrelsen svarat på, och jag anser inte det medger utrymme för några "fria tolkningar".

Den som har annorlunda uppfattning kan ju ta upp frågan direkt med handläggaren – namn finns ju i svaret.

Om någon annan uppfattning framkommer, hoppas jag att det meddelas här.

Pålle

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Frågeställningen var ju: Om någon skulle köpa en liknande husbil (totalvikt över 3 500 kg) i Tyskland tillhör även denna givetvis fordonskategori M1 men den är, enligt uppgift, av bland annat skatteskäl vanligtvis registrerad som Sonderkraftfahrzeug (So.Kfz.) och inte Personenkraftwagen (Pkw). Får denna husbil köras hem till Sverige med stöd av undantagsregeln av en person med enbart svensk B-behörighet?

Detta har Transportstyrelsen svarat på, och jag anser inte det medger utrymme för några "fria tolkningar".

Den som har annorlunda uppfattning kan ju ta upp frågan direkt med handläggaren – namn finns ju i svaret.

Om någon annan uppfattning framkommer, hoppas jag att det meddelas här.

Pålle
Jag gör ingen fri tolkning, utan behöver bara veta om jag kan köra tysk tung bil eller inte, du som kan detta svara bara ja eller nej.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Jag gör ingen fri tolkning, utan behöver bara veta om jag kan köra tysk tung bil eller inte, du som kan detta svara bara ja eller nej.
Transportstyrelsen har redan svarat:

Du måste alltså kontrollera om husbilen är personbilsregistrerad – vilket den med största sannolikhet inte är. (Att husbilen tillhör fordonskategori M1 har inte med saken att göra, det är hur den är registrerad som är avgörande.)

Läs min fråga och Transportstyrelsens svar en gång till...

Pålle

Toppen