• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Import från Tyskland

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Nej..visst...men kul att veta..särskilt hur Per ser på denna fråga... Per hänvisar nämligen till ganska mycket text...så jag vill snäva in fråga och svar.

kullen

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2025
Det är absolut inte några problem att köra en tung personbil (M1) på farfarsregeln, jag körde hem min bil (11,9 ton) som var tyskregistrerad. Farfarsregeln gäller i hela EU-EES länderna oavsett i vilket land den är registrerad i,bara den är registrerad som personbil (M1). Ta med utskriften om farfarsregeln bara.

Personbil klass II är ett svenskt påfund.

Över till TS fråga, inga konstigheter att ta hem bilen själv, min slutnota hamnade på runt 6000kr inklusive flygbiljett till Frankfurt.
Kör gärna med säljarens plåtar och försäkring.
När du kommer hem så skicka ner plåtarna till säljaren så avregestreran hen bilen och du kan göra en ursprungskontroll…

//Klasse
En stilla undran, Klasse blev du någon gång under din färd hem stoppad av tysk, dansk eller svensk polis som tog ställning till om det var lagligt att framföra din bil med stöd av farfars regeln. Att KÖRA hem bilen är väl knappast något problem.

Per.S

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2025
Tyska övegrgångsregler gäller för innehavare av tyskt körkort, engelska övergångsregler gäller för innehavare av engelskt körkort, italienska övergångsregler gäller för innehavare av italienskt körkort o.s.v. Med andra ord inte något som vi med svenskt körkort behöver bry oss om.

Pålle
Ja givetvis förhåller det sig så.
Det som jag tycker är relevant är dels att påvisa att de svenska övergångsreglerna inte är unika men även att fokus på frågan om fordonet är registrerat som pkw eller lkw inte är avgörande vad gäller övergångsregeln i Tyskland.
Att vi i Sverige registrerar tunga husbilar som personbilar har kanske inte varit det givna valet för andra EU länder.
Det är väl inte fel "att lyfta blicken" lite för att visa varför Ekvivalenstabellen underlättar/är relevant för EU-medborgare, så att de kan köra en tung husbil även utomlands, med hjälp av övergångsregler.

Mvh Per

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Nej kring själva övergångsreglerna..behöver man kanske inte gräva så mycket..
MEN Tyskland tycks ju också ha typ--- farfarsrättigheter ?
För vilka fordon gäller i så fall denna rättighet för en tysk?
Den frågan är ev relevant..
Skillnaden är att tysken har C1 inskrivet i körkortet när dom bytte till Eu körkort, i många fall följde även BE, C1E med gratis.

Klasse

HBK Medlem
Kommun
Julita
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
En stilla undran, Klasse blev du någon gång under din färd hem stoppad av tysk, dansk eller svensk polis som tog ställning till om det var lagligt att framföra din bil med stöd av farfars regeln. Att KÖRA hem bilen är väl knappast något problem.
Näe, inte blev jag stoppad laglydigt som man är..:cool:
Åkte bara i Tyskland och Sverige…men jag (säljaren) förankrade hos lokal polis att det var okej efter att läst farfarsregeln på tyska.
//Klasse

Toppen