• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsinbrott - Vad ska/bör göras eller undvikas?

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Hej Alla Hbk-medlemmar,
Först skulle jag vilja önska Er Alla en riktig God Jul och Gott Nytt År med många husbilsr3sor och många TREVLIGA äventyr.

Nu till det TREVLIGA. Att inte alla äventyr under husbilsresor är trevliga det vet vi. Just sådant var det senaste äventyret som Gösta E. har genomgått och beskrivit i hans super intressanta, aktuella tråd. Han hade inbrott i husbilen och blev rånad.

Som han skriver i hans inlägg idag så "vaknade han, upptäckte inkräktare och sedan gick han ut genom bodelsdörrren för att jaga rånare".
Jag just undrar vad som är bästa sättet att agera under sådana omständigheter. Är det bra att jaga rånare? Jag vet att man ofta reagerar instinktivt och gör det.

Själv hade gjort samma sak när vid en promenad hade två ungdomar hade slitit min frus lilla väskan (med sådan kraft att hon fick även stora blåmärken på halsen), så sprang jag efter dem... OK en man följde med och hann ikapp ungdomarna och frun fick tillbaka väskan... men kanske skulle han eller jag får kniven stucken i magen. Frun skällde mig, med all rätt, för att jag sprang efter dem.

Jag tycker att det skulle vara intressant att få veta vilka erfarenheter har Ni? Hur skulle Ni reagerat i sådan husbilsinbrott situation? Vad har Ni, som har varit med om liknande äventyr, gjort?

Med vänliga hälsningar
Janne
och en gång till
GOD JUL och Gott Nytt År
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Ett bra sätt kan nog vara att montera backsensorer vid dörrarna, då vaknar man innan inbrottet påbörjas och kan förhindra åverkan på bilen. Då slipper man ju också att få närkontakt eller bilen förstörd av brandsläckningspulver eller färgspray.

Men då tjuter de väl även när jag själv närmar mig dörren?

Eller skall man kunna stänga av sensorn med mobiltelefonen?
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
276
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Ska det avskräcka måste väl tjuta utanför, och inte inne, eller?
Ett Norskt larm verkar intressant, mäter också ev fukt i Husbil/Husvagn. Gillar att det är lampor som lyser på utsidan vid ev närmande av tjyvar.
Är lite väl dyrt men verkar anpassat för Husbil/Husvagn. Har haft flera olika larm installerade i flera husbilar med varierande kvalitet och funktion.
Gemensamt för tidigare larm har varit mycket fellarm, slår på mitt i natten utan anledning mm. Någon som harerfarenhet av detta larm?
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
276
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Ett Norskt larm verkar intressant, mäter också ev fukt i Husbil/Husvagn. Gillar att det är lampor som lyser på utsidan vid ev närmande av tjyvar.
Är lite väl dyrt men verkar anpassat för Husbil/Husvagn. Har haft flera olika larm installerade i flera husbilar med varierande kvalitet och funktion.
Gemensamt för tidigare larm har varit mycket fellarm, slår på mitt i natten utan anledning mm. Någon som harerfarenhet av detta larm?
Larmet heter Avara.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
En större Hund ger självklart lite bättre respekt, men glöm att du ska vara trygg, alla hundar har en svaghet, den tar dom reda på fort. Jag vet exempelvis hur du däckar en häst på närmare 1 ton, har inte provat men har en kompis som har prova, fungerar perfekt. Glöm att en Hund skyddar dej.
har du en hund som är tränad för att skydda dig så skulle inte jag vara orolig !
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Jag har backsensorer vid dorrarna, mycket effektivt da de piper om nagon narmar sig. Oftast harar i den tidiga morgonen som far dem att pipa, I belgien stannade jag pa en rastplats, 3-4 tiden pa morgonen borjade de pipa, tittarut, ser en val maskerad man narma sig bilen (jag sov i alkoven) jag oppnar da rutan och ber han backa nagra meter da han triggar mitt larm dar han nu star, ha la benen pa ryggen o forsvann...

Jag har kopplat det hela med en brytare innanfor dorren, sa att de kan smidigt slas pa och av nar jag vill. Bara inre summer som piper i olika hastighete beroende pa hur nara nagot ar.
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Jag har monterat ett orange blinkvarningsljus (led) i köket som manövreras från plats tillgänglig både från säng och korridor mellan kök/säng,
om någon stryker runt onödigt nära eller det knackar på dörren vid osäker tidpunkt så kan jag starta blinkljuset, om någon är ute i skumma syften hoppas jag på att vederbörande avviker. Ännu har jag ej behövt använda blinkljuset. Biltema 38-777, pris ca 300 kr plus strömbrytare.
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
I några länder är det tillåtet att ha en pepparspray (eller med liknande innehåll-spray) t.ex i US kan köpas i sportbutik (väldigt populär bland kvinnor som joggar). Den dödar ingen, är diskret (i motsats till t.ex pulversläckare) och borde ge effektivt skydd...
Problemet med pepparspray är att den används lika ofta offensivt och inte defensivt som den är tänkt. Det är likadant med en kniv som man stoppar på sig för att kunna försvara sig. Detta påminner en del om debatten i USA och deras vapenlag. Man vill ha fri tillgång till vapen för att kunna försvara sig. Sen är den eskalerande våldstrappan igång, med värre och värre vapen för att känna sig trygg. Ingen bra lösning i mina ögon.
 
Senast ändrad:

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
60B2946C-CC61-4355-AD65-1F137441D843.jpeg
Rattkryckan ger tydliga signaler till omgivningen att det är extra besvärligt

12646930-7018-473E-9CDA-43A8215FDB8A.jpeg
Med säkerhetsbältet på förarstolen kopplat till dörren går det inte enkelt att ta sig in - och jag kan snabbt öppna om det behövs

F67C816F-B97A-47BD-8D21-3929028BC7C3.jpegYtterdörren blockar jag enkelt med en vandringsstav.

PS
God Fortsättning på Er alla
DS
 

CeGeT

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Örebro
HBK-Nr
14749
Medlemskap
2025
Svårt att säga hur man reagerar i en utsatt situation. Min förhoppning är att mitt skalskydd (larm) håller en del borta, att jag väljer platser med omsorg för parkering och övernattning samt mitt lugn och sociala förmåga inte eskalerar en jobbig situation. Jag förespråkar inte pepparspray eller andra vapen/attrapper vilket kan eskalera situationen och ”sunt förnuft” är mycket varierande för olika personer (om man följer tråden) och varierar utifrån olika situationer så sunt förnuft ger jag inte så mycket för. Jag håller vår husbil så ren som möjligt från synliga föremål som kan vara av intresse samt har bra försäkring. Blir jag och min familj rånade så får de ta det som kan tas då detta är materiella ting som kan ersättas - vill inte utsätta min familj för en eskalerande situation. Det tråkig är att tryggheten försvinner och rädslan kommer in i vardagen vilket kan begränsa livet. Rätt eller fel - vet ej men så tänker jag.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Egentligen ska man nog inte försvara sig alls, om rånaren ifråga är beväpnad...

Jag har en kompis som är yrkesmilitär, (numer utbildare).
Han har varit FN-soldat och jobbat i världens alla hörn under extrem press.
Förmodligen kan han ta vara på sig själv på sätt som vi andra drömmer om att kunna :)

För ca 10 år sedan blev han överfallen och rånad i Stockholm (han bor där).
Han blev nedsparkad och bestulen av ett ungdomsgäng på 4-5st.
Under misshandeln kunde han inte försvara sig genom att slå tillbaka men kroppen reagerade instinktivt och skyddade sig så han blev inte så skadad.
Däremot blev han fruktansvärt arg och ville ge igen.
Han ville så gärna ge igen att han åkte hem och plockade ut ett vapen ur sitt skåp....
Sedan satte han sig i soffan och blev sittande med tanken "Vad håller jag på att göra. Fullföljer jag detta så...."
Han berättade att det var otroligt nära att han gick tillbaka igen med ett vapen den kvällen.
Tur att, åtminstone vissa, ger sig själva en stunds betänketid....
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Tråkigt att det har hänt er gode vän men har man gjort någon analys av hur branden startat och utvecklats samt orsak till branden? Jag har hört talas om en del bränder i husbilar/husvagnar men aldrig sett resultatet av någon utredning efter brand och hur man förebygger bränder( sannolikhet) samt hur konsekvenserna kan reduceras.
Vi har för vår del en plan för hur man utrymmer vid ev snabbt brandförlopp och det är via fönstret bredvid sängen och inte via några dörrar eftersom man då troligen måste passera brandhärden. Därför har vi då och då spännband mellan dörrarna. Vore intressant att få lite statistik/underlag om bränder i husbilar så att vi alla kan få bra information och kunna vidta lämpliga åtgärder. Jag är beredd på att ändra våra utrymningsplaner om statistiken visar annorlunda men saknar underlag för detta.
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Hur skulle det vara med tunn lina fäst i ett sånt överfalls larm som kan fästas t.ex i en väska men här i dörrarna så om de öppnas slits sprinten ut och larmet går igång?
iofs kan det skrämma livet ur oss själva också!
Tommy
 
Toppen