• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsinbrott - Vad ska/bör göras eller undvikas?

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Hej Alla Hbk-medlemmar,
Först skulle jag vilja önska Er Alla en riktig God Jul och Gott Nytt År med många husbilsr3sor och många TREVLIGA äventyr.

Nu till det TREVLIGA. Att inte alla äventyr under husbilsresor är trevliga det vet vi. Just sådant var det senaste äventyret som Gösta E. har genomgått och beskrivit i hans super intressanta, aktuella tråd. Han hade inbrott i husbilen och blev rånad.

Som han skriver i hans inlägg idag så "vaknade han, upptäckte inkräktare och sedan gick han ut genom bodelsdörrren för att jaga rånare".
Jag just undrar vad som är bästa sättet att agera under sådana omständigheter. Är det bra att jaga rånare? Jag vet att man ofta reagerar instinktivt och gör det.

Själv hade gjort samma sak när vid en promenad hade två ungdomar hade slitit min frus lilla väskan (med sådan kraft att hon fick även stora blåmärken på halsen), så sprang jag efter dem... OK en man följde med och hann ikapp ungdomarna och frun fick tillbaka väskan... men kanske skulle han eller jag får kniven stucken i magen. Frun skällde mig, med all rätt, för att jag sprang efter dem.

Jag tycker att det skulle vara intressant att få veta vilka erfarenheter har Ni? Hur skulle Ni reagerat i sådan husbilsinbrott situation? Vad har Ni, som har varit med om liknande äventyr, gjort?

Med vänliga hälsningar
Janne
och en gång till
GOD JUL och Gott Nytt År
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Som tur är har jag aldrig råkat ut för inbrott under alla mina resor. Dock har jag alltid haft ett bra larm i bilen som jag använt som skalskydd varje natt. Skulle någon öppnat någon dörr hade definitivt både jag och alla i omgivningen vaknat. Dessutom tror jag bara åsynen av dekalerna om larm får de flesta tjuvar att välja en annan bil.
Sen har jag alltid valt övernattningsplatser med omsorg. Bland lastbilarna på rastplatser har definitivt valts bort. Bättre då med en vanlig stor central parkering.
Slutligen har jag aldrig lämnat värdesaker som pass, pengar, mobil, padda mm i den främre delen av bilen under natten, särskilt inte vid fricamping och knappast ens på Bahia.
Vad gäller att springa efter tjuvarna skulle jag definitivt avstå!
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Vi har heller aldrig blivit utsatta för inbrott och ligger aldrig numer på rastplatser utan uppsöker ställplatser/campingar för övernattning. Har ett larm för bodelsdörren samt spännband för de främre dörrarna då vi ligger på lite mindre säkra ställplatser, så risken är inte så stor att vakna av ett ovälkommet besök. Om det skulle inträffa så skulle jag aldrig börja jaga eller slåss med basebolltrå, som rekommenderas av endel, utan på ett lugnt sätt försöka skrämma iväg dem. Allt värdefullt förvaras naturligtvis säkert och kan inte nås utan att behöva börja klättra i sängen.

Tråkigt för Gösta men tyvärr inträffar det emellanåt och hoppas att både vi och Gösta lär oss av misstagen som vi ibland gör. Vilken tur att Tommy finns som en nödens ängel och hjälper oss med både bilar, vaccinering, myndighetskontakter, inköp mm mm.
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Hej,
vi har ända sedan vi började köra med fabrikstillverkade husbilar, d.v.s. 1987, haft framdörrarna reglade med kedjor, som bara tillåter c:a 1 cm öppning om någon försöker bryta sig in där. De är lätta att skruva loss inifrån vid besiktning m.m. men går inte att rubba utifrån. Vi går alltid ut/in genom bodelsdörren som vi låser med vanligt 7-tillhållarlås när vi lämnar bilen. Är vi i bilen låser vi inifrån bara med dörrens vanliga lås för att snabbt kunna komma ut om något händer. Luckan till handskfacket är alltid öppen nattetid samt när vi lämnar bilen så presumtiva inbrottstjuvar kan se att ingenting finns där. Telefoner, surfplatta m.m. förvaras antingen i det väl dolda kassaskåpet eller i bakre delen av bilen. Nattetid har vi dessutom ett utomordentligt larm i 3-årige Max som skäller även dagtid om någon närmar sig bilen. Vi har alltid haft hund/ar (och även katt) med oss och deras skällande avskräcker/varnar dem som närmar sig att de inte kan komma osedda. Dessutom har vi alltid övernattat på camping/ställplats eller bland andra husbilar, aldrig på rastplats. Men vi har hittills aldrig under våra hittills 37 husbilsår blivit utsatta för något inbrottsförsök, och hoppas slippa även i fortsättningen.
Karin:wink:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Nej, inga inbrottsförsök i vår lilla plåtis, här finns knappt plats för två och den är rätt så väl ”säkrad” på nätterna…hahaha… Men! Vi blev förföljda av 3 st. ungdomsligister i Madrid som verkligen ville råna oss (går inte in på detaljer, finns en tråd om det hela) och vill bara säga att VISTAS GÖRNA DÄR DET FINNS FOLK och inga skumma ”ensamplatser” hur sköna dessa än är. Tjuvar & banditer gör bara sitt jobb vilket dom brukar vara duktiga på och har man oturen så blir man rånad på ett kick. Att bråka, slåss eller ta upp kampen är värdelöst, det är deras ”arbetsmiljö” där dom simmar som fisk i vattnet. Mitt tips är att förebygga och inte fajtas med dessa slipade yrkesmän… Att förebygga är ett kapitel för sig som inte får plats i den här tråden för den här gången.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
I husbilen har vi hunden, han biter först och skäller sen.

Brorsan och en kompis råkade däremot ut för något obehagligt, dock i Sverige.
Två ungdomar på moppe ryckte en handväska från en i deras sällskap.
Brorsan och kompisen sprintade efter och drog tag i killarna så de åkte av moppen och tappade väskan.
Kompisen böjer sig för att ta upp den och känner en häftig smärta i sidan, sätter ner handen och får se blod och svimmar.
Då tänker de hoppa på brorsan men resten av sällskapet är nästan framme så killarna skiter i väskan och drar.
På sjukhuset visade det sig att kompisen blivit knivhuggen i sidan mellan revbenen och fått en punkterad lunga.

Samma kompis gick några år senare emellan när 5 personer av utländsk härkomst stod och sparkade på en liggande svensk kille.
Han fick då flera knytnävsslag och svarade med samma mynt.
När polisen kom skyllde alla blattar på vår kompis och i rättegången blev han dömd för misshandel....
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Så här långt i vårt husbilsliv har allt gått bra. Är lite stor och udda har jag förstått och att man oftast blir lämnad i fred tack vare det. Med en kodstängd dörr och högt till fönster finns det enklare objekt. Tyvärr vad jag har hört så är de 90% med Fiat Ducato drivhuvud den mest utsatta gruppen. Endast med hjälp av en skruvmejsel så är en tränad tjuv snabbt inne i bilen. Har hört att en del tar bort låscylinder o monterar täckbrickor. Då blir det genast lite svårare. Säkra framdörrarna med en metallwire så blir det än svårare. Bodelsdörren är på mindre bilar svårare att modifiera. Det går rätt enkelt att montera en magnetbrytare som drar igång en mistlur om du apterat den. Fönstervägen är svårare, men ha dem o takluckan stängda då bilen lämnas så är förutsättningarna goda att du klarar dig.
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Tyvärr vad jag har hört så är de 90% med Fiat Ducato drivhuvud den mest utsatta gruppen.
Detta kan ju till viss del bero på att drygt 80 procent av de svenskregistrerade husbilarna är baserade på Fiat Ducato eller dess syskon.

Pålle
 
Senast ändrad:

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Detta kan ju till viss del bero på att drygt 80 procent av de svenskregistrerade husbilarna är baserade på Fiat Ducato eller dess syskon.

Pålle
Ok Fiat/Peugot/Citroën har tappat 10% till 80%. Har tidigare sett siffran 90%. Det finns även helintegrerade bilar byggda på Ducato med 1 plastsidodörr ibland utan. Det finns även Renault, Ford o Mercedes med dubbla plåtdörrar från standardsystem.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Jag vaknade en natt när någon höll på med min framdörr, jag rusade upp drog bort gardinen och pekade finger åt en snubbe som stod där med verktyg i handen, han sprang iväg så jag kunde gå och lägga mig igen! Det var i Åre på en parkering och låset klarade sig!
Sen har jag sett krossade rutor på HB och flera personbilar vid tre tillfällen alltid på köpcentrum i Italien dagtid när folk är inne och handlar!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
När jag var på Kithyra en ö i Grekland så stod jag en längre tid på platsen Paralia Likodimou (se bild)
Det var sommar och varmt... Sov alltid med alla fönster öppen...
En natt vaknade jag vid 3:30 tiden och tyckte att någon tittade in. :eek:
Jag han se skymten av ett huvud... Så jag tog min blixtrande ficklampa och stack ut huvudet och lampan... Slog nästan min panna rätt in i ett mörkt ansikte... :eek:
Samtidigt slog jag på ficklampan...
Då sprang personen iväg... Och jag skrek efter honom... Klepsi Klepsi... (tyv tyv)
Manen flydde till en liten röd bil som stod ca 100 meter bort utan att svara mig... Jag lät fiklampan blixtra hela tiden...
Han hoppade in och startade bilen.... Men bara stod stilla.... Efter några minuter steg han ur bilen och gick till bakas till mig... Och sa orshi Klepsi... Orshi Klepsi (stjäler inte)... Vi snackade några ord.... Sen sa han vänligt.... Snälla släck din lampa för jag ser ju ingenting när du riktar den mot mig...
Jag sa då att jag har han och bilen på foto ifall det blir problem... Orshi Klepsi sa mannen...
Jag släckte lampan och mannen körde sen iväg.... Men ca 20 min senare så hör jag en bil komma.... Spanar ut och ser att det är den röda bilen.... Mannen går ur bilen och han bär på flera 6pack 1.5 liters vattenflaskor... Går förbi hb och ner i den lilla hamnen... Efter 10 min är han åter i sin röda bil... Och kör iväg...
Jag somnade snabbt om.... Nästa dag går jag ner i hamnen och pratar med Demtrish han som äger kantinan.... Berättar om mannen och den röda bilen.... Då säger han att han nu förstår varför det stod flera 6 pack med vatten utanför kantinan...
Det visade sig att mannen lämnade tillbaka det han stal....
Några veckor senare stöter jag på den röda bilen och mannen i en byn Agia Pelagia på andra sidan ön ... Han tittar förskräckt på mig och skriker sen...
ORSHI KLEPSI... ORSHI KLEPSI....

Så sover ni med öppna fönster kan det ju vara bra att skaffa en sån blixtrande ficklampa... Då det är helt omöjligt att se mot ljuset...
Screenshot_20211217_183057_com.google.android.apps.maps.jpg

IMG_20211217_182631.jpg
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
367
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Jag vaknade en natt när någon höll på med min framdörr, jag rusade upp drog bort gardinen och pekade finger åt en snubbe som stod där med verktyg i handen, han sprang iväg så jag kunde gå och lägga mig igen! Det var i Åre på en parkering och låset klarade sig!
Sen har jag sett krossade rutor på HB och flera personbilar vid tre tillfällen alltid på köpcentrum i Italien dagtid när folk är inne och handlar!
Det skulle vara intressant att veta om din bil hade larm och om de bilar du sett i Italien hade larm.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
När jag var på Kithyra en ö i Grekland så stod jag en längre tid på platsen Paralia Likodimou (se bild)
Det var sommar och varmt... Sov alltid med alla fönster öppen...
En natt vaknade jag vid 3:30 tiden och tyckte att någon tittade in. :eek:
Ja, Kythira är absolut en av de mest kriminellt utsatta platser i Europa :D, åker man dit söker man problem! :eek:
Annars? Kvar på Plataria? Blir det nån tur till Kafalonia? Är inte den ön för kriminell kanske???:D:D
:bye: Julian
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
367
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Jag tror att förebyggande åtgärder är viktigt. Vi har sedan början på 2000-talet låtit installera larm när vi beställt en ny husbil, vi har beställt larm på alla dörrar, fönster och luckor med skallarm det har varit en kostnad runt 10’
Vi har också tidigare liksom Gösta E parkerat bland långtradare på bensinstationsparkeringar,men efter en kväll när vi satt på en sådan parkering och skulle ta en kvällsfika och tittade ut genom fönstret och det enda vi såg var en stor grå vägg av närmsta tradare sa jag till chefen, att va f-n här är det ju ingen som varken ser eller hör om larmet går igång, så vi flyttade och parkerade på personbilsparkeringen, väl synliga, sedan dess står vi alltid väl synliga, det gäller även när vi är in och handlar, tidigare sökte vi en plats i ytterkanten av parkeringen, nu försöker jag hitta en plats så nära ingången som möjligt. Frugan brukar säga att jag helst skulle vilja ”ta till höger i kassan”.
På natten binder vi hyttdörren/dörrarna med band. Vi plockar undan alla värdesaker förutom en gammal laptop som jag plockat ur det mesta av innanmätet, den låter jag ligga på bordet. Den laptop som är funktion samt plattorna ligger i kassaskåpet so är fastskruvat på lämpligt ställe. Jag har också en gammal plånbok innehållande några tio euro samt några gamla sönderklippta kort liggande på instrumentbräda.
Ett problem med larm är att man måste ju larma av skalet innan man öppnar bodelsdörren på morgonen, men efter några gånger så lär man sej.
Inför den planerade resan söderut nu i januari har jag ett litet problem, vi köpte ju en annan husbil tidigt i höstas, se egen tråd Sommaren 2021……., bilen var utrustad med larm, men lampan blinkar så svagt så den syns knappt, jag har funderat på att skaffa en s.k fejklampa men har inte hittat någon som ser ut som en original, men tänkte jag, ok låt det synas att det är en fejklampa och busen bryter sej då blir det surprise -surprice
men för säkerhet har jag ett basebollträ vid sidan av madrassen.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Jag tror att förebyggande åtgärder är viktigt. Vi har sedan början på 2000-talet låtit installera larm när vi beställt en ny husbil, vi har beställt larm på alla dörrar, fönster och luckor med skallarm det har varit en kostnad runt 10’
Vi har också tidigare liksom Gösta E parkerat bland långtradare på bensinstationsparkeringar,men efter en kväll när vi satt på en sådan parkering och skulle ta en kvällsfika och tittade ut genom fönstret och det enda vi såg var en stor grå vägg av närmsta tradare sa jag till chefen, att va f-n här är det ju ingen som varken ser eller hör om larmet går igång, så vi flyttade och parkerade på personbilsparkeringen, väl synliga, sedan dess står vi alltid väl synliga, det gäller även när vi är in och handlar, tidigare sökte vi en plats i ytterkanten av parkeringen, nu försöker jag hitta en plats så nära ingången som möjligt. Frugan brukar säga att jag helst skulle vilja ”ta till höger i kassan”.
På natten binder vi hyttdörren/dörrarna med band. Vi plockar undan alla värdesaker förutom en gammal laptop som jag plockat ur det mesta av innanmätet, den låter jag ligga på bordet. Den laptop som är funktion samt plattorna ligger i kassaskåpet so är fastskruvat på lämpligt ställe. Jag har också en gammal plånbok innehållande några tio euro samt några gamla sönderklippta kort liggande på instrumentbräda.
Ett problem med larm är att man måste ju larma av skalet innan man öppnar bodelsdörren på morgonen, men efter några gånger så lär man sej.
Inför den planerade resan söderut nu i januari har jag ett litet problem, vi köpte ju en annan husbil tidigt i höstas, se egen tråd Sommaren 2021……., bilen var utrustad med larm, men lampan blinkar så svagt så den syns knappt, jag har funderat på att skaffa en s.k fejklampa men har inte hittat någon som ser ut som en original, men tänkte jag, ok låt det synas att det är en fejklampa och busen bryter sej då blir det surprise -surprice
men för säkerhet har jag ett basebollträ vid sidan av madrassen.
Frågan om baseballträ... varför tycker Du att det bra att ha?
Om den som gör inbrott är ute efter värdesaker och inte för att skada Dig fysisk (inbrott följs ju nästan alltid av viss mental skada för den drabbade) blir det inte större risk att händelsen mynnar ut i en fysisk skada (oavsett för vem)?
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
367
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Frågan om baseballträ... varför tycker Du att det bra att ha?
Om den som gör inbrott är ute efter värdesaker och inte för att skada Dig fysisk (inbrott följs ju nästan alltid av viss mental skada för den drabbade) blir det inte större risk att händelsen mynnar ut i en fysisk skada (oavsett för vem)?
Vem har sagt att jag tycker det är bra att ha?
 
Toppen