• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsinbrott - Vad ska/bör göras eller undvikas?

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Hej Alla Hbk-medlemmar,
Först skulle jag vilja önska Er Alla en riktig God Jul och Gott Nytt År med många husbilsr3sor och många TREVLIGA äventyr.

Nu till det TREVLIGA. Att inte alla äventyr under husbilsresor är trevliga det vet vi. Just sådant var det senaste äventyret som Gösta E. har genomgått och beskrivit i hans super intressanta, aktuella tråd. Han hade inbrott i husbilen och blev rånad.

Som han skriver i hans inlägg idag så "vaknade han, upptäckte inkräktare och sedan gick han ut genom bodelsdörrren för att jaga rånare".
Jag just undrar vad som är bästa sättet att agera under sådana omständigheter. Är det bra att jaga rånare? Jag vet att man ofta reagerar instinktivt och gör det.

Själv hade gjort samma sak när vid en promenad hade två ungdomar hade slitit min frus lilla väskan (med sådan kraft att hon fick även stora blåmärken på halsen), så sprang jag efter dem... OK en man följde med och hann ikapp ungdomarna och frun fick tillbaka väskan... men kanske skulle han eller jag får kniven stucken i magen. Frun skällde mig, med all rätt, för att jag sprang efter dem.

Jag tycker att det skulle vara intressant att få veta vilka erfarenheter har Ni? Hur skulle Ni reagerat i sådan husbilsinbrott situation? Vad har Ni, som har varit med om liknande äventyr, gjort?

Med vänliga hälsningar
Janne
och en gång till
GOD JUL och Gott Nytt År
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.150
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ja, Kythira är absolut en av de mest kriminellt utsatta platser i Europa :D, åker man dit söker man problem! :eek:
Annars? Kvar på Plataria? Blir det nån tur till Kafalonia? Är inte den ön för kriminell kanske???:D:D
:bye: Julian
Godmorgon...
Ja du Julian.... Nu förstår jag varför du har varit så många ggr på Kithyra, och inte berättade vad du/ni gjorde där :rolleyes: ;)
Jag har lämnat Plataria och kört norrut till Igoumenitsa :eek: då jag råkade bita sönder en tand :msn_cry:
Nu är tanden lagad och jag blev 420:-€ fattigare :msn_cry:
Just nu står vi en bit efter campingen vid stranden tillsammans med 3 hb från Tyskland..

Kör tillbaka till Plataria på tisdag och stannar där året ut... Om inget annat händer så tänker jag fiska calamari där.
.
Sen så vill jag önska er båda en trevlig och underbar jul & nyår...

Passar på att önska alla andra utom tre personer här på hbk det samma :rolleyes: :bye:
 
Senast ändrad:

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Jag tror att förebyggande åtgärder är viktigt. Vi har sedan början på 2000-talet låtit installera larm när vi beställt en ny husbil, vi har beställt larm på alla dörrar, fönster och luckor med skallarm det har varit en kostnad runt 10’
Vi har också tidigare liksom Gösta E parkerat bland långtradare på bensinstationsparkeringar,men efter en kväll när vi satt på en sådan parkering och skulle ta en kvällsfika och tittade ut genom fönstret och det enda vi såg var en stor grå vägg av närmsta tradare sa jag till chefen, att va f-n här är det ju ingen som varken ser eller hör om larmet går igång, så vi flyttade och parkerade på personbilsparkeringen, väl synliga, sedan dess står vi alltid väl synliga, det gäller även när vi är in och handlar, tidigare sökte vi en plats i ytterkanten av parkeringen, nu försöker jag hitta en plats så nära ingången som möjligt. Frugan brukar säga att jag helst skulle vilja ”ta till höger i kassan”.
På natten binder vi hyttdörren/dörrarna med band. Vi plockar undan alla värdesaker förutom en gammal laptop som jag plockat ur det mesta av innanmätet, den låter jag ligga på bordet. Den laptop som är funktion samt plattorna ligger i kassaskåpet so är fastskruvat på lämpligt ställe. Jag har också en gammal plånbok innehållande några tio euro samt några gamla sönderklippta kort liggande på instrumentbräda.
Ett problem med larm är att man måste ju larma av skalet innan man öppnar bodelsdörren på morgonen, men efter några gånger så lär man sej.
Inför den planerade resan söderut nu i januari har jag ett litet problem, vi köpte ju en annan husbil tidigt i höstas, se egen tråd Sommaren 2021……., bilen var utrustad med larm, men lampan blinkar så svagt så den syns knappt, jag har funderat på att skaffa en s.k fejklampa men har inte hittat någon som ser ut som en original, men tänkte jag, ok låt det synas att det är en fejklampa och busen bryter sej då blir det surprise -surprice
men för säkerhet har jag ett basebollträ vid sidan av madrassen.
Varför lämna oduglig dator och tom plånbok framme, det måste ju locka vilken tjuv som helst med besvär som följd, många som haft inbrott har blivit av med handväska/dator/platta som legat i framsätet eller på bordet, klart man ska stuva undan detta, vi har haft tur, inga inbrott, lägger undan allt värdefullt, i övrigt kan man ju ha hur mkt säkerhetstänkande som helst med kort och bankid och allt annat, safetybox av skiftande kvalitet, man ska naturligtvis vara försiktig men skulle jag vara så orolig så vore jag nog intet husbilsåkare
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Om vi står på något skumt ställe så tar jag fram min elektroniska vakthund.
Ställer in känsligheten på radarn.
När någon närmar sig så får de ett antal hundskall som välkomsthälsning.
Finns att köpa på Conrads.
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Varför lämna oduglig dator och tom plånbok framme, det måste ju locka vilken tjuv som helst med besvär som följd, många som haft inbrott har blivit av med handväska/dator/platta som legat i framsätet eller på bordet, klart man ska stuva undan detta, vi har haft tur, inga inbrott, lägger undan allt värdefullt, i övrigt kan man ju ha hur mkt säkerhetstänkande som helst med kort och bankid och allt annat, safetybox av skiftande kvalitet, man ska naturligtvis vara försiktig men skulle jag vara så orolig så vore jag nog intet husbilsåkare
Jag beskrev hur vi brukar förfara, jag vet ju inte hur andra gör, men vi brukar ha mörkergardiner fördragna på nätterna alltså syns ingenting som ligger framme utifrån
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Vi plockar undan alla värdesaker förutom en gammal laptop som jag plockat ur det mesta av innanmätet, den låter jag ligga på bordet. Jag har också en gammal plånbok innehållande några tio euro samt några gamla sönderklippta kort liggande på instrumentbräda.
Obs! Ingen kritik. I det här ämnet är det så att var och en har idéer dom själva tror på, och då skall man göra det som man tycker är bäst.
-Men jag blir väldigt nyfiken på vad man har en funktionsoduglig laptopl och odugliga kort till? Och varför man inte lägger undan dom samtidigt som allt annat, det behöver ju kanske inte ligga i ett kassaskåp, utan ett vanligt skåp räcker.
Bara nyfiken på användningsområdet.
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Obs! Ingen kritik. I det här ämnet är det så att var och en har idéer dom själva tror på, och då skall man göra det som man tycker är bäst.
-Men jag blir väldigt nyfiken på vad man har en funktionsoduglig laptopl och odugliga kort till? Och varför man inte lägger undan dom samtidigt som allt annat, det behöver ju kanske inte ligga i ett kassaskåp, utan ett vanligt skåp räcker.
Bara nyfiken på användningsområdet.
jag är väl naiv men jag tänker att om busen får tag på en laptop och en plånbok så blir han överlycklig och drar därifrån Jag plockar naturligtvis bort allt när vi lämnar bilen med gardinerna uppdragna.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
jag är väl naiv men jag tänker att om busen får tag på en laptop och en plånbok så blir han överlycklig och drar därifrån Jag plockar naturligtvis bort allt när vi lämnar bilen med gardinerna uppdragna.
Naiv eller inte, tycker jag inte är så viktigt, bara man är nöjd o bekväm själv.
var bara nyfiken.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Så här långt i vårt husbilsliv har allt gått bra. Är lite stor och udda har jag förstått och att man oftast blir lämnad i fred tack vare det. Med en kodstängd dörr och högt till fönster finns det enklare objekt. Tyvärr vad jag har hört så är de 90% med Fiat Ducato drivhuvud den mest utsatta gruppen. Endast med hjälp av en skruvmejsel så är en tränad tjuv snabbt inne i bilen. Har hört att en del tar bort låscylinder o monterar täckbrickor. Då blir det genast lite svårare. Säkra framdörrarna med en metallwire så blir det än svårare. Bodelsdörren är på mindre bilar svårare att modifiera. Det går rätt enkelt att montera en magnetbrytare som drar igång en mistlur om du apterat den. Fönstervägen är svårare, men ha dem o takluckan stängda då bilen lämnas så är förutsättningarna goda att du klarar dig.
Träffade en Concordeägare som under natten drabbats av inbrott. De hade lyckats skjuta upp sidorutan och därefter stulit det de kunde nå genom fönstret, troligen med hjälp av förlängd arm, skräpplockare eller vad det heter. De var aldrig inne i bilen. Sedan dess undviker jag att lämna något av värde i främre delen under natten.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Läste här på HBK-forumet för några år sen en fiffig grej som en av medlemmar tillämpade som säkerhetsåtgärd. Han hängde en sliten ”XL” hundkoppel på backspegeln samt hade en vattenskål utanför trappan innan man la sig för natten. …och någon hund har dom aldrig haft. Lekte lite med tanken själv, men att ha en stor jycke i vår lilla plåtis, hmmm… kanske inte speciellt trovärdigt.
1639954741766.png
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Sådana här trådar fokuserar ofta på att inbrott sker på natten när man sover märkligt tycker jag, är övertygad att dom flesta försöken sker när buset ser att det inte är någon i husbilen. På parkeringar till sevärdheter, handlar mat m.m, gör ni samma procedurer då, spänner vajrar mellan dörrarna, lämnar alltid hunden i bilen osv.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.150
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag drar för gardinerna om jag skall lämna hb. Var och när spelar ingen roll de åker för....
Värre är situationen som en vän råkade ut för nu i höstas när han fricampade i Kalamata (Gr) ...ca Kl 02.00 knackade det på dörren till hb, och så sa de att det är från polisen...
Han öppnade dörren och möttes av en gevärspipa istället för polisen :eek:.
Money money... Sa personen med geväret..... Kompisen sa stick jag ringer polisen och drog igen dörren.o_O
Sen ringde han polisen.... .men än har de inte hittat förövaren
Så nu kan man inte ens lita på polisen :eek::twitcy:
 
Senast ändrad:

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
02.00 knackade det på dörren till hb, och så sa de att det är från polisen...
Han öppnade dörren och möttes av en gevärspipa istället för polisen :eek:.
Money money... Sa personen med geväret..... Kompisen sa stick jag ringer polisen och drog igen dörren.o_O
Sen ringde han polisen.... .men än har de inte hittat förövaren
Så nu kan man inte ens lita på polisen :eek::twitcy:
Ja det måste ju vara enkelt för Grekisk polis att hämta första bästa person som bär ett skjutvapen kl 02.00 på natten. Om gevärspipan var det det enda signalementet så hade ju polisen massor att gå på.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Intressant lösning på förebyggande av inbrott skulle kunna vara en kameraövervakning liknande de system som man har för hemmet. Tekniska möjligheter kan redan finnas. Kvarstår ev. juridiska krångligheter, med diverse aspekter som är olika i olika länder. Det är klart att det inte finns 100% effektivitet med denna lösning heller...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.150
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Intressant lösning på förebyggande av inbrott skulle kunna vara en kameraövervakning liknande de system som man har för hemmet. Tekniska möjligheter kan redan finnas. Kvarstår ev. juridiska krångligheter, med diverse aspekter som är olika i olika länder. Det är klart att det inte finns 100% effektivitet med denna lösning heller...
Sen många år tillbaka så har jag 2 olika system med totalt 6 kameror...
4 st samt en dvr HD går igång när jag startar motorn eller startar larmet och allt spelas in på en digital dvr med 4ch.
När motorn stannar så startat två kameror automatiskt och en dvr, detta spelas också in på en dvr som bara har 2ch.
Sticks sitter vid varje kamera som informera att kameraövervakning pågår...
En gång när polisen stoppade mig så ville de att jag skulle stänga av kamerorna och dvr;n
Jag sa att detta är fabriksmonterat och går inte att stänga av... Tydligen godtog de mitt svar för mer blev inte sagt om kamerorna...
Jag är säker på att detta med kameror förhindrar problem/inbrott ...
Hade också i huset både larm och kameraövervakning.... Aldrig någon otillbörlig försökte bryta sig in i huset / verkstaden...

Här ser ni en filmsnutt på hur nära jag är en frontalkrock...
 
Senast ändrad:

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Sen många år tillbaka så har jag 2 olika system med totalt 6 kameror...
4 st samt en dvr HD går igång när jag startar motorn eller startar larmet och allt spelas in på en digital dvr med 4ch.
När motorn stannar så startat två kameror automatiskt och en dvr, detta spelas också in på en dvr som bara har 2ch.
Sticks sitter vid varje kamera som informera att kameraövervakning pågår...
En gång när polisen stoppade mig så ville de att jag skulle stänga av kamerorna och dvr;n
Jag sa att detta är fabriksmonterat och går inte att stänga av... Tydligen godtog de mitt svar för mer blev inte sagt om kamerorna...
Jag är säker på att detta med kameror förhindrar problem/inbrott ...
Hade också i huset både larm och kameraövervakning.... Aldrig någon otillbörlig försökte bryta sig in i huset / verkstaden...

Här ser ni en filmsnutt på hur nära jag är en frontalkrock...
Muskatten, tack för det snabba och superinteressanta svaret. Kan Du vara så snäll och beskriva med några detaljer till hur har Du byggt Ditt system? Vilka kameror har Du valt, dash-cameror, eller hem övervakningskameror, eller blandat bägge typer? Vilka dvr har Du kopplat till kamerorna, etc?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.150
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Muskatten, tack för det snabba och superinteressanta svaret. Kan Du vara så snäll och beskriva med några detaljer till hur har Du byggt Ditt system? Vilka kameror har Du valt, dash-cameror, eller hem övervakningskameror, eller blandat bägge typer? Vilka dvr har Du kopplat till kamerorna, etc?

Hej Janne...

Här kommer lite information om vad jag använder till kameraövervakning på husbilen...

Alla prylar har jag handlat på nätet, typ Ebay, Banggood eller Amazon. Du kan säkert hitta likvärdiga produkter fast dyrare i specialaffärer.

Jag har provat flera 12v DVR, men för stunden har jag denna Hiseeu 4 ch. DVR som jag har monterat in en SSD hårddisk (för att spara på elen) på 500Gb. DVR:n är lätt att ställa in och du har många inställnings möjligheter, bla. rörelsedektering så inspelning sker när någon rör sig framför kameran (DVR:n måste vara igång) DVR:n har också WIFI så du kan koppla upp dig och sitta någon annanstans och titta på husbilen, eller låta DVR:n skicka larm när någon rör sig runt husbilen... kolla länken så hittar du mycket mer om DVR:N


Sen är det PALsystem som vi använder i Europa, så köp ingen NTSC DVR/camera

Jag har monterat in ett timer relay som håller DVR:n och kamerorna igång ca 15 min efter att motorn/larmet har stängts av.

Här hittar du ett sådant timer relä... köp minst två för du hinner nog bränna ett eller flera innan du har lärt dig inställningarna....


och här hittar du hur du skall koppla och ställa in timer relay...


I dag föredrar jag att använda AHD kameror då de har HD och är ljuskänsliga (typ Star light) och är sen billiga och bra, Alla DVR kan inte hantera AHD kameror så se upp här....

För att få en vid bild så föredrar jag att köpa kameror med fisheye lens (1.7-1.8mm objektiv), och då skall objektivet vara på 170 eller 180 gr vinkel... många kameror som säljs och kalas fisheye har ett smalare synfält så se upp här så du får rätt.

Sen finns det front och rear kameror vissa kameror kan du klippa en "tråd" för att ändra från det ena till det andra...

Här hittar du lite AHD kameror... så det är bara att söka efter den som passar dig...


Jag har dessa kameror inmonterad i hållaren till blinkersen... en på varje sida.


Här är en annan typ av kamera som också fungerar om plats finnes, men se upp det är inte många som har fisheye objektiv...



För den som vill göra det enkelt så finns detta system men den har bara två kameror....


Är det någon som funderar över något så får ni gärna höra av er....

Annars lycka till med installationen och ditt nya övervakningssystem
 

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Läste här på HBK-forumet för några år sen en fiffig grej som en av medlemmar tillämpade som säkerhetsåtgärd. Han hängde en sliten ”XL” hundkoppel på backspegeln samt hade en vattenskål utanför trappan innan man la sig för natten. …och någon hund har dom aldrig haft. Lekte lite med tanken själv, men att ha en stor jycke i vår lilla plåtis, hmmm… kanske inte speciellt trovärdigt.
Visa bilaga 219332
Det där tror jag på. Om man vänder på kuttingen så går vi på stranden varje dag där springer hundar lösa trots skyltar där det står Perros No. Jag bär numer med mig en gåstav har aldrig behövt använda den mot hundar men alla hundägare kopplar eller distraherar sina hundar när dom ser min pinne, tidigare blev jag ofta hoppad på eller i vart fall nosad på. Funkar säkert på tjyvar oxå. God Jul
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Hej Janne...

Här kommer lite information om vad jag använder till kameraövervakning på husbilen...

Alla prylar har jag handlat på nätet, typ Ebay, Banggood eller Amazon. Du kan säkert hitta likvärdiga produkter fast dyrare i specialaffärer.

Jag har provat flera 12v DVR, men för stunden har jag denna Hiseeu 4 ch. DVR som jag har monterat in en SSD hårddisk (för att spara på elen) på 500Gb. DVR:n är lätt att ställa in och du har många inställnings möjligheter, bla. rörelsedektering så inspelning sker när någon rör sig framför kameran (DVR:n måste vara igång) DVR:n har också WIFI så du kan koppla upp dig och sitta någon annanstans och titta på husbilen, eller låta DVR:n skicka larm när någon rör sig runt husbilen... kolla länken så hittar du mycket mer om DVR:N


Sen är det PALsystem som vi använder i Europa, så köp ingen NTSC DVR/camera

Jag har monterat in ett timer relay som håller DVR:n och kamerorna igång ca 15 min efter att motorn/larmet har stängts av.

Här hittar du ett sådant timer relä... köp minst två för du hinner nog bränna ett eller flera innan du har lärt dig inställningarna....


och här hittar du hur du skall koppla och ställa in timer relay...


I dag föredrar jag att använda AHD kameror då de har HD och är ljuskänsliga (typ Star light) och är sen billiga och bra, Alla DVR kan inte hantera AHD kameror så se upp här....

För att få en vid bild så föredrar jag att köpa kameror med fisheye lens (1.7-1.8mm objektiv), och då skall objektivet vara på 170 eller 180 gr vinkel... många kameror som säljs och kalas fisheye har ett smalare synfält så se upp här så du får rätt.

Sen finns det front och rear kameror vissa kameror kan du klippa en "tråd" för att ändra från det ena till det andra...

Här hittar du lite AHD kameror... så det är bara att söka efter den som passar dig...


Jag har dessa kameror inmonterad i hållaren till blinkersen... en på varje sida.


Här är en annan typ av kamera som också fungerar om plats finnes, men se upp det är inte många som har fisheye objektiv...



För den som vill göra det enkelt så finns detta system men den har bara två kameror....


Är det någon som funderar över något så får ni gärna höra av er....

Annars lycka till med installationen och ditt nya övervakningssystem
Tack Peter för den detaljerade, och berikade med länkar, beskrivning av Ditt system. Det kommer jag att noggrann läsa och ta hänsyn till vid mina övervägande kring husbilssäkerhet.
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Läste här på HBK-forumet för några år sen en fiffig grej som en av medlemmar tillämpade som säkerhetsåtgärd. Han hängde en sliten ”XL” hundkoppel på backspegeln samt hade en vattenskål utanför trappan innan man la sig för natten. …och någon hund har dom aldrig haft. Lekte lite med tanken själv, men att ha en stor jycke i vår lilla plåtis, hmmm… kanske inte speciellt trovärdigt.
Visa bilaga 219332
Det är bara ni själva som vet att ni är 2 pers. Tror att det så många som spanar innan tillgrepp.
 
Toppen